..: Bdmpee - nová posila dálkových vlaků Českých drah :..

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef Petrák Praha — České dráhy po více než roce od vyhlášení (a téměř po dvou letech od oficiálního oznámení záměru) uzavřely výběrové řízení na modernizaci 40 vozů řady Bmee. Nové označení vozů, které by se měly stát těmi nejlepšími velkoprostory druhé třídy klasické stavby (s výjimkou souprav Siemens Viaggio Comfort, které jsou ale napevno spojeny), by mělo být Bdmpee. Vítězem soutěže, do které se přihlásili 4 zájemci, na modernizaci těchto vozů se stala firma Pars nova, která zvítězila s cenou 695,6 milionů korun (17,39 milionů na vůz). Tato cena je tak o téměř 185 milionů nižší, než byl původní předpoklad Českých drah a jeden vůz tak vyjde o více než 4,5 milionu levněji, než byl původní záměr. Všechny vozy by měly být zmodernizovány do 32 měsíců od podpisu smlouvy.

Ve vozech se zruší současné oddíly po 6 místech a nově budou instalována sedadla ve velkoprostorovém oddílu. Samozřejmostí u vozů pro nasazení zejména na expresní vlaky tak bude klimatizace, automatické předsuvné a přechodové dveře, WC s uzavřeným systémem, zásuvky na 230 V či elektronický informační a rezervační systém. Vozy by měly disponovat zcela novým interiérem s kompletně novým obložením stěn, stropů, podlah a oken. Velkoprostorový oddíl bude osazen 80 zcela novými polohovatelnými sedadly. Na všech místech bude vždy k dispozici stolek, ať již u leteckého uspořádání, nebo u sedadel ve čtveřicích. Kromě změn, viditelných na první pohled cestujícími, budou dosazeny nové centrální zdroje energie (CZE), magnetické kolejnicové brzdy či přemostění brzdy záchranné jakožto podmínky pro provoz na tratích s tunely délky až 5 kilometrů.

Výměna stráží na ostravských expresech?

V době dodávek modernizovaných vozů Bdmpee budou Českým drahám dodávány také zcela nové soupravy Siemens Viaggio Comfort, které chtějí České dráhy nasazovat na dálkové spoje na 1. tranzitním koridoru. Půjde jednak o spoje z Prahy přes Břeclav dále do Rakouska a pak také z Prahy přes Děčín do Německa. Na druhém jmenovaném vozebním rameni ale není nasazení ještě zcela jisté, vzhledem k jednání o společné vozbě dálkových vlaků spolu s Deutsche Bahn ze strany konkurenčního RegioJetu. V konečném důsledku ale Českým drahám "zůstane" několik desítek vozů Siemens Ampz/Bmz/WRmz, které zde doposud jezdí. Právě tyto vozy, spolu s nově modernizovanými vozy Bdmpee, Bbdmpsee a WRmee, budou patřit k tomu nejlepšímu, čím budou v oblasti vozů klasické stavby České dráhy disponovat.

Dá se proto předpokládat, že právě tyto vozy budou prioritně nasazovány na vlacích z Prahy na Ostravsko a Vsetínsko, kde drahám již v současnosti konkuruje společnost RegioJet. Současné nasazované vozy Aee/Apee/Bee/Bpee z tzv. "trnavských rekonstrukcí" by pak byly nasazovány na ostatních, dosud trochu opomíjených ramenech. Zlepšení by se tak mělo dočkat spojení Prahy s Chebem a Českými Budějovicemi, či Bohumína s Brnem. Tento záměr prezentovaly České dráhy při podpisu na nákup souprav Siemens Viaggio Comfort. Přinášíme tak tabulku s porovnáním parametrů nově modernizovaných vozů Bdmpee. Srovnání je jednak s vozy Bpee Českých drah, které jsou zde v současnosti nasazovány, tak také s uvažovanými velkoprostorovými vozy společnosti RegioJet, která je prezentuje ve svých palubních průvodcích jako vozy, které měly být uváděny do provozu v průběhu roku 2012. V současnosti s těmito vozy ale RegioJet počítá nejdříve až pro rok 2013 a to ještě pro rozjezd nové linky Praha - Brno či dalších projektů.

Porovnání velkoprostorových vozů ČD / Regiojet klasické stavby
typ vozuČD BpeeČD BdmpeeRJ Bmpz
Počet vozidel3440?
Délka (m) 24,526,426,4
Počet míst788076
Počet řad202020
Polohovatelná sedadlaNeAnoAno
Uspořádání2+22+22+2
Stolky u sedadel ve čtveřicíchPolostolkyAnoAno
Stolky u sedadel za sebouVysouvacíSklopnéSklopné
KlimatizaceAnoAnoAno
Zásuvky 230 VAnoAnoAno
Uzavřené WCAnoAnoAno
El. informační/rezervační systémAno/AnoAno/Ano?/?
Wi-FiPlánuje sePlánuje seAno
LCD v sedadlechNe?Ano
Vnitřní systém CCTVNe?Ano
Prostor pro jízdní kolaNeAno, 4Ne
KuchyňkaNeNeAno

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 1.2.2012 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
04.02.2012 (12:46)  
danz: mohu prosím vědět, co je to LCC? děkuji
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
04.02.2012 (10:55)  
Tak se mi hrozně líbí jak se nadává výrobci sedadel a nebo vozidel, co že to tam cpe..Výrobce vozidla tam dá to, co si zákazník objedná a stejně tak i výrobce sedadel dodá výrobci vozidla to co si on objedná. Problém může být, když sedadla pro regionální dopravu se cpou do vozidel pro dálkovou přepravu.

Osobně jsem se sedadly od BorCadu spokojený a jejich aplikace v regionální dopravě je podlě mě zcela OK. Má někdo vůbec zjištěno jaká je třeba průměrná doba sezení v regionálním vozidle ? Navíc jak známo, šotojugend je tvor věčně nespokojený a jak jej znám, tak na trasu v regionálce v délce trvání 10 min by chtěl stejné křeslo jako je v premium class v RailJetu, ale běda, aby za to musdel platit něco navíc ..

DJTiësto: Možná blbej dotaz ale ví někdo jakej rozdíl je v ceně 380+Railjet vs.ICE? Jestli už by nebylo lepší koupit rovnou jednotky...

No tak jsem se trošku podíval po netu a našel jsem, že ICE3 (Br 407) vyjde na nějakých cca 30 mil Euro za jednotku při počtu 15 souprav. ICE-T dle cen z období 1997-99 vyšla cca na 12 mil. Euro při počtu 43 souprav.

RailJet a 109E .. když se na to tak nějak odhadem podívám, jsem někde na čísle kolem 16 - 17 mil. Euro za soupravu z toho cca 12,5 mil Euro za Railjet a cca 4,5 mil Euro za 109E.

Elias is best : Když jsi zaměstnanec BorCadu, tak nevíš, jestli Comforty budou i v těchto vozech, potažmo Bbdmpsee? Pokud to teda není obchodní tajemství?

No to je mi zase otázka :)) Co čekáš, že dostaneš za odpověď? Třeba to ani vědět nemusí a ani bych se tomu nedivil, spousty dodavatelů neví na jaký typ vozidla se jejich komponenty dostanou.. dodavatel ví, že mají objednáno tolik ks zboží v určité specifikaci a dané peníze v daném termínu a na co to bude obděratel montovat jim může být šumák :)
04.02.2012 (10:10)  
Možná blbej dotaz ale ví někdo jakej rozdíl je v ceně 380+Railjet vs.ICE? Jestli už by nebylo lepší koupit rovnou jednotky...
registrovaný uživatel Honza  mail  
04.02.2012 (1:04)  
240.025: proč plést dohromady Bdt a nové panťáky?
Samozřejmě po nasazení panťáků a jiných "nových" věcí bude asi potřeba těch Bdt méně, ale to by šlo zrovna tak zabudovat ten UIC kabel do těch Bdt a zmodernizovat ty Bdmtee, které stojí víceméne za prd.

A máme tu spíš řešit modernizaci Bmee a ne Bdt vs Borcad.
04.02.2012 (0:56)  
Honzo, spočítej hmotnost 163+3Bdt bez rekuperace a porovnej to s čísly 650 s rekuperací. Dále k tomu připočti kratší pobyty ve stanicích - jednotka je nízkopodlažní, vyšší akceleraci -> kratší jízdní doby, spočítej si ekonomickou úsporu, nemusíš otáčet mašinu, na obrat nepotřebuješ šíbovat, ale stačí Ti 4 minuty... ony ty jednotky mají svoje, mašiny ano, ale v silné dálkové dopravě, tedy cca 8 vozů + dlouhé mezistaniční úseky... tedy nechápu skučení, proč rekonstruují bdt .... Bdt jsou perspektivní vozy, novější, s dobrým podvozkem, tak proč toho nevyužít...
registrovaný uživatel Honza  mail  
03.02.2012 (23:55)  
danz: tohle já samozřejmě chápu, ergonomie, zpřísňující se normy, maximální využití prostoru vozu. S tím jsme ve škole v rámci ergonomie a hygiena v dopravě byli seznámeni.
Že by teda ale koženka měla nižší životnost, než textil, u kterého je za pár dní provozu viět, na kterých místech se nejvíc sedí, se mi nezdá. Nejvíc co mně vadí je spíš to, že když máme starší pohodlné vlaky, proč je prostě nenechat dožít tak jak jsou a až ty nový z důvodu ceny a současných norem udělat holt tak, jak se teď dělají. A když jsme u té ergonomie, tak jsme se také učili, že podle antropometrických tabulek se průměrná velikost člověka neustále zvětšuje a s tím se musí počítat i ve výhledu na dobu životnosti vozidla, zatím mi teda ale přijde, že ty nové sedačky jsou podstatně menší, než třeba ty u Bdt, něco jiného je třeba žabotlam ze 60. let, kde se plánovala životnost 15 let, tam je to samozřejmě něco jiného. A tenhle trend není znát jen u vlaků, ale řekl bych že ještě výraznější u autobusů a trolejbusů. Znám pár lidí, co si stěžovali, že dneska tím autobusem se nedá vůbec jet, jak je to malé a tvrdé. Ovšem najdou se i výjimky. A o to horší, že na autobusy a trolejbusy prý nejsou tak přísné normy, tak se to dá hnát do ještě větších extrémů.
03.02.2012 (23:45)  
danz: Když jsi zaměstnanec BorCadu, tak nevíš, jestli Comforty budou i v těchto vozech, potažmo Bbdmpsee? Pokud to teda není obchodní tajemství?
registrovaný uživatel danz  mail  
03.02.2012 (23:20)  
Honza: priznam se vam, ze v tom vami nenavidenem Borcadu pracuji.
Plne sdilim vase nadseni pro komfort a pohodli cestujicich (protoze take jezdim vlakem), navic jsem fanousek do zeleznice.

Ten komfort je hodne individualni zalezitost. I normy o ergonomii v zeleznicni doprave mluvi neco o zenskych a muzskych percentilech, pro ktere maji byt sedadla designovana. Nicmene plati, co clovek, to nazor (v tomto pripade treba nemuzu sdilet vase nadseni pro kozenku).

Obecne plati, ze se zprisnuji normy (hl. o bezpecnosti, horeni atd.), zvysuji se pozadavky na zivotnost (to je treba i ta tvrdost) + LCC, vsichni prvovyrobci a rekonstrukteri tlaci cenu vsech komponent dolu a dolu a dolu, ... Ten design ma take nejaky vliv.

Bylo by treba mozne opatrit i ty vami nenavidene Regia calounenim, kde bude misto polyuretanu silikon, cimz by se radikalne zvedl komfort (pri zachovani nebo spise navyseni zivotnosti), nicmene to nikdo u nas nezaplati.
Konstrukcne lze take vymyslet sedadlo se super komfortem i pro regionalku, ale opet - nikdo to u nas nezaplati.
Dale - slo by zvetsit uhel operaku nebo opatrit sedadla polohovanim, coz by radikalne zvedlo komfort, ale plati vyse uvedene ...

Ja osobne jsem treba se sedadly Regio v pohode, sedi se mi v nich proste dobre. Nekterym lidem ve firme se v nich nesedi dobre. Ale tech 90% lidi je spokojenych.
Take bych chtel, aby byli spokojeni vsichni.
Ja jen doufam, ze bude jeste vice tech, kterym se bude dobre sedet v novych Comfortech (nemluve o Excellentech), protoze ja osobne jsem v nicem pohodlnejsim nesedel (ale je pravda, ze jsem ve vsem nesedel). A pomer cena / komfort tam je na skvele urovni.

Howgh.
registrovaný uživatel Honza  mail  
03.02.2012 (18:26)  
Michal Jaroš: já neříkám, že se mi to nelíbí (vzhledově), ale co se sezení týče. Desirem jsem jel jednou, když je měl pronajatý žlutý dopravce a připadly mě teda pohodlnější, i ten interiér lepší než u ešusu. Ale za jedno svezení se to nedá moc posoudit, to bych s tím musel jezdit pravidelně, abych mohl udělat závěr, co je horší a co lepší.

A to že jsou tvrdší, neznamená ještě špatný, záleží na tvaru. Moc měkké jsou taky blbé, zažil jsem v Bdtčku, nevím co do toho dali, ale to se zapadlo, že z toho nešlo pomalu vstát.
03.02.2012 (18:08)  
Honza - Já naopak sedačky Borcad Regio považuji za vcelku slušné. Sezení je sice trochu tvrdší, ale oproti například německým desirům se mi zdají mnohem lepší. To, že se to vám ještě nelíbí, neznamená, že to je špatné.
  1 2 3 4 5 6 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko