..: Pod Kořenovem nebylo možné ubrzdit už druhý vlak (aktualizováno) :..

843.011, Desná-Pustinská - Dolní Polubný, foto: paolo3Kořenov (aktualizováno 22.2.2012 17.00) — Ve čtvrtek 16. února se na trati 036, v úseku mezi Kořenovem a Desnou v Libereckém kraji, již podruhé letos nedařilo zabrzdit osobní vlak s cestujícími, veden soupravou motorového vozu řady 843. Naštěstí se ani tentokrát nikomu nic nestalo. Můžeme však hovořit o štěstí, že k žádným škodám nedošlo, neboť se vlak neřízeně rozjel až na rychlost cca 75 km/h v místech, kde je povolena maximálně čtyřicetikilometrová rychlost, přičemž projel několik zastávek. Stalo se tak na úseku, kde dosahuje trať sklonu až 58‰, což je nejvyšší hodnota na české železniční síti.

Mimořádná událost vznikla na pravidelném osobním vlaku Os 16240, vedeného z Harrachova do Liberce, v úseku mezi dopravnami Kořenov a Desná. Na vlaku byl nasazen, jak už bylo uvedeno, motorový vůz řady 843. Tento vůz je vybavený kotoučovou a elektrodynamickou brzdou. Právě brzda kotoučová je náchylná na zanesení sněhem či ledem, což pravděpodobně bylo - alespoň podle Drážní inspekce (DI) - příčinou jejího selhání i o měsíc dříve. Strojvedoucí na této trati mají proto nařízeno, aby v zimě elektrodynamickou brzdu nepoužívali, brzdili brzdou kotoučovou a udržovali ji tak zahřátou. Nedodržení tohoto nařízení bylo podle DI možnou příčinou lednové mimořádné události. Dle slov mluvčího DI mohla být vina i ve čtvrtek na straně strojvůdce, vyšetřování obou událostí však stále probíhá a podrobnou příčinu DI dále vyšetřuje.

Potíže i se Stadlery

České dráhy po lednové události zavedly dočasné opatření, kdy pro řadu 843 snížily na trati povolenou rychlost o 10 km/h, ani to však druhé události nezabránilo a navíc to způsobilo mnohá zpoždění. Dráhy tak přijaly radikálnější řešení, k zamezení podobných událostí a motorové vozy řady 843 z trati mezi Tanvaldem a Harrachovem úplně stáhly. Nahradí je prozatím starší motorové vozy řady 854, kvůli čemuž bude nutno u vlaků z/do Liberce v Tanvaldě mimořádně přestoupit. Již na jaře by ale celou vozbu na trati 036 měly převzít nové motorové vozy Stadler RegioShuttle RS1 (řada 840), které zde sice už měly pokrývat vozbu, ale jejich dodávky se opozdily, čili zatím jezdily pouze na části vlaků, teprve tento týden dorazily chybějící kusy. Liberecký kraj proto začal na Českých drahách uplatňovat třímilionovou pokutu za nedodržení podmínek, které vzešly z výběrového řízení na provoz části vlaků v Libereckém kraji a kde byla nová vozidla jednou ze závazných podmínek. České dráhy tvrdí, že jde o zpoždění na straně výrobce - ten to však popírá. Problémy však provází i samotné začátky provozu řady 840. Kromě zpoždění v jejich nasazení je postihlo několik těžších nehod, například spadlý strom na trati z Liberce do Černous, či nedávné vykolejení v Jablonci nad Nisou, takže vozy musely být již několikrát opravovány.

843.007, Desná - Tanvald, foto: paolo3Stadler RS 1, foto: paolo3Dopravní specialista Jindřich Berounský pro server iDnes.cz uvedl, že příčinou problémů vlaků může být také nedostatečná zimní údržba naší jediné funkční ozubnicové trati Správou železniční dopravní cesty. "Technika na likvidaci sněhu z horské trati vůbec neodpovídá 21. století. Zavátá železnice z Desné do Kořenova se v zimě pouze pluhuje, zatímco ve Švýcarsku či v Rakousku se na takových tratích používají speciální frézy," říká Berounský. To podle něj může způsobovat poškozování převodovek či brzd motorových vozů. Problémy dříve přiznal i mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, který uvedl, že se díky špatné údržbě této trati od ledu a sněhu vozy ničí zvenku, například odíráním laku. Vyskytují se i další problémy: Nedávno se například vyskytl případ, kdy na sníh v profilu tratě nesprávně reagovala čidla u dveří vozu a strojvedoucí v takovém případě musí jít celou soupravu hlubokým sněhem zkontrolovat. Mluvčí SŽDC Pavel Halla ale nařčení odmítá. Připouští, že se trať pouze pluhuje, ale doplňuje, že frézu na trati použít nejde kvůli ozubnici, která je na frézu moc vysoko. Halla spíše poukazuje na nevhodnost používaných vozidel a dodává, že dokud na trati jezdily lokomotivy řady 743 s přípojnými vozy, tak problémy nebyly. “Technologie údržby je stále stejná, ale mimořádnosti se vyskytují až letos,“ vysvětluje Halla s tím, že problém tedy nebude na straně SŽDC.

Problémy také na úseku do Polska

810.205 Viamont Regio, foto: Louis ArmstrongProblémy čekají cestující i na další části této tratě mezi Harrachovem a polskou Szklarskou Porebou, kde jezdí dopravce GW Train Regio (dříve Viamont Regio). Zatímco podle platného grafikonu měly jezdit přímé vlaky v relaci (Kořenov - ) Harrachov - Szklarska Poreba - Jelenia Góra již od 11. prosince, na polské straně se vyskytly mnohé problémy. Prvním z nich je alarmující havarijní stav svršku na polském území, takže cestující museli již od prosince ve stanici Szklarska Poreba přestupovat do jiných vlaků či dokonce náhradních autobusů. S příchodem tuhých mrazů a sněžení se navíc objevují další potíže na polské straně a to hlavně s odklízením sněhu. Již v lednu byla trať po několik dní nesjízdná a nyní se podobná situace opakuje. Řešena je opět zavedením náhradní autobusové dopravy. Ta však nabírá zpoždění i díky negarantované sjízdnosti silničních komunikací v Polsku.

Problémy ve spolupráci s polskou stranou se však objevují například i v otázce tarifního odbavení. V jednom vlaku s jednou vlakovou četou by se totiž správně měl platit zvlášť český a zvlášť polský úsek spoje, každý v příslušné národní měně (tj. český v korunách a polský ve zlotých). To však většině cestujících činí problémy. V současné době se tak lze spoléhat pouze na ochotu vlakvedoucích, kteří jsou většinou ochotní a cestující nechají zaplatit oba úseky ve své měně.

Zdroje: ČTK, České noviny, Zubačka.cz, KORID LK, iDnes.cz (1), (2), České dráhy, GW Train Regio, ŽelPage


M 152.0 Poslat mail autorovi , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 21.2.2012 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Liberecký


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
24.02.2012 (8:42)  
vypada to na dlouhodobeji nereseny problem ... http://www.novinky.cz/domaci/260006-vlaky-u-tanvaldu-nebrzdily-opakovane-presto-je-cd-nechaly-jezdit.html?ref=boxE ... uvidime jestli casem vypluje na povrch vice detailu
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
24.02.2012 (7:36)  
No, z výroby byly všechny 843 vybaveny pyrotechnicky vystřelovaným, brzdícím padákem, schovaným za dveřmi na čele. Na konci 90. let však byl tento nouzový systém demontován, protože docházelo k jeho zneužívání strojvůdci hračičky. Navíc díky dvěma patronám s C4, jež měly na starosti "katapultaci" dveří, dodnes nikdo tyto vystřelené dveře nenašel... A tak se ČD, v rámci svého odvěkého programu "šetříme na bezpečnosti kde se dá", rozhodly tento prvek pasivní bezpečnosti demontovat.
24.02.2012 (6:51)  
Vlak je od toho aby jezdil,tak na co brzdy?
registrovaný uživatel JK ml. 
24.02.2012 (6:47)  
Jak to tak tady čtu chápu dobře že je nejvyšší čaš zřídit EC vlak do Poreby ve složení 743(eldymbrzda)+Apmz+Bmz :-):-)...Sice nevím jestli by to spolu komunikovalo (ale zajímalo by mě to...?), ale více způsobů brždění čd asi už ani neumí....pak jedině kotva a naviják :-):-):-)
24.02.2012 (2:05)  
Kolego Sime !
Je třeba získat znalosti praxí.
Přijde-li mimořádná zima, je třeba přijmout mimořádná opatření. Dokonce ještě dříve, než dojde k problémům. Lokomotiva 743 brzdí naprosto jinak a jiným způsobem (špalky + eldym.brzda, kterou v dané sitaci nelze přetížit).
Na závěr to nejdůležitější: Je to dokonale vyzkoušené. Vada je tu jedna. Provoz se tím prodražuje.
Na druhou stranu: Neprodražuje se při extrémní zimě také silniční doprava? Ano prodražuje už jen tím, že v daném regionu musí automobily používat zimní pneumatiky.
registrovaný uživatel ARmpee 
23.02.2012 (19:55)  
Holydar: Nezávisí o akú brzdu sa jedná, ak sa bavíme o tlakovzdušnej brzde. Či už na brzdenom vlaku (v tomto prípade motorovom vozni) používame prevádzkovú brzdu (priamočinnú alebo samočinnú), záchrannú aktivovanú cestujúcim, či rýchlobrzdu, alebo dokonca aj ručnú brzdu pôsobiacu na jedinu nápravu, akčný člen je vždy ten istý - kotúče alebo brzdové zdrže v podvozku. A v tomto prípade bol postihnutý práve tento článok v reťazci. Takže v prípade takéhoto druhu zlyhania, alebo dočasného zlyhania je možné brzdný účinok nahradiť LEN elektrodynamickou brzdou, ktorá ale v prípade zúfaleho pokusu použiť rýchlobrzdu, automaticky odpadá, takže vlak už nebrzdí vôbec... Mám ešte otázku, hoci to nesúvisí až tak s týmto prípadom: Má 843 aj čistiace klátiky?
23.02.2012 (15:44)  
Sim Ale jo můžou. Jenom jsem vysvětlil rozdíl mezi lokomotivou a motorovým vozem. A proč nemůže mít totožný pojezd.
registrovaný uživatel SYN 
23.02.2012 (15:37)  
dokud na trati jezdily lokomotivy řady 743 s přípojnými vozy, tak problémy nebyly

Tak tato věta je jak perla, 743 svou konstrukcí dosti připomíná tank, takové už moderní výtvory těžko někdy budou, navíc na ty dva-tři malé přívěšáky 010 byla dost předimenzovaná... Takže kvůli tomu že dříve údržba byla dostatečná budeme i nadále používat vozidla z těch časů? Není poněkud jednodušší upravit (pokud to není nějakým hrubě zásadním=výrazně dražším způsobem) standard údržby na dnešní dobu??

Pluh vs. fréza - nebude tam opravdu nějaký rozdíl v hlubokém sněhu? Počítám že pluh sníh jenom rozhrnuje do stran (a částečně i zamačkává dolů) čímž budou vznikat značně utužené až ledové vrstvy které budou mít vlastnosti téměř kamene? Pak bych se různým škodám na laku i méně odolných dílech podvozku vůbec nedivil... kromě toho při velké výšce sněhu pluh vůbec nevyhodí sníh ze vzniklého koryta takže se to stane poněkud sysyfovskou činností...

S tou účinností Mg brzdy s nabaleným sněhem/ledem to může být třeba i zajímavé, ale zase ve spojení s pískováním určitě nějaký nezanedbatelný účinek mít bude...

Ozubnice je samozřejmě zajímavá možnost, ale které vozidlo na to upravit, v našich podmínkách? To bude hodně drahé... a s vyššími provozními náklady...
registrovaný uživatel Sim 
23.02.2012 (14:56)  
Martin Hochman > a to meni na situaci co? 2x vyssi hmotnost => 2x lepsi adheze => nutnost zabrzdit 2x vetsi hmotnost => nula z nuly pojde

V pripade, ze masina nebude vybavena spaliky, bude mit kotouce a EDB ... namrznuti kotoucu nehrozi?
23.02.2012 (14:33)  
Sim: Ten největší rozdíl mezi lokomotivou a motorovým vozem je v hmotnosti a výkonu. Zatímco motorový vůz je primárně určen k tomu, aby vozil sebe a maximálně nějakou menší zátěž v podobě 1-2 přívěšáků a má k tomu dimenzována všechna zařízení a jeho hmotnost je poměrně nízká tak lokomotiva je dimenzována tak, aby vozila sebe a podstatně větší zátěž v podobě soupravy vozů a její hmotnost je poměrně vysoká....
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko