..: JIKORD v březnu zavádí na zkoušku několik nových spojů :..

Regionova na trati 326, 18.2.2007, foto: EightyFour České Budějovice — Nejen mnohá jihočeská města a obce, ale i samotní cestující nesouhlasí s dopravní politikou jihočeského koordinátora veřejné dopravy, společnosti JIKORD, který od počátku nového grafikonu opět omezil železniční dopravu na většině tratí. O těchto úpravách jsme vás již informovali ke konci minulého roku. Mírného posílení se dočkal jen úsek trať 220 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Jihočeský kraj nyní vlaky na zkoušku na vybrané tratě přidá. Konkrétně se bude jednat o trať 190 v úsecích České Budějovice – Číčenice a Strakonice – Horažďovice předměstí. Nové spoje se podívají rovněž na trať mezi jihočeskou metropolí a stanicí Vyšší Brod klášter na tratě 196 a 195. V podstatě obratem se však i proti tomuto kroku objevila kritika ze všech stran. Týká se především příliš krátké délky zkušebního provozu a také nevyhovujícím časovým polohám některých spojů.

Ty začnou jezdit ve vybraných dnech od 19. do 30. března, individuálně podle konkrétních spojů, a to navzdory původním slibům a spekulacím, které se objevily například na serveru iDnes.cz, který tvrdil, že vlaky budou na zkoušku jezdit až do června. Tak tomu však není, zástupci kraje a Českých drah budou vytíženost spojů sledovat a vyhodnocovat po dobu pouhého jednoho týdne, na základě čehož pak jejich provoz buď teprve s červnovou změnou jízdních řádů objednají až do konce roku, nebo naopak tuto myšlenku definitivně zavrhnou. Konečné časové polohy a přesný počet nových spojů JIKORD zveřejnil začátkem března na svém webu. Bude se jednat o dva páry spojů mezi Horažďovicemi a Strakonicemi, jeden spoj z Číčenic do Českých Budějovic, pár spojů mezi Dívčicemi a krajským městem, a také jeden pár spojů mezi Českými Budějovicemi a Vyšším Brodem. Na ostatních tratích se nic nemění, doprava tak například zůstává zastavena mezi Dívčicemi a Netolicemi a regionální doprava zůstává výrazně omezena i na hlavní trati 220 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi.

Otázkou pro mnohé také zůstává, jak může JIKORD vytíženost spojů objektivně vyhodnotit za jediný týden provozu, zvlášť v době, kdy po republice probíhají jarní prázdniny, a navíc nedochází ke změnám jízdních řádů autobusů, aby byly zajištěny návazné přípoje k novým vlakům. Někteří také namítají, že časové polohy některých nových spojů nejsou vyhovující, což se týká například obcí v okolí trati 190. Zde je však nutno podotknout, že alespoň v tomto případě se JIKORD snaží obcím vyjít vstříc a o časových polohách některých zkušebních spojů se bude alespoň dodatečně jednat.

810 Slavonice 9.9.2003 foto: Martin Hahn Jak ale nedávno upozornila Česká televize, pokud budou nové spoje v červnu zavedeny, bude to na úkor jiných vlaků. Konkrétně se mluví o výraznějším omezení vlaků na trati Kostelec u Jihlavy – Slavonice. Zatímco kraj Vysočina na svém úseku trati z Kostelce do Dačic dopravu omezit nechce, Jihočeský kraj ji na svém území mezi Dačicemi a Slavonicemi pravděpodobně zredukuje. To potvrzuje i Dopravní plán JIKORDu na léta 2012 – 2016, který toto potvrzuje, a je z něj patrné, že se můžeme "těšit" i na další omezování železniční dopravy v kraji, ačkoli od roku 2006 došlo k poklesu objednávky již o téměř 12 procent. V dalších letech tak můžeme pravděpodobně čekat rovněž redukci vlaků na tratích Číčenice – Týn nad Vltavou (zde navzdory úmyslu část dopravních výkonů nabídnout jiným dopravcům), Blatná – Strakonice či Blatná – Nepomuk.

Hlavním argumentem jihočeského koordinátora je hlavně vysoká cena vlakových spojů, která se pohybuje mezi 95 a 97 korunami za kilometr. Tato cena je, jak je všobecně známo, zprůměrována za všechny vlaky v kraji a je tak jednotná pro lehký motorový vůz i pro několikavozovou elektrickou soupravu. Řešením by mohlo být stupňování ceny podle kapacity či hmotnosti vlaku, což by posílilo konkurenceschopnost lokálních tratí vůči náhradě autobusy. K tomuto kroku však chybí potřebná vůle jak ze strany kraje, tak ze strany majoritního dopravce, Českých drah. Nadějí může být i příchod konkurence, kterou chce Jihočeský kraj pustit na některé šumavské lokálky, konkrétní termín ani výběrové řízení však stále nebylo vyhlášeno. Stejně tak je zatím v nedohlednu i vznik integrovaného dopravního systému či jednotného tarifu s ostatními druhy krajské dopravy.

Zdroje: iDnes.cz, ŽelPage, JIKORD, Dopravní plán 2012 - 2016, Česká televize


in2014 Poslat mail autorovi | 5.3.2012 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
07.03.2012 (9:51)  
Flexaretista:
Díky za připomenutí lokálky (Havl. Brod) - Kostelec u jihlavy - Dačice - Slavonice. Připomnělo mi to hraniční stanici Počátky-Žirovnice a úsek Strakonice - Horažďovice...

Ku Slavonicům: Tato část Jihočeského kraje je celkem nešťastná. O Dačicko a Slavonicko má kraj Vysočina zájem - když už nic, tak krajská nemocnice je blíž - ale to by dačický ouředníček musel opustit teplé místečko "města s rozšířenou působností". Telč je blízko a je větší.

Ku Počátkům a jiným: Nevím, v kterém kraji tato stanice leží, pravděpodobně v JČ. Nechápu "logiku" spojů v této stanici. Nejdříve odjede Os na Veselí a za 5 minut přijede Os z Jihlavy. Poté za hodinu a půl přijíždí R66x... Zkuste najít "osobák" jedoucí mezi Strakonicemi a Horažďovicemi.

Ostatně navázání autobusů na vlaky je taktéž úchvatné. Přestup v Jindřichově Hradci: 80 min. Přestup v ČB: 90 min.
06.03.2012 (15:15)  
Petr Budvar: ještě jedno malé doplnění o filozofický pohled na věc. Ono já budu taky rád, když se ty vlaky škrtat nebudou, ale ta Vaše předchozí stať o hloupě pokřivených číslech:

- v čem je to pro objednatele hloupě pokřivené číslo, když za bus jako objednatel objektivně žádnou dopravní cestu neplatím? Silnici musím udržovat i tak jako veřejnou komunikaci a vyjádřit z toho jakýkoliv podíl připadající na jeden bus bude nejspíše tak nesmyslné hausnumero, že ani nemá cenu ho uvažovat.

Ostatně, jak by se to udělalo? mě napadá jedině způsob vyjádřený počtem busů / počet všech aut, to jako poměr k celkovým ročním nákladům na údržbu dané komunikace, možná ještě nějaký hmotnostní koeficient, naproti tomu snížení za veřejnou obslužnost. Což při údržbě ve stylu záplatování po zimě beztak velký rozdíl neudělá (a zásadní opravy silnice obvykle odpovídají témuž, jako zásadnější úpravy tratí, tj. výraznou část zafinancuje investor z dotace a v platbách za dopravní cestu u vlaku investice takového rozsahu pokud vím taky nějak výrazně zohledněny nejsou). A kámen úrazu takového systému bude sehnat číslo o údržbě na konkrétní komunikaci, protože při míře propojení systémů ve veřejné správě se nebojím, že by kdokoliv vedl jednotnou evidenci zachycující detailně stav komunikací a probíhající a proběhnuvší investiční akce v takovém rozsahu, aby se na něj obdobná nástavba dala plácnout.
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
06.03.2012 (13:12)  
Flexaretista:
220: Na jih je to dobrý - a proto z Veselí do Č.B. skoro nic v Os nepojede. Mají JIHOTRANS:(
Jinak by mě zajímalo, odkud máte údaje k 201. Prochází většinou obcemi, tedy relativně dobré, ovšem objednávky na vlaky udělány tak, aby jednu cestu musel pasažér jet busem, vlak výhodný jen na jeden směr. Do začátků experimentování bylo velmi plno, z Jistebnice jezdily k a od Os autobusy do Božejovic. Zrušeny. Když je Mašek (starosta Jist.)po "organizátoru" chtěl znovu zavést alespoň jako ty experimentální milevská aubůsotága, tak nepochodil, oni by s tim jezdili lidi, jéje to přece ne, máte auta!!! I když tam něco (1 pár?) snad nyní návazný je...
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
06.03.2012 (13:02)  
Babilon:
Údaje nejsou z ČD, ale výplodem páně Žemličkovým. Ještě jsem od něho pochytil na jednom sezení další výkřik - zněl ve volném podání přibližně tak: IDS je nesmysl, nemá smysl v Jižních Čechách platit další zbytečný systém. Nebudeme přece řešit dopravu pro chalupáře odjinud. Pochopitelně, nebylo by nic ke "koordinaci", MBA by museli hledat jinou práci. K ceně vycucané z palce: Tzv. "koordinátor" JIKORD požadoval po ČD průměrnou hodnotu za všechny vlaky za rok. Rozpočítáním pomocí kapesního kalkulátoru se děda žemla dostal k hodnotám, jež toto panoptikální seskupení všude prezentuje. A já od "Milevského experimentu" nuceně jezdím na chatu autem, potkávaje cestou několik karos JIHOTRANS (ty jsou samozřejmě 109,7 x levnější než ČD a.s.), v nichž kolikrát není ani hlava, vyjma řidiče. Hlavně neujet ani metr pro sousední kraj! Neúprosná logika údolí dutých hlav.
K ČESMADU? Škoda slov - ten má za úkol udržet řidiče profíky v klidu, krmit je pocitem sounáležitosti, tak aby se z nich dala dále dřít kůže. Aby se nezačali třeba organizovat, to poslední majitelé mohou potřebovat:)
06.03.2012 (12:40)  
Pokud ne, je nesmysl takový výpočet používat, ale je to chyba ČD, že taková data poskytuje
Dokonce se toho chytil i ČESMAD a začal s protiželezniční kampaní.
http://www.jedemevtomspolu.cz/
06.03.2012 (12:30)  
rpet: jde mi jen o to, že např. Milevský deník uvádí, že dotace na autobus je o 80 procent nižší než na vlak. Je toto pravda v případě srovnání autobus x motorák 810 ? Pokud ne, je nesmysl takový výpočet používat, ale je to chyba ČD, že taková data poskytuje
06.03.2012 (10:42)  
Když ono je to těžký. Třeba trať Tábor - Horní Cerekev se s velkou slávou zavedla na dálkové řízení atd., vyhodili tam za to kolem 70 milionů, jenže vedení celé tratě je naprosto k ničemu - nádraží poblíž větších sídel jsou vlastně jen TA a Chýnov, Pelhřimov už ho má docela zastrčené a není to přestupní uzel. Okolo jsou vesnice o pár lidech, navíc se silným podílem chalupářů. Na takovéhle trati se pak těžko drží vlaky třeba v 2hodinovém taktu. Ostatní tratě na Táborsku podobně:

220 - do Sudoměřic dobrý, následně se z toho stává trať pro 10-15 lidí celkem až někam do Heřmaniček. Na jih je to celkem dobrý, i když osobně si už pár let kladu otázku, jak dlouho třeba Soběslav udrží rychlíky. Mezi Ševětínem a ČB je opět území nikoho, kde se jen nabírají minuty a skoro nikdo nenastoupí.

201 - Milevsko a Sepekov sice dobrý, ale jinak směr Tábor i směr Písek bída.

202 - jde souběžně se silnicí, ve většině obcí je nádraží dál, než zastávka busu. Navíc opět platí to samé, jako pro 224.

Čili opravdu potenciál pro udržení není moc růžový.

Osobně mám pocit, že hlavní problém je atomizace celého systému. Sice se s velkou slávou převedlo objednávání na kraje, že budou blíže k místním potřebám, blablabla, jenže to s sebou přineslo vlaky nesmyslně končící uprostřed trati na zastávky v zapadákově jen proto, že sousední kraj tam nechce ten samý vlak už platit. Absurdní příklad co si takhle pamatuju, byly Dačice - na nádraží mě průvodčí vyhodila z vlaku s tím, že jeden kraj odmítl zaplatit vlak v celé délce až do Slavonic, takže vlak končí v Dačicích město. Tak prý mám počkat tam, že oni si dojedou na Dačice město a vrátí se s tím samým motorákem zpátky na Dačice, aby následně opět jeli do Slavonic přes (a teď to přijde) Dačice město.
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
06.03.2012 (10:37)  
@ Tříba
Tady nejde o nějaké šotoušství (ani přesně nevím co ten termín znamená), ale blbé počiny několika arogantních samozvaných odborníků na dopravu (v případě jč odložených, nepoužitelných referentů popř. kamarádíčků, jež je nutno třeba z politických důvodů živit), jež s úspěchem rozbíjí systémy, na něž byli místní zvyklí a využívali je. Když jim tyto (aniž by se jich kdokoli z těch Mladých Blbých Arogantních ptal) sebrali a nahradili překombinovanými, navíc zjevně záměrně nefungujícími paskvily, zkrátka přesedli do aut. Třeba starosty Chyšek se tehdy nikdo na nic ani neptal, s mikroregionem jednali způsobem, co jsem zde popsal - buď vezmete TO co MY vám navrhujeme, anebo NIC!. Jestli jde jen o to, přinutit lidi z venkova aby více využívali aut, pak je nelogické, proč se na tak trivialní věc vydržují organizace žeroucí x mega z rozpočtů knv. Mimochodem na základě jaké metodiky zde mnozí jaksi automaticky uvažují o tom, že lokálka VŽDY vozí vzduch, zatímco cokoli jiného ne? Případ trati Ražice - Milevsko - Tábor to donedávna nebyl, ale jikord usilovně pracuje na jejím dalším rozředění....
registrovaný uživatel rpet  mail  
06.03.2012 (10:04)  
@ Tříba:

obavam se, ze se dopoustis stejneho omylu, jako dalsich x-set lidi: cena za 1km "neceho" (a ted je uplne jedno, jestli to bude vkkm, nebo oskm) NEMUSI byt nutne tim zasadnim argumentem, proc zrusit lokalni trat.

nic mene, pokud se na danou problematiku podivam ocima sotouse, pak samozrejme bude VZDY vyhodnejsi vlak, nebot zadny autobus mi stesti v dusi a fotku v mobilu asi opravdu neda.

takze otazka by mela spis znit asi takto: chceme funkcni VHD, nebo "vymodlenou" (ve smyslu "chci tu vlak, protoze ho mam rad...") VHD??
06.03.2012 (9:34)  
těžko říct, co vede ČD k tomu, že nedokáží vyčíslit skutečné náklady na 810 nebo 814, aby se třeba ukázalo, že bus není o tolik levnější. Ale dokud to neudělají, tak nechávají rušitelům lokálek v ruce dost pádný argument
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko