..: Majitel budovy havířovského nádraží plánuje její demolici :..

celkový pohled na halu havířovského nádraží, foto: Adam Guzdek Havířov — Regionálními i celostátními médii již proběhla zpráva o zamýšlené demolici hlavní budovy železničního nádraží v Havířově a jeho náhradě zcela novým objektem. Důvodů k tomuto rozhodnutí je dle vyjádření Českých drah hned několik: „…z technického hlediska je budova celkově dožilá, příliš kapacitně velká, energeticky náročná a prostředí je vůči cestujícím nedůstojné.“ Nový objekt by měl navíc integrovat i další funkce – měl by obsahovat například stání autobusů a taxislužby, parkoviště, zázemí pro cyklisty atp. Tento dopravní terminál má být vybudován „po vzoru Švýcarska nebo Rakouska“. Proti plánované demolici se ovšem ozvaly protesty odborné i laické veřejnosti. Nesouhlas vyjádřila například Česká komora architektů a také pracovníci státní památkové péče.

Malý exkurs aneb Trocha historických souvislostí

Pro vysvětlení výjimečnosti havířovského nádraží se musíme vrátit na počátek padesátých let. Po komunistickém převratu roku 1948 se jediným povoleným uměleckým a architektonickým stylem stal tzv. „socialistický realismus“, lidově a s poněkud hanlivým přídechem zvaný „sorela“.

typickou realizací sorely je sídliště Ostrava Poruba, foto: Adam Guzdek Tento „umělecký styl“, nastolený v komunistickém Sovětském svazu jako oficiální a jediný povolený už po nástupu J. V. Stalina ve třicátých letech dvacátého století, spočíval v malířství a v sochařství nejen v preferenci vhodných témat, především dělníků a rolníků při práci, vojáků bojujících za vlast a svobodu, nebo zobrazení významných událostí z života komunistických vůdců, ale také v použití „realistického zobrazení“, v praxi čerpající především z umění evropské renesance, baroka a klasicismu. Přijatelné bylo ještě použití impresionismu, zatímco mladší umělecké styly byly vysloveně označovány za „úpadkové“ a dokonce „kontrarevoluční“. V architektuře se vzorem stala především idealizovaná antická architektura a dále architektura italské renesance. V československém prostředí padesátých let byly jako vhodné vzory chápány také architektura tzv. „české renesance“ a dále folkloristické motivy lidové architektury.

Právě na Ostravsku, které bylo v padesátých letech v souladu s plány na masivní rozvoj těžkého průmyslu a také s ideologickým zdůrazňováním horníků jako „novodobých hrdinů“, kteří svou namáhavou prací budují „nový šťastnější svět“, byla ve stylu socialistického realismu postavena řada dodnes dochovaných objektů. Nejvýznamnější z nich je zřejmě rozsáhlý komplex obytných domů v Ostravě Porubě. V té době došlo také k založení Havířova – města, které mělo být doslova vzorem nového socialistického životního stylu.

Asi není divu, že sami architekti „sorelu“ jako nadiktovaný architektonický styl, který jim navíc prakticky neumožňoval jakoukoli skutečně tvůrčí práci, ale spočíval v podstatě ve stálém opakování a zmnožování několika málo povolených vzorů, upřímně nenáviděli a spolu s výtvarnými umělci, hudebníky či spisovateli netrpělivě vyhlíželi dobu, kdy bude možné alespoň poněkud svobodněji umělecky tvořit. Signálem této nové doby se stala mezinárodní výstava Expo 58 v Bruselu, kde se československý pavilon a expozice v něm umístěné setkaly s obrovským ohlasem a dokonce i s řadou mezinárodních ocenění. Protože se tehdy Československo chtělo prezentovat jako „moderní socialistická země“, byl zvolen nikoli nemoderní a konzervativní socialistický realismus, ale zcela nový a moderně působící styl, zvaný v Československu později prostě „bruselský“. Tento styl, předchozímu socialistickému realismu v mnoha ohledech zcela protikladný, formálně navazoval nejen na meziválečný funkcionalismus, ale především na tehdy nejprogresivnější proudy světového umění a architektury, například na tehdejší projekty Le Corbusiera, Oscara Niemeyera, Eero Saarinena atp. a spočíval v použití moderních materiálů, v technické lehkosti, v hravé práci s barvami, ve výrazném použití malířských a sochařských doplňků, velmi často abstraktních, v použití asymetrie a hojném uplatnění křivek. Projekty byly vždy navrhovány se snahou vytvořit unikátní, originálně a celistvě řešený celek, ideálně s minimem unifikovaných prvků.

Bruselský styl velmi výrazně zasáhl nejen československé umění a architekturu šedesátých let, ale také umělecké řemeslo a design. Jeho všeobecnou oblibu ostatně dokládá to, že se, byť v notně zdegenerované a zlidovělé podobě, objevoval ještě v sedmdesátých a dokonce i osmdesátých letech.

Trojice „bruselských“ železničních nádraží

Nádraží Ostrava-Vítkovice, foto: Adam Guzdek Mezi vůbec nejvýznamnější realizace bruselského stylu patří trojice železničních nádraží, vybudovaných v průběhu šedesátých let na Ostravsku. Nejstarším z nich je nádražní budova v Ostravě-Vítkovicích, navržená roku 1963 architektem Josefem Dandou a budovaná v letech 1963-1967. Už tato budova dobře ukazuje základní charakteristiky nového slohu. Budována je jako přehledná, jasně čitelná hmota, jíž z vnějšku dominuje originální „pilovitý“ motiv šikmo vedených ocelových podpor, uvnitř pak mohutná nádražní hala, velkoryse koncipovaná a osvětlená prosklenou stěnou, formovaná originálně řešeným stropem, stěnami zdobenými keramickými obklady z drobné mozaiky, abstraktními reliéfy vypalovanými do drátoskla, jejichž autory jsou Benjamin Hejlek a František Burant či skleněnou věží s hodinami od Vladimíra Kopeckého.

Na architektonické a výtvarné řešení nádražní budovy v Ostravě-Vítkovicích bezprostředně navázala zajímavě řešená, ale v konkrétním provedení spíše méně výrazná budova nádraží v Karviné a především s Ostravou-Vítkovicemi srovnatelně kvalitně řešená nádražní budova v Havířově, projektovaná v letech 1964-1969 architektem Josefem Hrejsemnou ve výrazné spolupráci se sochařem Václavem Urubou.

Poslední ze zmíněné trojice pozoruhodně řešených nádražních budov je hlavní nádraží v Ostravě–Přívoze z let 1966-1974, projektované architektem Lubomírem Lacinou. Také tomuto nádraží dominuje celistvě a v detailech originálně řešená hala, donedávna osvětlovaná dnes žel odstraněnými vitrajemi s výjevy z dějin Ostravy. Pozoruhodně, téměř výhradně pomocí ladných křivek, je řešený přednádražní prostor, tvořený originálně řešenou kolonádou a navazujícími nástupišti tramvají, s kašnou od sochařky Sylvy Lacinové-Jílkové a organicky.

Všechny tři nádražní budovy (Ostrava-Vítkovice, Havířov, Ostrava hlavní nádraží) vynikají snahou po velkorysém, architektonicky působivě řešeném prostoru a výrazným uplatněním uměleckých a uměleckořemeslných detailů, navrhovaných v přímé a široce pojaté spolupráci s tehdejšími výtvarníky.

Havířovské nádraží

V pořadí druhé z projektované trojice nádraží je kromě samotného „bruselského konceptu“ zajímavé především uplatněním brutalistických prvků. Zcela jednoznačně tento rys vystupuje při srovnání s mladším hlavním ostravským nádražím, jehož koncept, stejně jako (nedochovaná) malířská a sochařská výzdoba jsou jaksi konvenčnější, krotší a harmoničtější. Tento brutalistický rys havířovského nádraží byl zřejmě do značné míry dán úzkou spoluprací architekta Hrejsemnou se sochařem Urubou.

Havířovské nádraží s plastikou V. Uruby, foto: Adam Guzdek interiér haly havířovského nádraží, foto: Adam Guzdek galerie s asymetricky umístěným schodištěm v hale havířovského nádraží, foto: Adam Guzdek betonový podhled, galerie a část mírové mozaiky v intriéru nádražní haly, foto: Adam Guzdek detail prosklené stěny havířovského nádraží s hodinami, foto: Adam Guzdek detail intriéru východní stěny haly, foto: Adam Guzdek

Samotný koncept nádražní budovy, jíž dominuje mohutná, vzdušná a výborně osvětlená nádražní hala s prosklenou čelní stěnou, je bruselský. Charakteristické je pro něj i hravé „naklonění“ základní hmoty budovy, projevující se v bočním pohledu, asymetricky umístěné, lehké a vzdušné schodiště na galerii v prostoru haly, samo o sobě jeden z nejzajímavějších a nejoriginálnějších prvků interiéru. Bruselská jsou i lehká, dynamicky formovaná markýza nad vstupem, charakteristické rytmické členění skleněné stěny i diagonálně umístěná madla vstupních dveří, asymetrické, originálně formované hodiny, umístěné vně budovy v prosklené čelní stěně, originálně utvářené stoly k odkládání zavazadel před pokladnami, výdechy klimatizace na východní galerii, opět vytvářející vzájemným posouváním hravý rytmus, atp.

Směrem k expresivnějšímu a drsnějšímu brutalismu pak odkazuje výrazný a v kontextu české architektonické tvorby šedesátých let zcela unikátní betonový strop, respektive stropní podhled, jehož lomenicové prvky jsou jakoby mnohonásobně přeříznuty a vždy vůči předchozímu pásu posouvány o polovinu jednoho modulu, což vytváří nesmírně poutavou a dynamickou strukturu, zdůrazňující diagonály, vytvářející mnohonásobnou dramatickou hru stínů a doslova nutící návštěvníka k procházení se prostorem a k pozorování stropu z různých úhlů a míst nádražní haly. Velmi expresivní je však také mohutná mírová mozaika na západní stěně, zajímavá ukázka tehdejšího československého monumentálního malířství, svou abstrahující formou odkazující na výrazná modernistická díla meziválečného malířství a svou monumentálností zřejmě odkazující také k tehdejší tvorbě mexických modernistických malířů. Velmi zajímavou a kvalitní ukázkou brutalistního sochařského projevu je pak také Urubova betonová plastika před nádražní budovou, jejíž surový betonový povrch s otisky prken dřevěného bednění účinně kontrastuje s exkluzivními materiály samotné nádražní haly, lesklým kovem, sklem, mramorem a travertinem.

Použití těchto exkluzivních materiálů je ostatně, spolu s celkovým konceptem, použitím originálních architektonických a uměleckých prvků a řadou kvalitně a originálně řešených uměleckořemeslných detailů, jednou z podstatných faset celé havířovské realizace.

Stávají stav

původní neonový nápis na boku nádražní budovy, foto: Adam Guzdek Stávající stav všech tří zmíněných nádraží je žel neradostný. Ostravské hlavní nádraží bylo v nedávné době rekonstruováno způsobem, který k památkové hodnotě objektu rozhodně nebyl příliš citlivý a znamenal výraznou ztrátu autenticity.

Také budoucí osud chátrajícího nádraží v Ostravě-Vítkovicích je nejistý. Jak jsme vás nedávno informovali, České dráhy hodlají toto nádraží prodat, jelikož je pro ně nepotřebné. K řadě kontroverzních a z hlediska ochrany kulturních památek zcela nekompetentních kroků nyní již bývalého ministra kultury Bessera patří i jeho ministerské veto už platného a odbornými pracovníky ministerstva kultury schváleného zápisu vítkovické nádražní budovy do seznamu nemovitých kulturních památek.

Nádraží v Havířově bylo v minulých letech mladšími úpravami poškozeno pouze ve velmi malé míře. Nejvýraznější z nich je, vedle řady drobnějších a méně podstatných změn, především instalování nových, automaticky otvíraných a zcela typových vstupních dveří, nerespektujících původní řešení. Jinak je ovšem budova dochována ve velmi autentické podobě. Rubem tohoto faktu je její pomalé chátrání, vypovídající o nedostatečné základní údržbě objektu. Nyní mu však hrozí bezprostřední zánik. Tento alarmující fakt nepochybně něco podstatného vypovídá o tom, jak málo si odpovědní lidé váží významných uměleckých a architektonických počinů naší minulosti.

Vedle dalších aktivit na záchranu havířovského nádraží, jimiž jsou nesouhlas České komory architektů, podaný návrh na zápis budovy do seznamu nemovitých kulturních památek, publikační činnost, upozorňující na připravovanou demolici a na hodnotu stávající budovy, probíhá také petice proti demolici budovy, jejíž elektronickou verzi je možné podepsat na této stránce.

Zdroje a další informace: Brusel expo ´58, Protimluv.net, Novinky.cz, ČT 24 (1), ČT 24 (2), infoportály.cz

(Autor článku je historikem výtvarného umění a architektury.)


Sandik | 14.2.2012 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
14.02.2012 (20:48)  
FRK a Sandik, obchodaky: je to tristni, tomu na Ostravske Karoline dokonce zacali trefne rikat Fukushima. Uplna resignace na jakykoli mestotvorny prvek. Vsak uz vznikly clanky na tema, jak nenavidena brutalistni architektura socialismu je najednou zlata proti nove nastavsi architekture kapitalisticke.
Co se tyce Usti n.L., tak si pamatuju clanek z Mladeho Sveta prave z 60. let (nejsem tak stary, mamka ma nekolik rocniku svazanych), kde se s jakousi hrdosti(!!!) pise o odstrelu nejstarsiho domu v Usti, co mel metr a pul silne zdi. Nekde je tam taky rozhovor se strelmistrem, ktery hrde popisoval uvolnovani mista pro stavebni jamy na Prazske metro. Hodil by se blici smajlik. A odbocim - ucesy a obleceni devcat v onech casopisech byly taky strasne, nebo smesne, tezko si vybrat... Ja nedam dopustit na osmdesata a devadesata leta. (pozdejsi EDIT: samozrejme nejlepsi byl konec 19. stoleti, myslim ted moderni modu)

Jinak souhlas s probranim, v Ostrave se zridka semtam vyskytnu :)
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
14.02.2012 (20:40)  
happy: Nejspíš je myšlen ten krychlovitý přílepek, ve směru k zadním nástupištím...
registrovaný uživatel happy 
14.02.2012 (20:39)  
Jestli něco bořit, tak novou budovu na jihlavském nádraží,

Jakou novou budovu? Nevím, kterou máte na mysli? Obě výpravní budovy pocházejí z konce 19. století. Stanice Jihlava 1870, Jihlava město 1886....
registrovaný uživatel Busman 
14.02.2012 (20:26)  
Dobrý...
...máme problém s bezdomáčema, tak zbouráme nádraží,
vokna jsou špinavý, tak zbouráme barák a postavíme novej s woknama čistýma,
táhne tam a vytápění stojí statisíce, tak to zbouráme a postavíme novej haus ze sádrokartónu za stamilióny,
nikdo si tam nechce rozbalit kšeft, tak to zbouráme a zdeveloperujem hypermárket...
Co to vypovídá o naší společnosti?
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
14.02.2012 (20:18)  
Osobně si myslím, že jedna Brusle by se zachovat mohla - a jsem spíš pro tu havířovskou, protože hned přes chodník je "terminál" MHD, která by mohla - při vhodné stavební úpravě prostoru před nádražím - budovu sdílet. Pokud by se navíc podařilo propojit budouvu s druhou stranou kolejí, třeba prodloužením podchodu, nebo nadchodem, mohla by být atraktivní i pro pěší, směřující od města. Obcházení z obou stran je totiž vážně o ničem...
14.02.2012 (20:15)  
Roverstein: souhlasim s tim, ze soucasna architektura je horsi, nez 60., tudiz nove nadrazi by zcela urcite neprevysilo kvalitu stavajiciho. Kdyby ovsem (pozlobime Sandika) byl v mode nejaky novo-novogoticky styl a vznikl by (dnes uz neni treba nadrazi rozmeru palace) alespon romantisujici mansion s vezickami a chrlici, byl bych plne pro demolici.
Nicmene musim velice durazne upozornit, ze ten Lidl se stavel temer urcite za soukrome penize one korporace a ne za penize mesta (ktere ovsem klidne mohlo proaktivne darovat pozemky, nebo tak neco). Bohuzel ale neustale je to casty nesvar na diskusich, ze nekdo kritisuje soukromou stavbu z pohledu nedostatku verejnych penez. Kritisujme jeji ohavnost a nekoncepcnost, ale ne financovani. Zabudovani Lidlu do nadrazi by ovsem bylo zadouci a je namiste se ptat, co delal mestsky architekt v te dobe.

Sandik: Jsem duchem s romantiky 19. stoleti a jejich vytvarenim ducha falesne historie. Moje pocity (a odpor) jsou ciste subjektivni a neopiraji se o zadne architektonicke studie (architektura ovsem neni exaktni vedou!), jen z toho, ze neexistuje moderni ctvrt, kde bych se citil dobre (naopak u tech co echtove zachytily ducha doby takrka cekam, kdy se objevi celo pruvodu s transparenty a davem skandujicim "at zije 1. maj!") a naopak mista historicka a jeste lepe z 19. stoleti, romantisujici a industrialni, povazuji za velice utulna.
Usti nad Orlici je v kontextu doby tuctove, ale v porovnani s dneskem superiorni. Tolik me osobni vnimani.
Co se tyce Sorely, tak ta byla kopii (ostatne jako skoro vse socialisticke :) ) Ameriky 50. let. Alespon co se tyce velkych palacu typu hotelu 4. seasons. Bytovkova sidliste mohla byt vychodni unikat, ale nemohu se ubranit skodolibemu usmevu nad osudem rozevlatych architektu, touzicich budovat novy, vzdusny svet na troskach stareho, ale byla jim pristrizena kridelka a dostali jasny befel: postaru :)))
Taky je otazka, v cem byla uprena aspon ta minimalni osobni svoboda. Jestli ve forme, nebo obsahu - obsah byl vcelku logicky dan, nakolik byla diktovana forma, pokud nevybocila z koleji realismu, nevim. Mam pocit, ze nekolik obrazu z 50., ktere byly spise socialistickym impresionismem jsem videl.
A ze se neco nepovedlo? To by stara Poruba nebyla nejzadanejsim mistem v Ostrave.
14.02.2012 (19:56)  
No jo, ale Vy okolo toho kaýdý den neprojíždíte a nevidíte tu ''nádheru'' v podobě těch oken a mnohého dalšího. Třeba já osobně jsem ještě neviděl nikoho, kdo by to umýval... Dalším problémem je to, že už si ani nevybavuju někoho, koho bych nahoře na té galerii někdy viděl. To asi očividně znamená, že tam asi nikdo ani nemá zájem udělat si obchod. Za další, ten ohromnej prostor tam akorát vždycky zdržoval bezdomovce a pak tam byly po... lavičky. Je sice pěkné, že to je jakási památka, ale najdou se i jiné např. budova Havířovského AN, ve které jsou teda aspoň obchody. Myslím si, že to je doopravdy jen na obtíž, a že to doopravdy potřebuje novou budovu. Tato budova splňovala funkčnost, když horníci jezdili vlakem do práce a stály se dlouhé fronty- měli se kam vejít.
14.02.2012 (19:42)  
Havířovské nádraží používám již 30 let. Vždy bylo obrovské a pusté, ale zároveň se mi vždy líbilo. Když odhlédnu od toho, že je to pokus havířovské radnice, jak prostavět městské peníze a dát chlebíček spřáteleným firmám, domnívám se, že nově vzniklé nádraží by bylo kvalitativně na nižší úrovni. Dne si nikdo nebude hrát s mozaikou na zdi, nikdo nebude dělat uměleck strop a elegantní schodiště. Kupodivu nikdo nezmínil, že před několika málo lety byl na louce za nadražím vybudován zcela nový Lidl. Když město poukazuje na nevyužitost prostoru, ptám se, proč ten Lidl nevznikl v budově nádraží. Odpověď je nasnadě, je třeba utratit městské peníze a udělat si malou domů. Souhlasím s názorem, že je třeba najít řešení, ale sám jej vidím v přestavbě a to i třeba i ve velice radikální přestavbě, která však zachová nejlepší prvky stávající budovy - tedy tu mozaiku, alespoň část stropu a schodiště. Naše doba umí krásně bourat, ale s výstavbou to není tak slavné. Příkadem nám budiž rekonstrukce nádraží v Zábřehu na Moravě.
14.02.2012 (19:40)  
A to nemluvě o tom prostoru před budovou, kde je aspoň teda ten chodník poslepovanej...
14.02.2012 (19:20)  
Článek je velice pěkně a čtivě napsaný. Škoda, že vnější tvář nádražní budovy dokonale skrývá tvář vnitřní.

Jestli něco bořit, tak novou budovu na jihlavském nádraží, paneláková sídliště a podobné paskvily.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko