..: Protihlukové zdi v centru Těšína? :..

Stanice Český Těšín, foto: Martin PitříkČeský Těšín — 12. května 2010 byla slavnostně zahájena další stavba na III. tranzitním koridoru: Optimalizace trati Bystřice nad Olší – Český Těšín. Stavba za více než 3,7 miliardy korun by měla být dokončena 31. března 2012. Při plánované modernizaci železničního koridoru mezi Bohumínem a Slovenskem vyrostou v centru Českého Těšína protihlukové bariéry. Podle zhotovitelů projektu by měly přispět ke snížení hladiny hluku, který způsobují projíždějící vlaky. Vedení města i místní lidé se však bouří a argumentují tím, že plánovaná stavba znehodnotí tvář historického centra. Projektant oponuje tvrzením, že optimalizaci trati bez postavení protihlukových bariér nelze provést, neboť je v rozporu se současnými normami, nicméně skutečná efektivita využití protihlukových stěn je nanejvýš nejistá.

Práce ve stanici Třinec, foto: Martin Pitřík Rekonstrukce významné železniční tepny mezi Slovenskem a Bohumínem je již v plném proudu. Po optimalizaci traťového úseku Mosty u Jablunkova – Vendryně probíhají přípravné práce v železniční stanici Třinec a poté by měl přijít na řadu úsek mezi Třincem a Českým Těšínem. Právě v Českém Těšíně má vyrůst protihluková zeď, začínající u odbočky na Frýdek Místek a končící u železniční lávky ve Svibicích.

Plán investora se však nelíbí vedení města ani místním obyvatelům. Zastupitelé si na konci minulého roku vyhradili, že konečná podoba protihlukové bariéry bude v jejich kompetenci. Místostarosta Stanislav Folwarczny se však netají názorem, že by protihlukové bariéry raději nestavěl vůbec. „Protihlukové stěny, ať už betonové nebo plastové, jsou velmi nevzhledné. K historicky a architektonicky cenné části města se vůbec nehodí. Zcela oddělí centrum od zbývající části města a zničí unikátní průhled na druhou stranu železnice,“ říká místostarosta. Dalším poznatkem je, že plánovaná stavba sníží hladinu hluku jen o pět až deset decibelů. Společný názor zastávají i místní obyvatelé, kterým hluk z vlaku doposud nevadil.

Vedení města navrhuje SŽDC i další řešení, než je stavba protihlukových stěn. Jedná se například o vybroušení kolejnic či aplikaci kolejnicových absorbérů hluku. SŽDC však namítá, že daná opatření jsou příliš nákladná.

Pokud by nakonec skutečně došlo ke stavbě protihlukových zdí, bude vedení města usilovat o to, aby nebyla protihluková zeď postavena po celé délce, a to i přesto, že bylo účastníkem stavebního řízení a s původním řešením souhlasilo.

Za připomenutí stojí fakt, že nedodržení projektu bez předchozího projednání s dotčenými orgány se nemusí vyplatit a spíše vše zkomplikuje. Negativní zkušenost mají investoři z Ředitelství silnic a dálnic. Při stavbě dálnice D8 došlo k úpravě protihlukového tubusu na mostě Vchynice. Ten je o několik metrů kratší, než stanovil původní projekt. Než se vyřídí dodatečně změna stavebního povolení, je dokončený most bez provozu. První řidiči se po něm měli projet 21. prosince 2011, ale zdá se, že se tak stane nejdříve na jaře 2012. Doufejme tedy, že dodatečné změny požadované městem Český Těšín nebudou mít obdobné dopady.

Zdroje: Deník, Havířovský deník, SŽDC


Martin Pitřík | 21.1.2012 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel bugear 
21.01.2012 (20:07)  
Doplním jariho, článek popisuje stavbu Optimalizace trati Bystřice n. Olší – Český Těšín, 2. část - žst. Český Těšín, která nemá se stavbou Optimalizace trati Bystřice n. Olší – Český Těšín skoro nic společného. Původně byla součástí stavby Kunčice-FM-ČT, po odložení optimalizace 322 na neurčito byla přeřazena ke koridoru a v současnosti se nachází ve stádiu přípravy projektu stavby.
registrovaný uživatel Honza  mail  
21.01.2012 (19:33)  
Freeman: samozřejmě, nová trať s novými kolejnicemi je mnohem tišší, protože kolejnice jsou přebroušené, jsou použity pružné svěrky, pružné podložky a to i nějaký starší vlak je méně hlučný na takové trati.
Než se ten koridor udělal, byly tam kolejnice s různými vady, projetými styky a sváry, upevněné "zvonky" na podkladnicových pražcích a to je ve srovnání s novým stavem neskutečný řev a nejspíš to nikomu nevadilo.

Zajímalo by mě, jak ten hluk měří, když dokud tam stěny nejsou, jezdí se po těch stařešinách, co jsou mnohonásobně hlučnější a když už tam je nová kolej, PHS už je buď postavená, nebo se teprve staví (a projekt zpracovaný na stavbu PHs nejspíš už několik let dopředu) a každopádně plnou rychlostí se po nové koleji ještě nejezdí.
Stejně tak nemůže se vycházet pořád ze stejného vozidla, co se týče statického hluku, je přece jasné že Sergej, který před 20 lety byl samozřejmost, už nikdy nepojede, stejně tak za 20 let místo brejlovců a banglí bude samozřejmost např. Herkules od Siemense....
registrovaný uživatel Freeman  mail  
21.01.2012 (19:16)  
Celkem by mě zajímalo, co přesně je v těch normách psáno. Ono když vede trať blízko zástavby tak by to bylo logické tam tu zeď postavit, ale na některých úsecích našich tratí to spíše vypadá, že EU chce před hlukem chránit i více než 500 metrů vzdálené domy, občas také lesy. Navíc jízda po novém koridoru je mnohem méně hlučná než na starší trati (ikdyž je to dáno také tím, co po té trati pojede)
registrovaný uživatel jari 
21.01.2012 (17:42)  
Nebudu se vyjadřovat k protihlukovým stěnám, koukám na ně každý den. Jen bych chtěl upřesnit některé údaje v článku. V železniční stanici Třinec neprobíhají žádné přípravné práce a ani v úseku Třinec - Č. Těšín nebudou probíhat (až na malé výjimky) žádné práce. Vysvětlení je jednoduché: Úsek Třinec - Český Těšín byl dokončen již v roce 2010, pouze letos v dubnu dojde k likvidaci kolejových spojek mezi 1. a 2. traťovou kolejí mezi zastávkami Třinec-Konská - Ropice zastávka. V loňském roce pak byl dokončen úsek Třinec - Bystřice včetně Žst. Třinec. V současné době probíhají již jen drobné dokončovací práce a připravuje se rekonstrukce staniční budovy v Třinci. Koridor tak končí již před Č. Těšínem kousek od nadjezdu tratě 322 křižující trať 320.
registrovaný uživatel Honza  mail  
21.01.2012 (17:33)  
A už je to tu zase! Je to fakt podivné, že ty příslušné normy, či zákony ještě nikdo nezměnil, když podobné problémy se řeší prakticky všude, kde se staví koridor.

Takový výlet na trati Praha - Benešov u Prahy stojí fakt za to. Jedna dlouhá stěna od Uhříněvse až do Benešova.
Je to drahé, nebezpečné, příšrné, ale stavět se to bude dál.
21.01.2012 (16:23)  
Vlad: Normy se dají změnit lehce, to nejsou zákony. Problém je, že se do toho nikomu nechce. Proč taky? Čím větší je vejvar, tím víc možná zbyde pro mě.
21.01.2012 (14:48)  
Pravdu mají občané, kteří žijí u tratí ( v celé zemi), že hluk od projíždějících vlaků n e v a d í! Byli jsme před protihlukovými zdmi - budem i po nich. Projektanti a normy se mění.
Projíždějící vlaky jsou, pro mně, asociovány s vizuálním vnímáním- jede vlak, nebo dokonce vlak, ke kterénu si přiřadím hodinu i druh. Audio projev, nebo-li hluk je pouze dotvářející kulisou, vnímam jej , ale neruší. To jsou mé zkušenosti s bydlením u trati po 60-ti letech.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
21.01.2012 (14:42)  
Martine, změň evropské normy, které musíme přebírat...
A řešit se to bude (zatím) vždy tam, kde budeš něco nově stavět nebo rekonstruovat, pak budeš muset postupovat dle těchto euronorem. U starých věcí, postavených dle dříve platných norem, nic řešit dodatečně nemusíš.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
21.01.2012 (14:36)  
Tak si říkám, jestli daleko větší hluk nezpůsobují ta kvanta projíždějících aut. Tohle se bude řešit kdy? Budeme mít ulice v koridorech PHS? Tenhle byznys s nevzhlednými a nefunkčními stavebninami by konečně měl někdo zarazit...
registrovaný uživatel Nechic  mail  
21.01.2012 (14:34)  
Už teď říkám jižní části 320 "slezské metro", protože dojem z jízdy je zhruba podobný. Prostě není nic vidět. Tak doufám, že v severní části budou mít víc rozumu...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko