Český Těšín — 12. května 2010 byla slavnostně zahájena další stavba na III. tranzitním koridoru: Optimalizace trati Bystřice nad Olší – Český Těšín. Stavba za více než 3,7 miliardy korun by měla být dokončena 31. března 2012. Při plánované modernizaci železničního koridoru mezi Bohumínem a Slovenskem vyrostou v centru Českého Těšína protihlukové bariéry. Podle zhotovitelů projektu by měly přispět ke snížení hladiny hluku, který způsobují projíždějící vlaky. Vedení města i místní lidé se však bouří a argumentují tím, že plánovaná stavba znehodnotí tvář historického centra. Projektant oponuje tvrzením, že optimalizaci trati bez postavení protihlukových bariér nelze provést, neboť je v rozporu se současnými normami, nicméně skutečná efektivita využití protihlukových stěn je nanejvýš nejistá.
Rekonstrukce významné železniční tepny mezi Slovenskem a Bohumínem je již v plném proudu. Po optimalizaci traťového úseku Mosty u Jablunkova – Vendryně probíhají přípravné práce v železniční stanici Třinec a poté by měl přijít na řadu úsek mezi Třincem a Českým Těšínem. Právě v Českém Těšíně má vyrůst protihluková zeď, začínající u odbočky na Frýdek Místek a končící u železniční lávky ve Svibicích.
Plán investora se však nelíbí vedení města ani místním obyvatelům. Zastupitelé si na konci minulého roku vyhradili, že konečná podoba protihlukové bariéry bude v jejich kompetenci. Místostarosta Stanislav Folwarczny se však netají názorem, že by protihlukové bariéry raději nestavěl vůbec. „Protihlukové stěny, ať už betonové nebo plastové, jsou velmi nevzhledné. K historicky a architektonicky cenné části města se vůbec nehodí. Zcela oddělí centrum od zbývající části města a zničí unikátní průhled na druhou stranu železnice,“ říká místostarosta. Dalším poznatkem je, že plánovaná stavba sníží hladinu hluku jen o pět až deset decibelů. Společný názor zastávají i místní obyvatelé, kterým hluk z vlaku doposud nevadil.
Vedení města navrhuje SŽDC i další řešení, než je stavba protihlukových stěn. Jedná se například o vybroušení kolejnic či aplikaci kolejnicových absorbérů hluku. SŽDC však namítá, že daná opatření jsou příliš nákladná.
Pokud by nakonec skutečně došlo ke stavbě protihlukových zdí, bude vedení města usilovat o to, aby nebyla protihluková zeď postavena po celé délce, a to i přesto, že bylo účastníkem stavebního řízení a s původním řešením souhlasilo.
Za připomenutí stojí fakt, že nedodržení projektu bez předchozího projednání s dotčenými orgány se nemusí vyplatit a spíše vše zkomplikuje. Negativní zkušenost mají investoři z Ředitelství silnic a dálnic. Při stavbě dálnice D8 došlo k úpravě protihlukového tubusu na mostě Vchynice. Ten je o několik metrů kratší, než stanovil původní projekt. Než se vyřídí dodatečně změna stavebního povolení, je dokončený most bez provozu. První řidiči se po něm měli projet 21. prosince 2011, ale zdá se, že se tak stane nejdříve na jaře 2012. Doufejme tedy, že dodatečné změny požadované městem Český Těšín nebudou mít obdobné dopady.
Zdroje: Deník, Havířovský deník, SŽDC
FRK
Nekovové špalíky mají výrazně vyšší součinitel tření a musí na ně být celá brzda upravena - pákové poměry, tlaky nebo průměr válce, prostě něco. U nových nákladních vozů je to už standard. Chemici se snaží vyvinout materiál se stejnými vlastnostmi jako litina, ale pořád to není ono.
A co se udělalo (případně čím jsou jiné už jako nové) podvozky těch plošiňáků, co se na nich vozí ty kontejnéry, že jsou výrazně tišší, než ty starý, nebo nemodernizované, nebo jaké to jsou??
To když je souprava složená různě z obou typů, tak to jsou rozdíly sakra veliké!!
@mr.bean: Se Sakmarovým údolím nic, tam se musí počkat, až přestane sedat.
Honza: Souprava Easů do Chvaletic jezdila ve zkušebním provozu, který měl koncem roku 2011 skončit. Nekovové špalíky jsou definitivně schválené jen pro nové vozy, z výroby nebo při modernizaci k tomu přizpůsobené.
vojtik: Znám totéž z Horních Počernic. Dálnice monotónně nepřetržitě hučí a nejde tomu uniknout.
Zatímco vlak prostě jednou za 30 minut prohučí se všemi efekty (bzučení mašiny, dupání vozů, jízda přes spoje kolejnic) a pak je zase ticho, tak dálnice hučí neustále. A to na takové frekvenci zvuku, že je to prostě obtěžující... zvlášť, když začne foukat k městu a zvuk se tím přenese dále.
To jen pohled nezaujatého pozorovatele od Brna :-)
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.