Kořenov (aktualizováno 22.2.2012 17.00) — Ve čtvrtek 16. února se na trati 036, v úseku mezi Kořenovem a Desnou v Libereckém kraji, již podruhé letos nedařilo zabrzdit osobní vlak s cestujícími, veden soupravou motorového vozu řady 843. Naštěstí se ani tentokrát nikomu nic nestalo. Můžeme však hovořit o štěstí, že k žádným škodám nedošlo, neboť se vlak neřízeně rozjel až na rychlost cca 75 km/h v místech, kde je povolena maximálně čtyřicetikilometrová rychlost, přičemž projel několik zastávek. Stalo se tak na úseku, kde dosahuje trať sklonu až 58‰, což je nejvyšší hodnota na české železniční síti.
Mimořádná událost vznikla na pravidelném osobním vlaku Os 16240, vedeného z Harrachova do Liberce, v úseku mezi dopravnami Kořenov a Desná. Na vlaku byl nasazen, jak už bylo uvedeno, motorový vůz řady 843. Tento vůz je vybavený kotoučovou a elektrodynamickou brzdou. Právě brzda kotoučová je náchylná na zanesení sněhem či ledem, což pravděpodobně bylo - alespoň podle Drážní inspekce (DI) - příčinou jejího selhání i o měsíc dříve. Strojvedoucí na této trati mají proto nařízeno, aby v zimě elektrodynamickou brzdu nepoužívali, brzdili brzdou kotoučovou a udržovali ji tak zahřátou. Nedodržení tohoto nařízení bylo podle DI možnou příčinou lednové mimořádné události. Dle slov mluvčího DI mohla být vina i ve čtvrtek na straně strojvůdce, vyšetřování obou událostí však stále probíhá a podrobnou příčinu DI dále vyšetřuje.
Potíže i se Stadlery
České dráhy po lednové události zavedly dočasné opatření, kdy pro řadu 843 snížily na trati povolenou rychlost o 10 km/h, ani to však druhé události nezabránilo a navíc to způsobilo mnohá zpoždění. Dráhy tak přijaly radikálnější řešení, k zamezení podobných událostí a motorové vozy řady 843 z trati mezi Tanvaldem a Harrachovem úplně stáhly. Nahradí je prozatím starší motorové vozy řady 854, kvůli čemuž bude nutno u vlaků z/do Liberce v Tanvaldě mimořádně přestoupit. Již na jaře by ale celou vozbu na trati 036 měly převzít nové motorové vozy Stadler RegioShuttle RS1 (řada 840), které zde sice už měly pokrývat vozbu, ale jejich dodávky se opozdily, čili zatím jezdily pouze na části vlaků, teprve tento týden dorazily chybějící kusy. Liberecký kraj proto začal na Českých drahách uplatňovat třímilionovou pokutu za nedodržení podmínek, které vzešly z výběrového řízení na provoz části vlaků v Libereckém kraji a kde byla nová vozidla jednou ze závazných podmínek. České dráhy tvrdí, že jde o zpoždění na straně výrobce - ten to však popírá. Problémy však provází i samotné začátky provozu řady 840. Kromě zpoždění v jejich nasazení je postihlo několik těžších nehod, například spadlý strom na trati z Liberce do Černous, či nedávné vykolejení v Jablonci nad Nisou, takže vozy musely být již několikrát opravovány.
Dopravní specialista Jindřich Berounský pro server iDnes.cz uvedl, že příčinou problémů vlaků může být také nedostatečná zimní údržba naší jediné funkční ozubnicové trati Správou železniční dopravní cesty. "Technika na likvidaci sněhu z horské trati vůbec neodpovídá 21. století. Zavátá železnice z Desné do Kořenova se v zimě pouze pluhuje, zatímco ve Švýcarsku či v Rakousku se na takových tratích používají speciální frézy," říká Berounský. To podle něj může způsobovat poškozování převodovek či brzd motorových vozů. Problémy dříve přiznal i mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, který uvedl, že se díky špatné údržbě této trati od ledu a sněhu vozy ničí zvenku, například odíráním laku. Vyskytují se i další problémy: Nedávno se například vyskytl případ, kdy na sníh v profilu tratě nesprávně reagovala čidla u dveří vozu a strojvedoucí v takovém případě musí jít celou soupravu hlubokým sněhem zkontrolovat. Mluvčí SŽDC Pavel Halla ale nařčení odmítá. Připouští, že se trať pouze pluhuje, ale doplňuje, že frézu na trati použít nejde kvůli ozubnici, která je na frézu moc vysoko. Halla spíše poukazuje na nevhodnost používaných vozidel a dodává, že dokud na trati jezdily lokomotivy řady 743 s přípojnými vozy, tak problémy nebyly. “Technologie údržby je stále stejná, ale mimořádnosti se vyskytují až letos,“ vysvětluje Halla s tím, že problém tedy nebude na straně SŽDC.
Problémy také na úseku do Polska
Problémy čekají cestující i na další části této tratě mezi Harrachovem a polskou Szklarskou Porebou, kde jezdí dopravce GW Train Regio (dříve Viamont Regio). Zatímco podle platného grafikonu měly jezdit přímé vlaky v relaci (Kořenov - ) Harrachov - Szklarska Poreba - Jelenia Góra již od 11. prosince, na polské straně se vyskytly mnohé problémy. Prvním z nich je alarmující havarijní stav svršku na polském území, takže cestující museli již od prosince ve stanici Szklarska Poreba přestupovat do jiných vlaků či dokonce náhradních autobusů. S příchodem tuhých mrazů a sněžení se navíc objevují další potíže na polské straně a to hlavně s odklízením sněhu. Již v lednu byla trať po několik dní nesjízdná a nyní se podobná situace opakuje. Řešena je opět zavedením náhradní autobusové dopravy. Ta však nabírá zpoždění i díky negarantované sjízdnosti silničních komunikací v Polsku.
Problémy ve spolupráci s polskou stranou se však objevují například i v otázce tarifního odbavení. V jednom vlaku s jednou vlakovou četou by se totiž správně měl platit zvlášť český a zvlášť polský úsek spoje, každý v příslušné národní měně (tj. český v korunách a polský ve zlotých). To však většině cestujících činí problémy. V současné době se tak lze spoléhat pouze na ochotu vlakvedoucích, kteří jsou většinou ochotní a cestující nechají zaplatit oba úseky ve své měně.
Zdroje: ČTK, České noviny, Zubačka.cz, KORID LK, iDnes.cz (1), (2), České dráhy, GW Train Regio, ŽelPage
A co tam na tuto rychlost trať upravit - zkrátily by se jízdní časy :-) - když to, jak vidět, touto rychlostí jde projet už dnes...
Nebudu zde vypisovat co se muselo změnit a proč, ale jednu věc uvedu, na trati se jezdilo s vypnutou VZ, s příchodem ř.840, byl i tento bod zrušen a VZ se používá na všem co jede na kopec. Krok k dobru či ne?
Nevím co je "konspiračního" na popisu fungování Public Relations, i když osobně raději používám český výraz oblbování. Pokud tedy připustíme, že cílem těchto kampaní je někdo snadno oblbnutelný, což se zde jako fungující ukazuje poměrně často, viz. téměř všechna vystoupení pana žluťase, ať neodbíháme od tematu. Pokud vím, zástupce FS měl v reportáži velmi krátký, osekaný štěk a zbytek byl objednávkou "někoho, komu se to hodilo".
Ty predpisy jsou proste nutne, protoze idealni nebo aspon lepsi (Stadler s kolejnicovou brzdou) technicke reseni nebylo k dispozici. Ale verim, ze i u jeho kolejnicove brzdy (jestli se nepletu, je elektromagneticka) existuje nejaka prasarna, ktera ji vyradi z provozu... a se zase bude pobihat a kricet, ze ten regioshuttle je na houby a na zubacku se hodi jen ozubene vozidlo...
V pripade, ze prvni pruser byl impuls pro zprisneni predpisu (snizeni rychlosti) a ukazuje se, ze to stejne nepomuze (bo na to nekteri firove kaslou a pak se divi, ze maj z toho sjezdovku), je potreba prijmout dalsi opatreni - a o nich se tu bavime ... pricemz treba fakt, ze to bylo kvuli nedodrzeni predpisu nemam overeny, je to jen jedna ze spekulaci ... vy to mate potvrzeny?
Problem je zase a opet ten, ze tento predpis (spocivajici ve vypnuti EDB a zkousce brzdy pred sjezdem) opet nebyl dodrzen, cimzto padem se ty brzdy zase nezahraly, namrzly a nebrzdily.
Ano, existuji i lepsi vozidla na zubacku - treba s vykonnejsi EDB, magnety nebo dokonce s ozubnici. CD bohuzel takova vozidla nema, tak tam dava nejlepsi dostupne reseni, coz je 843.
Pokud ma nekdo seznani na zubacku a ignoruje v zime zasadni bezpecnostni pravidlo, nemel by ve vlaku jezdit vpredu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.