..: Pod Kořenovem nebylo možné ubrzdit už druhý vlak (aktualizováno) :..

843.011, Desná-Pustinská - Dolní Polubný, foto: paolo3Kořenov (aktualizováno 22.2.2012 17.00) — Ve čtvrtek 16. února se na trati 036, v úseku mezi Kořenovem a Desnou v Libereckém kraji, již podruhé letos nedařilo zabrzdit osobní vlak s cestujícími, veden soupravou motorového vozu řady 843. Naštěstí se ani tentokrát nikomu nic nestalo. Můžeme však hovořit o štěstí, že k žádným škodám nedošlo, neboť se vlak neřízeně rozjel až na rychlost cca 75 km/h v místech, kde je povolena maximálně čtyřicetikilometrová rychlost, přičemž projel několik zastávek. Stalo se tak na úseku, kde dosahuje trať sklonu až 58‰, což je nejvyšší hodnota na české železniční síti.

Mimořádná událost vznikla na pravidelném osobním vlaku Os 16240, vedeného z Harrachova do Liberce, v úseku mezi dopravnami Kořenov a Desná. Na vlaku byl nasazen, jak už bylo uvedeno, motorový vůz řady 843. Tento vůz je vybavený kotoučovou a elektrodynamickou brzdou. Právě brzda kotoučová je náchylná na zanesení sněhem či ledem, což pravděpodobně bylo - alespoň podle Drážní inspekce (DI) - příčinou jejího selhání i o měsíc dříve. Strojvedoucí na této trati mají proto nařízeno, aby v zimě elektrodynamickou brzdu nepoužívali, brzdili brzdou kotoučovou a udržovali ji tak zahřátou. Nedodržení tohoto nařízení bylo podle DI možnou příčinou lednové mimořádné události. Dle slov mluvčího DI mohla být vina i ve čtvrtek na straně strojvůdce, vyšetřování obou událostí však stále probíhá a podrobnou příčinu DI dále vyšetřuje.

Potíže i se Stadlery

České dráhy po lednové události zavedly dočasné opatření, kdy pro řadu 843 snížily na trati povolenou rychlost o 10 km/h, ani to však druhé události nezabránilo a navíc to způsobilo mnohá zpoždění. Dráhy tak přijaly radikálnější řešení, k zamezení podobných událostí a motorové vozy řady 843 z trati mezi Tanvaldem a Harrachovem úplně stáhly. Nahradí je prozatím starší motorové vozy řady 854, kvůli čemuž bude nutno u vlaků z/do Liberce v Tanvaldě mimořádně přestoupit. Již na jaře by ale celou vozbu na trati 036 měly převzít nové motorové vozy Stadler RegioShuttle RS1 (řada 840), které zde sice už měly pokrývat vozbu, ale jejich dodávky se opozdily, čili zatím jezdily pouze na části vlaků, teprve tento týden dorazily chybějící kusy. Liberecký kraj proto začal na Českých drahách uplatňovat třímilionovou pokutu za nedodržení podmínek, které vzešly z výběrového řízení na provoz části vlaků v Libereckém kraji a kde byla nová vozidla jednou ze závazných podmínek. České dráhy tvrdí, že jde o zpoždění na straně výrobce - ten to však popírá. Problémy však provází i samotné začátky provozu řady 840. Kromě zpoždění v jejich nasazení je postihlo několik těžších nehod, například spadlý strom na trati z Liberce do Černous, či nedávné vykolejení v Jablonci nad Nisou, takže vozy musely být již několikrát opravovány.

843.007, Desná - Tanvald, foto: paolo3Stadler RS 1, foto: paolo3Dopravní specialista Jindřich Berounský pro server iDnes.cz uvedl, že příčinou problémů vlaků může být také nedostatečná zimní údržba naší jediné funkční ozubnicové trati Správou železniční dopravní cesty. "Technika na likvidaci sněhu z horské trati vůbec neodpovídá 21. století. Zavátá železnice z Desné do Kořenova se v zimě pouze pluhuje, zatímco ve Švýcarsku či v Rakousku se na takových tratích používají speciální frézy," říká Berounský. To podle něj může způsobovat poškozování převodovek či brzd motorových vozů. Problémy dříve přiznal i mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, který uvedl, že se díky špatné údržbě této trati od ledu a sněhu vozy ničí zvenku, například odíráním laku. Vyskytují se i další problémy: Nedávno se například vyskytl případ, kdy na sníh v profilu tratě nesprávně reagovala čidla u dveří vozu a strojvedoucí v takovém případě musí jít celou soupravu hlubokým sněhem zkontrolovat. Mluvčí SŽDC Pavel Halla ale nařčení odmítá. Připouští, že se trať pouze pluhuje, ale doplňuje, že frézu na trati použít nejde kvůli ozubnici, která je na frézu moc vysoko. Halla spíše poukazuje na nevhodnost používaných vozidel a dodává, že dokud na trati jezdily lokomotivy řady 743 s přípojnými vozy, tak problémy nebyly. “Technologie údržby je stále stejná, ale mimořádnosti se vyskytují až letos,“ vysvětluje Halla s tím, že problém tedy nebude na straně SŽDC.

Problémy také na úseku do Polska

810.205 Viamont Regio, foto: Louis ArmstrongProblémy čekají cestující i na další části této tratě mezi Harrachovem a polskou Szklarskou Porebou, kde jezdí dopravce GW Train Regio (dříve Viamont Regio). Zatímco podle platného grafikonu měly jezdit přímé vlaky v relaci (Kořenov - ) Harrachov - Szklarska Poreba - Jelenia Góra již od 11. prosince, na polské straně se vyskytly mnohé problémy. Prvním z nich je alarmující havarijní stav svršku na polském území, takže cestující museli již od prosince ve stanici Szklarska Poreba přestupovat do jiných vlaků či dokonce náhradních autobusů. S příchodem tuhých mrazů a sněžení se navíc objevují další potíže na polské straně a to hlavně s odklízením sněhu. Již v lednu byla trať po několik dní nesjízdná a nyní se podobná situace opakuje. Řešena je opět zavedením náhradní autobusové dopravy. Ta však nabírá zpoždění i díky negarantované sjízdnosti silničních komunikací v Polsku.

Problémy ve spolupráci s polskou stranou se však objevují například i v otázce tarifního odbavení. V jednom vlaku s jednou vlakovou četou by se totiž správně měl platit zvlášť český a zvlášť polský úsek spoje, každý v příslušné národní měně (tj. český v korunách a polský ve zlotých). To však většině cestujících činí problémy. V současné době se tak lze spoléhat pouze na ochotu vlakvedoucích, kteří jsou většinou ochotní a cestující nechají zaplatit oba úseky ve své měně.

Zdroje: ČTK, České noviny, Zubačka.cz, KORID LK, iDnes.cz (1), (2), České dráhy, GW Train Regio, ŽelPage


M 152.0 Poslat mail autorovi , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 21.2.2012 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Liberecký


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
23.02.2012 (14:08)  
Farkač Karel > jaky je principielne rozdil mezi motorovym vozem a motorovou lokomotivou, pokud pomineme ucel, tedy ze jedno ma vozit lidi v sobe a druhy ma za sebou k tomu ucelu tahat vlecnak?

Ja v tom rozdil nevidim => pokud jde motorova lokomotiva postavit tak, ze s tim nema problem, proc by nemohl naprosto totozny pojezd (vcetne brzdoveho systemu) mit motorovy vuz?

Neni to naopak tim, ze ta "motorova lokomotiva" je myslen stroj, ktery je pro bezny provoz dnes pomerne zastaraly, podobne jako treba spalikove brzdy u Hydry, a proto se u modernich vozidel nepouziva vseobecne?
23.02.2012 (13:58)  
No já nevim, kolik máte k dispozici barev, červenou, modrou, zelenou? Plus žlutou a čarnou, abych nevynechal nadějný soukromníky .. myslim že je větší facha projít barevnost všech železnic světa, než si namalovat vlastní schéma .. který vyjde z jedný z těch tří základních barev a toho, že vršek bude světlejší a spodek šedej. Takže cca desítka možných barevných variant, pokud to nemá bejt mucholapka nebo rakev, ty jsou fakt originální ;-)

Mmch deklaroval někdy Najbrt, že je to origoš Mona Lisa, kterou v jinym Louvru nemaj? A budete Leošovi vyčítat, že jeho korporátní styl má kdejaká pohřební služba? ;-)
registrovaný uživatel JB 
23.02.2012 (13:40)  
M: Záchranná brzda není další brzdný systém. Je to normální pneumatická brzda působící maximálním účinkem. (Kromě toho, když ji použije strojvedoucí, u moderních vozidel se současně pískuje a houká houkačka, aby strojvedoucí mohl opustit stanoviště.) Selže-li tedy pneumatická brzda, selhala i záchranná.
23.02.2012 (12:13)  
Pokud se sníh nalepí na brzdový kotouč pak je potřeba čas na jeho rozpuštění při zahájení brzdění. Problém konkrétně 843 je ve výborné EDB brzdě, která v podstatě nenutí strojvedoucího sahat na "luft". Při použití rychlobrzy pak dojde k nejhoršímu možnému souběhu. Odpadne EDB a pneumatická brzda z výše popsaných důvodů nebrzdí. To zanášení kotoučových brzd je mnohem markantnější u tohoto typu, kde jsou brzdové kotouče umístěny na vější straně kola, ale projevují se i na běžné konstrukci kdy jsou uvnitř mezi koly. Pokud je zde někdo odborně způsobilý pak jistě potvrdí, že obecně kotoučová brzda po delší jízdě bez brzdění má pomalejší náběh účinku. Co se týká magnetů (Mg brzdy) pak bych vám přál vidět vozy EC vlaků tímto vybavených, kdy je prostor mezi brzdící plochou a kolejnicí precizně vyplněn kvádrem ledu a sněhu. O účinku takto "doplněné" Mg brzy bych si dovolil pochybovat.....
registrovaný uživatel M 
23.02.2012 (10:26)  
pripojim se k holydarovi - ta nemoznost brzdeni plati v podstate od jakekoliv rychlosti nebo az od nejake "konkretni"? Myslim to tak, jestli je vlak neubrzditelny i z rychlosti 20 (napr.) kmh nebo az od rychlosti 40 (napr.) kmh.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
23.02.2012 (10:09)  
Holdar: Ne, jina moznost opravdu neni. Pokud ma vozidlo pouze elektrodynamickou a kotoucovou brzdu, nezastavis. Ale ani klasicka kolova brzda neni vsespasna, pokud se prubezne nepouziva a nezahrivaji se tak kola, na ktere se tim padem nelepi snih a led. Proste je potreba, aby brzdici "medium" bylo ciste, jinak jsi bez sance. EDB pri prehrati odporniku odpadne, takze tudy taky cesta nevede.
registrovaný uživatel Gale 
23.02.2012 (9:38)  
(OT) IR: Budova bývalého FS s největší pravděpodobností kopií není, kromě toho že se J. Edgar Hoover building podobá jen trochu navenek, když se u nás už stavělo, sídlo FBI se jěště dokreslovalo.
23.02.2012 (6:35)  
Možnost je. Mít v záloze motorovou lokomotivu v době silných mrazů a sněhových přívalů. Na soupravu 943+843 nasadit na postrk směrem do Harrachova třeba motorovou lokomotivu 743, vypůjčenou od ČD-C, která byla předurčena k provozu na sklonově náročných tratích.
22.02.2012 (23:33)  
Takže teda víceméně když se vrátim k mé otázce, takže v případě, že se toto stane tak jiná možnost jak to zabrzdit neni?
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
22.02.2012 (20:23)  
holydar: No, nechci to přidávat ke zprávě o tom neštěstí na TBA, to by se jaxi nehodilo, tak přidávám svůj poznatek sem.
Zájemcům o zbarvení ČD Najbrt doporučuju kouknout do fotogalerie na webu spol. TBA. Např.
http://www.tbanet.com.ar/sitioasp/descargas/fotogaleriaampliada.asp?id=113
Můj závěr: Pan Najbrt to okopčil aj s chlupama. A myslel si, že když je to z druhého konce světa, že na to nikdo nepřijde. Akorát, chudák, nepočítal s tím, že na TBA dojde k takové tragédii, že fota odtamtud obletí celý svět. Inu, lež má krátké nohy... (Abych byl spravedlivý, tak pan Najbrt do toho přeci jen vnesl něco svého - natřel dveře vozů ČD taky na tmavě modro; to v té Argentině nemají...)
Ale to kopírování má u nás (ba i jinde) dlouhou tradici. Tak třeba autoři budovy bývalého Federálního shromáždění ČSSR se velmi důkladně inspirovali budovou J. Edgar Hoover Building ve Washingtonu (sídlo FBI); autoři čelní fasády divadla v Žilině se velmi inspirovali čelní stěnou budovy Metropolitní opery v N.Y. Jo, jo, někdo tu inspiraci programově přiznává, někdo se naopak dušuje, že je to dílo za ty prachy čistě a jenom jeho výtvorem, vždyť přeci českým železničářům se odjakživa říkalo "modrá armáda"...
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko