..: Vzpomínka na jeden nezapomenutelný stroj... :..

750.022-6 Lv od Os 4836, foto: Martin Grill Čas je velmi relativní. Když jsem se někdy v březnu vracel z Okříšek do Brna a zahlédl v čele rychlíku posledního přeživšího brněnského brejlovce „nulku“, říkal jsem si, že má ještě času dost a že se ještě několikrát setkáme, než odjede na plánovanou „kundálizaci“. Oficiální datum odchodu se několikrát oddálilo, a tak bylo možno ji nasadit na Slavnosti Pernštejnského Panství, za pár dní nato byla k vidění i v rámci akce „šestiválcové pozdvižení“ na trati 240, a najednou byl srpen. Ten srpen, na který bylo stanoveno datum posledního zastavení motoru a vypuštění provozních kapalin. Do poslední chvíle jsme čekali v nějaký zásah vyšší moci, který by ochránil tuto vzácnost od přestavby na 750.714, avšak nestalo se. Třetího srpna tak 750.022-6 odjela svůj poslední výkon, konkrétně na osobních vlacích 4822 a 4805… A proč tolik piety kvůli jedné „hloupé“ mašině?

750.022 stanoviště, foto: Já Inu, možná nebyla nejchytřejší, ale za celou dobu svého života patřila k tomu spolehlivějšímu, co z ČKD přišlo a bylo v Brně udržováno. Březen roku 1972 byl ve znamení příchodu prvních brejlovců do Brna a není bez zajímavosti, že první trojicí byly T 478.3021, 3023 a právě dvaadvacítka, která v továrně obdržela výrobní číslo 7939/72. Domovem se jim stalo někdejší lokomotivní depo Brno - Dolní, v té době uchovávající jak předešlou generaci motorových lokomotiv řady 751, tak nejednu páru. Kdyby tehdy někdo měl čas se zamyslet nad tím, jak dlouho tato kapitola bude trvat, nejspíš ho nenapadlo, že téměř 40 let - jakkoli na to byla základní stavba lokomotivy dimenzována.

750.714, foto: Aleš Krška V průběhu času se lokomotiva dočkala několika barevných provedení, z nichž to pravděpodobně nejzajímavější obdržela po opravě, ukončené v listopadu 1981 a které zanedlouho uvidíte v levém sloupci s fotografiemi. Posledním kabátem, v němž stroj brázdil „okolobrněnské“ koleje, byl červený se širokým žlutým pruhem (tak ji zná většina z nás). Technické úpravy pak byly ve znamení „vzniku“ řady 750 v devadesátých letech. Spočívaly tedy v odstranění parního generátoru PG 500 a jeho nahrazení topným alternátorem, jakož i úpravou uložení podvozků výměnou závěsek za pryžokovové sloupky. To vše však zásadním charakterem nenarušovalo původní pojetí stroje tak, jak jej konstruktéři v ČKD vyprojektovali a dělníci vyrobili. Zásadní zlom přišel až letos, kdy byla dvaadvacítka odtažena do České Třebové, kde podstoupila nedávno dokončenou rekonstrukci na řadu 750.7. O tom, jaké pochybnosti vyvstávají z celého projektu této nové řady si můžeme povědět někdy příště…

Dovolte mi, abych se alespoň prostřednictvím fotografií, vrátil k poslední 750 v Brně. Děkuji za pomoc Drahošovi, který obstaral fotografie z dob minulých, konkrétně od Jiřího Žáka, Jaroslava Kyzlinka a Dušana Repy. Dále pak těm, kteří do naší galerie přispívají velmi zřídka, což byl i jeden z důvodů, proč jsem je oslovil. Jsou jimi Kuba Sychra, Daniel Forejtar a Petr Majerník. Výčet autorů pak uzavírají naše galerijní stálice - Petr Holub a Drahoš Švestka.

Odkazy na snímky


Martin Grill Poslat mail autorovi | 22.12.2011 (8:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu ČR Jihomoravský


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Honza  mail  
28.12.2011 (1:11)  
Jonáš Jonášposlouchat kecy typu jaká mašina jakej má lak a ................., nebo kde jaký číslo stroje jezdí a jestli půjde na opravu nebo nepůjde atd. tak jako to nemůžu poslouchat.

Tak to snad jsou zásadní informace pro vyznavače svých oblíbených lokomotivních řad.

Jaký má nátěr, kdy půjde na opravu (a co na ní provedou, co by mohlo pokazit původní vzhled, nebo přijít o svou zvláštnost), co je na konkrétním čísle zvláštní a pokud možno kde zrovna jezdí.
registrovaný užívateľ savik  mail  
27.12.2011 (16:39)  
Jak jinak:-)))
registrovaný užívateľ Jonáš  mail  
23.12.2011 (15:59)  
savik:
Já jsem žádnou proměnou z neinformovaného mladého fanatického šotouše nepocházel, byť fotím do dneška občas si zajedu fotit, ale neřeším k tomu další přes x kravin, proto já už nemůžu se s šotoušema bavit ty žijou ůplně v jinejch sférách než lidi kteří to vidí z pracovní stránky.
Mi jsme tady parta lidí co děláme na dráze tak se vždycky sebereme a nikam jedeme fotit, ale neřešíme to tak fanaticky aby nám vadilo že 750.7 je špatná že je tam stupačka na mytí oken, no tohle už může vadit opravdu totálnímu vymaštěnci jako jo. Vyfotíme to co jede, ale abychom řešili to co tady předvádí kolegové to jako nemá vůbec nic společnýho s fandovstvím do dráhy to je spíš ubohost.

Nehledě na to že z let dřívější žádneho fotografa neznám s kterým bych fotil osobně, protože s nima se fotit ani nedalo protože poslouchat kecy typu jaká mašina jakej má lak a co má fíra na stanovišti a jestli tam někoho má nebo nemá, nebo kde jaký číslo stroje jezdí a jestli půjde na opravu nebo nepůjde atd. tak jako to nemůžu poslouchat.
registrovaný užívateľ savik  mail  
23.12.2011 (0:22)  
MG: Myslím, že nemusíš brát slova Jonášova nijak závažně. Zrovna od něj, který prošel obrovskou proměnou z neinformovaného mladého fanatického šotouše na fanatického odpůrce veškerého šotoušstva, to nesedí.

Příčinou se stalo patrně začlenění do řad zaměstnanců drah (časově se to shoduje). Pohybuje se pracovně mezi perony Plzeň hl.n. a vykřikuje věty bez hlavy a paty na každého fotografa, kterého zná z let dřívějších (třeba jen při přestupu vlak/vlak či vlak/hospoda). Ani jednu z nich (ať už směřovanou přímo na mě či na kolegy) jsem nikdy nepochopil...
dopisovateľ alebo člen ŽP Martin Grill  mail  
22.12.2011 (23:21)  
...a takový byl letošní dvaadvacátý prosinec na ŽelPage. Věřím, že jsem alespoň někoho z vás touto one-loco-show potěšil a vám ostatním se omlouvám, že její snímky zabíraly místo těm, na které jste zvyklí...
22.12.2011 (20:39)  
Woky: Tak tak. Nejde jen o Třebovou, vraky tam jsou přeci jen už ve značně dezolátnějším stavu. Třeba 750.195 stojí v HK už 10 let, karoserie ve velmi dobrém stavu, pouze motor částečně porozebrán kvůli náhradním dílům. Koneckonců motor bylo právě to, na co dojezdila.

Zajímavé, že třeba řada 753.7 vznikala i z takových vraků, jejichž karoserie byla nekompletní, pochroumaná, ohořelá... Proč to nejde i tady?
22.12.2011 (12:55)  
Jonáš: Člověk nemusí být fanatik...a může mít i kladný vztah k moderní technice...aby nemohl zavzpomínat na něco,co už se nevrátí...to se přece nevylučuje??
Jo,z dráhy může někomu "hrabat"...zvlášť když to dělá srdcem...ale soudě podle toho,co si tu občas lze přečíst,spíš "hrabe" někomu jinému.
22.12.2011 (12:43)  
Koukám, že zase nová podoba najbrta, bez zkosení vepředu.
registrovaný užívateľ Jonáš  mail  
22.12.2011 (12:13)  
Martin Grill:
No tak v tom případě když si vybudoval vztach k brejlovcům tak si fanatic a šotouš do brejlovců tak pak nechápu proč v profilu máš napsáno že "FOTOGRAF NEROVNÁ SE FANATIK", tak nejdřív to popíráš a teď tady píšeš že máš k brejlovcům vztah tak si blázen???
registrovaný užívateľ Jonáš  mail  
22.12.2011 (11:09)  
Martin Grill:
Absolutně nechápu tvoje myšlení ani logiku, nejdřív píšeš ke starým mašinám komentáře že by si se rád dočkal mašin které vypovídají 21. století a teď tady brečíš že odešel nějakej brejlovec 40. let starej a že nejsi fanatik do dráhy a tohle tady řešíš nějakou mašinu? Je zajímaví že v profilu máš napsáno "FOTOGRAF NEROVNÁ SE FANATIK", podle toho jak to sleduju tak jsi naopak totální šotouš a fanatik do brejlovců.
Viz ukázka komentářů tady toho pána ke čmelákovy 771 103 a 749 102 více ve fotogalerii.

771 103:
Martin Grill
07.06.2008 (15:00)
Těším se na chvíli, kdy tyhle vraky budou čistě coby muzejní...a konečně začne jezdit něco, co bude vypovídat o jedenadvacátém století i na naší železnici.

749 102: 04.01.2009 (13:17)
Co je na té ceduli tak úžasného, mýtického a vznosného? Díky za odpověď nešotoušovi a nebardotofilovi... :o)

A mimohodem to nejsou jen tyto kometáře je jich v galerii víc a u zrovna stejně starých mašin jako je tento brejlovec.
Nehrabe vám takhle už náhodou z tý dráhy??
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko