..: Pod Kořenovem nebylo možné ubrzdit už druhý vlak (aktualizováno) :..

843.011, Desná-Pustinská - Dolní Polubný, foto: paolo3Kořenov (aktualizováno 22.2.2012 17.00) — Ve čtvrtek 16. února se na trati 036, v úseku mezi Kořenovem a Desnou v Libereckém kraji, již podruhé letos nedařilo zabrzdit osobní vlak s cestujícími, veden soupravou motorového vozu řady 843. Naštěstí se ani tentokrát nikomu nic nestalo. Můžeme však hovořit o štěstí, že k žádným škodám nedošlo, neboť se vlak neřízeně rozjel až na rychlost cca 75 km/h v místech, kde je povolena maximálně čtyřicetikilometrová rychlost, přičemž projel několik zastávek. Stalo se tak na úseku, kde dosahuje trať sklonu až 58‰, což je nejvyšší hodnota na české železniční síti.

Mimořádná událost vznikla na pravidelném osobním vlaku Os 16240, vedeného z Harrachova do Liberce, v úseku mezi dopravnami Kořenov a Desná. Na vlaku byl nasazen, jak už bylo uvedeno, motorový vůz řady 843. Tento vůz je vybavený kotoučovou a elektrodynamickou brzdou. Právě brzda kotoučová je náchylná na zanesení sněhem či ledem, což pravděpodobně bylo - alespoň podle Drážní inspekce (DI) - příčinou jejího selhání i o měsíc dříve. Strojvedoucí na této trati mají proto nařízeno, aby v zimě elektrodynamickou brzdu nepoužívali, brzdili brzdou kotoučovou a udržovali ji tak zahřátou. Nedodržení tohoto nařízení bylo podle DI možnou příčinou lednové mimořádné události. Dle slov mluvčího DI mohla být vina i ve čtvrtek na straně strojvůdce, vyšetřování obou událostí však stále probíhá a podrobnou příčinu DI dále vyšetřuje.

Potíže i se Stadlery

České dráhy po lednové události zavedly dočasné opatření, kdy pro řadu 843 snížily na trati povolenou rychlost o 10 km/h, ani to však druhé události nezabránilo a navíc to způsobilo mnohá zpoždění. Dráhy tak přijaly radikálnější řešení, k zamezení podobných událostí a motorové vozy řady 843 z trati mezi Tanvaldem a Harrachovem úplně stáhly. Nahradí je prozatím starší motorové vozy řady 854, kvůli čemuž bude nutno u vlaků z/do Liberce v Tanvaldě mimořádně přestoupit. Již na jaře by ale celou vozbu na trati 036 měly převzít nové motorové vozy Stadler RegioShuttle RS1 (řada 840), které zde sice už měly pokrývat vozbu, ale jejich dodávky se opozdily, čili zatím jezdily pouze na části vlaků, teprve tento týden dorazily chybějící kusy. Liberecký kraj proto začal na Českých drahách uplatňovat třímilionovou pokutu za nedodržení podmínek, které vzešly z výběrového řízení na provoz části vlaků v Libereckém kraji a kde byla nová vozidla jednou ze závazných podmínek. České dráhy tvrdí, že jde o zpoždění na straně výrobce - ten to však popírá. Problémy však provází i samotné začátky provozu řady 840. Kromě zpoždění v jejich nasazení je postihlo několik těžších nehod, například spadlý strom na trati z Liberce do Černous, či nedávné vykolejení v Jablonci nad Nisou, takže vozy musely být již několikrát opravovány.

843.007, Desná - Tanvald, foto: paolo3Stadler RS 1, foto: paolo3Dopravní specialista Jindřich Berounský pro server iDnes.cz uvedl, že příčinou problémů vlaků může být také nedostatečná zimní údržba naší jediné funkční ozubnicové trati Správou železniční dopravní cesty. "Technika na likvidaci sněhu z horské trati vůbec neodpovídá 21. století. Zavátá železnice z Desné do Kořenova se v zimě pouze pluhuje, zatímco ve Švýcarsku či v Rakousku se na takových tratích používají speciální frézy," říká Berounský. To podle něj může způsobovat poškozování převodovek či brzd motorových vozů. Problémy dříve přiznal i mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, který uvedl, že se díky špatné údržbě této trati od ledu a sněhu vozy ničí zvenku, například odíráním laku. Vyskytují se i další problémy: Nedávno se například vyskytl případ, kdy na sníh v profilu tratě nesprávně reagovala čidla u dveří vozu a strojvedoucí v takovém případě musí jít celou soupravu hlubokým sněhem zkontrolovat. Mluvčí SŽDC Pavel Halla ale nařčení odmítá. Připouští, že se trať pouze pluhuje, ale doplňuje, že frézu na trati použít nejde kvůli ozubnici, která je na frézu moc vysoko. Halla spíše poukazuje na nevhodnost používaných vozidel a dodává, že dokud na trati jezdily lokomotivy řady 743 s přípojnými vozy, tak problémy nebyly. “Technologie údržby je stále stejná, ale mimořádnosti se vyskytují až letos,“ vysvětluje Halla s tím, že problém tedy nebude na straně SŽDC.

Problémy také na úseku do Polska

810.205 Viamont Regio, foto: Louis ArmstrongProblémy čekají cestující i na další části této tratě mezi Harrachovem a polskou Szklarskou Porebou, kde jezdí dopravce GW Train Regio (dříve Viamont Regio). Zatímco podle platného grafikonu měly jezdit přímé vlaky v relaci (Kořenov - ) Harrachov - Szklarska Poreba - Jelenia Góra již od 11. prosince, na polské straně se vyskytly mnohé problémy. Prvním z nich je alarmující havarijní stav svršku na polském území, takže cestující museli již od prosince ve stanici Szklarska Poreba přestupovat do jiných vlaků či dokonce náhradních autobusů. S příchodem tuhých mrazů a sněžení se navíc objevují další potíže na polské straně a to hlavně s odklízením sněhu. Již v lednu byla trať po několik dní nesjízdná a nyní se podobná situace opakuje. Řešena je opět zavedením náhradní autobusové dopravy. Ta však nabírá zpoždění i díky negarantované sjízdnosti silničních komunikací v Polsku.

Problémy ve spolupráci s polskou stranou se však objevují například i v otázce tarifního odbavení. V jednom vlaku s jednou vlakovou četou by se totiž správně měl platit zvlášť český a zvlášť polský úsek spoje, každý v příslušné národní měně (tj. český v korunách a polský ve zlotých). To však většině cestujících činí problémy. V současné době se tak lze spoléhat pouze na ochotu vlakvedoucích, kteří jsou většinou ochotní a cestující nechají zaplatit oba úseky ve své měně.

Zdroje: ČTK, České noviny, Zubačka.cz, KORID LK, iDnes.cz (1), (2), České dráhy, GW Train Regio, ŽelPage


M 152.0 Poslat mail autorovi , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 21.2.2012 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Liberecký


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
22.02.2012 (0:33)  
Celkem jsem zvědav, jak si s tratí teď sednou 854 a také v jakém řazení zde budou jezdit. Také se připojuji k údivu, proč zlobí rakve, když léta lítaly na Tanvald naprosto spolehlivě.

K lepšímu výběru vozidla pro zimní podmínky: Jen aby když by se vypsalo VŘ se specifickými požadavky na vozidla s čidly u dveří rozpoznavajicich sníh od nástupiště zas někdo netvrdil, že je to VŘ psané někomu na míru
21.02.2012 (23:42)  
V jednom vlaku s jednou vlakovou četou by se totiž správně měl platit zvlášť český a zvlášť polský úsek spoje, každý v příslušné národní měně

Boha jeho - to je jak u blbejch. Čekám, kdy na ty strojvedoucí pošle někdo kontrolu, že nedodržují nařízení o buzeraci lidí.
21.02.2012 (20:18)  
quido.speedy - Tak to s tou Vysočinou je opravdu úsměvné.
21.02.2012 (20:15)  
Zirecek: Ano, v tomto s Vámi v zásadě souhlasím, samozřejmě za mimořádnost mohou výhradně ČD, SŽDC nikoliv. Ta mohla způsobit maximálně ty oděrky na laku.
21.02.2012 (20:15)  
To je stejně divné...léta tam jezdí 843 bez potíží a najednou toto. Nebyl to stejný vůz?
Myslím, že není nic lepšího než 843 na horské tratě. (Elektrický přenos, dostatečně těžké, vzduchové vypružení, výborná adheze...)

OT: Dobrá sranda taky je, že RS1 na Vysočině nesmí jezdit na tratích, kam byl určen. Takže ho tahají jak utopené štěně do Horní Cerekve a jinam :) V polovině případů po tmě a zamčený. Na Os8369 ho dokonce tahá nečinného Regionova, neb sám nic táhnout nesmí.
Naposledy ho na 14dnů zneschopnilo vysypané boční sklo, které neustálo místní mráz...
21.02.2012 (20:06)  
Michal Jaroš: Máte pravdu. Mne více popudil samotný "článek" na Idnes, což je z mého příspěvku nejspíše znatelné.
Dovolím si nalinkovat tři videa ze Švýcarska, které ukazují provoz v zimních podmínkách:
http://www.youtube.com/watch?v=Dw9Mo6TBGSY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=WddymuBzygQ&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Z8g7c8c89e8&feature=related
Je zřejmé, že vozový park je na takový provoz uzpůsoben, aby bylo co nejméně provozních závad v náročných podmínkách.

Sám pan Jindřich Berounský říká Stadler se ale do sněhu nehodí. Když do něj na zubačce najel, vysunul se mu schůdek u dveří. Existují také případy, kdy na sníh pod vlakem zareagovalo čidlo dveří. ... Tedy se lze dotazovat, jakým způsobem přistupuje k trati dopravce, když je mu známo, že z hlediska zimního provozu je tato trať náročnější na výběr vozidel. O to více, když dopravce poptává/kupuje zrovna nová vozidla na tuto a podobné tratě charakteristické náročnějším zimním provozem. Předpokládám, že jsou to spíše jen počáteční problémy s novými vozy, které jen potřebují čas na doladění.

V odkazech uvedený článek na Idnes Zastaralá technika nezvládá sníh na trati, po níž se dvakrát řítily vlaky je koncipován tak, že čtenář nabyde dojmu, že za "řícené" vlaky může špatná údržba tratě od sněhu. Připadá mi to jako článek prvotně zamýšlený, zinscenovaný od ČD, a.s. Osobně tohle nazývám odfláknutou novinařinou či záměrnou manipulací s veřejným míněním, což není pro Idnes necharakteristické, :-). Osobně si myslím, že většinový podíl má užití nevhodného vozového parku dopravce.

Samozřejmě SŽDC se musí chovat více jako silničáři, když už nelze počítat s výpomocí dopravce s nasazováním např.: těžkých lokomotiv, jak bylo běžné před rozdělením ČD-SŽDC. Avšak zastaralá technika na toto nemá vliv. Při vší uctě, zastaralá fréza, pluh odstraní sníh z tratě podobně jako ve Švýcarsku, jen to třeba trvá déle, stojí to více peněz, stroje jsou asi více poruchové.
Bohužel ze strany dopravce to místy dochází až do stavu, kdy strojvedoucí nafasovali měrky a měří vrstvu sněhu nad temenem kolejnice, a když přesáhne určitou výšku, tak mají nařízeno nevyjet. Dle mne by byla vhodná exkurze vrcholových úředníků z tepla klimatizací ven do sněhu, třeba jen na Slovensko na hlavní tah Žilina-Poprad, aby viděli reálný provoz v různých sněhových podmínkách.
21.02.2012 (19:37)  
zirecek:
Takže jaký máme výsledek? Začneme u toho, že vlak podruhé s cestujícími jede část cesty neovladatelně 2x nad dovolenou rychlost, avšak skončíme u oděrek laku.

Nevidím na tom nic špatného, nejdřív se zabýváme tou závažnější věcí, ale nevím, proč bych tam ty oděrky neměl zmiňovat, dle mého názoru to zas taková banalita není.

"strojvedoucí se brodil po ramena ve sněhu"

Ano, tato formulace je asi mírně přeceněná, ale jak znám Zubačku, po pás se klidně brodit mohl. Proto jsem ji ale ani nezmínil.

Autoři, čekal bych, že budete částečně bulvár Idnes filtrovat, případně článek bude založen i na vyjádření "druhé" strany a překonáte tím kvalitu dnešních některých "novinařů", kteří jednoduše postaví článek obecnějšího charakteru s usuzujícími závěry na základě několika vytržených vět dopravního specialisty


Z iDnesu jsem použil několik věcí, rozhodně článek není jen přepsaný s iDnesu, je s několika dalšími souvislostmi či podrobnostmi. Pokud máte nějaké konkrétní připomínky, můžeme se o nich bavit a případně opravit.

"dopravní specialista"


Pan Berounský se dráze věnuje několik let, je zaměstnanec ČD a o dráze ví zjevně hodně a je o dopravě na Liberecku velmi dobře informován. Proto pojem "dopravní specialista" je myslím celkem výstižný.
21.02.2012 (19:00)  
Jj, tohle bude ještě zajímavý...
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
21.02.2012 (18:48)  
No stavitelé trati tam asi tu ozubnici nechali vetknout jen tak, ze srandy. No ale teď je třeba šetřit. A čekat na průser.
21.02.2012 (16:54)  
Když pan odborník zmiňuje Švýcarsko, tak bychom především mohli srovnávat vozový park dopravců a úroveň jeho přizpůsobení pro zimní podmínky.
Chápu, že obecná prohlášení sníh-motory-brzdy-čidla-lak vytržená z kontextu pro bulvární Idnes plátek jsou šťavnatá.

Takže jaký máme výsledek? Začneme u toho, že vlak podruhé s cestujícími jede část cesty neovladatelně 2x nad dovolenou rychlost, avšak skončíme u oděrek laku.
Také bych chtěl vidět, kde pan odborník přišel na formulaci "strojvedoucí se brodil po ramena ve sněhu". Selským rozumem lze snad usuzovat, že zmiňované moderní vozy budou přizpůsobeny pro zimní podmínky stejně či dokonce lépe, než vozidla dřívější, nemoderní... Neříkám, že SŽDC se svou technikou je ideálem, avšak připomíná mi to spíše "u muzea čtyři". Obyčejný človek by si myslel, že na horskou, sněhem problematickou ozubnicovou trať dopravce nasadí trochu "sněhuodolné" vozidlo...
Autoři, čekal bych, že budete částečně bulvár Idnes filtrovat, případně článek bude založen i na vyjádření "druhé" strany a překonáte tím kvalitu dnešních některých "novinařů", kteří jednoduše postaví článek obecnějšího charakteru s usuzujícími závěry na základě několika vytržených vět dopravního specialisty. Může mi někdo konkrétně vážně objasnit význam slova pojmenování "dopravní specialista"?
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko