..: JLV sjednotilo ceny a ČD chystají nový koncept i rozšíření služeb :..

Rýžové nudle s ledovým salátem, rajčaty a kuřecími prsíčky, foto: JLV, a.s. Praha — Začátek platnosti nového jízdního řádu nemusí být nutně jen o zavádění či rušení spojů, ale může být také spojen se změnou cen či nabízených služeb. Prosincový víkend využila společnost JLV ke sjednocení a často i snížení cen ve všech jídelních vozech a bistrovozech Českých drah, kde provozuje své služby. České dráhy pak navíc v průběhu roku 2012 plánují v oblasti cateringu další výrazné změny. Ty povedou jednak k dalšímu snížení cen, ale i k rozšíření poskytovaných služeb, které pocítí cestující nejen v první, ale i v druhé vozové třídě.

Jednotně a v korunách i levněji

Během změny jízdního řádu si mnoho lidí nevšimlo zásadní změny v cenové politice společnosti JLV, jednoho z hlavních poskytovatelů gastronomických služeb na české železnici. Dřívější, na české poměry velmi vysoké ceny na relacích do Vídně, Varšavy či Berlína střídá jednotný ceník pro všechny jídelní vozy i bistro vozy. Ceny se v současnosti pohybují na úrovni původní cenové hladiny v pendolinu či bistrovozech řady ARmpee. Pro cestujícího to znamená zejména hlavní jídlo za 129 korun oproti původním i více než 300 korunám. Podobně razantní zlevnění je u všech ostatních položek v jídelních vozech JLV. U bistrovozů zůstávají ceny přibližně na stejné úrovni. Zajímavostí však je, že zatímco ceny v korunách u jídelních vozů klesly, ceny v eurech jsou v přepočtu výrazně dražší, a to až o několik desítek procent. Dosavadní nabídku "Happy hour", která platila jen mezi Prahou a Brnem a snížila ceny o třetinu, nahrazuje nabídka "Happy line", která se vztahuje na celá vozební ramena Děčín - Břeclav a Praha - Bohumín.

JLV ve výpovědi

Příprava nového konceptu gastronomie nebyla ze strany Českých drah nijak výrazně prezentována. Všechny společnosti zajišťující pro České dráhy catering - JLV, SD Train Catering a Wagon Slovakia CZ - dostaly výpověď smluv již v srpnu 2010. Samotná společnost JLV měla od roku 1994 smlouvu na dobu neurčitou, ke které se každoročním dodatkem pouze upřesňovalo, na kterých spojích budou JLV poskytovat své služby. Součástí smlouvy byla také osmnáctiměsíční výpovědní lhůta, která začíná běžet od zahájení nejbližšího nového jízdního řádu. Výpovědní lhůta tedy JLV skončí zhruba v polovině června roku 2012. U ostatních společností se vždy podepisovala jednoletá smlouva a České dráhy tak čekají, až skončí smlouvy se všemi společnostmi. Poté zavedou nový catering na všech plánovaných spojích najednou. Ačkoliv České dráhy o tomto záměru informovaly například pomocí inzerátů v novinách (viz ukázka ze srpnového MF Dnes), do podvědomí se celý projekt dostal až koncem září a získal spojitost s nástupem konkurečního dopravce RegioJet, který své služby ve vlacích InterCity staví mimo jiné na jednoduchém občerstvení servírovaném na místo cestujícího.

Nový koncept bude zároveň znamenat, že o svůj business ve vlacích přijdou dva ze tří současných poskytovatelů služeb. I po této změně ale budeme ve vlacích ČD potkávat různé firmy - některé soupravy jsou složeny z vozů zahraničních dopravců, z nichž zmiňme například Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), maďarský MÁV-START, Srbské železnice, popř. jsou jejich vozy řazeny v soupravách ČD. Ty do ČR zajíždějí v rámci vzájemné vyrovnávky výkonů na zahraničních trasách a služby v nich poskytují firmy z těchto zemí, např. rakouský e-Express, maďarský Utasellátó či srbský Želturist.

Nová koncepce od léta

jídelní vůz Sjednocením cen u JLV však změny v cateringu zdaleka nekončí. Zhruba v polovině příštího roku chtějí ČD zavést zcela novou koncepci cateringu ve svých soupravách včetně spojů SC Pendolino. Nově by vše měla zajišťovat jediná firma s jednotným nově nastaveným standardem kvality a jednotnými cenami. Nemělo by tak hrozit, že si cestující koupí u jednoho provozovatele jídelního vozu chutné jídlo za pár korun a u jiné společnosti zaplatí za stejné jídlo, třeba i v horší kvalitě, výrazně větší částku. Nově by se cena hlavního jídla měla pohybovat okolo 120 korun (aktuálně je například průměrná cena hlavního jídla u výše zmiňované společnosti JLV 138 korun v jídelních vozech a 127 korun v bistrovozech) a cestujícímu by mělo být jedno, zda-li ho objedná na území ČR či za hranicemi. V novém konceptu od personálu až po to nejzásadnější, jídlo, spolupracují České dráhy s jediným českým držitelem francouzského rytířského řádu za gastronomii, který je udělován francouzskou vládou – odborným lektorem Daliborem Navrátilem.

Základem nového konceptu má být stálá nabídka jídel, jako je například oblíbená svíčková či guláš, doplněná o různé pokrmy, ať již o zahraniční kuchyni nebo pokrmy ze sezónní nabídky. Konkrétní nabídka bude zveřejněna zhruba za půl roku se startem této nabídky ve vlacích Českých drah.

Vlakušky i ve druhé třídě?

Steward s minibarem, SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef Petrák Kromě sjednocení stravovacích služeb zvažují České dráhy i rozšíření působnosti svých „vlakušek“ – doplňkových členů palubní posádky, kteří se starají výhradně o cestující a neprovádí ani kontrolu jízdních dokladů, ani dopravní úkony. Zatímco ve spojích SC Pendolino jsou stewardi přítomni již od samého zahájení provozu těchto vlaků a plní také práci palubní čety, ve vlacích Ex/IC/EC jsou po pilotním provozu přítomné vlakušky pouze ve vozech první třídy. Tuto praxi ale zřejmě České dráhy rozšíří i do vozů druhé třídy. V pořadu Dobré ráno s jedničkou vysílaném v polovině září tuto informaci prozradil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Přesný termín uvedení vlakušek do vozů druhé třídy však nebyl nijak upřesněn. Stejně tak nezazněla informace o rozsahu nabídky v těchto vozech, přesto se dá předpokládat, že se nebude nijak výrazně lišit od servisu v druhé třídě vlaků SC Pendolino. To v současnosti znamená bezplatnou nabídku denního tisku a nápoje. Není ale vyloučeno, že spolu s novým konceptem cateringových služeb bude přehodnocena i nabídka ve vozech první a druhé třídy jak u vlaků SC Pendolino, tak v ostatních vlacích kategorie Ex/IC/EC. V každém případě by případné nabízení nápojů cestujícím v obou třídách dálkových spojů mělo svoji logiku, oproti aktuálnímu rozdávání nápojů v rámci kampaně "Děkujeme". V současnosti mají sice nárok na nápoj všichni cestující s jízdenkou nad 200 kilometrů v libovolné trase, nicméně samotný výdej je možný jen na třech nádražích v Praze a Ostravě. Stejně by tak odpadl problém s obavou o "zneužívání" IN karet držiteli aplikace IN 100, kteří ačkoliv patří mezi ty nejvěrnější zákazníky Českých drah, tuto nabídku využít nemohou.

Zdroje: JLV, ČT24, iDnes.cz


JiříK. , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 28.12.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Alex7 
07.01.2012 (13:45)  
Ještě si dovoluji říct názor k vlakuškám:
Vlakušky ve 2. třídě nemají co dělat. 2. třída má být standartním cestováním, ne nadstandartním. Raději by vlakušky zůstali v 1. třídě a rozšířili svoji působnost na obyčejné rychlíky: Praha - Děčín / Karlovy Vary, Praha - Plzeň, Praha - České Budějovice, Praha - Hradec Králové, Praha - Havlíčkův Brod - Brno a Břeclav - Bohumín na EC Moravia. Jezdili by jen na těch nejzatíženějších, takže ráno, odpoledne a podvečer. Mnoho peněz by tak velké nasazení stát nemělo. Je to přibližně tolik, kolik by stály vlakušky v 2. třídě do Ostravy. To, že do Českých Budějovic jezdí vozy z roku 1960 neznamená, že tam nemůžou být vlakušky. Vždyť je to přece 1. třída.

Já občas jezdím 1. třídou a přiznám se, že vlakušky moc nepotřebuju (až na ten denní tisk), ale ta 2. třída do Ostravy je diskriminace vůči ostatním regionům. České dráhy splnili úkol číslo jedna: zkvalitnit dopravu na trase Praha - Ostrava. Teď mají úkol číslo dvě: zkvalitnit cestování na trase X - Y (všechny výše uvedené trasy). Samozřejmě na regionální dopravu tolik nezapomíná, třeba nabídky ČD Promo na lokálkách, ale je to málo. Ještě je potřeba zlepšit služby. To je opravdový ,,Děkujeme´´
(Narozdíl od nás vyspělé země váží regionálních cestujících stejně, jako těch dálkových)

@Sim
1. tak tomu budem říkat obrat.
2. pokud se chceš zeptat, co mám pořád s Havlbrodem, odpověď je prostá: bydlím tam.
registrovaný uživatel Sim 
06.01.2012 (22:26)  
Alex7 > proc mam pocit, ze zamenujete obrat za zisk?
registrovaný uživatel Alex7 
06.01.2012 (19:08)  
Restaurační vozy by měly být i na obyčejných rychlících. Např. na R 670 jede v pondělí asi 300 lidí. Uděláme trojčlenku:
100%.......300
5%.........x
x = 300 : 100 x 5
x = 15
pokud restaurační vůz využije 5% cestujících, tak se tam nají 15 lidí. To je ideálně zaplněná hospoda. Jestli dejmetomu utratí v průměru 70 Kč, tak 70 x 15 je 1050 Kč. České dráhy získají z restauračního vozu tisícovku. Připadá vám to nevýhodné, ale spočítejme, kolik vydělá celý vlak. To znamená, že ztráty v jídelním voze zkompenzují zisky z jízdenek cestujících ve vlaku. Takže jídelní vozy na relaci Praha - Havlíčkův Brod se vyplatí. Stačí nasadit jen na ty nejvytíženější: ráno na R 672 (popř. 670) a odpoledne na R 687.
registrovaný uživatel Sim 
05.01.2012 (13:46)  
M > taky by me to zajimalo ... prakticky vsichni lidi kolem me se na to uz davno vykaslali a vlakem jedou jen v pripade, ze jim ty listky zajistim ja, ze na to nemaj nervy. No a ja je taky pomalu ale jiste ztracim :-(
registrovaný uživatel M 
05.01.2012 (12:01)  
Jako jsem napsal uz minule - pokud nekdo pul hodiny zapasi s eshopem, tak to asi nebude chyba toho eshopu a problem bych nehledal v klavesnici a mysi, ale v tom mezi nimi a zidli...
Nebo je zde jeste nekdo, kdo je schopen jednu jizdenku nakupovat pulhodinu?
registrovaný uživatel Sim 
04.01.2012 (22:43)  
Michal Janko > seznam existuje, je v nem tusim 9 paru vlaku a je nekde na modrym webu. Hledat se mi to ale zrovna ted (po pulhodinovem zapase se eshopem kvuli jedne ceste) nechce, protoze bych se moh vytocit a tuhle klavesnici si mysi roztriskat nechci.

K clanku ... pozitivne hodnotim krok tykajici se sjednoceni cen. Negativne ocekavam navrat monopolu, neverim, ze by to mohlo dopadnout jinak, nez "mala domu".

K cenam jidla ... je tu zajimava kombinace nazoru. Ja na to koukam asi tak, ze nezalezi na prilis na konkretnich platovych podminkach ani na tom, jestli jsme doma ci v zahranici. Mnohem vic zalezi proste na tom, jestli si zrovna "chci udelat radost tady a ted" ... a kolikanasobek ceny za to zaplatim oproti situaci, kdy si tu radost udelam jindy a jinde, tedy jestli se to zredukuje o "tady a ted". Pripadne, kolikanasobek ceny, co bezne vydam za jidlo behem celeho dne, bude ten priplatek za "tady a ted" ... to vse v kombinaci s ocekavanim, zda krome "tady a ted" bude i jina pridana hodnota (viz zminka o slehacce).

Rad jim. A pokud jsem spokojen, rad zaplatim vic, nez obvykle, proste jsem ochoten si priplatit za nadstandard. Ale vsecko ma sve meze a pokud ten priplatek za to, ze jidlo neni jen "dobre", ale je "vytecne" je 20% ceny, je to v pohode ... jakmile je 200% ceny, ponekud mi to zhorkne v ustech.

Zrovna tak v pripade, ze bezne vydam za jidlo castku kolem 250 kacek denne, je "jen" obed za 360 neco, co si rozmyslim a dam si to jen v pripade, ze "chci si doprat" nebo "nemam vhodnejsi moznost". Optimalne, kdyz uz, spojit to do jednoho a vyuzit toho, ze kdyz uz za to ty prachy dam, at to aspon stoji za to. A tady je zpravidla ve vlaku kamen urazu - jsem rozezranej (cela pizza nebo kilova porce testovin pro me neni problem), takze abych mel pocit, ze jsem se "prijemne napucnul", hlavni jidlo na to nestaci. A pokud chci jen "podrazdit zaludek", zase se u me vytraci ta ochota za to davat vic, nez obvykle za cely den. A to prestoze bych na to bez problemu mel - jen proste podvedome rozlisuju "vsedni" jidlo od "hodobozovyho". Jakmile jsem v prostredi, kde jsou takoveto ceny bezne, prestavam to resit, protoze se jedna o jidlo vsedni.
02.01.2012 (12:03)  
Jídelní vůz by měly být řazen v každém vlaku standardu EC/IC, tento vyšší standard by přitom měl být za příplatek oproti kategoriím Os/Sp/R. Osobně bych jídelní vůz uvítal na každém dálkovém vlaku s dobou jízdy více než 3 hodiny. Je to jedna z mála opomíjených výhod vlaku oproti jiným dopravním prostředkům a zaslouží si být náležitě propagována.

Velké díky konkurenci, která se snaží změnit zažitou představu, že jídelní vozy jsou předražené. Pokud by ceny jídel a nápojů v jídelních vozech odpovídaly jejich kvalitě, byla by jejich průměrná obsazenost (a tedy tržby) násobně vyšší než dnes, a provoz jídelní vozů by tak nemusel být dotován více než provoz vozů osobních.

V diskusi postrádám (až na příspěvek p. Zikmunda) konkrétní čísla, která by člověku přiblížila skutečné náklady na provoz a strukturu financování jídelních vozů. Uvítal bych, pokud by je někdo z diskutujících měl k dispozici.

A propos, existuje někde seznam vlaků, kde mohu v 1. třídě očekávat nápoj a noviny? Někde je dostávám, jinde ne, je to docela hloupé a nepraktické, že se nemohu spolehnout na jeden standard.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
02.01.2012 (11:30)  
Pane Martine Utajený,
s Vašim názorem souhlasím. Snad ty matky s dětmi zpravidla více než toleruji.
01.01.2012 (19:20)  
Jako odpoved na neuroticke reakce na mne nize - ja nerikam, ze cenu 360 Kc schvaluju, spis jsem se ji pokusil zasadit do nakladoveho kontextu.

My to tady asi za CD nevymyslime - proc maji spajzaky a co si od toho slibuji, musi vedet asi hlavne samy...
registrovaný uživatel Jabkin  mail  
01.01.2012 (14:31)  
M:
Pokud jde o tu palačinku se šlehačkou, neřešil jsem jestli jí je málo nebo hodně, spíš mě překvapilo to množství, protože bych očekával méně ze zvyku. Pokuď jde o kvalitu, tak to je věc druhá, jesli je ze spreje a jakého nebo není. Já jsem si cestou pochutnal za příjemnou cenu,ale klidně bych za občestvení dal i víc.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko