..: Rakouská WESTpremiéra: takto jezdí soukromník u sousedů :..

Výstavní skříň ÖBB i působiště první konkurence: Westbahn, foto: Juraj KováčVídeň/Freilassing — Z Vídně do Salzburgu za 23,80 eur; do Freilassingu zdarma, pokud chcete. Rakouský soukromý dopravce WESTbahn zahájil v neděli 11. prosince pravidelný provoz dálkových vlaků na Západní dráze a nasadil do provozu sedm šestivozových poschodových jednotek Stadler KISS v bílo-modro-zeleném barevném schématu. Bystrý pozorovatel přitom snadno identifikuje mnoho podobností ve vzájemných vztazích Rakouských spolkových drah ÖBB s WESTbahnem a Českých drah s RegioJetem. Stejně jako v ČR znamenal start IC RegioJet začátek konkurence v nedotované dálkové dopravě, otevřel nové možnosti rakouským cestujícím WESTbahn – a ne bez silného odporu státních železnic. Ačkoliv však pokus o jeho vymazání nevyšel ÖBB jen o fous, všechny plánované vlaky do nového jízdního řádu vstoupily za značného nadšení provozovatele i cestujících.

Scotty doesn't know

Vlak WESTbahn na webu bahn.de, foto: DBPamatujete na aféru Českých drah, když chtěly vymazat vlaky IC RegioJet z knižního jízdního řádu 2011/2012? Vzpomněly si příliš pozdě, aby stihly změnu zadat do uzávěrky tisku, a tak se pokusily alespoň o výmaz v PDF souborech. Bohužel pro ně, zapomněly na tratě v ostravské aglomeraci… Pro RegioJet je však jen dobře, že správcem online jízdních řádů je firma Chaps, jež by alespoň navenek měla působit zcela nestranně, a tak soukromé spoje do všech inkarnací svého IDOSu zahrnula. WESTbahn takové štěstí nemá – Rakouské spolkové dráhy vlaky WB vymazaly jak z knihy, tak z online vyhledávače Scotty, který spravují. Soudní dohra na sebe nenechala dlouho čekat. V zemi, jež si zakládá na maximální propojenosti dopravních systémů, k čemuž má kromě jiného přispívat právě univerzální elektronický rádce Scotty, se totiž antagonismus ÖBB ukázal být velice smolným.

Z rozhodnutí soudu musely nejdříve neúplné tabulkové jízdní řády z webu stáhnout, pak vlaky WB zobrazit alespoň na statické stránce s odkazem od Scottyho, a veškerý výtěžek z prodeje knižních jízdních řádů věnovat na charitu. I my jsme 8,50 eur přispěli, ještě než byly Kursbuchy po týdnu platnosti nového grafikonu zcela staženy z prodeje. Snad bude červnová aktualizace již kompletní. Vlaky WESTbahnu nicméně nenajdete ani v českém IDOSu nebo ELISu ŽSR. Pokud je chcete najít, musíte vyhledávat u DB, nebo jít na stránky dopravce.

Rakouský vysokorychlostní duel: Stadler KISS DOSTO WESTbahn vs. ICE-T ÖBB, foto: Juraj Kováč První ráno nového JŘ na Westbahnhofu, west i ICE se připravují na start, foto: Juraj Kováč Stadler KISS DOSTO švýcarské registrace v barvách WESTbahn GmbH, foto: Juraj Kováč Spoje nekončí v Salcburku, ale o kousek dál v německém Freilassingu - tento je náš, foto: Juraj Kováč

Promo jízdenky, ale vůbec to s konkurencí nesouvisí

WESTbahn zasadil své ceny na úroveň, na niž cestující u ÖBB dosáhnou pouze se zákaznickou kartou. Zatímco railjetem se mezi Vídní a Salzburgem svezete za skoro 48 eur, KISSem vás to bude stát necelých 24 eur. Před svým startem navíc WESTbahn nabídl 7. prosince k prodeji 7.777 akčních jízdenek za 7 eur, které bylo možné využít v prvních sedmi dnech provozu. ÖBB naopak přišly koncem listopadu s nabídkou promo jízdenek Ab in den Westen v počtu 25 tisíc kusů, jež byly dostupné pouze přes internet, stály 15 eur a bylo je možné využít k cestě jakýmkoliv úsekem trasy Vídeň - Bregenz s platností od 23.listopadu do 31. ledna 2012 mimo pátky, víkendy a svátky. Oficiálním důvodem bylo znovuotevření nádraží Wien Westbahnhof, zejména nového nákupního centra BahnhofCity. Kromě Ab in den Westen ÖBB prodávají ještě akční jízdenky Sparschiene Österreich za cenu 9 eur. Existence obou speciálních nabídek na vlaky, které jsou tzv. spolufinancovány státem na základě desetileté smlouvy, je však trnem v oku WB – a ano, je na místě zeptat se, kde jsme to už viděli…

Nově otevřené BahnhofCity na vídeňském západním nádraží se připravuje na Vánoce, foto: Juraj Kováč Wien Westbahnhof se po několika letech prací proměnilo na moderní nákupní centrum, foto: Juraj Kováč Poslední vlaky starého grafikonu na Wien Westbf., foto: Juraj Kováč Westbahnhof ve Vídni se po letech zbavil lešení, cestující a návštěvníky teď vítají obchody, foto: Juraj Kováč

Tarif, který se vejde do esemesky

Tarif WESTbahnu je ztělesněním jednoduchosti – jednosměrné jízdenky, kilometrická banka a případně celosíťová jízdenka WESTnetz, platná na vlaky i autobusy. Podle webu dopravce se sice v budoucnu plánují další nabídky, v této chvíli si však s naprosto minimalistickým ceníkem bohatě vystačí. Naprostá jednoduchost se přitom projevuje i v koncepci prodejních kanálů: žádné pobočky, žádný provizní prodej. Kupujete na internetu, nebo na palubě – obě jízdenky budou rovnocenné a budou stát stejně. Od 16. prosince navíc palubní personál akceptuje i embosované platební karty, takže k nástupu do vlaku cestující doslova potřebuje pouze peníze, v hotovosti nebo v plastu.

Zastavme se u kilometrické banky. Ta se na internetu ani tak nezakládá, jako spíše objednává: při jejím prvním pořízení obdržíte do e-mailu pouze PDF potvrzení s QR kódem, které si s sebou vezmete do vlaku kvůli kontrole. Tento papír budete potřebovat právě jednou – teprve při načtení kódu vám totiž stevard/ka předá novou plastovou zákaznickou kartu WESTbahn, kterou pomocí příruční pokladny spáruje s vaším účtem, a následně už jen z předplacených kilometrů vystaví jízdenku. Vše se děje online, takže již za pár vteřin vidíte v osobním účtu právě spotřebované kilometry. Příště nic netisknete, máte přeci Kilometerbank.

Nástupní dveře jsou opatřeny automatickým můstkem ve výšce 570 mm pro naprosto plynulý nástup, foto: Juraj Kováč Souprava WESTbahnu na konečné ve Freilassingu, foto: Juraj Kováč Barevně jasný protiklad státní červené. Odlišností je ale mnohem víc., foto: Juraj Kováč Patrové soupravy v dálkové dopravě nejsou zdaleka typické - nicméně fungují., foto: Juraj Kováč

Svědectvím o eleganci odbavovacího systému WB budiž skutečnost, že v nedělní ráno prvního dne provozu jsme byli první, kdo naší posádku s kilometrickou bankou konfrontoval. Ve dvojici sice chvilku konzultovali postup, do několika minut však již modrá kartička ležela před námi a čerstvá transakce svítila v e-shopu. A fyzická karta samotná si ostatně v duchu maximální praktičnosti také na nic nehraje: žádné magnetické proužky nebo čipy, prostě jen další QR kód pro příště.

Railjety mají třídy tři, WESTbahn jedinou, a to dokonce bez rezervací, které podle dopravce přijdou až časem. Pravda, při frekvenci vlaků na Západní dráze a pěti stech místech na soupravu oproti sotva dvěma stovkám u Regiojetu si bílo-modří mohou tohle dovolit. Co se týče první třídy, tu už do hotových jednotek nijak nedostanou, takže jediným nadstandardem patrně zůstane WESTclub. Ten spočívá v zaplacení ceny o 75 % vyšší, která vám ovšem garantuje volné místo vedle/naproti vám. Klubová sedadla jsou vyhrazena v čelních vozech jednotky a na první pohled se poznají podle velkých dřevěných stolků. Jinak se ale od ostatních neliší naprosto ničím.

WESTclub - nejbližší náhrada za 1. třídu, foto: Juraj Kováč Stejná sedadla, o něco více místa, plnohodnotné stolky - to je WESTclub, foto: Juraj Kováč Za cenu necelých dvou jízdenek má cestující dvousedadlo pro sebe, foto: Juraj Kováč WESTclub je umístěn v krajních hnacích vozech jednotky v obou podlažích, foto: Juraj Kováč Některá sedadla ve WESTclubu jsou umístěna samostatně, jako v klasické 1. třídě, foto: Juraj Kováč Koncepčně je WESTclub shodný se zbytkem soupravy, pouze s drobnými změnami, foto: Juraj Kováč

Ve vlacích WB se uznávají i jízdenky tarifních svazů (tj. IDS Vídně, Lince a Salzburgu). Slevu 10 % mají i členové ÖAMTC (rakouského autoklubu). Pokud často létáte s Lufthansou, případně jinými členy Star Alliance, oceníte možnost sbírat při cestách vlakem award míle do programu Miles&More. Takovou možnost přitom třeba v Německu máte pouze u vlaků ICE, vedených jako codeshare lety Lufthansy, stejně jako při začátku provozu vlaků SC Pendolino bylo krátce možné sbírat OK Plus míle, pokud jste vlak využili jak let ČSA ve výšce nula.

Jízdné je low-cost, občerstvení nikoliv

Všechny čtyři vložené díly jednotky mají vyhrazený prostor pro bistro – WESTcafé, chcete-li. Posedět můžete tam, nad podvozkem, nebo vám objednané občerstvení na místo přinese WESTsteward na základě vaší objednávky z menu ve tvaru výpravky. Zde se styl RegioJetu a WESTbahn rozchází. Zatímco Radim Jančura bere catering jako doplňkovou službu a hovoří o cenách na úrovní nákladů, WB by ho naopak rád viděl jako další, byť malý, zdroj příjmu, čemuž odpovídají i ceny: např. káva stojí 1 až 2 eura, třetinka minerální vody Vöslauer pak 3 eura. Z jídel najdete v nabídce těstovinový či cous cous salát za 4 eura, nebo dort za 3 eura. Jistě, oproti obědu v BordRestaurantu konkurence jste pořád na třetině ceny (a polovině obvyklé porce), ale o regiojetím tuňákovém quiche za 50 korun se vám může jen zdát.

Palubní bistro WESTcafé je k dispozici, stejně dobře ale funguje donáška občerstvení na místo, foto: Juraj Kováč Menu palubního občerstvení WESTbahn - výběr nápojů, foto: Juraj Kováč Menu palubního občerstvení WESTbahn - nabídka jídel, foto: Juraj Kováč Menu palubního občerstvení WESTbahn - teplé nápoje, foto: Juraj Kováč

Palubní služby obecně nejsou u WESTbahnu příliš horkým tématem. Tady se hraje na jednoduchost odbavení, četnost spojů a základní cestovní standard pro všechny bez rozdílu. Není to tak úplně analogie s nízkonákladovou aerolinkou, protože i ten základní standard je velice slušný; na druhé straně se ale nesnaží o nic víc než dostat vás z bodu A do bodu B za rozumnou dobu a na úrovni 21. století, bez novin, kávy nebo balené vody.

Palubní personál – WESTewardi a WESTewardky – jsou univerzální posádkou, jakou byste nalezli ve většině letadel. Kontrolují a vydávají jízdenky, roznášejí občerstvení, poskytují informace – z naší zkušenosti rychle a efektivně, a to i při mimořádných zastaveních, i když zrovna u testované čety nebyla nejsilnější stránkou angličtina. Firemní uniformu, doplněnou o modrou čepici, rozhodně nepřehlédnete – zejména když vás vítá již při nástupu do vlaku.

Posádka WESTbahn vítá cestující na palubě, foto: Juraj Kováč Posádky WESTbahn dostaly jednoduché, ale stylové uniformy, foto: Juraj Kováč

KISS versus Railjet, jak se jezdí "s nadhledem"?

RegioJet a nešťastné ArenaWays vsadily na klasické soupravy, každý z jiných důvodů; LEOexpress, NTV a WESTbahn zase vidí budoucnost v ucelených jednotkách. Byť se v Rakousku samotný státní dopravce s tímto konceptem už několikrát bolestivě spálil, jeho hlavní konkurent se také vydal cestou hotových vlaků, tentokrát ale v podobě opravdových elektrických jednotek místo netrakčních doplňků pro plonkové taurusy. A v duchu hesla "více je více" objednal rovnou dvě patra. Šestivozová, 150metrová souprava tak nabídne o 50 procent větší kapacitu než sedmivozové pendolino ČD. Výrobce všech 501 instalovaných sedadel rovnou prezentuje jako 1. třídu a, jak si ukážeme, ani při uspořádání 2+2 to není zase tak velká nadsázka.

Jeden z prvních vlaků WESTbahn se připravuje na odjezd ze stanice Wien Westbahnhof, foto: Juraj Kováč Interiér vrchního patra jednotky Stadler KISS DOSTO dopravce WESTbahn, foto: Juraj Kováč Každé sedadlo má k dispozici sklopný stolek, odpadkové koše však chybí, foto: Juraj Kováč

WESTadlery jsou stavěny na maximální rychlost 200 km/h, díky čemuž urazí 317km trasu za 2 hodiny a 57 minut; o 12 minut pomaleji než konkurenční railjet a o 7 minut rychleji než ícéčko. Nutno ovšem podotknout, že oproti rudému ďáblovi ÖBB mají blankytněmodří o čtyři zastávky více: Wien-Hütteldorf (ano, na zkoušku se opravdu můžete svézt i s MHD jízdenkou), Amstetten, Wells a Attnang-Puchheim. Stejně jako RegioJet "z Prahy do Ostravy" končí v Havířově, tak i WESTbahn "z Vídně do Salzburgu" končí o kousek dále, v bavorském Freilassingu. Nádražíčko, kde obvykle staví jen S-Bahny a další regionálka, tak od minulého týdne ožilo dvoupatrovými jednotkami. Zajímavostí je, že Freilassing jakožto konečná figuruje na odjezdových tabulích, ne však v materiálech dopravce, natož v jeho tarifu. Pokud se chcete svézt až tam – jakože jsme i chtěli – nikdo vám v zásadě bránit nebude. Jízdenku vám vystaví po Salzburg Hbf. a zbylých sedm kilometrů už jedete gratis.

Maličké pohraniční nádraží v obležení mamutích souprav rakouského soukromníka, foto: Juraj Kováč Značení nástupních dveří nemohlo být jasnější, foto: Juraj Kováč Stadler KISS DOSTO v dálkové verzi dopravce WESTbahn, Freilassing, Německo, foto: Juraj Kováč Soupravy se při obratu potkávají ve Freilassingu, základnu mají ovšem v Linci, foto: Juraj Kováč

Dvoupodlažní jednotky jsou v dálkové dopravě pořád trochu netypickým zjevem, jejich údajná nevhodnost je přesto spíše mýtus. Není nutno vykládat, kam se vždycky nahrnuli noví cestující v každé zastávce při naší první jízdě. Zkrátka koukat přes protihlukové zdi a shlížet dolů na konkurenční railjet má něco do sebe. Patrové soupravy přitom mimoděk přinesly WESTbahnu ještě jednu skvělou vlastnost: bezbariérový nástup v úrovni 570 mm nad temenem kolejnice, doplněný o obligátní elektrické můstky, známé především z regionální dopravy. Jeden článek KISSu je pak specificky upraven pro cestující na vozíku, kteří bez sebemenších komplikací vplují do interiéru najdou si vhodné místo v dosahu speciálně upravené buňky WC. Myšlenka přepravy jízdních kol se s tím nabízí tak nějak automaticky, WESTbahn tuto službu slibuje v nejbližší době.

Dětský vůz je řešen podobně jako bistro - barevné kožené lavice, stolky, hodně místa, foto: Juraj Kováč Prostor je na prvním místě - v dětském voze se preferuje sezení 2+1, foto: Juraj Kováč Díky konfiguraci vozů jsou salóny pro cestující poměrně krátké, působí ale velice prostorně, foto: Juraj Kováč Bezbariérové WC je takové, jaké známe ze všech moderních vlaků, foto: Juraj Kováč Bezbariérový vůz má pro vozíčkaře upraven i (už tak bezbariérový) nástupní prostor, foto: Juraj Kováč Nástupní dveře dětského a bezbariérového vozu, foto: Juraj Kováč Mezivozové přechody Stadleru jsou v úrovní "mezipatra" - prostor je využit pro technické zázemí a bistro, foto: Juraj Kováč

2+2 pro první třídu

Jak již bylo řečeno, Stadler KISS DOSTO ve verzi pro WESTbahn je osazen pěti sty identickými sedadly v obvyklém rozložení 2. třídy, až na několik drobných výjimek. Co má tedy cestující přesvědčit? Především asi fakt, že i při téměř stovce cestujících na vagón působí interiér až překvapivě vzdušně. Sedadla sice mohou být rozměrově "dvojková", ale svým provedením bez větších problémů překonají economy class v railjetu a srovnání snesou spíše s jeho první třídou. Materiálem je kůže, prostor na nohy je královský, sklopné stolky v opěradlech mohou být vzorem pro všechny české a slovenské první třídy bez výjimky a polohovatelnost je samozřejmostí. Shodou okolností jsme stejný den, jen o pár hodin později, mohli porovnávat se sedadly výrobce Politecnica na palubě DB Expressbusu, jinak přebarveného vozidla Fun&Relax od Student Agency. Ušaté kožené sedačky na palubě Volva jsou možná ještě o chlup lepší, zato osobní prostor a stolek pro notebook jasně hovoří ve prospěch vlaku.

Palubní síť WESTlan funguje překvapivě dobře, i když signál operátorů není dokonalý, foto: Juraj KováčVe WESTbahnu prostě sezení není co vytknout, ať už chcete relaxovat, nebo trávit cestu s notebookem. Každý má k dispozici elektrickou zásuvku, umístěnou přímo pod středovou opěrkou, stejně jako v railjetech. Žádné rozdvojky jako v pendolinu, žádné tahání kabelů přes spolusedící, jako u většiny vozů – prostě se připojíte hned vedle vás a hurá na internet. Internet! Nikoho nepřekvapí, že co je u ČD i ÖBB převratnou inovací, je u WESTbahnu opět tak nějak součástí "rozumného základu". Palubní WEST-LAN pohání rakouský operátor A1 a i když se zpočátku zdá, že trpí podobnými dírami v signálu jako Wi-Fi RegioJetu, dojem se po několika kilometrech jízdy drasticky zlepší. Vlastně až za hranici, kterou by člověk očekával. Jistě, v porovnání s pokrytím tohoto jediného operátora působí mobilní sítě v ČR jako třetí svět, ale teprve když se vám povede nahrát na Facebook fotku uprostřed tunelu, dokážete kvality palubního internetu opravdu ocenit.

Místa na nohy je dostatek bez ohledu na výšku postavy - a stolky patří mezi ty praktičtější, foto: Juraj Kováč Interiér spodníha patra jednotky ř. 4010 KISS DOSTO dopravce WESTbahn, foto: Juraj Kováč Zavazadlové police ve spodním patře jednotky ř. 4010 KISS DOSTO dopravce WESTbahn, foto: Juraj Kováč V jediné cestovní třídě nabízí WESTbahn ergonomická a polohovatelná kožená sedadla s integrovanými elektrickými zásuvkami, foto: Juraj Kováč Interiér je uspořádán jako klasický velkoprostor - sedadla za sebou i proti sobě ve čtveřicích, foto: Juraj Kováč

Když vás naopak surfování přestane bavit a z palubního bistra už jste zkusili všechno, nabídne KISS ještě jednu netradiční možnost: hned vedle schodiště ve vrchním patře se nachází malý "společenský prostor" v podobě podélně umístěných sedaček. Dopravce jeho existenci nijak nekomentuje, nicméně nás napadají hned dvě možná využití: jednak dává prostor projít se po soupravě a na chvilku si opravdu protáhnout nohy a poklábosit; jednak bude vítaným útočištěm pro opozdilce, kteří sice stihnou nastoupit, ale už neukořistí žádné volné sedadlo. Taková besídka poslední záchrany, poskytující o něco (o hodně) lepší komfort než nouzová sedátka v uličce některých klasických vozů. Hned první týden provozu pak tzv. Kuschlecke přinesl i další inspiraci.

Pokud bychom na dvoupodlažní soupravě hledali nevýhody, pak přeci jen musíme potvrdit jedno tradiční klišé: prostor pro zavazadla. Jak nám už před časem ukázal CityElefant na rychlíku, dvě patra stlačená do klasického průjezdního profilu musí šetřit vertikálním prostorem, jak to jen jde; ale zase pokud možno nedávat cestujícím ve vrchním patře moc příležitostí rozbít si hlavu o polici. Kompromis vypadá tak, že i malou fotobrašnu nad sebe umístíte jen se značnými potížemi. Kabát se tam sice vejde, ale zavazadlo z letadla nikdy. Ani to příruční. Ani když bude opravdu hodně malé. Naštěstí je tady pro tyto případy ještě spodní patro, kdy jsou úložné kapacity poměrně velkorysé, zejména díky kovovým policím na konci oddílu.

V celé soupravě představují sedadla další zdroj osvětlení, díky LED podsvícení, foto: Juraj Kováč Na kraji vrchního patra je vyhrazena malá besídka - nebo také místo pro opozdilce, na které nezbyde místo, foto: Juraj Kováč Informační systém ukazuje aktuální polohu i případné zpoždění v reálném čase, foto: Josef Petrák

„Dámy a pánové, náš vlak musel mimořádně zastavit z dopravních důvodů. Na příjezdu do Amstettenu se to projeví pětiminutovým zpožděním, za které se omlouváme,“ hlásí stevard do palubního rozhlasu a pod okny nás drze předjíždí railjet. Hlas z reproduktoru ovšem není jediným zdrojem informací. Dění po cestě totiž společně s posádkou sleduje i elektronický informační systém, který na LCD monitorech po celém vlaku zobrazuje aktuální vývoj jízdy v reálném čase. Pět minut zpoždění se okamžitě objevuje i zde a do Mozartova města se postupně zmenšuje na nulu. Teď ještě mít to samé v palubní Wi-Fi a bude to dokonalé. Přesto všechny podstatné informace má cestující k dispozici okamžitě a hezky přehledně.

Do oficiálního cíle cesty přijíždíme s mírným náskokem. Není to nic mimořádného, hned v pondělí se jedna ze souprav zasekla cestou z Freilassingu kvůli traťové mimořádnosti a Salzburg opustila až s 19 minutami zpoždění. Do metropole přesto dorazila s náskokem. KISSy mají prostě solidní odpich a dopravce se tím rád pochlubí, stejně jako Leoš Novotný s jeho "nejlépe akcelerujícími soupravami v Česku." Posádka nás s pobaveným výrazem nechává soupravu nafotit bez lidí, kterých se jinak i v neděli ráno našlo překvapivě mnoho. Někteří pro svou pravidelnou cestu chtěli zkusit něco nového, jiní se vydali nového dopravce otestovat naprosto cíleně. A pak se tradičně objevilo pár nešťastníků s doklady ÖBB. „Jsem v nesprávném vlaku,“ říká nešťastně stevardce. „Jste ve správném vlaku. Pouze s nesprávnou jízdenkou,“ usmívá se stevardka a vytahuje osobní pokladnu.

Když modří útočí

WESTbahn loví ve vodách naštvaných cestujících, občas ale přiláká i naštvaného ptáka, foto: Josef Petrák WESTbahn už více než týden jezdí po jedné z hlavních rakouských tratích. V zemi, kterou spousta Čechů považuje za železniční ráj, přesto svou strategii staví na kritice státního dopravce a obchodní koncepci stejně revoluční, jakou v mnoha ohledech přinesl před třemi měsíci RegioJet na české koleje. Pravda, laťka je zde nastavena o hodné výš, zejména po masivním nasazení railjetů; přesto se ale alternativnímu dopravci zatím daří. Stejně jako RegioJet beze slova vyplácí kompenzace, o které není třeba složitě žádat; stejně jako žlutí i on aktivně sbírá body u veřejnosti na Facebooku, kde může okamžitě informovat a občas pošťouchnout "státního molocha". Oproti českému privátnímu dopravci má možná těžší podmínky na trhu, na druhé straně ale i snazší přístup k vozidlům díky akciovému podílu SNCF. Společnou pak mají návaznou autobusovou dopravu i ambice pro další expanzi. Není bez zajímavosti, že síťovka WESTnetz, toho času za akčních 999 € ročně, platí i na všechny spoje WESTbusu, a tudíž rozšiřuje akční rádius držitele až po Mnichov a Prahu. Porovnejte s klasickými mezistátními jízdenkami a tisíc eur se najednou nezdá tak moc.

WESTbahn nečísluje vozy a sedadla - jenom sedadla, po stovkách, foto: Juraj KováčŽelezniční Evropa se prostě mění a WESTbahn je další ukázkou momentu, kdy si člověk položí otázku: „Proč to takhle nešlo i doteď?“ V angličtině akronym KISS představuje univerzální, byť nelichotivou výzvu k jednoduchosti: Keep It Simple, Stupid! WESTbahn se svými KISSy dělá přesně tohle: nekomplikuje a prostě funguje. Dokonce i číslování sedadel je řešeno naprosto intuitivním způsobem, byť se zatím k ničemu nevyužívá (každé sedadlo má své unikátní číslo, v sériích 1xx až 7xx, podle vozu. Místo "vůz 2, sedadlo 13", je prostě "sedadlo 213". Prkotina, ale naprosto logická.) Podaří se soukromníkům státní dráhy vytlačit? Ne, z různých důvodů. Nutí je ale k naprosto neskutečným manévrům, z nichž může zákazník jedině získat – a to i v zemi, jejíž státní dráhy mají fantastickou pověst, i když spíše jen za hranicemi.

Zdroje: Der Standard [1], [2], ÖBB, WESTbahn, ŽelPage

Hudební vsuvka na závěr: Než nás někdo nařkne z amerikanizace české publicistické tvorby, hodí se připomenout skladbu Scotty Doesn't Know z teenegerské komedie Eurotrip (2004), v niž si mj. celkem prominentně zahrály České dráhy. Právě titulní píseň inspirovala i náš nadpis, když jsme na vídeňském hotelovém pokoji v "univerzálním vyhledávači" ÖBB spoje WESTbahnu hledali marně.


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 19.12.2011 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Reportáže

Další z regionu Rakousko


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel hnatikk  mail  
20.12.2011 (11:22)  
rpet:ehm moji češtinu můžeš nechat stranou,když člověk něco píše a dělá u toho ještě svoje pracovní povinnosti tak nevím jak ty ale po sobě to nečtu a hodim to tam.Kdybych měl psát jednim prstem jako ty tak bych to měl určitě také správně...:D
A to že si myslíš že to jančurovy nepřeji, což není pravda, ale měl by jsi se zamyslet nad sebou. Akorát si dovoluji trvdit že jeho přístup k železnici měl být jiný tak jako to udělal s busy a ne do toho skočit jako čd s reko vozama kapíš? to je můj svobodný názor pane vševidoucí a obdivující možná zamilovaný do jednoho pána co vydělal miliardu. Jinak taky si mohl najít solidního partnera ne? nebo snad mi chceš říct že s chachary jak tady někdo pronesl se pakty neuzavíraj? :D
20.12.2011 (11:03)  
Děkuji za zajímavý článek, některé praktiky WestBahnu skutečně stojí za povšimnutí.

Jen nevím, proč se v článku píše, jakou mají ÖBB skvělou pověst a dokonce že Rakousko je pro Čechy železničním rájem. Pro Slováky možná... ale přeci jen Češi vidí pár lepších věcí na své vlastní železnici, a především mají více "po ruce" Německo. V Rakousku je vnitrostátní tarif dražší než mezinárodní a pro starší 26 let se téměř žádné použitelné nabídky nenabízejí... leda tak sehnat pár lidí a koupit Einfach Raus, bohužel regionální doprava není moc systémová, přes hranice spolkových zemí často neexistuje, a samozřejmě se nedohodli na uznávání se soukromníky, kteří třeba v Horních Rakousech a Štýrsku provozují tak polovinu vedlejších tratí. Masivní obnova vozového parku je fajn (bez ironie - akorát mi přijde líto těch nedávno modernizovaných CityShuttů), bohužel díky tomu už pár let ÖBB balancují nad bankrotem, v poslední době se mnohé místní tratě zavírají nebo "zkracují".
registrovaný uživatel rpet  mail  
20.12.2011 (10:10)  
@ chio:

..."Posraná reko" je okrem Pendolína prakticky všetko, čo ČD nasadzujú na trať Praha - Ostrava (ak tam náhodou nezablúdi Ampz)...

vsak on hnatikk upozornoval, ze nez aby jel v reku, pojede s pendolinem. ted jde jen o to, zda si uvedomil, ze touto deklaraci se moznosti jeho cestovani smrskly na usek Ostrava-Praha (-Frantiskovy lazne, nebo kam to vlastne zajizdi) a zpet. znacne zuzeny a neuteseny vyber.
registrovaný uživatel rpet  mail  
20.12.2011 (10:05)  
@ hnatikk:

Porodní bolesti sou občas bolestivé...řeknu to jednoduše kdyby Jančua nešetřil na soupravách a objednal něco takového hned by měl vyprodáno.Přeci nepojeu nějakou reko když můžu svištět pinďou..:D

no, zatim je "bolestiva" tvoje cestina u vetsiny prispevku, ktery jsi sem hodil. takze nesetri a objednej si doucovani CJ...

jinak, nez neco placnes, trosku nad tim uvazuj. jancura potrebuje x souprav, aby dokazal udrzet obraty ve vztahu k jizdnimu radu, a aby mel provozni zalohu(y). poridit si novou jednotku KISS bude asi za jiny penize, nez reko rakusaku, stejne tak cena aster bude asi jina, nez je cena KISSu. WB ma za sebou dost silnyho investora, kterej mu muze pomoct se spoustou financnich operaci. jancura ma za sebou jen svuj financni zaklad a banky, ktery mu daly uvery. coz jsou dve zcela odlisne pozice jak v ohledu k provozu, tak k moznostem nakupu cehokoliv.

co se ovsem nezmenilo a nezmeni nikdy, je pristup nekterych cechu k uspechu jinych. holt, to je ta nase zkurvena povaha ceska - znama bohuzel i za hranicema.
registrovaný uživatel rpet  mail  
20.12.2011 (9:54)  
@ Elias is best:
Oproti RegioJetu se mi na WestBahnu líbí, že jízdenky si lze koupit na netu či ve vlaku za stejnou cenu. Věřím, že tohle Janči a spol. doladí.

to mozna bude problem: na zapad od nas cena jizdenky pracuje s cenou, ktera zohlednuje okamzik koupe jizdenky pred danym odjezdem nejakeho toho spoje. v sobotu jsem byl v londyne za klientem, diskutovali jsme dele, nez jsem predpokladal a ujel mi bus. puvodni jizdne me stalo ?13, 30 minut pred odjezdem jsem ho na netu koupil za "smesnych" ?28 - tedy za dvojnasobek. sice se mi to vubec nelibilo,ale obchodne je to v poradku: chces neco hned, na posledni chvili? tak holt musis platit. takovej je byznys...
registrovaný uživatel rpet  mail  
20.12.2011 (9:48)  
@ hnatikk:

Reko i pana jančuru nezatracuju právě naopak, donutil moloch něco dělat ale stejně mi pořád přijde že když uš tasím zbraně tak pořádnýho kalibru, konkurenci v autobusech zruinoval taky tak že pořídil to co nikdo nemá poněvadž si myslim že to spousta lidí přitahuje, někteří jsou však slepě hluchý a proto budou používat to staré ošklivé protože jsou na to zvyklý nebo prostě nemaj rádi náš moloch ale já to beru s nadhledem Jančura nemusí nosit špalky minulosti takže by se do toho měl pořádně opřít a pak ho budu respektovat, takhle je to trošku k smíchu

nezlob se, ale tyhle casti tvyho monologu nejak nerozumim. nemohl by jsi to prosim nejak ucesat, aby to davalo alespon castecny smysl???
20.12.2011 (9:34)  
Miroslav Zikmund to popsal přesně. Ono totiž základní problém všeho v ČR je údržba. V téhle zemi každý umí (do jaké míry, to posuďte sami) dělat bombastické nákupy, ale starat se pak o to, to už poněkud hapruje. S fondem pracovní doby na jeden vagon max. 3-5 minut v konečné stanici, jak si to dneska představují na GŘ ČD a jak to taky vyžadují od subdodavatelů služeb, neuděláte koženkáč útulný ani kdybyste se na hlavu stavěli.
20.12.2011 (9:16)  
ad "Křápy"

Myslíte, že cestující jako mlsný kocour oblézá vagon a hledá výrobní štítek s údajem roku, kdy byl vagon vyroben ?

Cestujícímu je v zásadě ukradeno, ve kterém roce byl vyroben vozidlový rám, protože to je jediná součást železničního vozidla, která se nedá nějak vyměnit nabo nahradit, má své číslo a svoje certifikáty. To ostatní, co na voze starém 30 let(fuj !!!!) nemusí být starší jednoho nebo dvou let, podvozky nevyjímaje ...
Ve Francii na vlacích kategorie TÉOZ (po TGV - mimo jiné také stará kolem 30 let a nikomu to nevadí - vlaky druhé nejvyšší kategorie v pořadí) jezdí vozy s dřevěným schodem- ó jaká hrůza, které byly podle štítku pod tím dřevěným schodem vyrobeny třeba v letech 1976 a 1977 ... kolik vozidel vyrobených v těchto letech používají ČD v dálkové dopravě, v Bavorech jezdí vozy pamatující presidenta USA J.F.K. zastřeleného 22.11.1963-takové vozy se snad dají leda za plotem v Lužné
Uvnitř jsou moderní pohodlné sedačky (daleko lepší komfort než Pendolino staré několik let), zásuvky, centrální zavírání dveří, uzavřený okruh WC.

Podívejte se napři na web BLS
http://www.bls.ch/d/bahn/charter-fz-ewIII.php

Ucelené soupravy vyrobené v letech 1973 - 1975 (36-38 let staré), poté, co je SBB v rámci výměny výkonů a vozidel předaly BLS byly modernizovány. Nikomu nevadí, stáří souprav ani to, že jezdí s lokomotivami řady 420 vyrobenými v letech 1964-1967.
Po modernizaci u BLS patří ty soupravy k tomu nejlepšímu, co se dá ve Švýcarech nabízet ... kam se na to pohodlí hrabe moderní rakouský RailJet ...

Většina "flotily" rakouských vozů jezdících na EC / IC je taky z přelomu 70. a 80. let minulého století, všechno je modernizované, jako kdyby to včera sjelo z výrobní linky.
Nakonec i "žlutý pán" si koupil několik modernizovaných vozů a nechal upravit podle vlastních představ ...

Nejen v Německu, ale i za hranice jezdí na EC / IC vozy vyrobené v NDR za Honeckera - poznáte podle typu dveří, leč modernizované, s podvozky na rychlost 200 (nejen u DB, ale třeba i u ALEXu).

Ty vozidlové přestavby se dělají ve vlastních dílnách, dávají vlastním zaměstnancům práci, železniční společnost není vázána nutností vypisovat nějaká veřejné obchodní soutěže na rekonstrukce a modernizace (riziko odvolání a přezkumu - prodlužování dokončení zakázky), sepisovat smlouvy o dílo, které se nedají do posledního detailu specifikovat - pak jsou problémy při nějakých změnách nebo řešení technického problému, ale v rámci vlastních dílen se změna realizuje bez obtíží, aniž by se musela doplňovat smlouva ... externí dodavatel musí mít zisk, zatímco vlastní dílna je o marži levnější ...
20.12.2011 (7:27)  
Skvěle napsaný článek, pěkné fotky díky. A když některý z komentářů obsahuje odkaz, tak mi to vůbec nevadí. Zajimavý si přečtu, nezajimavý zavřu.
20.12.2011 (5:49)  
Líbí se mi, že se Westbahn nabízí službu "nasedni a jeď". Mě tento systém vyhovuje mnohem víc než "ozvi se aspoň týden dopředu, ať máš jistotu, že vůbec pojedeš".

Flexaretista: no ono je to spíše naopak, že Jančura už to má odladěné a Westbahn vyhazuje peníze za rovnoprávný, byť suverénně nejdražší prodejní kanál.
Za suveréně nejdražší považuju spíš prodej jízdenek na nádraží. A prodej ve vlaku není oproti internetovému prodeji o tolik nákladnější, aby se místo 295 muselo platit 420 jako je tomu u Regiojetu.

K mazání vlaků z JŘ:

ČD měly dvě možnosti:
a) vystavit neupravenou tabulku (jednodušší)
b) vystavit promazanou tabulku (složitější)
Zvolily složitější možnost, aby nepomáhaly konkurenci.

Regiojet měl dvě možnosti:
a) dát na své stránky odkaz na pdf. soubory uložené na webu SŽDC (jednodušší)
b) vytvořit vlastní tabulku bez konkurenčních vlaků (složitější)
Zvolil složitější možnost, aby nepomáhal konkurenci.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko