..: On–line: Jízdní řád 2012 přichází (2. část - neděle) :..

Jízdní řád 2012 přichází., foto: ŽelPage Beroun — 12.12.2011 0.00 — Vážení čtenáři, vážení kolegové, zazvonil zvonec a on–linu je konec. Během čtyřicet hodin dlouhého nepřetržitého zpravodajství nedošlo na síti SŽDC k žádným vážnějším komplikacím, přechod do nového jízdního řádu se až na drobnosti zdařil. Ze Žiliny vyjel historicky první mezistátní vlak InterCity mezi ČR a Slovenskem čistě v režii soukromého dopravce RegioJet. Všem, kteří se dočetli až sem na konec, děkuji za trpělivost a doufám, že jste byli s prací redakce spokojeni. Za spolupráci děkujeme diskuznímu portálu K-report.net a jeho přispěvatelům, provozovateli jedinečného projektu TV Choceň Ing. Jiřímu Bělohlávkovi, domácímu pivovaru Berounský medvěd za profesionální přístup, skvělé jídlo a WiFi připojení zdarma a v neposlední řadě především vám, vážení čtenáři. Děkujeme za všechny zaslané fotografie, videa a jiné materiály, které jsme v maximální možné míře využili. Těm, na které se nedostalo, se omlouváme. Všem cestujícím přejeme do nového GVD mnoho štěstí, spokojenosti a kilometrů bez nehod a zpoždění!

Jak nás kontaktovat?

Co Vám nový jízdní řád přinesl? Vidíte v něm pozitivní, nebo negativní změny? Svůj názor můžete zaslat na náš e–mail.

Děkujeme za každou zaslanou informaci, fotografii, video či jiné související materiály! Ke zprávě, prosíme, uveďte vaše jméno, popřípadě přezdívku, pod níž na ŽelPage vystupujete.

23.30: V jedné z posledních aktualizací víkendového on–line zpravodajství se s vámi podělíme o několik dalších záběrů z provozu.

162.113 v čele vlaku IC 1013 RegioJet dnes poprvé ze Žiliny, 11.12.2011, foto: Tomáš Kamenár380.013 v čele EC 137 Moravia, který jel již dle nového řazení., foto: Ostradik/K-report.net840.001 v Raspenavě, 3.12.2011, foto: Drak_ze_skalky/K-report.net

23.00: Hodinu před půlnocí přidáváme tři fotografie od Adama Vantinga (Vantju), které zachycují vzácné momentky z posledního dne provozu dle JŘ 2011. Naposledy bylo možné spatřit vůz řady WRmz815 v pravidelném provozu na severní Moravě nebo vůz řady ZSSK Beer na území České republiky.

Poslední lokomotiva pro rychlost 140 km/h vede vlak ve směru Ostrava. Nově se zde setkáme pouze se soupravami pro rychlost 160 km/h., foto: Adam Vanting (Vantju)Naposledy jsme mohli vidět vůz řady ZSSK Beer na území ČR., foto: Adam Vanting (Vantju)Poslední nasazení vozu WRmz815 na severní Moravě., foto: Adam Vanting (Vantju)

Nehoda u stanice Bruck an der Leitha, 11.12.2011, foto: ORF.at 22.35: Přinášíme vám informace z Rakouska. V 17.00 došlo v mezistaničním úseku Bruck an der Leitha – Parndorf Ort ke srážce dvou osobních vlaků. Zraněni byli čtyři lidé, z toho jeden strojvedoucí a tři cestující. Všichni byli převezeni do nemocnice, jeden z nich je již propuštěn do domácí péče. Dle dopravce ÖBB potrvá mimořádnost až do zítřejšího poledne. V postiženém úseku je nejen pro vlaky Bratislava – Vídeň zavedena náhradní autobusová doprava. Vlaky mohou být opožděny o třicet až šedesát minut. Jak uvedlo vedení ÖBB, zejména v zítřejší ranní špičce je, bohužel, zpoždění i přes zavedenou NAD nevyhnutelné. Spoje dálkové dopravy směřující do Budapešti byly odkloněny přes stanici Sopron. Bližší informace podá vlakový personál ÖBB a cestující by měli zároveň věnovat zvýšenou pozornost staničnímu hlášení a informačnímu systému dopravce.

22.20: Nejen obyvatelům Rýmařova poslouží nová linka S10 Opava východ – Bruntál – Rýmařov. Vlaky nově jezdí v pravidelném dvouhodinovém intervalu a cestujícím odpadají přestupy v Bruntále. Výhody tohoto nového spojení může vyzkoušet každý, kdo si v pondělí 12. prosince zakoupí jízdenku na kterýkoliv vlak mezi Rýmařovem, Jamarticemi, Velkou Štáhlí, Břidličnou a Bruntálem nebo Krnovem, za akční cenu 10 korun.

22.05: S více než dvacetiminutovým zpožděním se kromě vlaku R 658 potýká také EC 76 Antonín Dvořák. V jeho soupravě byste marně hledali jídelní vůz, neboť ten bude řazen až od 4. května 2012. Čtenář Lukáš Kalina by se s vámi rád podělil o svá videa – poslední příjezd vozů DB do Brna hl.n. na EC Jan Jesenius a poslední odjezd vozů DB na témže vlaku. Na obou záběrech je k vidění mimořádně nasazená slovenská lokomotiva 362.002.

21.40: Tomáš Valenta nám zasílá dvě fotografie. První z nich zachycuje Ex 149 Hukvaldy v nové soupravě, složené ze slovenských vozů včetně bistrovozu ARpeer, kde služby nově zajišťuje JLV. Na druhém záběru je pražská zamračená 749.006 spolu s jediným vozem Bmto, s nímž jela na vlacích 9063/9064. Od Jana Faigla jsme před malou chvílí obdrželi také další fotografii stroje 750.118 v čele rychlíku do Liberce.

Bistrovůz ARpeer na Ex 149 Hukvaldy, foto: Tomáš Valenta749.006 s vozem Bmto, Praha hl.n., foto: Tomáš Valenta750.118 v Ústí nad Labem v čele jednoho z posledních rychlíků do Liberce v klasické soupravě, foto: Jan Faigl

362.003 v čele EC 275 Slovan, 11.12.2011, foto: Vojtěch Kudláč 21.20: V čele řady vlaků jsme dnes mohli zastihnout i jiné, než pravidelně turnusované lokomotivy. Například rychlíky z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic vozilo rychlé eso 362.068, zatímco na trati 170, kde je turnusována právě řada 362, jezdí 363.054. EC 275 Slovan dnes vezla slovenská lokomotiva 362.003 namísto řady 350. Rychlíky z Prahy do Chebu přes Ústí nad Labem a Karlovy Vary jsou již dnes správně v režii řady 162.

749.254 mimořádně v čele R 1143 dne 11.12.2011, foto: Karlis434/K-report.net 20.45: IC 1015 RegioJet snížil své zpoždění z původních šedesáti minut na 51. Aktuálně se nachází za Stření. Čtenář Josef Stracke nám sděluje informace z dnešní jízdy: „Má cesta opět začínala v zastávce Antonínov na trati 034. Od nového jízdního řádu nám zde jezdí řada 814, do nichž byly asi před dvěma dny nainstalovány prodejní automaty, se kterými ovšem neumí nikdo zacházet a není nikdo, kdo by to cestující naučil. Dnešním dnem tedy začal na této trati "provoz se specifickým způsobem odbavení cestujících", který se ovšem dnes, a tipuji, že podobně tomu bude i v dnech následujících, změnil na "provoz bez platného jízdního dokladu". Navíc automaty údajně umějí vydávat POUZE jízdní doklad tarifu IDOL. Dnešní obsazenost tohoto vlaku dosáhla úrovně cca 80%. Ve Smržovce jsem přestupoval na Os16227, který mě odvezl do Tanvaldu. Plánované řazení tohoto vlaku jsem sice nikde nenašel, ale kapacita dnes jedoucího motorového vozu řady 843 byla zcela vyčerpána. Cestující si seděli na klínech, někteří stáli.“ Inu, nový grafikon cestujícím skutečně nepřinesl jen pozitivní změny. Ačkoliv na obratu 1140/1147 z/do Tanvaldu měla být nově již dnes nasazena lokomotiva řady 750.7, nakonec k tomu nedošlo a tak byl do Jizerských hor vypraven opět stroj 749.107. Náhradní souprava byla vystavena na R 1143, kde se objevila bývalá českobudějovická zamračená 749.254 (dnes ve stavu DKV Praha) společně se třemi vozy řady Bdtn. IC 1013 RegioJet právě přijel včas do Žiliny.

20.20: Některé rychlíky směřující z Prahy přes Plzeň do Chebu jsou již v novém řazení, tedy s vozem Aee142. R 200 Anton Bruckner byl řazen taktéž správně. Vůz Aee140 byl ihned po příjezdu do Českých Budějovic opatřen nápisem "dom.st. České Budějovice".

854.212 v Ústí nad Labem, foto: Petr Volf20.00: Ani u našich východních sousedů není situace růžová, R 610 Aupark je 78 minut opožděn, většina ostatních zpoždění však nepřesahuje 10 minut. Jak jsme již psali, včera jste naposledy mohli na rychlících Liberec - Ústí nad Labem spatřit lokomotivy řady 750 s klasickou soupravou. Od dnešního dne zde jezdí pouze motorové vozy 854 a 843 s příslušnými vlečnými vozy. Čtenář Petr Volf nám zaslal fotografii 854.212 na R 1166 v Ústí nad Labem. Do Českých Velenic již dorazil kolega Dominik Jaroš a my mu tak opět předáváme vedení.

19.30: Na síti SŽDC se vlakům přestává dařit. Ex 144 Landek si ku Praze veze 21 minut zpoždění, EC 272 Jaroslav Hašek si stále drží zpoždění okolo dvaceti minut. Vlak Os 8416 z Tábora do Ražic nabral kvůli poruše motorového vozu dokonce 48 minut zpoždění. R 765 z Chebu do Prahy jede s 18 minutami, R 1119 Šluknov - Kolín a R 1149 Tanvald - Praha se 17 minutami zpoždění. Hranice ČR před chvílí překročil vlak EC 270 Avala opožděný o 16 minut. Sluší se však dodat, že právě Avala včera stáhla v úseku Břeclav - Praha dvacetiminutové zpoždění a do Prahy přijela dokonce s náskokem.

Abychom nepsali jen o negativních událostech, zmiňme i to, že všechny jednotky 680 Pendolino jsou již vybaveny zásuvkami 230 V v 1. i 2. vozové třídě.

19.10: IC 1015 Regiojet se blíží ke Kolínu se zpožděním 55 minut, dá se předpokládat, že po cestě do Ostravy své zpoždění o něco sníží. Na zastávce Otrokovice-Trávníky (trať 331) se srazil vlak s osobou, provoz je zastaven. ČD se snaží zajistit náhradní autobusovou dopravu, cestující byli zatím odkázáni na trolejbusy.

18.45: Svůj komentář nám zaslal i uživatel Kolmix: „Když jsem dnes v 16:35 čekal v Kojetíně na vlak Os 3720, kterým už 5 let jezdím na noční směny do Olomouce, čekalo mě velmi nemilé a nečekané překvapení v podobě trojice "Honegerovek" Bdmtee (ex. Bymee; DKV Česká Třebová, dom. st. Pardubice), které za lokomotivou 163 přijely místo na trati Nezamyslice - Přerov už minimálně od 80. let obvyklých vozů Bt, od 90. let doplňovaných o novější vozy Bdt (ex. Bte). Přestože doufám, že šlo ze strany ČD jen o nezdařený žertík a tyto nepodařené vozy u nás nebudou jezdit pravidelně, v každém případě jde o první narušení zdejšího monopolu řad Bdt a Bt. Změny typu vozů si povšimla i většina ostatních spolucestujích, kteří si hlasitě stěžovali, že tu je málo místa a hlavně - nejde zhasnout světlo…“

17.50: Kvůli lomu kolejnice mezi pražským hlavním nádražím a Smíchovem budou vlaky projíždějící tímto úsekem nabírat asi desetiminutová zpoždění. Dálkové vlaky budou vedeny odklonem mimo stanici Praha-Smíchov a mimořádně zastaví v Praze-Radotíně. Naši čtenáři nám zaslali další fotografie, se kterými se s vámi rádi podělíme. Děkujeme!

Předposlední vlak ve stanici Štíty na trati 024, foto: Petr JetelinaEx 145 Landek nedaleko Kostěnic, foto: Matěj Berka

17.30: Do Břeclavi dorazil 20 minut zpožděný EC 272 Jaroslav Hašek, Ex 149 Hukvaldy zvýšil své zpoždění téměř na půl hodiny. Na Ex 142 Odra chybí dva posilové vozy Bmeer ZSSK, místo posilového Bee240 je řazeno humanizované B249.

16.40: Mimořádnost na trati 140 byla ukončena, provoz po obou traťových kolejích obnoven. Další z vlaků, který nabral zpoždění přes 15 minut, je R 664 Jakub Krčín z Brna do Plzně. Příčinou zpoždění je pravděpodobně nedostatečná kapacita uzlu České Budějovice, kde probíhá rozsáhlá modernizace.

R203 F. A. Gerstner, foto: Pavel Kohoutek16.10: Pavel Kohoutek posílá fotku vlaku R 203 F. A. Gerstner z Prahy do Summerau, jedoucího na čas, u zastávky Tábor-Čápův Dvůr. Další z našich čtenářů popisuje svou dnešní cestu: „Dnes jsem absolvoval jízdu z Ostravy Svinova do Zábřehu na Moravě a zpět. Do Zábřehu jsem jel Ex 150 Jan Perner - měl všechny vozy na 160 km/h, lokomotiva 151.020. Ze Svinova 5 minut zpoždění, do Zábřehu narostlo na skoro 10 minut. Myslel jsem, že pojedeme 160, ale bohužel maximálně 140. Zpět jsem jel Ex 145 Landek, ten měl ale řazen jídelní vůz na 140, lokomotivu 151.006. Do Zábřeha přijel s 20 minutami, které si udržel až do Svinova.“ Situace na síti SŽDC je relativně klidná, jen na trati 140 se v úseku Chodov - Karlovy Vary jezdí v důsledku srážky vlaku s automobilem pouze po jedné koleji. EC 137 Moravia z Ostravy do Budapešti si veze 22 minut zpoždění, Ex 149 Hukvaldy z Prahy do Žiliny pak 17 minut.

15.30: Dle našich informací bude opožděn i obratový vlak k IC 1010. Je jím IC 1015, který má odjíždět v 17.33 z Prahy hl.n. Zpoždění vzniklo z důvodu poruchy lokomotivy 162.115 v Suchdole nad Odrou, z Havířova pak přijela na pomoc 162.117 a po výsledných 113 minutách pokračoval zpoždění vlak ve své cestě. Filip Španihel nám posílá fotografie osobních vlaků z tratě 200, na kterých od dnešního dne potkáme pouze motorové vozy 810. Autor snímků dodává, že nefungovala tlačítka zastávka na znamení, a cestující, kteří chtěli vystupovat, museli volat na strojvedoucího, aby jim zastavil. Potvril nám i informaci, že ve vozech zatím není instalován jízdenkový automat, i přesto, že ve vlacích je zaveden specifický způsob odbavování cestujících. Cestující jedoucí ze zastávek a stanic bez pokladny (kterých je na trati 200 většina) tak neměli možnost koupit si jízdenku.

810.570 v Příbrami, foto: Filip Španihel810.487 v Příbrami, foto: Filip Španihel

80-30.003-5 v Ústí nad Labem - Střekově, foto: Petr Volf15.05: Za 14 minut se na svou první cestu vydá „turistický“ Os 5310 z Borové u Poličky do Pardubic, který nestaví na zastávkách a stanicích mezi Skutčí a Slatiňany. S příchodem nového grafikonu došlo na trati Pardubice - Hradec Králové k výraznému rozšíření spěšných vlaků, kapacita trati je tak téměř vyčerpána. Problém nedostačující kapacity má být vyřešen zdvoukolejněním, které se má začít realizovat snad již příští rok. Čtenář Petr Volf posílá fotku řídícího vozu „sysel“ na osobním vlaku Ústí nad Labem západ - Lysá nad Labem. Soupravy s řídicím vozem zde jezdí ve zkušebním provozu už od listopadu, od dnešního dne by ale měly být nasazovány pravidelně. Aktuálně největšího zpoždění dosahuje spoj IC 1010 Regiojet s přibližně 90 minutami. Důvodem je porucha hnacího vozidla.

14.10: „Nemožné se stává skutečností,“ prohlásil náš kolega JiříK., když společnost JLV oznámila, že sjednocuje ceny ve všech jídelních a bistrovozech. Tato zpráva jistě potěší nejen cestující EC 110/111 Praha a vlaků do Německa, kde bylo jídlo nejdražší. Možná se tímto krokem konečně podaří do jídelních vozů nalákat více zákazníků. Za necelou hodinu překročí hranice ČR EC 274 Slovan, který nově jede už z Budapešti. Bohužel si s sebou veze 12 minut zpoždění. Do Prahy by měl za několik minut dorazit 6 minut zpožděný vlak EC 172 Vindobona, od dnešního dne vezoucí pouze vozy ÖBB.

13.30: Zdraví Vás nový redakční tým. „Na první cestu do Mnichova se v novém GVD se vydal i Ex 352 Franz Kafka, který Domažlice opustil se 2 minutami zpoždění. Po více než 10 letech se s ním znovu podíval na domažlickou trať i vůz WRmz, který zde naposledy pravidelně jezdil v GVD 2000/2001 na vlaku EC 166/167 Albert Einstein do stanice München Hbf. a pokračujícím až do Zürichu. Tehdy ho ještě doplňovaly vozy švýcarského dopravce SBB typů Bpm, Am a Apm. Dnes je spoj Ex 352 obsluhován vozy vyšší kvality Českých drah - jako první třída řazen vůz Ampz, který společně s vozem WRmz nahradil bistrovůz ARmpee a vůz BDbmsee. Souprava dnes tedy jede ve složení 223 071 + Bmz241 (034) + Bmz245 (008) + Bmz245 (012) + WRmz815 (010) + Ampz146 (006). 11.12.2011.Z Mnichova do Prahy jede Ex 355 Albert Einstein opožděný o 5 minut. Stejně jako Ex 357 Jan Hus je složený z vozů Alex a odedneška posílen o další vůz Bm. Složení soupravy je 223 069 + Bm (204) + Bm (201) + Bm (212) + Bm (210) + ABvmz (508),“ komentuje aktuální provoz čtenář Jan Tauber. Zároveň nám zaslal i video Ex 352 Franz Kafka. Největšího zpoždění (37 minut na příjezdu do Břeclavi) na síti SŽDC dosahuje vlak EC 103 Polonia, který však území ČR během několika minut opustí. EC 174 Jan Jesenius stáhnul své zpoždění na 25 minut.

13.00: Úderem třinácté hodiny se s vámi loučí redaktor Dominik Jaroš, který se vydává na 228 kilometrů dlouhou cestu do jedné z pohraničních železničních stanic – Českých Velenic, jež dělí od hranic s rakouským Gmündem jen několik set metrů kolejí. S posledními večerními aktualizacemi se opět ozve po devatenácté hodině, do té doby přebírají službu kolegové Matouš Vinš a Matouš Danielka.

12.45: Čtenář V. Vytiska z Letohradu zasílá snímek Sp 1907 Křížová hora do Lichkova. Řazena na něm byla jednotka 471.039. Autorem další, neméně zajímavé fotografie, je Filip Španihel, který zachytil ve správný čas odjezdové tabule na pražském hlavním nádraží. Zatímco levá tabule zobrazuje vlaky jedoucí ještě v GVD 2011, v pravé najdeme spoje již podle jízdního řádu pro rok 2012.

Sp 1907 Křížová hora do Lichkova, foto: V. VytiskaOdjezdové tabule Praha hl.n., 10.12.2011, foto: Filip Španihel

12.28: Dlouho očekávaný IC 1006 RegioJet, který jako první dnes 11. prosince 2011 vyjel ze slovenské Žiliny, přijel s náskokem tří minut na pražské hlavní nádraží. EC 174 Jan Jesenius změnil v přehledu zpoždění svoji barvu na červenou, neboť se právě blíží k Praze s třiatřiceti minutami zpoždění.

12.00: IC 1006 RegioJet odjel z Pardubic s pěti minutami zpoždění. EC 174 Jan Jesenius bojuje u Přelouče s půlhodinou zpoždění, o dvacet minut později oproti JŘ jede i Ex 145 Landek. Kolega Dan Kolář by se s vámi rád podělil o video, které zachycuje 750.118 na posledních výkonech v klasické soupravě (R 1157/1162) z Ústí nad Labem do Liberce. Provoz na trati 072 mezi Lysou nad Labem a Starou Boleslaví je sveden do jedné ze dvou traťových kolejí, na druhé byl zjištěn lom koleje. Dobrou chuť přeje redakce ŽelPage.

11.10: Z pražského hlavního nádraží vyjede za několik minut R 203 F. A. Gerstner do pohraniční stanice Summerau, odkud budou pokračovat nové přímé vozy až do stanice Linz. Naproti mu vyjel stejnojmenný R 202; obě soupravy se potkají v Českých Budějovicích. Nové rychlíky doplní stávající pár R 200/201 Anton Bruckner

10.50: Ostře sledovaný žlutý vlak IC 1006 RegioJet právě projíždí s náskokem dvou minut Českou Třebovou. Před příjezdem do cíle ještě obslouží stanice Ústí nad Orlicí město (10.54), Pardubice hl.n. (11.30) a Praha–Libeň (12.25). Čtenář Banan151 nám zasílá video, které zachycuje jeho odjezd z Havířova.

10.30: Jeden z našich čtenářů se ptá: „Bee272 údajně nadobro zmizí z osobní dopravy na Moravě. Zajímá mne, jak a kde se budeme, pokud vůbec, moci s těmito vozy svézt?“ Vydejme se tedy ve stopě těchto kombinovaných vozů a shrňme si, kde se s nimi ode dnešního dne setkáme.

Jak jsme již psali, všechny expresní vlaky z Prahy do Ostravy (případně ještě dále na východ) jsou nově řazeny výhradně z vozů schopných jízdy rychlostí 160 km/h. Bez úspěchu byste je tedy hledali například na expresech Hukvaldy (řazení 2011 a 2012) nebo Hutník (řazení 2011 a 2012), kde dosud jezdily. Vozy jsou nově nasazeny na rychlíky Brno – Praha (přes Havlíčkův Brod; R 670-691) a Brno – Přerov – Bohumín (R 730-747; R 830-839), kde v případě příznivého provozního stavu nahradí zastaralé vozy řady B.

471.004 v čele Os do České Třebové, foto: Filip Španihel 10.00: Čtenář Jan Tauber nám zasílá aktuální informace včetně videí o ranních expresech z/do Norimberku. Ex 350 Karel Čapek opustil Domažlice se šesti minutami zpoždění a ve složení 2x Bmz245 + Bee240 + BDbmrsee447 + Ampz146. Vlak byl tedy nově prodloužen o jeden vůz druhé třídy a vůz ARmpee skutečně nahrazen vozem Ampz. Namísto tří plánovaných vozů řady Bee jel tento vůz pouze jeden, ostatní dva vozy byly nahrazeny novější řadou Bmz. Ex 357 Jan Hus přijel do Domažlic se čtyřmi minutami zpoždění a rovněž prodloužen o jeden vůz druhé třídy. Souprava tedy měla složení 4x Bm + ABvmz. Dle informací od Filipa Španihela vede Os 8657/5019, který jede z Kolína nově až do České Třebové, jednotka 471.004. Jídelní vůz v soupravě Ex 152 Hutník je mimo provoz.

750.714 vyjela z bran CZ LOKO, foto: Valach/K-report.net 9.40: Nyní se zaměříme na nasazení jednoho z nejnovějších přírůstků lokomotivního parku ČD – řadu 750.7. Výroba probíhá rychlým tempem, brány CZ LOKO před několika dny opustil stroj 750.714 v nejnovější verzi barevného kabátku dle schématu ČD. Slavnostní křest a první jízda s cestujícími se uskutečnila dne 7. ledna 2011 s lokomotivou 750.701 na vlacích 1248/1253. Soupravu tehdy tvořily dva vozy dom.st. Cheb, které byly do Prahy cíleně dovezeny za účelem prezentace cestujícím i novinářům jakožto prvních sériově humanizovaných vozů. Lokomotivy spatříme kromě rychlíků Praha – Příbram – České Budějovice nově také na relacích Brno – Jihlava, Hradec Králové – Trutnov, Praha – Tanvald (1140/1145 v 6,†), (Veselí nad Moravou –) Staré Město u Uherského Hradiště – Luhačovice nebo Brno – Staré Město u Uherského Hradiště (1729/1732 v X). V následujících měsících by měl jeden stroj putovat dle zatím neověřených informací do DKV Plzeň PJ Klatovy, kde by zajišťoval vozbu rychlíků z Klatov do Železné Rudy–Alžbětína. Objevit by se měly i v čele rychlíků do Jeseníku.

750.704 s výlukovou soupravou rychlíku do Českých Budějovic, foto: Pavel MartochR 1248 na trati 200, foto: Martin KlecánStroj řady 750.7, foto: Martin Klecán

9.00: K Praze se již blíží EN 457 Phoenix, který bude vozit přímé spací vozy z dánské Kodaně. EC 174 Jan Jesenius zvýšil své zpoždění na 23 minut ve stanici Zohor. IC 1006 RegioJet statečně bojuje a jede včas. Právě odjel z Ostravy–Svinova. Zpoždění do patnácti minut nabírá řada dalších vlaků.

8.45: Dvěma fotografiemi stroje 750.118 v čele rychlíků 1157 a 1162 se loučíme s nasazením klasických souprav s lokomotivou řady 750 na trase Ústí nad Labem – Česká Lípa – Liberec. Vozbu těchto spojů zcela přebírají motorové vozy řad 843 a 854.

750.118 v čele R 1157 dne 10.12.2011. Dnes naposledy v klasické soupravě., foto: Dan Kolář750.118 v čele R 1162 dne 10.12.2011. Dnes naposledy v klasické soupravě., foto: Dan Kolář

8.20: V dnešní části zpravodajství se zaměříme i na nasazení jednotlivých řad lokomotiv a vozů. Začneme s vozy řady Bmee234 (Bmz51 koupených od ÖBB).

Nasazení vozů Bmee234 od 11.12.2011
EC 110 Praha
Ex 520 Vsacan
Ex 521 Vsacan
Ex 523 Portáš
Ex 560 Šohaj
Ex 561 Šohaj
Ex 573 Brněnský drak
R 624 Portáš
R 720 František Křižík
Os 3309
Os 4241

S nasazením těchto vozů je počítáno i na lince Praha – Plzeň – Cheb. Zatím však není jasné, kdy přesně k tomu dojde, protože vozy budou v průběhu roku procházet modernizací, při níž obdrží i korporátní lak ČD Najbrt v nejnovějším provedení.

8.00: Zatímco na Slovensku si IC 1006 RegioJet, jedoucí nově již ze Žiliny, udržoval většinou dvouminutový náskok, po překročení česko–slovenských hranic nabírá své první zpoždění. Do Třince přijel se čtyřmi minutami zpoždění.

7.45: Děkujeme všem, kteří se rozhodli do zpravodajství přispět fotografiemi nebo vlastním textem. Čtenář Ivo Hermanovský vyjadřuje svůj nesouhlas se zrušením večerního R 767 v úseku Plzeň – Praha. „ S jeho zrušením, resp. zkrácením pouze v úseku Cheb – Plzeň, mi vznikly velké komplikace, neboť jsem tohoto vlaku často využíval při pracovních návštěvách Plzně. Vzhledem k mojí profesi (muzikant v plzeňském divadle) není možné používat dřívější spoj již ve 21.11, protože představení v divadle zkrátka dříve, než ve cca 21.30, nekončí. Mohu potvrdit, že obsazenost byla poměrně vysoká, a mnohdy až do Prahy nebylo jediné kupé volné (nemluvě o připojených lehátkových a lůžkových vozech, pokračujících z Prahy dále na východ).“ Protijedoucí R 766 je podle něj obsazen mnohem menším počtem cestujících a přitom je tento spoj zachován denně vyjma soboty. „Proto alespoň doufám, že tvůrci GVD svoje rozhodnutí ještě co nejdříve promyslí a znovu proberou, zda rozhodli správně,“ dodává na závěr.

7.30: Na síti SŽDC máme v současné době několik opozdilců. Tím největším je EC 178 Alois Negrelli., který z Prahy vyjel s více než čtyřiceti minutami zpoždění. Většinou o deset až patnáct minut později oproti jízdnímu řádu jedou i rychlíky v okolí Krnova. Na pražské hlavní nádraží míří Ex 402 Silesia, jenž právě projel stanicí Pečky na trati 011. Nejméně desetiminutové zpoždění si již ze Slovenska poveze také EC 174 Jan Jesenius.

Sv 1013 RegioJet v Žilině, 10.12.2011, foto: Miguel Lito/railpage.net 7.15: Dobré nedělní ráno přeje všem čtenářům Dominik Jaroš. Zanedlouho se vydá na svou první cestu přímý turistický osobní vlak Os 5311 z Pardubic do Borové u Poličky. Následovat ho bude v 7.49 nový spěšný vlak Sp 1981 Antonín Slavíček do stanice Havlíčkův Brod. Jména získaly i další nové spěšné vlaky na této relaci, jmenujme například Sp 1816/1817 Josef Ressel, Sp 1982/1993 Loutkař nebo Sp 1985/1990 Ležáky. Historicky první IC 1006 RegioJet vyrazil ze Žiliny včas, momentálně projel Krásnem nad Kysucou s dvouminutovým náskokem. Do Prahy přijede ve 12.31. Vlak pojede jako všechny ostatní spoje tohoto dopravce ostravskou jižní trasou přes Havířov a Ostravu–Stodolní. Připomeňme také, že RegioJet plánoval od dnešního dne jezdit v plném rozsahu, avšak vzhledem k tomu, že ještě nebyly dodány nové vozy z rumunského Aradu, vyjede dnes jen jeden nový pár vlaků Praha – Ostrava. Další pár by měl přibýt během února, na jaře se pak cestující dočkají provozu v plném rozsahu. Soupravy budou navíc postupně doplněny o první a prémiovou třídu.

Poslední Vindobona minulého grafikonu už jela s rakouskou soupravu, vozy DB Česko ve velkém opouští, foto: Juraj Kováč3.00: Z terénu se krátce hlásí zahraniční tým, který vyjel za ŽelPage zmapovat situaci k jižním sousedům. V duchu přechodu na nový grafikon nám cestu zkřížila již rakouská souprava EC 173 Vindobona, která zároveň znamená konec hromadnějšího nasazování vozů DB v Česku. Od neděle si soupravy na prvním koridoru mezi sebe rozdělí české, rakouské a maďarské dráhy. Ač mají německé vagony obecně dobrou pověst, pro cestující tato změna přeci jenom znamená mírné zvýšení cestovního komfortu.

Než se vydáme otestovat služby prvního rakouského dálkového dopravce na západním koridoru, nelze nezmínit jednu neméně zásadní novinku, která návštěvníky Vídně čeká. Po více než třech letech stavebních prací v hodnotě 200 milionů eur totiž vídeňské západní nádraží před dvěma týdny opustily bariéry a lešení, aby odhalily moderní nákupní centrum BahnhofCity Wien West. To zcela plynule integruje stanice metra s desítkami obchodů, obchodními prostory ÖBB a čekárnou Club Lounge. Výstup k nástupištím pak obklopují provozy rychlého občerstvení, otevřené do pozdních nočních hodin. V porovnání s dlouhými lety běhání v labyrintu vlnitých plechů teď Westbahnhof konečně působí jako zcela lidské místo, které navíc plní důležitou dopravní funkci.

Nově otevřené BahnhofCity na vídeňském západním nádraží se připravuje na Vánoce, foto: Juraj Kováč Wien Westbahnhof se po několika letech prací proměnilo na moderní nákupní centrum, foto: Juraj Kováč Poslední vlaky starého grafikonu na Wien Westbf., foto: Juraj Kováč Westbahnhof ve Vídni se po letech zbavil lešení, cestující a návštěvníky teď vítají obchody, foto: Juraj Kováč Wien Westbahnhof usíná, ráno ho probudí první soukromý spoj, foto: Juraj Kováč

Obchoďák na nádraží, nebo nádraží v obchoďáku, ovšem není zdaleka jedinou novinkou, která rakouské cestující tuto zimu čeká. Třebaže Kursbuch ÖBB existenci jakékoli konkurence vydatně popírá, informační panely ve stanici mluví jasnou řečí: vůbec prvním vlakem, který v neděli ráno z tohoto nádraží vyjede, bude patřit soukromému dopravci. Westbahn sice na svou přítomnost zatím, kromě několika reklamních panelů, na nádraží nijak neprojevuje; o to větší ambice si ale klade. Jak na tom ve skutečnosti je, uvidíme ráno.

0.00: Vážení čtenáři, milí kolegové, vítejte v novém dnu a v novém grafikonu vlakové dopravy (GVD), který cestujícím přinese řadu pozitivních i negativních změn. Popřejme tedy mnoho spokojenosti a minimum komplikací. Tímto také spouštíme systém řazení vlaků pro rok 2012. Nové řazení poskytuje naše databáze u dálkových vlaků v České republice i na Slovensku. Na zveřejnění řazení všech vlaků se usilovně pracuje. Den před změnou jízdního řádu proběhl bez větších komplikací. Z Prahy za okamžik vyjedou první vlaky, které se budou řídit novým jízdním řádem – EN 477 Metropol opustí pražské hlavní nádraží v 0.05, přičemž nově výrazně zkrátí svůj pobyt v Pardubicích. Hranice České republiky překročí přibližně ve 4.50. Jedenáct minut po půlnoci se do Košic vydá i R 441 Excelsior.


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 11.12.2011 (0:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Reportáže Jízdní řád

Weitere aus Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Nechic  mail  
12.12.2011 (21:05)  
R.I.P. Klasiky v Liberci. To jsme to dopracovali
12.12.2011 (19:56)  
rychlá otázka: v řazení jsem narazil na loko 380 na ex 220 do žiliny. už je schválená a jezdí nebo je to jen plánováno nebo je to jen chyba?
12.12.2011 (19:32)  
MOL) Vida, díky. Jsou to vcelku zajímavé odlišnosti. Mohls to napsat dle předpisu rovnou ;)
Napadá mě ještě jedna věc, předpokládám, že to je návěst "čelo vlaku", na Slovensku poziční světla + hlavní světlomet, zatímco u nás postačují jen pozičky?
Registrierter Benutzer Sim 
12.12.2011 (18:56)  
Kolmix > ale pane kolego, to co popisujete by byl pokrok :-D To prece nesmi byt tak okate! Radeji hezky budeme delat, ze nic takoveho nejde a oni nam na to stejne skoci :-P

Vzdyt to by tak hralo, zabit dve mouchy jednou ranou (poresit nevhodnou dispozici interieru behem predelavky na ridicak) ... vzdyt takhle se na tom nema kdo napakovat, objem praci by byl prilis maly a vubec, takovehle zpatecnicke imperialisticke mysleni, kam na to chodite? Vzdyt cilem je preci spokojenost lidu ... a lid bude spokojeny, kdyz bude mit praci ... teda pardon, co to kecam. Zamestnani! O:-)
Registrierter Benutzer MOL  mail  
12.12.2011 (16:50)  
Vítek_V: Mrknu do D 180 a čtu:
43. K čl. 714 ČD D1: Návěst 127, Hnací vozidlo při posunu. U ŽSR je to vpředu
i vzadu alespoň jedno bílé světlo (noční znak), ve dne bez zvláštního označení.
(ŽSR D1 čl.464,465)
44. K čl. 744 ČD D1: Návěst 192, Obsazené hnací vozidlo se na ŽSR nepoužívá.
Registrierter Benutzer Kolmix  mail  
12.12.2011 (16:22)  
intelpetr - Nevím, co je na Bdmtee špatného. Podle mě to jsou lepší vozy než Bt, hlavně jim neskřípají brzdy, dveře jsou automatické (dobré pro rychlejší manipulaci ve stanici) a sedačky pohodlné (teda pokud naproti vám někdo nesedí, což se často nestává). A nejlepší je ta přestavba s leteckým uspořádáním sedaček, to jsou boužel jen 2 vozy.

To si děláš zadnici, ne? Tedy s tím, že ten vůz z tou "leteckou úpravou" je dobrý, s tím souhlasím, ale jinak - ve srovnání s Bdt jsou Bdmtee nebe a dudy, to přece nejde vůbec srovnávat!
Bt jsou trošku horší než Bdt, to uznávám, ale pořád lepší než Bdmtee. Nevýhodou Bt-ček je snad jen jejich stáří, ony "skřípající" brzdy a topení, kdy je ve voze buď děsné vedro nebo zima. Ale v Bdmtee nejen že se delší člověk nemá kam narolovat, ale ty pištící (někdy i blikající) a trvale naplno svítící zářivky a neotevíratelná okna tuto řadu hodně degradují.

Hlavně stále nějak nejsem schopen vstřebat, proč ČD dělají řídící vozy z jediných pro regionální dopravu v klasikách kvalitních vozů, kterými jsou Bdt, místo aby to udělaly právě z Bdmtee, které jsou pro tuto úpravu mnohem vhodnější a díky menšímu objemu prací by i byly podstatně levnější - uspořádání se dveřmi ve třetinách se na to přímo vybízí, obrys by nevyžadoval dělat tak nevkusně vysoké čelo, podvozky jsou kvalitní a na 160 km/h a původní interiér stejně potřeboval obměnit, takže na řídící vozy naprosto ideální typ...
12.12.2011 (15:54)  
MOL) "běžnou posunovou návěst" - A to znamená prosím pěkně detailně co?
12.12.2011 (15:46)  
ještě ke včerejší poruše HV u IC 1010:
prav. odj. z Hranic 13:25, v 13.26 naskočilo na tabuli nástupiště, v 13.29 mu hlásili 10 minut zpoždění "z provozních důvodů Českých drah" - jak to bylo dál, nevím, ale zajímalo by mě, kde vzali ty provozní důvody ČD - to je jako důvod zpoždění nastaveno v počítači automaticky u každého vlaku, i když je to Regiojet?
12.12.2011 (15:38)  
Tak musím konstatovat, že výměna 814 za 810 na trati 097 Lovosice - Teplice výrazně pomohla k lepšímu. Každý pracovní den jezdím do školy a díky 814 je více místa ve vlaku, než bylo dosud, přecpané 810 jsem nenáviděl.
Registrierter Benutzer bugear 
12.12.2011 (14:35)  
@tarten: Podle Vagonwebu jsou všechny Amz 73 na 200 km/h. U obou jedniček a Bbmvz se taky neshoduje kapacita s údaji Vagonwebu.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko