..: Jihomoravský kraj vyhlásí tendr na provoz vlaků linek S6 a R6 :..

IDS JMK Brno — Rada Jihomoravského kraje schválila na svém jednání dne 28. února 2012 podobu přípravy prvního nabídkového řízení na drážního dopravce v Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje (IDS JMK). Schválený záměr počítá se soutěží o dopravu na linkách S6 a R6 Brno – Šlapanice – Slavkov u Brna – Bučovice – Kyjov – Veselí nad Moravou – Zlínský kraj. Kraj tak bude tendrovat jednu z páteřních linek, která je provozována v nezávislé trakci a která přepravuje zhruba 18 procent ze všech cestujících v železniční dopravě Jihomoravského kraje. Na tratě obsluhované kapacitními elektrickými jednotkami se, na rozdíl od nezávazné poptávky v roce 2009, nedostalo.

Kraj tak v první fázi zcela nevyužije svých pravomocí, stanovených v dlouhodobé smlouvě s ČD, která umožňuje v průběhu jejího trvání soutěžit až 55 % celkových výkonů v IDS JMK. Rada Jihomoravského kraje sice původně zvažovala také nabídkové řízení také pro linky S2 a S3, které zabezpečují přepravu zhruba 48 procent cestujících v železniční dopravě v kraji, ale tento záměr byl nakonec zamítnut vzhledem k nedostatečné zkušenosti s řízením podle zákona o veřejných službách. Případný procesní problém v rámci tohoto řízení by podle radních mohl vést až ke kolapsu celého IDS JMK, proto krajská rada rozhodla, že v první fázi půjde jen o obsluhu zmiňovaných linek S6 a R6. Kraj předpokládá celkové dopady na krajský rozpočet ve výši zhruba 35 milionů korun za rok. Další linky tak budou zařazeny do nabídkového řízení až v následujícím období, na základě získání patřičných zkušeností s tímto druhem výběru dopravce.

Dalším důvodem pro nižší rozsah soutěžených výkonů, než umožňuje smlouva kraje s ČD je skutečnost, že v současnosti není zcela vyjasněno spolufinancování regionální železniční dopravy ze strany státu. Ten by měl Jihomoravskému kraj přispívat zhruba 270 miliony korun za rok. Pokud by stát však nesplnil své závazky plynoucí z Memoranda o financování regionální železniční dopravy, které uzavřel s kraji za vlády Jana Fishera, znamenalo by to fatální dopad pro financování a tedy i provozu regionální železniční dopravy nejen v IDS JMK. Náměstek hejtmana Stanislav Juránek navíc vybraných 18 procent označil za "variantu, která neohrozí fungování integrovaného dopravního systému v době krize". Kraj se totiž obává toho, že cena dopravy s novými vlaky bude vyšší, než ji teď se starými soupravami pro kraj zajišťují České dráhy. "Soukromí dopravci nás přesvědčují, že cena bude nižší, ale garantovat to nikdo nedokáže. Na Slovensku tomu tak nebylo," uvedl nedávno radní Václav Horák a poukazuje na výjezd dopravce RegioJet na trati Bratislava - Komárno. Tam se sice razantně zvýšila kvalita, avšak cena je oproti původnímu dopravci vyšší vzhledem k většímu množství objednaných vlaků.

ČD 651.001 RegioPanter, Škoda TS, 3. 11. 2011, foto: Juraj Kováč Přestože byla soutěž na páteřní linky S2 a S3 v současnosti odložena až do případných dalších soutěží, tak i na nich by se měly objevit nová či zmodernizovaná vozidla. České dráhy počítají s pořízením sedmi nových elektrických jednotek pro linku S2 a modernizací vozů Bdmtee, které jsou v Jihomoravském kraji v současnosti provozovány a jsou nechválně známé pro svůj stísněný interiér. Tato nová i zmodernizovaná vozidla by se měla na jižní Moravě objevit ještě před vyjetím nových vlaků na soutěžených linkách S6 a R6, kde by měl vítěz prvního tendru zahájit provoz v prosinci 2016.

Zdroj: Jihomoravský kraj, Finanční noviny, MDVRR SR


JiříK. | 29.2.2012 (10:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
02.03.2012 (10:40)  
AD Pazzy ..na přejezdu v Bzenci (ve stanici) už "strejda", ale někdy i teta, s klikou není, jsou tam závory a světelná signalizace AŽD. Taky jsem tam jedny prázdniny počátkem 90.let klikou točil. Jenže to bylo o tom, jak brzy výpravčí stavěl pro vlak.....a někdy taky jak šikovný byl posun :-) :-).

Stále jezdí 854 i 754 plus Honeckery....já (ročník 70) ještě pamatuju na Os vlacích 8dveřové Bai (tehdy), dneska tuším By Cituji z www.alanbutschek.cz :

Charakteristika vozu: původně: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s chodbičkou uprostřed, topení parní nízkotlaké a elektrické odporové, 9 fiktivních oddílů (vůz rozdělen na 2 velkoprostorové oddíly), 72 sedadel, povolená rychlost 120 km/h, podvozek se jhy (pensylvánský), široké nástupní plošiny - celkem 8 dveří, odtud vžitý název "osmidveřák"; jedná se o I. a II. sérii známých vozů řady Cai, po zrušení 3. třídy přeznačených na řadu Bai. Výrobce vagónka TATRA Smíchov, vozy byly vyráběny v letech 1952 - 1958.
registrovaný uživatel Pazzy 
02.03.2012 (0:26)  
U týhle trati si vždycky vzpomenu na strejdu, jak nadává na dráhu, když stojí na bzeneckém přejezdu ke svojí firmě a čeká třeba 20 minut... Snad už tam není ten chlápek s klikou :-D Strýc si firmu stejně radši odstěhoval před koleje :-D
Nevím, co vídáte, ale já tam jel několikrát pěkně narvaným šukafonem (v oranžové barvě). 854 jezdily občas, ale možná už jezdí vždycky. Dřív tam jezdily často koženky... Tahle trať je ta nešťastná Vlára, tedy její pokračování. Problém je, že se hodně kroutí mezi Brnem a Kyjovem.
Mezi Kyjovem a Veselým se mi zdá jako naprosto zásadní dopravní koridor. Jezdilo tam hodně lidí do Bzence a Vracova.
Myslíte, že linka Bzenec - Moravský písek zůstane ČD? Teď jsem koukal, že tam jezdí i linka z Veselí...
A teď koukám, že spěšný vlak jede z Brna do Kyjova 1:05, zatímco nejrychlejší autobus 1:15 (ale s přestupem. Osobní vlak 1:25. Jen to už není na denní dojíždění... :-(
01.03.2012 (12:02)  
Přáním pana Kalouska je, aby skončily všechny dotace a všechny slevy i v těch oblastech, kam jeho ruka nedosáhne. Stačí se podívat například na volné jízdenky zaměstnanců MHD v řadě měst ČR. Když si nejvíce tahal triko, tak mu bylo taktně sděleno, že je to mimo pravomoce MF. Podobně to snad bylo i u ČD a dcer, tady nemám úplné povědomosti, jen vím, že o režijních výhodách rozhoduje MD.
Dalším případem bylo to, že MF nepřidělí MD a potažmo krajům státní příspěvek na regionální dopravu. Až po upozornění, že od nového roku regionální doprava se zastaví, tak se najednou peníze objevily.
Takže je třeba si uvědomit, kdo má v moci dotace na osobní dopravu a nenechat se zblbnout ukvapenými řečmi našich vládců, kteří někdy trochu více a někdy trochu méně, přestřelí.
Já sám dotace nemiluji, ale vím, že to někdy bez nich nejde. Hlavní je to, aby o dotacích skutečně rozhodovali ti, jimž to přísluší a také přistupovali k tomuto problém racionálně, aby dotace byly smysluplně využity a nepromrhávaly se třeba při předvolebních akcích, nebo jiných zbytečnostech.
registrovaný uživatel Racek 
01.03.2012 (9:25)  
JH: příspěvek nedostávají. Aktuálně poskytuje SŽDC slevu pro vlaky objednávané krajem, takže platí bez ohledu na kategorii dráhy jen cenu za regionální. Ale sleva má prý zase skončit, snad od půlky roku ...
01.03.2012 (7:00)  
K mému předchozímu příspěvku:
Možná jsem napsal blbost. Nejsem si teď úplně jist, jestli ČD náhodou taky nedostávají nějaký "příspěvek" na úhradu dopravní cesty, jako je tomu na Slovensku. Nevíte někdo náhodou?
29.02.2012 (23:47)  
JnR: Než začnete rozvíjet konspirační teorie, tak se podívejte, jaké jsou poplatky za užití železniční dopravní cesty v Česku a na Slovensku a zahrňte to do svého výpočtu, ať nesrovnáváte jablka s hruškami...

Error404: Totizto, je tu jeden zasadny faktor a to cena dopravnej cesty, ta je v SR vyrazne vyssia. Inak povedane, jasne, ze su CD lacnejsie ked jazdia v state kde su poplatky nizsie.

Zkopíruju sem část svého příspěvku, který jsem již dříve napsal pod jiný článek:
Regiojet bude letos dostávat 4,52 EUR/vlkm plus inflace 3-2012/1-2011. Ta bude asi 4-5%, takže tu sumu si dovolím odhadnout na 4,72 EUR. To je 117,- Kč. Poplatky za dopravní cestu bude odvádět, ale MD mu je proplatí - nad rámec těch 4,72 EUR.

Takže:
Regiojet dostane 117 za km a za dopravní cestu v podstatě neplatí.
ČD dostanou 90-130 (pokud si in2014 nevymýšlí), a za dopravní cestu zaplatí od 6 (solo šukafon na lokálce) do 23 (dvojitý Elefant na koridoru).

Zdroj:
http://www.telecom.gov.sk/index/open_file.php?file=doprava/zeleznica/ZoDSVZRegioJet20112020/Zmluva.pdf
http://www.szdc.cz/soubory/prohlaseni-o-draze/11-12/p-d.pdf

--------------------------------------------------------------

Poplatky jsou na Slovensku vyšší, ale v případě Regiojetu to vůbec nic neznamená. Ať bude za vlkm platit 1 € nebo 10 €, vždycky se mu to vrátí.
29.02.2012 (22:49)  
Nizsie sa pisalo, ze RegioJet je na Slovensku drahsi ako CD. No ano. Lenze nie preto, ze by RegioJet bol drahsi dopravca ako CD, ale preto, ze CD na Slovensku nejazdia. Totizto, je tu jeden zasadny faktor a to cena dopravnej cesty, ta je v SR vyrazne vyssia.

Inak povedane, jasne, ze su CD lacnejsie ked jazdia v state kde su poplatky nizsie.
29.02.2012 (22:20)  
Nezapomeňte, že smlouvy s ČD krajům budou končit 2019-2021. To znamená, že se postupně mohou začít soutěžit další tratě a ty nejvýznamnější prostě přijdou až nakonec. Rozložení výběrek do časového úseku 3-5 let mi přijde rozumné.
registrovaný uživatel Mirec  mail  
29.02.2012 (21:46)  
Pokud JMK teda vypíše výběrko na linky S6 a R6 a je to cca 18%, tak pak teda nemůžou vypsat soutěž na linky S2 a S3 kde to je cca 48%. tudíž když se to sečte tak už to je cca 66% a smlouva s ČD umožňuje 55%, takže uvidíme, zda kraj ještě svůj návrh nezmění na nějakou jinou menší linku, aby se pak vlezl do těch 55%.
29.02.2012 (21:20)  
Jan Sůra: to jistě ano, jihomoravský hejtman nemá pravdu. Jizerskohorská železnice dnes tvoří téměř 40% výkonů kraje a na 089 došlo k výraznému nárůstu objemu dopravy, odhaduji tedy vysoutěžené výkony v Libereckém kraji na 45-50%..

Zdroj 40%: http://goo.gl/5AOpg
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko