..: Pod Kořenovem nebylo možné ubrzdit už druhý vlak (aktualizováno) :..

843.011, Desná-Pustinská - Dolní Polubný, foto: paolo3Kořenov (aktualizováno 22.2.2012 17.00) — Ve čtvrtek 16. února se na trati 036, v úseku mezi Kořenovem a Desnou v Libereckém kraji, již podruhé letos nedařilo zabrzdit osobní vlak s cestujícími, veden soupravou motorového vozu řady 843. Naštěstí se ani tentokrát nikomu nic nestalo. Můžeme však hovořit o štěstí, že k žádným škodám nedošlo, neboť se vlak neřízeně rozjel až na rychlost cca 75 km/h v místech, kde je povolena maximálně čtyřicetikilometrová rychlost, přičemž projel několik zastávek. Stalo se tak na úseku, kde dosahuje trať sklonu až 58‰, což je nejvyšší hodnota na české železniční síti.

Mimořádná událost vznikla na pravidelném osobním vlaku Os 16240, vedeného z Harrachova do Liberce, v úseku mezi dopravnami Kořenov a Desná. Na vlaku byl nasazen, jak už bylo uvedeno, motorový vůz řady 843. Tento vůz je vybavený kotoučovou a elektrodynamickou brzdou. Právě brzda kotoučová je náchylná na zanesení sněhem či ledem, což pravděpodobně bylo - alespoň podle Drážní inspekce (DI) - příčinou jejího selhání i o měsíc dříve. Strojvedoucí na této trati mají proto nařízeno, aby v zimě elektrodynamickou brzdu nepoužívali, brzdili brzdou kotoučovou a udržovali ji tak zahřátou. Nedodržení tohoto nařízení bylo podle DI možnou příčinou lednové mimořádné události. Dle slov mluvčího DI mohla být vina i ve čtvrtek na straně strojvůdce, vyšetřování obou událostí však stále probíhá a podrobnou příčinu DI dále vyšetřuje.

Potíže i se Stadlery

České dráhy po lednové události zavedly dočasné opatření, kdy pro řadu 843 snížily na trati povolenou rychlost o 10 km/h, ani to však druhé události nezabránilo a navíc to způsobilo mnohá zpoždění. Dráhy tak přijaly radikálnější řešení, k zamezení podobných událostí a motorové vozy řady 843 z trati mezi Tanvaldem a Harrachovem úplně stáhly. Nahradí je prozatím starší motorové vozy řady 854, kvůli čemuž bude nutno u vlaků z/do Liberce v Tanvaldě mimořádně přestoupit. Již na jaře by ale celou vozbu na trati 036 měly převzít nové motorové vozy Stadler RegioShuttle RS1 (řada 840), které zde sice už měly pokrývat vozbu, ale jejich dodávky se opozdily, čili zatím jezdily pouze na části vlaků, teprve tento týden dorazily chybějící kusy. Liberecký kraj proto začal na Českých drahách uplatňovat třímilionovou pokutu za nedodržení podmínek, které vzešly z výběrového řízení na provoz části vlaků v Libereckém kraji a kde byla nová vozidla jednou ze závazných podmínek. České dráhy tvrdí, že jde o zpoždění na straně výrobce - ten to však popírá. Problémy však provází i samotné začátky provozu řady 840. Kromě zpoždění v jejich nasazení je postihlo několik těžších nehod, například spadlý strom na trati z Liberce do Černous, či nedávné vykolejení v Jablonci nad Nisou, takže vozy musely být již několikrát opravovány.

843.007, Desná - Tanvald, foto: paolo3Stadler RS 1, foto: paolo3Dopravní specialista Jindřich Berounský pro server iDnes.cz uvedl, že příčinou problémů vlaků může být také nedostatečná zimní údržba naší jediné funkční ozubnicové trati Správou železniční dopravní cesty. "Technika na likvidaci sněhu z horské trati vůbec neodpovídá 21. století. Zavátá železnice z Desné do Kořenova se v zimě pouze pluhuje, zatímco ve Švýcarsku či v Rakousku se na takových tratích používají speciální frézy," říká Berounský. To podle něj může způsobovat poškozování převodovek či brzd motorových vozů. Problémy dříve přiznal i mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, který uvedl, že se díky špatné údržbě této trati od ledu a sněhu vozy ničí zvenku, například odíráním laku. Vyskytují se i další problémy: Nedávno se například vyskytl případ, kdy na sníh v profilu tratě nesprávně reagovala čidla u dveří vozu a strojvedoucí v takovém případě musí jít celou soupravu hlubokým sněhem zkontrolovat. Mluvčí SŽDC Pavel Halla ale nařčení odmítá. Připouští, že se trať pouze pluhuje, ale doplňuje, že frézu na trati použít nejde kvůli ozubnici, která je na frézu moc vysoko. Halla spíše poukazuje na nevhodnost používaných vozidel a dodává, že dokud na trati jezdily lokomotivy řady 743 s přípojnými vozy, tak problémy nebyly. “Technologie údržby je stále stejná, ale mimořádnosti se vyskytují až letos,“ vysvětluje Halla s tím, že problém tedy nebude na straně SŽDC.

Problémy také na úseku do Polska

810.205 Viamont Regio, foto: Louis ArmstrongProblémy čekají cestující i na další části této tratě mezi Harrachovem a polskou Szklarskou Porebou, kde jezdí dopravce GW Train Regio (dříve Viamont Regio). Zatímco podle platného grafikonu měly jezdit přímé vlaky v relaci (Kořenov - ) Harrachov - Szklarska Poreba - Jelenia Góra již od 11. prosince, na polské straně se vyskytly mnohé problémy. Prvním z nich je alarmující havarijní stav svršku na polském území, takže cestující museli již od prosince ve stanici Szklarska Poreba přestupovat do jiných vlaků či dokonce náhradních autobusů. S příchodem tuhých mrazů a sněžení se navíc objevují další potíže na polské straně a to hlavně s odklízením sněhu. Již v lednu byla trať po několik dní nesjízdná a nyní se podobná situace opakuje. Řešena je opět zavedením náhradní autobusové dopravy. Ta však nabírá zpoždění i díky negarantované sjízdnosti silničních komunikací v Polsku.

Problémy ve spolupráci s polskou stranou se však objevují například i v otázce tarifního odbavení. V jednom vlaku s jednou vlakovou četou by se totiž správně měl platit zvlášť český a zvlášť polský úsek spoje, každý v příslušné národní měně (tj. český v korunách a polský ve zlotých). To však většině cestujících činí problémy. V současné době se tak lze spoléhat pouze na ochotu vlakvedoucích, kteří jsou většinou ochotní a cestující nechají zaplatit oba úseky ve své měně.

Zdroje: ČTK, České noviny, Zubačka.cz, KORID LK, iDnes.cz (1), (2), České dráhy, GW Train Regio, ŽelPage


M 152.0 Poslat mail autorovi , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 21.2.2012 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Liberecký


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
24.02.2012 (16:34)  
M: On se ani v tomto případě nezasatvil sám od sebe, kdyby tomu tak bylo chytili by ho až někde daleko za Tanvaldem. Ale účinek brzdy byl velmi, ale velmi omezený. Ale jinak by mu v tomto případě pomohl tak silný řetěz a kotva, případně zarážedlo kusé koleje....
Petr Šimral: Máte samozřejmě pravdu. Jsem se nechal unést našima končinama, kde se moc regionálních vozů s Mg brzdou nepohybuje. Nicméně mé tvrzení o Mg brzdě na vozech dálkové dopravy jest podloženo osobní zkušeností. V jednom případě takto dojela (loni) souprava EC173 z Německa s rychlostí omezenou na 100 km/h.
24.02.2012 (16:19)  
Úplně nefunkční určitě nejsou, ale maj podstatně sníženou účinnost z důvodu nízkýho koeficientu tření .. takže nad nějakej minimální sklon to bude tak jako tak zrychlovat. To ostatně platí i pro brzdy "v pořádku", když je budete mít konstruovaný na měrný zpomalení 1 m/s2 tak by vám povolily v okamžiku, kdy se dostanete na sklon 100 promile ;-) .. ovšem na takovym sklonu by nepomoho ani pevný zablokování náprav, protože koeficient smykového tření ocel-ocel je někde kolem té 0,1 taky.

Ocel-led se udává 0,027 čili zhruba čtvrtinovej. Pokud se vám ve stejnym poměru sníží zaledněnim kotoučů účinnost brzdy, zjistíte že nad 27 promile je to nebrzditelný, respektive dokážete jen o něco snížit účinek zemskýho gravitačního zrychlení, nikoli ho zcela eliminovat. Desetinný místa jsem pro jednoduchost zanedbal.
registrovaný uživatel M 
24.02.2012 (16:11)  
Zeptam se jeste jednou - byl by vlak neubrzditelny z jakekoliv rychlosti, tzn. jsou brzdy v takovych podminkach naprosto "nefunkcni" (a jakmile se vlak rozjede, tak zastavi az sam od sebe)?
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
24.02.2012 (15:07)  
Co se týká magnetů (Mg brzdy) pak bych vám přál vidět vozy EC vlaků tímto vybavených, kdy je prostor mezi brzdící plochou a kolejnicí precizně vyplněn kvádrem ledu a sněhu. O účinku takto "doplněné" Mg brzy bych si dovolil pochybovat.....

Konstrukce magnetických brzd u motorových vozů nebo jednotek vychází z tramvajového principu, kdy je trámec trvale těsně nad kolejnicí a tudíž sníh a led je neustále otloukán.
Při jízdě v prachovém sněhu je to velice dobrá brzda a funguje :-)
registrovaný uživatel SYN 
24.02.2012 (13:55)  
Hm, už jen dojít do fabriky motorárny "hele udělejte mi motor jako zdvojený ten co zrovna děláte" je takový řekl bych zbožný přání dneska, se rovnou zeptaj "a kolik jich odeberete? 50? hm, tak leda možná že o tom začnem uvažovat když nám dáte závaznou objednávku předem..."
registrovaný uživatel tenzor 
24.02.2012 (13:55)  
V citovaném článku na Novinkách mě zaujala jedna věta (resp. dvě):
"Na trati prý byli nasazováni mladí strojvedoucí. Teď už tam mohou jezdit jen strojvedoucí, kteří mají aspoň tři roky praxe, dodal Šťáhlavský."
Znamená to, že dnes už může jezdit čerstvě zaučený fíra s minimem zkušeností na osobní dopravě a ještě k tomu na problémových tratích?
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
24.02.2012 (13:06)  
M 474 003: Tohle není návrh, ale pouze popis konstrukčního řešení. Anebo jsi to měl i rozkreslené, s umístěním jednotlivých komponent a popisem přínosu/možných úskalí tohoto konstrukčního řešení? Přijít za někým a říct mu, aby zkonstruoval rovnák na ohýbák, totiž umí každý...
24.02.2012 (12:42)  
Můj návrh na motorový vůz před několika lety byl doslova zašlapán do země, jenom proto, že nejsem inženýr a nesedím na nábřeží. Vůz měl mít trakční elektromotory pod podlahou a pohon jako u vozů 560 kardanovými hřídeli. Na opačné straně motoru měl být brzdový kotouč. Špalíková brzda měla zůstat jako nouzová. Motor měl být odvozený od ležatého motoru LIAZ s tím, že by dostal dalších 6 válců na opačnou stranu. Místo toho byly pod vůz zamontovány 2 naftové motory a trakční elektromotory samozřejmě tlapové s neodpruženými hmotami.
registrovaný uživatel JB 
24.02.2012 (10:31)  
Víme přece, že to není nová věc. Proč by jinak existovalo to opatření k technice jízdy? Otázkou může být pouze, zda je v tom jen to namrzání kotoučů nebo ještě něco jiného.
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
24.02.2012 (10:26)  
Rozvířilo se to pěkně. Několikrát v televizi, včera (23.2) cca 8x v rádiu přes den na ČRo1. Každá nehoda by takto měla být "popularizována", ovšem mimořádnosti jiných provozovatelů tak propírány nebývají (že neexistují, to nechme oslům). Opět se nemohu ubránit dojmu z využití nějakého ždibce smradlavého marketingu. Leckomu se tato nehoda v současné době šikne. Počínaje organizátory doprav v krajích důkladně zblblých(či snad motivovaných?) ČESMAĎáckou lží a konče jedním dopravcem, jehož PR je založeno na vymezování, bagatelizaci neúspěchů vlastních za současného zveličení problémů "konkurence". Ve zprávách není nic nikdy omíláno, opakováno náhodně, jak pozoruji cca 22 let zpět.
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko