..: Protihlukové zdi v centru Těšína? :..

Stanice Český Těšín, foto: Martin PitříkČeský Těšín — 12. května 2010 byla slavnostně zahájena další stavba na III. tranzitním koridoru: Optimalizace trati Bystřice nad Olší – Český Těšín. Stavba za více než 3,7 miliardy korun by měla být dokončena 31. března 2012. Při plánované modernizaci železničního koridoru mezi Bohumínem a Slovenskem vyrostou v centru Českého Těšína protihlukové bariéry. Podle zhotovitelů projektu by měly přispět ke snížení hladiny hluku, který způsobují projíždějící vlaky. Vedení města i místní lidé se však bouří a argumentují tím, že plánovaná stavba znehodnotí tvář historického centra. Projektant oponuje tvrzením, že optimalizaci trati bez postavení protihlukových bariér nelze provést, neboť je v rozporu se současnými normami, nicméně skutečná efektivita využití protihlukových stěn je nanejvýš nejistá.

Práce ve stanici Třinec, foto: Martin Pitřík Rekonstrukce významné železniční tepny mezi Slovenskem a Bohumínem je již v plném proudu. Po optimalizaci traťového úseku Mosty u Jablunkova – Vendryně probíhají přípravné práce v železniční stanici Třinec a poté by měl přijít na řadu úsek mezi Třincem a Českým Těšínem. Právě v Českém Těšíně má vyrůst protihluková zeď, začínající u odbočky na Frýdek Místek a končící u železniční lávky ve Svibicích.

Plán investora se však nelíbí vedení města ani místním obyvatelům. Zastupitelé si na konci minulého roku vyhradili, že konečná podoba protihlukové bariéry bude v jejich kompetenci. Místostarosta Stanislav Folwarczny se však netají názorem, že by protihlukové bariéry raději nestavěl vůbec. „Protihlukové stěny, ať už betonové nebo plastové, jsou velmi nevzhledné. K historicky a architektonicky cenné části města se vůbec nehodí. Zcela oddělí centrum od zbývající části města a zničí unikátní průhled na druhou stranu železnice,“ říká místostarosta. Dalším poznatkem je, že plánovaná stavba sníží hladinu hluku jen o pět až deset decibelů. Společný názor zastávají i místní obyvatelé, kterým hluk z vlaku doposud nevadil.

Vedení města navrhuje SŽDC i další řešení, než je stavba protihlukových stěn. Jedná se například o vybroušení kolejnic či aplikaci kolejnicových absorbérů hluku. SŽDC však namítá, že daná opatření jsou příliš nákladná.

Pokud by nakonec skutečně došlo ke stavbě protihlukových zdí, bude vedení města usilovat o to, aby nebyla protihluková zeď postavena po celé délce, a to i přesto, že bylo účastníkem stavebního řízení a s původním řešením souhlasilo.

Za připomenutí stojí fakt, že nedodržení projektu bez předchozího projednání s dotčenými orgány se nemusí vyplatit a spíše vše zkomplikuje. Negativní zkušenost mají investoři z Ředitelství silnic a dálnic. Při stavbě dálnice D8 došlo k úpravě protihlukového tubusu na mostě Vchynice. Ten je o několik metrů kratší, než stanovil původní projekt. Než se vyřídí dodatečně změna stavebního povolení, je dokončený most bez provozu. První řidiči se po něm měli projet 21. prosince 2011, ale zdá se, že se tak stane nejdříve na jaře 2012. Doufejme tedy, že dodatečné změny požadované městem Český Těšín nebudou mít obdobné dopady.

Zdroje: Deník, Havířovský deník, SŽDC


Martin Pitřík | 21.1.2012 (14:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
22.01.2012 (21:53)  
Představa, že PHS a zákonné limity jsou tu proto, že mají chránit občany před hlukem, je jeden z velkých mýtů současnosti.

Zákonné hlukové limity mají dva účely:

1. Obhájit penězovod ze státní kasy stavařským firmám. Proto jsou základní limity nastavené celkem nízko. Tím pádem se PHS budou stavět i tam, kde hluk nikomu nevadí.

2. Obhájit vládní ideologická zadání. Proto jsou základní limity změkčovány řadou výjimek, aplikovatelných zejména na silniční provoz. Vede-li silnice městskou zástavbou, lze těžko silnici obestavět PHS, a hluk můžete snížit pouze omezením rychlosti či omezením vjezdu. Což je však ideologicky nepřijatelné opatření, tudíž místa, kde hluk opravdu obtěžuje, budou díky výjimkám papírově v pořádku.

M
Možná to bude pro tebe jako kamioňáka těžké pochopit, ale hluk na severojižní magistrály je úplně někde jinde nežli na koridorizované 320ce. Ale pokud přesvědčíš lidi z obou stran a zaplatíš jim náklady na stěhování, máš můj obdiv :-)
registrovaný užívateľ Jabkin  mail  
22.01.2012 (21:49)  
Těžko se k tomu můžu vyjadřovat, nejsem místní, ale jelikož jsem několikrát v České Těšíně přespával v hotelu přímo u nádraží, nikdy jsem neměl pocit, že by mě průjezd tamních vlaků nějak rušil a proto je pitomost schovávat tratě za nějaké zdi. Naopak se mi líbilo, že je na dráhu vidět. Co mají říkat lidé bydlící u letiště, kde se žádnej protihlukovej štít nestaví :)
registrovaný užívateľ Honza  mail  
22.01.2012 (21:44)  
Martin Michl: já jsem si to nevymyslel, dělá se to? Asi ano, když máme nákladní vozy s "nekovovými špalíky".
registrovaný užívateľ Martin Michl  mail  
22.01.2012 (21:35)  
honza:
nema vlak uz tak dost dlouhou brznou drahu na to abychom mu lestili kola to ze kola nejsou hladke jako sklo ma sve opodstatneni a rekl bych ze velmi dulezite.
registrovaný užívateľ Honza  mail  
22.01.2012 (15:59)  
M: a za tou 20 metrovou zdí bylo co? Jezdil tam vlak?
dopisovateľ alebo člen ŽP Martin Grill  mail  
22.01.2012 (15:18)  
M: Pro umístění přístroje na měření hluku to bohatě stačí.
registrovaný užívateľ JB 
22.01.2012 (14:25)  
M: Nějak jste zapomněl vzít v potaz názor konzumenta. Ti otravní pinglové vadili. A zlepšení chování pinglů nemá negativní vedlejší vedlejší efekty.
registrovaný užívateľ M 
22.01.2012 (14:20)  
Hm, zajimave, teoreticky mozne reseni (stejne tak teoreticky neco, co muze akorat vhodnym lidem odklonit penize, kdyz "presvedci" spravne lidi:( . Akorat by mne zajimalo, jak to testuji, kdyz to ma pet metru na delku...
dopisovateľ alebo člen ŽP MirKo 
22.01.2012 (13:37)  
PHS jsou hnusný a stejně toho moc netlumí, naštěstí už se vyvíjí toto: http://www.brens.cz/news.htm
registrovaný užívateľ M 
22.01.2012 (10:53)  
Honza - 25 let jsem zil s 20 metru vysokou "zdi" pred barakem i za barakem. Nicmene cely den jsem se zpravidla z okna nedival, takze mi to jaksi ani neprislo
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko