..: Komu čest, tomu čest! Pozvánka k 5. setkání na Těšínsku :..

Plakát, foto: Martin Ostruszka Havířov – Když jsem se na počátku roku 2008 zúčastnil historicky prvního, tehdy ještě skromného a malého posezení inspirovaného potřebou nahradit virtuální setkávání podobně zaměřených lidí na internetových diskusních fórech setkáním zcela reálným, nepředpokládal jsem tehdy, že se z tohoto komorního srazu, kdy nebyl problém na prstech ruky spočítat všechny přítomné osoby, stane po letech malá tradice. Jak léta ubíhala, postupně jsme věrni termínu počátku nového roku opakovali naše setkávání v kruhu milovníků železnic na pomezí tří států. Pokud se první setkání dalo nazvat "Z očí do očí, aneb Z internetu do reality.", pak druhé setkání z 24. ledna 2009 organizované opět na stejném místě v restauraci Centrum v Mostech u Jablunkova, se už dalo charakterizovat sloganem "Výčep je už nám malý, zabereme celý sál."

Mosty u Jablunkova v roce 2009, foto: Martin Ostruszka Rok 2010 přinesl malou změnu v lokaci. Horská a toho roku i pořádná sněhová náruč goralské obce Mosty u Jablunkova opět přivítala účastníky třetího setkání. Tentokrát však v duchu zvolání "Hurá do kopců!" museli všichni zdolat kopec od nádraží k chatě Zuzana ve stráni nad obcí. Na dosavadní dvouleté útočiště, "Centrumku", jsme se tak již dívali z pořádného nadhledu. Poprvé také došlo k neoficiálnímu prodloužení setkání o spontánní nedělní výlet do lůna beskydských hvozdů.

"Kopců už bylo dost, hurá do těšínských Benátek," tak by se snad dal charakterizovat následující rok 2011. Snad i rok přelomový. Znovu jsme šli do toho, povzbuzování zájmem mnoha přátel se opět zúčastnit něčeho, co zanechalo příjemné vzpomínky. Napnuli jsme své síly a zorganizovali další akci, tentokrát ve městě Těšíně, v jeho polské části, ve „Vinárně u Čecha“. Jak více symbolické spojení kdysi rozděleného města i rozdělených národů jsme mohli navodit! K dobré atmosféře přispěly i bonusy navíc. Po prvním pokusu z roku 2010 jsme rozvinuli kulturní část setkání (foto a video prezentace dataprojektorem) a vložili jsme do programu i zcela nový prvek "procházku s výkladem". Ve stopách těšínské tramvaje jsme prošli obě části města a na závěr naservírovali malé překvapení v podobě prezentace a malého svezení moderní elektrickou jednotkou Flirt firmy Stadler Rail – EN75. Nedělní protažení údů a pročištění hlav již bylo samozřejmostí. Překonávání zasněženého polsko-českého pohraničního hřebene hor byl nezapomenutelným zážitkem a krásnou tečkou za čtvrtým setkáním.

Ani se mi nechce věřit, jakou závratnou rychlostí došlo k faktu, že letos završíme naší první pětiletku! A snad je i co slavit. Plán byl splněn. Z činů prvotně malých, vzniklo odhodlání jít stále kupředu a zvyšovat úroveň společných setkávání utužujících dobré mezinárodní vztahy na poli železničního fandovství. Komu čest, tomu čest! A kde jinde oslavit naše budovatelské úsilí, než v nejmladším městě našeho pracujícího lidu, v perle architektury socialistického realismu. Letošní setkání tak může mít podtitul "Hurá z kopců dolů, za Sorelou do Havířova, aneb jedzie góral za hawiyrzym (jede horal za havířem)".

Všechny vás zveme na oslavu zdárného splnění úkolů naší první pětiletky, která se pod názvem 5. mezinárodní neformální setkání příznivců a milovníků železnic uskuteční v sobotu 4. února 2012 v Havířově.

Nádraží Havířov, foto: Adam Guzdek Naše akce započne již v 10 hodin dopoledne očekáváním účastníků havířovského exkurzu. Máte-li tedy zájem zúčastnit se speciálně pro vás připraveného poznávání zajímavostí jedinečného města, pak vás budeme očekávat v impozantní hale v bruselském stylu postaveného havířovského vlakového nádraží. Dle potřeby vyčkáme příjezdu osobních vlaků Os 3414 (příj. 10.04) a Sp 1613 (příj. 10.13). Poté zahájíme komentovanou prohlídku samotné budovy nádraží, která podle posledních informací má být zbourána a nahrazena novostavbou. Provázet nás bude pan architekt Adam Guzdek. Neopomeneme ani historii železnice v Havířově či existenci "starého" šumbarského nádraží. Přijedete-li dříve než zmíněnými vlaky, můžete v hale navštívit legendární pivní bar s železničním inventářem a výzdobou.

Nádražní hala v Havířově, foto: Adam Guzdek Přibližně v 11 hodin nasedneme do našeho nasmlouvaného autobusu ČSAD Havířov, který nás pohodlně bude provážet po naplánované trase havířovského exkurzu. Po výkladu o samotné autobusové společnosti a jejich vozidlech se rozjedeme navštívit místo, které má být pro vás malým překvapením, a které má samozřejmě souvislost s železnicí. Po této prohlídce pojedeme obdivovat do ulic města světoznámou Sorelu - architekturu socialistického realismu. Postupně se propleteme celým Havířovem a zamíříme do nedaleké Suché k bývalému dolu František, kde je dnes průmyslová zóna oceněná jako nejlepší brownfield roku 2009 v ČR. Podíváme se i opodál na areál bývalého nádraží Prostřední Suchá, kudy také původně vedla dráha z Havířova do Těšína. Nakonec nasměrujeme autobus zpět ku městu, abychom nakonec dojeli do hotelu Rudolf (bývalého motorestu Formule), kde oficiálně zahájíme naše společné páté setkání.

EN75-002, Cieszyn, foto: Miroslav Hruška Pokud se našeho dopoledního výletu nezúčastníte, můžete od 13. hodiny atakovat sál hotelu Rudolf (mapa), který se nachází jen kousek od havířovského nádraží. V družné atmosféře si zde po zahajovacím ceremoniálu společně vychutnáme oběd, a poté již v kulturním duchu zhlédneme připravené foto a video prezentace, kterými i vy sami můžete přispět k zajímavému programu setkání. V debatách na různá témata můžete strávit s ostatními přáteli několik hodin, klidně až do pozdní noci. Není problém si akci s námi prodloužit a v Havířově i přespat. Možnost je buďto přímo v hotelu Rudolf či nedaleké Boršičance, nebo si lze zajistit nocleh podle svého uvážení kdekoliv ve městě. Sejde-li se alespoň malá skupina zájemců o přespání a příjemného strávení i nedělního času, pak jsme připraveni vám nabídnout již zcela neformální program v podobě výletu do beskydských kopců.

Byli bychom rádi, aby jste nám nahlásili co nejdříve svou účast jak na dopoledním výletě, tak na odpoledním oficiálním setkání.

V autobusu budeme vybírat malý poplatek ve výši 30 korun za pronájem vozidla. Cena obědu v hotelu bude přibližně 100 korun. Můžete nám také sdělit, zdali si dáte na oběd nabízený guláš nebo svíčkovou. Možnosti na ubytování vám na požádání sdělíme.

Jakékoliv dotazy a své přihlášky směřujte na kontaktní maily: Martin Ostruszka nebo Radek Kohut


Martin Ostruszka Poslat mail autorovi | 14.1.2012 (17:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Moravskoslezský


registrovaný uživatel Sandik 
18.01.2012 (0:26)  
Alex7: V brodě jsem samozřejmě byl a to hned několikrát. Pokud jde o ten strop, tak ta podobnost je opravdu jenom velmi volná. Odlišný je materiálem, způsobem konstrukce a především tvarem jednotlivých vystupujících prvků, v Brodě jde o útvary probíhající přes celou šířku haly, v Havířově o útvary tvořené krátkými, vždy vůči předchozímu o polovinu posunutými úseky. Na vlaky.net ani do žádného jiného železničního webu nepřispívám.
registrovaný uživatel Alex7 
15.01.2012 (17:09)  
Sandik:

Ještě je v Brodě trochu podobný strop. Jinak se nádraží liší.

Vy jste někdy byl v Brodě že víte, jak zdejší nádraží vypadá. Nejste to vy, kdo píše články na vlaky.net?
registrovaný uživatel Sandik 
15.01.2012 (0:18)  
IC540: To samozřejmě vím. Otázka zní, kdo projektoval to havlíčkobrodské.
14.01.2012 (21:12)  
www.csmk.pl zaprasza vas vystkich. Bylo super a będzie super.
14.01.2012 (20:16)  
Hrejsemnou jsem považoval za vtip, ale pak jsem našel odpověď: Josef.

http://expo58.blogspot.com/2012/01/havirov-vola-o-pomoc.html
registrovaný uživatel IC540  mail  
14.01.2012 (18:54)  
Architekt Havířovského nádraží se jmenuje příjmením Hrejsemnou. Jméno si nemůžu vzpomenout...
registrovaný uživatel Sandik 
14.01.2012 (18:22)  
Alex7: Podobají se snad jedině tou prosklenou čelní stěnou. To havlíčkobrodské je ovšem výrazně mladší, zhruba o patnáct let. Kdo jej projektoval ovšem netuším.
registrovaný uživatel Alex7 
14.01.2012 (18:16)  
Mimochodem, nepostavil náhodou nádražní halu v Havířově stejný architekt jako nádražní halu v Havlíčkově Brodě? Docela se podobají, jak zvenku, tak zevnitř.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko