Polná/Mladějov na Moravě — Příznivou zprávou v období rušení železničních tratí v České republice je bezpochyby příprava obnovení hned několika železničních tratí. V současné době je situace na české železnici (hlavně pak lokálkách) hodně nepřehledná, proto přinášíme tento přehled, jež by vás měl seznámit se situací kolem lokálních tratí bez osobní dopravy. I když netvrdíme, že přehled je zcela kompletní. Navíc při současných změnách na ministerstvu dopravy i jím řízených společnostech mohou být dosud poodhalené, avšak nerealizované, plány přehodnoceny.
Tou první tratí je úzkorozchodná muzejní dráha z Nové Vsi u Kunčiny do Hřebče, která je dlouhodobě nezpůsobilá provozu a měla by ji čekat oprava a zprovoznění. Podle informací, které poskytlo Průmyslové muzeum Mladějov, by trat měla být obnovena snad v roce 2014. Opravu zajistí dobrovolníci a brigádníci. V letošním roce proběhne hlavní brigáda na nejhorším úseku dlouhém cca 800 m. Pokud bude dostatek financí na nákup pražců, štěrku a na podbití, mohl by vlak na Hřebeč vyjet v sezoně 2014.
Dlouho se také mluví o znovuzprovoznění dráhy Frýdlant v Čechách – Kunratice, zrušené v roce 1976, tento projekt má podporu Libereckého kraje a organizován by měl být spolkem Frýdlantské okresní dráhy (FOD). Problémem však je, že většina pozemků nyní ještě patří státu, jenž je zastoupen SŽDC. Jen převod majetku se táhne již od roku 2007. Nyní je však reálná obnova kolejiště nádraží a výtopny ve Frýdlantě v Čechách. Pokud by byla dráha spolkem FOD obnovena, kraj by dokonce zvážil objednání víkendových vlaků
Od muzejních drah přejděme k drahám zajištujícím běžnou dopravní obslužnost. V nejbližších měsících by měla začít obnova trati z města Aš do německého Selbu. Hraniční přechod Aš – Selb-Plößberg z právního hlediska stále existuje a nikdy nebyl zrušen, pouze byl zastaven provoz. V současné době se připravuje obnovení železničního provozu na zmíněném hraničním přechodu za účasti Ministerstva dopravy ČR, Bavorského ministerstva pro hospodářství, infrastrukturu, dopravu a technologie, Karlovarského kraje, města Aš, provozovatelů drah SŽDC a DB Netz AG, dopravců ČD a Agilis Verkehrgesellschaft a dalších zainteresovaných subjektů a upřesňují se požadavky na rozsah prací, které je nutno provést pro realizaci zprovoznění tratě. Obnovení provozu se předpokládá od změny grafikonu vlakové dopravy v červnu, popř. červenci 2014. Četnost vlakových spojů je ve stádiu projednávání mezi územními samosprávami a dopravci.
Dále by se měla obnovit dráha Hrušovany u Brna – Židlochovice (provoz zastaven v roce 1979, nyní vlečka), a to včetně elektrifikace. Tato obnova má dlouhodobou podporu Jihomoravského kraje i města Židlochovice. V současné době je vlečka technicky nezpůsobilá provozu, protože není v ideálním stavu. Tento projekt má velký problém a tím jsou finance – není totiž nikdo kdo by mohl nyní obnovu a modernizaci zafinancovat (kraj ani stát již na tuto investiční akci peníze nemají), na druhou stranu tato investiční akce patří k prioritám Jihomoravského kraje od roku 2004. Podle dostupných informací by dráha měla být obnovena nejdříve v roce 2016. V úvahu by připadalo případné zařazení do projektů spolufinancovaných ze zdrojů Evropské unie,
Dlouho diskutovaná je také obnova trati z Lokte do Krásného Jezu, kde byl provoz ukončen v roce 1997, tato obnova by však vyšla na skoro 200 milionů korun. Trať je v od roku 1997 vyloučena z důvodu špatného technického stavu železničního svršku (rozpadající se dřevěné pražce, sesuvy umělých těles, odcizené kolejnice). Před několika týdny byla dokončena obnova úseku Krásný Jez - Horní Slavkov-Kounice (bývalá zastávka Ležnice), dlouhém 6 km. V plánu je obnovit ještě další úsek, a to Horní Slavkov-Kounice – Horní Slavkov. Úsek mezi Loktem předměstí a Horním Slavkovem by ale neměl být úředně zrušen. Druhá trať na níž byl zastaven provoz v roce 1997 (162 Mladotice – Kralovice), obnovena nebude, naopak se diskutuje o ukončení provozu i v dosud provozovaném úseku Rakovník – Čistá – Kožlany – Kralovice u Rakovníka.
Za poslední dobu asi nejsledovanější je obnovení trati 242 Dobronín – Polná, kde byl provoz osobních vlaků zrušen v roce 1982. Trat je v úseku odb. vlečky ACHP – Polná ve velmi havarijním stavu (pražce položené v roce 1956 jsou rozpadlé). V březnu 2012 proběhla komisionální prohlídka trati do Polné a pak měla být trat opravena, tak aby pravidelné výletní vlaky dopravce KŽC Doprava mohly vyjet. Jenže k opravě trati nakonec nedošlo, vlaky nevyjely a nyní je dráha vyloučena v celém úseku, tj. Dobronín – Polná.
Další tratí, která byla částečně zprovozněna, je Kozí dráha. Provoz byl obnoven v úseku Děčín – Telnice. V úseku Telnice - Oldřichov u Duchcova je trať v současné době vyloučena z provozu z důvodu odcizení částí železničního svršku a výstroje přejezdových zabezpečovacích zařízení. V průběhu roku 2013 bude rozhodnuto o rozsahu opravných prací, které zajistí provozuschopnost dráhy. Znamená to tedy, že výletní vlaky, které si obce objednaly, příští rok vyjedou, dokonce se uvažuje i o obnovení celoročního provozu.
V květnu 2014 by měla být také obnovena přeshraniční dráha mezi Dolní Poustevnou a německým městem Sebnitz, po které místní volají již 20 let. Tato investiční akce velmi zkrátí občanům cestu do Děčína (až o polovinu). V této souvislosti se objevuje i možnost obnovení provozu na úseku trati 088 Rumburk – Jiříkov – Ebersbach.
Podle informací prozatím nepotvrzených z oficiálních zdrojů Pardubický kraj také připravuje obnovení pravidelného provozu na trati Chrudim – Heřmanův Městec. Bohužel i tato dráha je již technicky nezpůsobilá. Proto se vedou jednání se SŽDC o opravě této trati a o investiční akci, která by dráhu zaústila přímo do stanice Chrudim, což by zvýšilo rychlost i konkurenceschopnost vlakové dopravy v této relaci oproti dopravě silniční.
Bohužel je ale třeba také konstatovat, že se pravděpodobně blíží definitivní konec oblíbené Ždánky, tj. trati Čejč – Uhřice u Kyjova.
Zdroje: Muzeum průmyslových železnic, SŽDC, Karlovarský kraj, Liberecký kraj, Spolek Frýdlantské okresní dráhy
Obnova Heřmaničky v režii nadšenců v nemá žádný vliv na další osudy 036, jejíž narovnání je stavba o několik řádů jinde. Současné stavby úzkorozchodek potvrzují, že jejich stavba je relativně nenáročná a realizovatelná i dobrovolníky z užitého materiálu. Finančním výdajům se nevyhnete, ale zatímco Heřmanička jsou řádově nízké desítky milionů (podle rozsahu obnovy), narovnání 036 znamená tunely za miliardy.
Osobně mi ve výčtu schází Thayatalbahn a megašotosen Neubistriz-Litschau. :)
Já bych nejprve chtěl poprosit administrátora tohoto webu, aby by tak laskav a smazal účet ,, lbc ´´, který je zde zaregistrován. Už nebude využívám. Předem děkuji za laskavost.
AD 6360.
Šotous skutečně nejsem milý pane AD 6360. A nikdy jsem nebyl. To vás mohu s klidným svědomím ujistit. Mám střední školu dopravní, zaměř. částečně strojírenské a elektro. Tady jste poněkud mimo. Nechodím skutečně kolem tratí a nedělám blesk blesk, i když fotografie těmto pánů jsou někdy skutečně velmi pěkné. Což je také danné tím, že to nebude také obyč.kompakt. Nesnažím se zachraňovat ani rozpadlé hnijící kusy železniční historie a tu následně třeba poté provozovat. Mě především zajímá budoucnost železnice a to budoucnost v Libereckém kraji,kde žiji a nebo ve spojitosti s Prahou. I když nad prací dřívějších řemeslníku, tedy dalo by se říci její historie mě někdy s obdivem zůstavá rozum stát, co oni dokázali.
Pokud lidé atrakci navštěvují v hojném počtu, pak má svoji klientelu, dokud ta návštěvnost bude, má svoji budoucnost. Protože má své zákazníky, které ji navštěvují. Tady můžete mít pravdu. To musí konkrétně provozovatelé těchto atrakcí vědět sami, v jaké lokalitě trať prochází, zda-li železniční atrakce v danné lokalitě je oblíbená.
Osobně nic proti těmto atrakcím nemám. Taková zubačka jako atrakce je zajímavá. Ale věřím, že za tím stojí úsilí mnoha lidí. Udržet ty stroje pohromadě a schánět nějaké muzejní artefakty pro zajímavost a vytvářet s tím spojenou atrakci také v jiné rovině. Jako je zajištění občerstvení a dalších atrakcí. Že to nebude žádná sranda.
A jestli ta sranda je i výdělečná,to už vědí oni sami.
Ale to je atrakce nikoliv budoucnost. To jsou dvě různé roviny.
Já jsem se ale pane AD6360 vyjadřoval k současné situaci v Libereckém kraji v porovnání s řekněme s nevyužívaným úsekem tratě dřívější úzkorozchodné lokálky. A to je stav, který vůbec neodpovídá 21 století. Bavím se o infrastuktuře pro osobní a nákladní dopravu v Libereckém kraji.
Prostě já mám své představy v jakém stavu mám být infrastuktura v Libereckém kraji a nebo ve spojení tohoto kraje a tohoto města například s hlavním městem Prahou jiné, než v současné době Liberecký kraj nabízí.
Dovolím si s Vámi nesouhlasit. Železnice dnes už není tak výrazný rozvojový prvek, jak to bývalo dříve. Může se nám to líbit nebo nemusí, ale dneska prim hrají silnice. Obci více pomůže stavba obchvatu nebo "přiblížení" k dálnici, než obnova železniční trati. Byly časy, kdy obec mimo železnici = stagnace, úpadek, takže každé sídlo chtělo koleje, ale dnes už jsou impulzy rozvoje o něčem jiném.
Kromě toho, ona i ta turistická železnice se musí řídit nějakými ekonomickými pravidly. A stavět provoz čehokoliv jenom na cestovním ruchu je stavba na vodě. Pokud přijde nějaká ekonomická krize (myslím opravdová krize), tak mezi prvními budou v rodinných rozpočtech ořezány výdaje na cestování a turismus. Sice by mohla být podobnost s JMHD nebo mladějovskou tratí, ale ty nebyly - pokud vím - nikdy sneseny. Proto se mi zdá de facto znova stavět úsek Frýdlant - Heřmanice (bez návaznosti) jako zbytečnost. Ze šotoušského pohledu by mne obnova Heřmaničky potěšila, z pohledu alespoň částečné návratnosti investic jsem hodně na pochybách, ale rád se nechám přesvědčit o opaku.
***
Když tu byla zmíněna "oblíbená Ždánka", rád bych se zeptal, proč by měla být obnovena/neměla být rušena (tedy minimálně v úseku Klobouky - Ždánice). Neznám podrobně místní poměry, ale z "pohledu na mapu" je to dráha, která vede "odnikud nikam" (z malých Ždánic do malých Klobouk, či ještě menší Čejče), trasování nic moc, rychlost taky ne. Existuje nějaká studie (nebo průzkum), který by dokázal zhodnotit její (ne)užitečnost a (ne)ekonomičnost? A nechci, prosím, odpovědi typu "do roku 1997 se jezdilo a bylo plno" ap. Chtěl bych vědět, jaký potenciál má ždánická lokálka v roce 2013 a dále.
On tu úzkokolejku nikdo nechce obnovovat pro přepravu substrátu, ale jako turistickou atrakci. Dokonce to ani nechce obnovovat SŽDC!
Takové JHMD jsou taky viděno tvojí optikou k h-u, zejména trať do Nové Bystřice, která je z tohoto pohledu nejzbytečnější tratí v ČR, když jízda vlakem tam trvá 2 hodiny a busíkem 20 minut. Přesto tam lidi jezdí a vlaky jsou plné.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.