Český Těšín — 12. května 2010 byla slavnostně zahájena další stavba na III. tranzitním koridoru: Optimalizace trati Bystřice nad Olší – Český Těšín. Stavba za více než 3,7 miliardy korun by měla být dokončena 31. března 2012. Při plánované modernizaci železničního koridoru mezi Bohumínem a Slovenskem vyrostou v centru Českého Těšína protihlukové bariéry. Podle zhotovitelů projektu by měly přispět ke snížení hladiny hluku, který způsobují projíždějící vlaky. Vedení města i místní lidé se však bouří a argumentují tím, že plánovaná stavba znehodnotí tvář historického centra. Projektant oponuje tvrzením, že optimalizaci trati bez postavení protihlukových bariér nelze provést, neboť je v rozporu se současnými normami, nicméně skutečná efektivita využití protihlukových stěn je nanejvýš nejistá.
Rekonstrukce významné železniční tepny mezi Slovenskem a Bohumínem je již v plném proudu. Po optimalizaci traťového úseku Mosty u Jablunkova – Vendryně probíhají přípravné práce v železniční stanici Třinec a poté by měl přijít na řadu úsek mezi Třincem a Českým Těšínem. Právě v Českém Těšíně má vyrůst protihluková zeď, začínající u odbočky na Frýdek Místek a končící u železniční lávky ve Svibicích.
Plán investora se však nelíbí vedení města ani místním obyvatelům. Zastupitelé si na konci minulého roku vyhradili, že konečná podoba protihlukové bariéry bude v jejich kompetenci. Místostarosta Stanislav Folwarczny se však netají názorem, že by protihlukové bariéry raději nestavěl vůbec. „Protihlukové stěny, ať už betonové nebo plastové, jsou velmi nevzhledné. K historicky a architektonicky cenné části města se vůbec nehodí. Zcela oddělí centrum od zbývající části města a zničí unikátní průhled na druhou stranu železnice,“ říká místostarosta. Dalším poznatkem je, že plánovaná stavba sníží hladinu hluku jen o pět až deset decibelů. Společný názor zastávají i místní obyvatelé, kterým hluk z vlaku doposud nevadil.
Vedení města navrhuje SŽDC i další řešení, než je stavba protihlukových stěn. Jedná se například o vybroušení kolejnic či aplikaci kolejnicových absorbérů hluku. SŽDC však namítá, že daná opatření jsou příliš nákladná.
Pokud by nakonec skutečně došlo ke stavbě protihlukových zdí, bude vedení města usilovat o to, aby nebyla protihluková zeď postavena po celé délce, a to i přesto, že bylo účastníkem stavebního řízení a s původním řešením souhlasilo.
Za připomenutí stojí fakt, že nedodržení projektu bez předchozího projednání s dotčenými orgány se nemusí vyplatit a spíše vše zkomplikuje. Negativní zkušenost mají investoři z Ředitelství silnic a dálnic. Při stavbě dálnice D8 došlo k úpravě protihlukového tubusu na mostě Vchynice. Ten je o několik metrů kratší, než stanovil původní projekt. Než se vyřídí dodatečně změna stavebního povolení, je dokončený most bez provozu. První řidiči se po něm měli projet 21. prosince 2011, ale zdá se, že se tak stane nejdříve na jaře 2012. Doufejme tedy, že dodatečné změny požadované městem Český Těšín nebudou mít obdobné dopady.
Zdroje: Deník, Havířovský deník, SŽDC
Mozna bych ty lidi proste prohodil a je po problemu:-))
PS: K tem hlaskam, ze 40 let... 40 let se smelo bez omezeni taky hulit ve vlaku nebo se zvladalo zit bez prodeje listku na netu, prejezdy byly bez zavor, pinglove a taxikari byli protivni. Takze jenom fakt, ze neco v pohode fungovalo 40 let, tak proc to ted menit, asi uplne idealni argument neni...
Busman: Přesně, sprejery a vandaly, kteří se za stěnou skrývají a zkouší co to vydrží, ty "hadry" většinou jsou způsobené právě vandali.
Ty kolejnicové absorbéry hluku jsou docela zajímavé, ale zajímalo by mě, jaký má na ně vliv opotřebení kolejnice, např. deformace v obloucích. Asi se pak musí vyhodit spolu s kolejnicí?
Jinak se mi zdá, že u nás jsou normy tvrdší, než nařizuje EU, když tak člověk jede 300 po španělské VRT a kouká lidem "do oken"...:-)
Silniční hluk je mnohem horší - nemá konce.
Takže místo odkazů na normu nabídnu třeba tohle: http://www.cdrail.cz/vts/CLANKY/vts32/3205.pdf Stačí?
Ten problém je ale někde jinde. S každou takovou stavbou musí jít posudek o vlivu na životní prostředí (EIA). Jeho závěry musí být zapracovány do projektu a pak se dostanou do stavebního povolení. A u nás se, v rámci snižování nákladů, pravidelně volí ta nejjednodušší a nejlevnější cesta - výstavba protihlukových stěn. V momentě, kdy máte PHS v projektu, tak na PD vydá závazné stanovisko hygienik (jeho stanovisko je součástí stavebního řízení). A když potom chcete něco měnit, tak už to není zdaleka jednoduché. Neříkám, že to nejde... (Navíc stačí drobnost, které se mohou chytit různé "ekologické" aktivity a časové plány výstavby se mohou sesypat jako hrad z karet.)
Tady je trocha informací k PHS: http://www.casopisstavebnictvi.cz/prehled-vlastnosti-pohltivych-protihlukovych-sten-na-ceskem-trhu_N3475
Honza: Tato diplomka by mohla odpovědět na váš dotaz, jak se hluk měří. Ke stažení: xvd.mokropsy.com/files/30-diplomova_prace_-_lochman.doc
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.