..: Protihlukové zdi v centru Těšína? :..

Stanice Český Těšín, foto: Martin PitříkČeský Těšín — 12. května 2010 byla slavnostně zahájena další stavba na III. tranzitním koridoru: Optimalizace trati Bystřice nad Olší – Český Těšín. Stavba za více než 3,7 miliardy korun by měla být dokončena 31. března 2012. Při plánované modernizaci železničního koridoru mezi Bohumínem a Slovenskem vyrostou v centru Českého Těšína protihlukové bariéry. Podle zhotovitelů projektu by měly přispět ke snížení hladiny hluku, který způsobují projíždějící vlaky. Vedení města i místní lidé se však bouří a argumentují tím, že plánovaná stavba znehodnotí tvář historického centra. Projektant oponuje tvrzením, že optimalizaci trati bez postavení protihlukových bariér nelze provést, neboť je v rozporu se současnými normami, nicméně skutečná efektivita využití protihlukových stěn je nanejvýš nejistá.

Práce ve stanici Třinec, foto: Martin Pitřík Rekonstrukce významné železniční tepny mezi Slovenskem a Bohumínem je již v plném proudu. Po optimalizaci traťového úseku Mosty u Jablunkova – Vendryně probíhají přípravné práce v železniční stanici Třinec a poté by měl přijít na řadu úsek mezi Třincem a Českým Těšínem. Právě v Českém Těšíně má vyrůst protihluková zeď, začínající u odbočky na Frýdek Místek a končící u železniční lávky ve Svibicích.

Plán investora se však nelíbí vedení města ani místním obyvatelům. Zastupitelé si na konci minulého roku vyhradili, že konečná podoba protihlukové bariéry bude v jejich kompetenci. Místostarosta Stanislav Folwarczny se však netají názorem, že by protihlukové bariéry raději nestavěl vůbec. „Protihlukové stěny, ať už betonové nebo plastové, jsou velmi nevzhledné. K historicky a architektonicky cenné části města se vůbec nehodí. Zcela oddělí centrum od zbývající části města a zničí unikátní průhled na druhou stranu železnice,“ říká místostarosta. Dalším poznatkem je, že plánovaná stavba sníží hladinu hluku jen o pět až deset decibelů. Společný názor zastávají i místní obyvatelé, kterým hluk z vlaku doposud nevadil.

Vedení města navrhuje SŽDC i další řešení, než je stavba protihlukových stěn. Jedná se například o vybroušení kolejnic či aplikaci kolejnicových absorbérů hluku. SŽDC však namítá, že daná opatření jsou příliš nákladná.

Pokud by nakonec skutečně došlo ke stavbě protihlukových zdí, bude vedení města usilovat o to, aby nebyla protihluková zeď postavena po celé délce, a to i přesto, že bylo účastníkem stavebního řízení a s původním řešením souhlasilo.

Za připomenutí stojí fakt, že nedodržení projektu bez předchozího projednání s dotčenými orgány se nemusí vyplatit a spíše vše zkomplikuje. Negativní zkušenost mají investoři z Ředitelství silnic a dálnic. Při stavbě dálnice D8 došlo k úpravě protihlukového tubusu na mostě Vchynice. Ten je o několik metrů kratší, než stanovil původní projekt. Než se vyřídí dodatečně změna stavebního povolení, je dokončený most bez provozu. První řidiči se po něm měli projet 21. prosince 2011, ale zdá se, že se tak stane nejdříve na jaře 2012. Doufejme tedy, že dodatečné změny požadované městem Český Těšín nebudou mít obdobné dopady.

Zdroje: Deník, Havířovský deník, SŽDC


Martin Pitřík | 21.1.2012 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
23.01.2012 (21:00)  
Karel Kovářík : to asi ne, ale musí se nějakými prostředky dosáhnout předepsané hodnoty hluku.
Alternativy v podobě absorbérů a jiných jsou zatím asi v plenkách, takže zatím jediným řešením je ten nebezpečný hnus, který znemožňuje výhled jak na vlaky tak z vlaku.
registrovaný uživatel Kakov 
23.01.2012 (20:51)  
zeotám se znalejších...

potřeba protihlukové stěny vyvstává ze zákona/vyhlášky nebo z normy?
registrovaný uživatel Honza  mail  
23.01.2012 (18:35)  
Martin Michl má pravdu, k brždění je potřeba adheze, ale k rozjezdu to záleží jen lokomotivě.

Martin: ti kterým to vadí, protestovali, ale mají smůlu i kdyby se postavili třeba na malíček, zákon je zákon a ten přec porušit nemůžou.

JB: jak je to se schválením nevím, ale Easy s nekovovými špalíky u nás jezdí, nebo možná spíš jezdily.

Sim a Astartoth: PHS nejsou vždy jen betónové u nás jsou třeba ze dřeva, což je pěkné, ale asi dlouho nevydrží, takže až jednou dostanou rozum a přestanou s tím, nebudou jí třeba obnovovat. Taky jsou z recyklovaných plastů.
registrovaný uživatel Martin Michl  mail  
23.01.2012 (15:21)  
JB mam pocit ze se mylis, pro adhezi je tahle vlastnost dost dulezita bych rekl.

pokud nezalezi na povrchu kola a kolejnice proc se teda pouziva piskovani k zabraneni smyku kola a a tudiz zvyseni brzdiciho ucinku
registrovaný uživatel Martin 
23.01.2012 (14:48)  
Kde byli ti kterým dneska ty PHS vadí, když se vše projednávalo a schvalovalo?Ne řadový občan, ale minimálně někdo na radnici o tom musel vědět.Jinde se píší petice a demostruje za kdejakého ohroženého mloka či čolka a tady se vzbudí místní až ted?Myslím že je pozdě a protihlukový hnus bude v Těšíně pár desítek let hýzdit okolí.Myslím že celý koridor co se PHS týče z Těšína na Slovensko je něčí pomsta.
dopisovatel nebo člen ŽP MirKo 
23.01.2012 (11:50)  
M: To je jen prezentační ukázka, jak ta protihluková clona vypadá, jak je zabudována atd., o testování a vhodném umístění se teprve jedná.
23.01.2012 (10:22)  
No vsak az se nejake relativne banalni vykolejeni, kdy by vozy neskodne vjely do pole (Vranany) zmeni v hruzyplny masakr propletence kusu vozu, betonu, armovacich dratu a mrtvol, tak se to zase bude za drahe miliardy rozebirat a ekologicky drtit.
registrovaný uživatel JB 
23.01.2012 (8:18)  
Martin Michl: Hladká kola brzdění nijak nevadí, adheze není založená na tom, že by povrchy byly drsné.

Honza: V tuto chvíli není k disposici nekovový špalík, který by byl schválen k záměně za litinový jedna ku jedné bez dalších úprav. Takže hromadné výměny nehrozí.
registrovaný uživatel Sim 
23.01.2012 (7:38)  
MirKo > technicky zajimavy reseni, ktery verim, ze bude dobre fungovat. Ovsem spotreba betonu je petinova, mozna jeste mene => "nepujde" to :-(
22.01.2012 (21:56)  
Jabkin
Co mají říkat lidé bydlící u letiště, kde se žádnej protihlukovej štít nestaví :)

Mají si říkat, že trpí ve veřejném zájmu a pro blaho společnosti. Ti dříve narození to mají snazší, neb v tom byli 40 let školeni :-)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko