..: Pod Kořenovem nebylo možné ubrzdit už druhý vlak (aktualizováno) :..

843.011, Desná-Pustinská - Dolní Polubný, foto: paolo3Kořenov (aktualizováno 22.2.2012 17.00) — Ve čtvrtek 16. února se na trati 036, v úseku mezi Kořenovem a Desnou v Libereckém kraji, již podruhé letos nedařilo zabrzdit osobní vlak s cestujícími, veden soupravou motorového vozu řady 843. Naštěstí se ani tentokrát nikomu nic nestalo. Můžeme však hovořit o štěstí, že k žádným škodám nedošlo, neboť se vlak neřízeně rozjel až na rychlost cca 75 km/h v místech, kde je povolena maximálně čtyřicetikilometrová rychlost, přičemž projel několik zastávek. Stalo se tak na úseku, kde dosahuje trať sklonu až 58‰, což je nejvyšší hodnota na české železniční síti.

Mimořádná událost vznikla na pravidelném osobním vlaku Os 16240, vedeného z Harrachova do Liberce, v úseku mezi dopravnami Kořenov a Desná. Na vlaku byl nasazen, jak už bylo uvedeno, motorový vůz řady 843. Tento vůz je vybavený kotoučovou a elektrodynamickou brzdou. Právě brzda kotoučová je náchylná na zanesení sněhem či ledem, což pravděpodobně bylo - alespoň podle Drážní inspekce (DI) - příčinou jejího selhání i o měsíc dříve. Strojvedoucí na této trati mají proto nařízeno, aby v zimě elektrodynamickou brzdu nepoužívali, brzdili brzdou kotoučovou a udržovali ji tak zahřátou. Nedodržení tohoto nařízení bylo podle DI možnou příčinou lednové mimořádné události. Dle slov mluvčího DI mohla být vina i ve čtvrtek na straně strojvůdce, vyšetřování obou událostí však stále probíhá a podrobnou příčinu DI dále vyšetřuje.

Potíže i se Stadlery

České dráhy po lednové události zavedly dočasné opatření, kdy pro řadu 843 snížily na trati povolenou rychlost o 10 km/h, ani to však druhé události nezabránilo a navíc to způsobilo mnohá zpoždění. Dráhy tak přijaly radikálnější řešení, k zamezení podobných událostí a motorové vozy řady 843 z trati mezi Tanvaldem a Harrachovem úplně stáhly. Nahradí je prozatím starší motorové vozy řady 854, kvůli čemuž bude nutno u vlaků z/do Liberce v Tanvaldě mimořádně přestoupit. Již na jaře by ale celou vozbu na trati 036 měly převzít nové motorové vozy Stadler RegioShuttle RS1 (řada 840), které zde sice už měly pokrývat vozbu, ale jejich dodávky se opozdily, čili zatím jezdily pouze na části vlaků, teprve tento týden dorazily chybějící kusy. Liberecký kraj proto začal na Českých drahách uplatňovat třímilionovou pokutu za nedodržení podmínek, které vzešly z výběrového řízení na provoz části vlaků v Libereckém kraji a kde byla nová vozidla jednou ze závazných podmínek. České dráhy tvrdí, že jde o zpoždění na straně výrobce - ten to však popírá. Problémy však provází i samotné začátky provozu řady 840. Kromě zpoždění v jejich nasazení je postihlo několik těžších nehod, například spadlý strom na trati z Liberce do Černous, či nedávné vykolejení v Jablonci nad Nisou, takže vozy musely být již několikrát opravovány.

843.007, Desná - Tanvald, foto: paolo3Stadler RS 1, foto: paolo3Dopravní specialista Jindřich Berounský pro server iDnes.cz uvedl, že příčinou problémů vlaků může být také nedostatečná zimní údržba naší jediné funkční ozubnicové trati Správou železniční dopravní cesty. "Technika na likvidaci sněhu z horské trati vůbec neodpovídá 21. století. Zavátá železnice z Desné do Kořenova se v zimě pouze pluhuje, zatímco ve Švýcarsku či v Rakousku se na takových tratích používají speciální frézy," říká Berounský. To podle něj může způsobovat poškozování převodovek či brzd motorových vozů. Problémy dříve přiznal i mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, který uvedl, že se díky špatné údržbě této trati od ledu a sněhu vozy ničí zvenku, například odíráním laku. Vyskytují se i další problémy: Nedávno se například vyskytl případ, kdy na sníh v profilu tratě nesprávně reagovala čidla u dveří vozu a strojvedoucí v takovém případě musí jít celou soupravu hlubokým sněhem zkontrolovat. Mluvčí SŽDC Pavel Halla ale nařčení odmítá. Připouští, že se trať pouze pluhuje, ale doplňuje, že frézu na trati použít nejde kvůli ozubnici, která je na frézu moc vysoko. Halla spíše poukazuje na nevhodnost používaných vozidel a dodává, že dokud na trati jezdily lokomotivy řady 743 s přípojnými vozy, tak problémy nebyly. “Technologie údržby je stále stejná, ale mimořádnosti se vyskytují až letos,“ vysvětluje Halla s tím, že problém tedy nebude na straně SŽDC.

Problémy také na úseku do Polska

810.205 Viamont Regio, foto: Louis ArmstrongProblémy čekají cestující i na další části této tratě mezi Harrachovem a polskou Szklarskou Porebou, kde jezdí dopravce GW Train Regio (dříve Viamont Regio). Zatímco podle platného grafikonu měly jezdit přímé vlaky v relaci (Kořenov - ) Harrachov - Szklarska Poreba - Jelenia Góra již od 11. prosince, na polské straně se vyskytly mnohé problémy. Prvním z nich je alarmující havarijní stav svršku na polském území, takže cestující museli již od prosince ve stanici Szklarska Poreba přestupovat do jiných vlaků či dokonce náhradních autobusů. S příchodem tuhých mrazů a sněžení se navíc objevují další potíže na polské straně a to hlavně s odklízením sněhu. Již v lednu byla trať po několik dní nesjízdná a nyní se podobná situace opakuje. Řešena je opět zavedením náhradní autobusové dopravy. Ta však nabírá zpoždění i díky negarantované sjízdnosti silničních komunikací v Polsku.

Problémy ve spolupráci s polskou stranou se však objevují například i v otázce tarifního odbavení. V jednom vlaku s jednou vlakovou četou by se totiž správně měl platit zvlášť český a zvlášť polský úsek spoje, každý v příslušné národní měně (tj. český v korunách a polský ve zlotých). To však většině cestujících činí problémy. V současné době se tak lze spoléhat pouze na ochotu vlakvedoucích, kteří jsou většinou ochotní a cestující nechají zaplatit oba úseky ve své měně.

Zdroje: ČTK, České noviny, Zubačka.cz, KORID LK, iDnes.cz (1), (2), České dráhy, GW Train Regio, ŽelPage


M 152.0 Poslat mail autorovi , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 21.2.2012 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Liberecký


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
22.02.2012 (18:32)  
holydar: Problém není v nemožnosti začít brzdit. Ale v tom, že ikdyž brzdit chcete, tak mechanická brzda nemá dostatečnou účinnost, protože mezi kotoučem a čelistmi je vrstva ledu. Jó, kdyby to mělo magnetickou brzdu jako mají např. tramvaje, to by byla jiná pohádka.
22.02.2012 (18:19)  
Možná se zeptám jako blbec ale to nejde ten vlak zastavit třeba záchranou brzdou? Nebo neni jiná možnost jak ten vlak zastavit kdyby selhaly brzdy? Přece nějakou dobu trvá než ten vlak projel ty 4 zastávky. Nechtěl bych tam sedět a čekat co se stane... a kdyby po tom nenásledovala rovinka ale bylo to pořád z kopce tak ten vlak prostě vykolejí a nazdar?

A mimo mísu: Teď sem čet, že vykolejil vlak v buenos aires, což neni nic pěknýho, ale byl sem překvapenej barevnou kombinací jejich vlaků, že by se někdo nechal inspirovat?
22.02.2012 (16:42)  
Podle mě je celý problém ve vozidlech. Vnější kotouče v kombinaci s výkonnou a vcelku precizní EDB je do sněhu vražedná kombinace. Taky jsem někde zaslechl, že být tato vozidla schvalována později asi by vůbec neprošla do provozu. 854 si myslím nebudou mít s bržděním problémy. Špalky, kromě rámusu taky zajišťují čistou jízdní plochu dvojkolí, což je jedna z podmínek dobré adheze. Technologická zastaralost katrů je v tomto případě jednoznačně výhodou.
22.02.2012 (16:02)  
jak může ještě někoho popudit článek z Idnes, alias Sůrovost? Ten borec si očividně léčí nějaký komplexy - asi ho v dětství fotr nepustil k mašinkám. Nicméně docela rád bych viděl, jak se po zubačce valí ten vlak rychlostí 100kmph, jak na idnesu psali.

Otázka samozřejmě zní, jestli to není stejný přístup jako na silnici - vyjedu až když už je napadáno. Ono to přece jen je lepší protahovat prakticky hned jak začne padat.
registrovaný uživatel JK ml. 
22.02.2012 (10:47)  
41 let si tatík klade na dráze otázku. K čemu je mi řádně vyplněná a podepsaná bržděnka? :-):-):-)
22.02.2012 (10:31)  
Ono je to možná tim, že výrobce usoudil, že jeho vozidlo nemá co "najíždět do sněhu", když k tomu účelu existujou specifický pluhy a frézy .. který v tom vzpomínanym Bavorsku třeba i využívaj. A vůbec mě překvapilo, kolik maj ty "český" RS najednou potíží a nedodělků, po tom co jsem se s nima několikrát venku svezl. Pravda, jeden měl i tam ucpanej hajslík ;-)
registrovaný uživatel Sim 
22.02.2012 (9:59)  
zirecek > ... dopravce poptává/kupuje zrovna nová vozidla na tuto a podobné tratě charakteristické náročnějším zimním provozem.

Jen pro upresneni, fiasko jmenem "Regionova trio" ma neco spolecneho take s touto trati, nebo nikoliv?
22.02.2012 (9:33)  
Jojo, jezdím do Alžbětína na nádraží 10 let a stále Waldbahn jezdí přesně v taktu- i na Špičák.... jen 1x byla výluka na 48 hodin pro zavátou trať, ČD jezdily. Jinak stoupání z Deggendorfu na Gotteszell je taky pěkný a potíže s brzdama nemají...
22.02.2012 (9:00)  
Ad zirecek:
Jako "dopravní specialista" nebo též "odborník na dopravu" bývá v médiích označována osoba, která se velmi ochotně vyjadřuje ke všemu, co se v oblasti dopravy stane; už jsem zaslechl i celkem trefný pojem "mluvící hlava". Ve svém projevu však obvykle sdělí jen to, že silnice v zimě kloužou, že ve vozech bez klimatizace je v létě horko nebo že v tuhých mrazech mohou praskat kolejnice. Dle mého názoru je tedy toto označení čistě novinářský pojem a je třeba brát ho s rezervou... ;o)

Ad Dusanh:
Tak já třeba nepamatuju, že by s waldbánovic RS1 byly někdy problémy. A že pod Velkým Javorem také zrovna není v zimě o sníh nouze, to je snad zřejmé...
registrovaný uživatel Dusanh 
22.02.2012 (6:56)  
Na druhou stranu, RS1 jezdí všude možně, dlouhé roky i v Bavorském lese, kde o sníh taky není nouze. Tam mají problémy taky?
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko