..: Protihlukové zdi v centru Těšína? :..

Stanice Český Těšín, foto: Martin PitříkČeský Těšín — 12. května 2010 byla slavnostně zahájena další stavba na III. tranzitním koridoru: Optimalizace trati Bystřice nad Olší – Český Těšín. Stavba za více než 3,7 miliardy korun by měla být dokončena 31. března 2012. Při plánované modernizaci železničního koridoru mezi Bohumínem a Slovenskem vyrostou v centru Českého Těšína protihlukové bariéry. Podle zhotovitelů projektu by měly přispět ke snížení hladiny hluku, který způsobují projíždějící vlaky. Vedení města i místní lidé se však bouří a argumentují tím, že plánovaná stavba znehodnotí tvář historického centra. Projektant oponuje tvrzením, že optimalizaci trati bez postavení protihlukových bariér nelze provést, neboť je v rozporu se současnými normami, nicméně skutečná efektivita využití protihlukových stěn je nanejvýš nejistá.

Práce ve stanici Třinec, foto: Martin Pitřík Rekonstrukce významné železniční tepny mezi Slovenskem a Bohumínem je již v plném proudu. Po optimalizaci traťového úseku Mosty u Jablunkova – Vendryně probíhají přípravné práce v železniční stanici Třinec a poté by měl přijít na řadu úsek mezi Třincem a Českým Těšínem. Právě v Českém Těšíně má vyrůst protihluková zeď, začínající u odbočky na Frýdek Místek a končící u železniční lávky ve Svibicích.

Plán investora se však nelíbí vedení města ani místním obyvatelům. Zastupitelé si na konci minulého roku vyhradili, že konečná podoba protihlukové bariéry bude v jejich kompetenci. Místostarosta Stanislav Folwarczny se však netají názorem, že by protihlukové bariéry raději nestavěl vůbec. „Protihlukové stěny, ať už betonové nebo plastové, jsou velmi nevzhledné. K historicky a architektonicky cenné části města se vůbec nehodí. Zcela oddělí centrum od zbývající části města a zničí unikátní průhled na druhou stranu železnice,“ říká místostarosta. Dalším poznatkem je, že plánovaná stavba sníží hladinu hluku jen o pět až deset decibelů. Společný názor zastávají i místní obyvatelé, kterým hluk z vlaku doposud nevadil.

Vedení města navrhuje SŽDC i další řešení, než je stavba protihlukových stěn. Jedná se například o vybroušení kolejnic či aplikaci kolejnicových absorbérů hluku. SŽDC však namítá, že daná opatření jsou příliš nákladná.

Pokud by nakonec skutečně došlo ke stavbě protihlukových zdí, bude vedení města usilovat o to, aby nebyla protihluková zeď postavena po celé délce, a to i přesto, že bylo účastníkem stavebního řízení a s původním řešením souhlasilo.

Za připomenutí stojí fakt, že nedodržení projektu bez předchozího projednání s dotčenými orgány se nemusí vyplatit a spíše vše zkomplikuje. Negativní zkušenost mají investoři z Ředitelství silnic a dálnic. Při stavbě dálnice D8 došlo k úpravě protihlukového tubusu na mostě Vchynice. Ten je o několik metrů kratší, než stanovil původní projekt. Než se vyřídí dodatečně změna stavebního povolení, je dokončený most bez provozu. První řidiči se po něm měli projet 21. prosince 2011, ale zdá se, že se tak stane nejdříve na jaře 2012. Doufejme tedy, že dodatečné změny požadované městem Český Těšín nebudou mít obdobné dopady.

Zdroje: Deník, Havířovský deník, SŽDC


marpit | 21.1.2012 (14:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
Registered user Honza  mail  
25.01.2012 (17:55)  
JB: aha, dík za vysvětlení. To je znát pořádně, když jede kontejnérák co má kus starších a kus novějších, tak ohlušující řev střídá ticho a naopak.
25.01.2012 (15:33)  
No však kdyby nebyly protihlukové stěny, nebyl by kšeft. Takže se to stavět prostě musí, logika - nelogika, lidi - nelidi.
25.01.2012 (12:13)  
Dokud nebude Pražský hrad, Parlament a sídlo vlády obehnáno protihlukovými stěnami, nikoliv tunelem, jako je Husákovo ticho u MD a GŘ-ČD-dříve ÚV KSČ, tak se budou tyto zrůdnosti, mající spoustu vad a jsou velkým bezpečnostním rizikem, stavěny dále.
FRK
Registered user JB 
25.01.2012 (7:41)  
Novější kontejneráky mají už z výroby nekovové špalíky. Získá se tím okolo 5 nebo 6 dB, což je znát. Některé mají dokonce kotoučovou brzdu.

Nekovové špalíky mají výrazně vyšší součinitel tření a musí na ně být celá brzda upravena - pákové poměry, tlaky nebo průměr válce, prostě něco. U nových nákladních vozů je to už standard. Chemici se snaží vyvinout materiál se stejnými vlastnostmi jako litina, ale pořád to není ono.
Registered user Honza  mail  
24.01.2012 (21:36)  
JB: a včem je problém, že nemůžou nahrazovat u starých vozů? A kromě kompozitních špalíků existují také metalkeramické, který mají mít nižší hlučnost při brždění, menší opotřebení kola a lepší odvod tepla.

A co se udělalo (případně čím jsou jiné už jako nové) podvozky těch plošiňáků, co se na nich vozí ty kontejnéry, že jsou výrazně tišší, než ty starý, nebo nemodernizované, nebo jaké to jsou??

To když je souprava složená různě z obou typů, tak to jsou rozdíly sakra veliké!!
Registered user bugear 
24.01.2012 (15:35)  
@vojtik: 330 u Rousínova? ;)
@mr.bean: Se Sakmarovým údolím nic, tam se musí počkat, až přestane sedat.
24.01.2012 (11:43)  
No dálnice má takovou zajímavou fíčuru, že se díky neustálýmu přísunu nových bodových hlukových zdrojů chová téměř jako ideální liniovej zdroj hluku. A ten má v zákonech akustiky zapsanou takovou vlastnost, že jeho intenzita klesá se vzdáleností lineárně, nikoli s druhou mocninou, jak je tomu u zdroje bodového. A to je dost velkej průser pro cekem rozlehlou okolní oblast, když si to trošku propočítáte.
24.01.2012 (9:47)  
Nevite nahodou nekdo co se bude delat s usekem Chotebuz- Karvina Darkov? Dekuji
Registered user JB 
24.01.2012 (6:54)  
Martin Michl: Pískování se používá kvůli mokré nebo znečištěné koleji. Když je suchá, může být klidně hladká, nevadí to.

Honza: Souprava Easů do Chvaletic jezdila ve zkušebním provozu, který měl koncem roku 2011 skončit. Nekovové špalíky jsou definitivně schválené jen pro nové vozy, z výroby nebo při modernizaci k tomu přizpůsobené.

vojtik: Znám totéž z Horních Počernic. Dálnice monotónně nepřetržitě hučí a nejde tomu uniknout.
Registered user vojtik 
24.01.2012 (0:26)  
Co mám tu čest občas pobývat v Rousínově (kousek od Brna, po jedné straně města vede obloukem trať 330 s poměrně živým provozem, po druhé straně město objíždí dálnice D1), tak co se týká hlukové zátěže, jednoznačně nejvíce obtěžuje dálnice.

Zatímco vlak prostě jednou za 30 minut prohučí se všemi efekty (bzučení mašiny, dupání vozů, jízda přes spoje kolejnic) a pak je zase ticho, tak dálnice hučí neustále. A to na takové frekvenci zvuku, že je to prostě obtěžující... zvlášť, když začne foukat k městu a zvuk se tím přenese dále.

To jen pohled nezaujatého pozorovatele od Brna :-)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2014 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko