Praha — Nasazení všech pendolin z Prahy na Ostravsko, doplnění zásuvek na 230 V a zavedení Wi-Fi připojení. To jsou jen některé z novinek, které České dráhy postupně zavádějí ve vlacích provozovaných pod značkou SC Pendolino. Český majoritní dopravce se tak snaží dále zatraktivnit svoji vlajkovou loď, které na trase z Prahy přes Ostravu až do Havířova postupně od září přibývá konkurence v podobě spojů společnosti RegioJet. Dráhy chtějí kromě rychlosti konkurovat také v oblasti nabízených služeb, ceny či četnosti spojů, které od poloviny prosince nabídnou.
Nové destinace: Františkovy Lázně a Žilina
České dráhy stahují poslední jednotku řady 680 z tzv. jižní větve, kde zajišťovala jeden pár spojů Slovenská Strela. Důvodem je zejména nemožnost plného využití jednotky na této trase, protože pokud by měla souprava Pendolina jezdit systémově v taktu, nebyly by plně využity její schopnosti krácení jízdní doby. Naproti tomu se od poloviny prosince podívají jednotky řady 680 na pravidelných spojích nově do Žiliny, a také do Františkových Lázní. Některá média sice prezentovala zajíždění do Žiliny jako náhlou reakci Českých drah na zprávu konkurenčního RegioJetu o svém záměru tuto destinaci obsluhovat taktéž, se zajížděním Pendolin až do Žiliny však počítaly již dřívější plány drah, prezentované například při příležitosti pětiletého výročí provozu spojů SC Pendolino a konkrétní nasazení se objevilo již v prvotních návrzích jízdního řádu pro rok 2012 na jaře letošního roku. Definitivně tak budou k našim východním sousedům zajíždět dva páry spojů, a to SC 30/31 a SC 30/32. První pár bude do západoslovenské Žiliny zajíždět vždy v sobotu, druhý pár pojede v neděli tam a zpět se bude vracet v pondělí ráno. Jedním z důvodů, proč začínají jednotky řady 680 zajíždět do Žiliny až od GVD 2011/2012, ačkoliv plány na jejich zajíždění existují již delší dobu, je i pokračující modernizace tranzitního železničního koridoru z Ostravy přes Karvinou a Třinec směrem na Slovensko. Dalším důvodem je i uzavřená smlouva na nákup jednotek Siemens Viaggio Comfort, které by se měly stát nosnou řadou Českých drah na tzv. jižní větvi z Prahy přes Brno dále na jih a východ.
Obdobným způsobem budou v sobotu prodlouženy spoje SC 502 a SC 511 z Prahy přes Plzeň a Cheb až do Františkových Lázní. České dráhy tak vytvoří doposud historicky nejrychlejší vlakové spojení z východu republiky až k západním hranicím. Motivací pro zavedení tohoto sobotního páru vlaků bylo zejména dokončení optimalizace tratě Plzeň – Cheb a střídání turnusů v lázeňských městech. Právě lázeňští hosté by měly být podle Českých drah hlavní klientelou těchto spojů.
Nasazení pendolin v rámci GVD 2011/2012 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SC500 | SC502 | SC504 | SC30 | SC506 | SC508 | SC510 | SC32 | SC514 | SC516 | |
Žilina | 6:03 | 14:03 | ||||||||
Třinec | 6:52 | 14:52 | ||||||||
Český Těšín | 7:01 | 15:01 | ||||||||
Havířov | 7:19 | 15:19 | ||||||||
Ostrava-Stodolní | 7:36 | 15:36 | ||||||||
Bohumín | 4:32 | 5:32 | 6:32 | | | 9:32 | | | ||||
Ostrava hl. n. | 4:41 | 5:41 | 6:41 | 7:41 | 9:41 | 11:41 | 13:41 | 15:41 | 17:41 | 19:41 |
Ostrava-Svinov | 4:50 | 5:50 | 6:50 | 7:50 | 9:50 | 11:50 | 13:50 | 15:50 | 17:50 | 19:50 |
Olomouc hl. n. | 5:37 | 6:37 | 7:37 | 8:37 | 10:37 | 12:37 | 14:37 | 16:37 | 18:37 | 20:37 |
Pardubice hl. n. | 6:49 | 7:49 | 8:49 | 9:49 | 11:49 | 13:49 | 15:49 | 17:49 | 19:49 | 21:49 |
Praha hl. n. | 7:46 | 8:46 | 9:46 | 10:46 | 12:46 | 14:46 | 16:46 | 18:46 | 20:46 | 22:46 |
Plzeň hl. n. | 10:30 | |||||||||
Mariánské Lázně | 11:13 | |||||||||
Cheb | 11:33 | |||||||||
Františkovy Lázně | 11:41 | |||||||||
SC501 | SC31 | SC505 | SC507 | SC509 | SC511 | SC513 | SC33 | SC515 | SC517 | |
Františkovy Lázně | 12:19 | |||||||||
Cheb | 12:29 | |||||||||
Mariánské Lázně | 12:46 | |||||||||
Plzeň hl. n. | 13:35 | |||||||||
Praha hl. n. | 5:12 | 7:12 | 9:12 | 11:12 | 13:12 | 15:12 | 16:12 | 17:12 | 18:12 | 19:13 |
Pardubice hl. n. | 6:07 | 8:07 | 10:07 | 12:07 | 14:07 | 16:07 | 17:07 | 18:07 | 19:07 | 20:07 |
Olomouc hl. n. | 7:21 | 9:21 | 11:21 | 13:21 | 15:21 | 17:21 | 18:21 | 19:21 | 20:21 | 21:21 |
Ostrava-Svinov | 8:08 | 10:08 | 12:08 | 14:08 | 16:08 | 18:08 | 19:08 | 20:08 | 21:08 | 22:08 |
Ostrava hl. n. | 8:18 | 10:18 | 12:18 | 14:18 | 16:18 | 18:18 | 19:18 | 20:18 | 21:18 | 22:18 |
Bohumín | | | 18:27 | | | 21:27 | 22:27 | |||||
Ostrava-Stodolní | 10:23 | 20:23 | ||||||||
Havířov | 10:38 | 20:38 | ||||||||
Český Těšín | 10:56 | 20:56 | ||||||||
Třinec | 11:04 | 21:04 | ||||||||
Žilina | 11:57 | 21:57 |
- Uváděné časy jsou s výjimkou cílových stanic časem pravidelného odjezdu.
- SC 30 / SC 31 v úseku Ostrava hl.n. – Žilina jede v (6) a 5. 7., 28. 9., nejede 24. 12., 7. 7., 29. 9.
- SC 32 v úseku Žilina – Český Těšín jede v (1) a 27. 12., 10. 4., 2. a 9. 5., nejede 26. 12., 9. a 30. 4., 7. 5.
- SC 33 v úseku Český Těšín – Žilina jede v (7) a 26. 12., 9. 4., 1. a 8. 5., nejede 25. 12., 8. a 29. 4., 6. 5.
- SC 502 jede v X a (6) a 1. a 8. 5., 5. 7., 28. 9., nejede 7. 7., 29. 9.
Praha hl. n. – Františkovy Lázně jede v (6) a 1. a 8. 5., 5. 7., 28. 9., nejede 7. 7., 29. 9. - SC 511 v úseku Františkovy Lázně – Praha hl.n. jede v (6) a 1. a 8. 5., 5. 7., 28. 9., nejede 7. 7., 29. 9.
- SC 500 / SC 501 / SC 507 / SC 508 jede v X
- SC 506 v úseku Bohumín – Ostrava hl.n. jede v (6) a †
- SC 513 jede v X a †, nejede 24. a 25. 12., 8. 4., 5. a 6. 7., 28. 9., 17. 11.
- SC 514 / SC 515 ejede 24., 25. a 31. 12.
- SC 516 / SC 517 jede v X a †, nejede 24. a 25. 12., 8. 4., 5. a 6. 7., 28. 9., 17. 11.
Dražší místenky, nebo vlastně ne?
Ke změnám dochází nejen u nového jízdního řádu, ale také v tarifu povinných místenek. Cena povinné místenky pro držitele In-karet sice roste ze 100 na 120 korun, na druhou stranu České dráhy začínají po vzoru především leteckých dopravců opět rozlišovat špičkové a sedlové spoje. Na slabší spoje mají být nabízeny místenky s akční cenou, nově i pro držitele In-karet bez RailPlus. Cena akčních i běžných místenek navíc nebude jednotná, ale bude se odvíjet též od délky projížděného úseku - může tak začínat již na 35 korunách. Podobnou akci doposud dráhy nabízely jen pro cestující mezi Olomoucí a ostatními východními městy.
V konečném důsledku tedy cestující v úseku Praha - Ostrava (a dále) zaplatí v lepším případě stejně jako letos, v horším o 20 korun navíc. Cestující na kratších trasách oproti tomu zaplatí méně, a to až o 65 korun než doposud (s výjimkou výše zmíněné dosavadní akce).
Mohli jsme vám nabídnout přehledné tabulky, ale my jsme řekli ne!
Původním záměrem bylo nabídnout čtenářům i několik tabulek s cenami místenek. Vzhledem k tomu, že zde je již jedná velká tabulka s jízdním řádem spojů SC Pendolino v GVD 2011/2012, rozhodli jsme se, že zde raději jen odkážeme na výňatek z Přepravního tarifního věstníku Českých drah. Studovat ceny místenek i rozdělení vlaků na "špičkové" a "sedlové" tak můžete prostřednictvím tohoto odkazu.
Klid prosím! Tiché zóny
Mezi jednu z nových služeb, které jsou již v "provozu", patří zavedení tzv. tichých zón ve vlaku. Jedná se vždy o první a poslední vůz soupravy, tedy vždy o jeden z obou vozových tříd. V těchto vozech by měli mít cestující klid od telefonujících, stejně jako by mělo být samozřejmostí v těchto vozech nevést hlasité hovory, či používat počítače se zapnutým zvukem. Podle zájmu cestujících pak chtějí České dráhy zavést tento typ vozů i na další vlaky.
Napájím, čili jsem
Další "novinkou" by mělo konečně být zprovoznění zásuvek na 230 V ve všech vozech 2. třídy všech jednotek (ve vozech 1. třídy jsou již z výroby). Zásuvky jako takové jsou sice už nainstalovány ve všech soupravách, ale vzhledem k tomu, že se tyto úpravy dělají jen při pravidelných odstávkách souprav za běžného provozu, doposud nejsou ve všech soupravách plně zprovozněny. K dnešnímu dni fungují na soupravách 002, 004, 005 a 007. U zbývajících se čeká na doplnění zbývající technologie k jejich napájení. Uvidíme, jak si povedou zásuvky na „stahovačkách“, což občas trápí cestující nejen v Pendolinu, ale i u konkurenčního RegioJetu, využívajícího dosud jen starší rakouské vozy. Nutno ovšem dodat, že výpadky zásuvek při „stahovačkách“ zdaleka nepostihují jen vozy českých dopravců, ale i mnohé další vozy cizího původu.
Hello world! Aneb Fun&Relax namodro
Asi nejočekávanější novinkou v pendolinech pro rok 2012 je zavedení připojení k internetu pomocí Wi-Fi. Pár šťastných cestujících si už sice mohlo připojení z paluby vlajkové lodi Českých drah vyzkoušet, zatím ale vždy šlo jen o neoficiální připojení během zkušebních testovacích jízd. V průběhu zimy by se však měl definitivně realizovat projekt "Realizace a poskytovaní služby Internet na vlakových elektrických jednotkách ČD řady 680." Vítězem i na České dráhy nezvykle dlouhého výběrového řízení se stala společnost Simac Technik ČR. Ta je dceřinou společností nizozemského nadnárodního holdingu Simac Techniek N. V., který od roku 1986 působí na evropském trhu informačních technologií a akcie jsou obchodovány na Amsterodamské burze. Holding zaměstnává přes 800 zaměstnanců a zabývá se systémovou integrací, poskytováním služeb a vývojem aplikací v následujích oblastech:
- ICT infrastruktura: návrh, implementace a její další využití
- ICT aplikace: konzultační činnost, vytváření aplikací na míru a jejich řízení
- Průmyslová elektronika a automatizace.
Celková cena kontraktu dosáhla necelých 20 milionů korun. V této ceně ovšem není jen obyčejné připojení k internetu pro cestující přes jednoduchý router, jak mylně informaci o zakázce interpretovala mnohá média, ale půjde o komplexní řešení s mnoha návaznými službami. Simac Technik tak zajistí nejen návrh a instalaci všech zařízení (Simac Technik ve svých řešeních využívá zejména výrobky firem Cisco a Nortel), ale také dohled a garanci nad tím, aby celý systém fungoval. Zvolené řešení je postaveno na co nejvyšším využití všech možných způsobů aktuálního připojení. Oproti řešení u konkurenčního RegioJetu, který i přes tvrzení Radima Jančury ve skutečnosti využívá ve svých routerech jen SIM karty jediného operátora, takže výsledné řešení za svou krátkou dobu provozu proslulo častými výpadky, bude připojení u ČD využívat služeb více mobilních operátorů. Navíc má dojít k vyřešení problémů s hluchými místy, aby bylo připojení funkční opravdu v celé své trase.
Kromě samotného připojení k intenetu bude Simac Technik zajišťovat též poskytování lokálního obsahu na vnitřním intranetu. Mezi to bude patřit například informace o aktuální poloze a rychlosti vlaku, interaktivní palubní zábava v podobě her a podobně. Konkrétní seznam nabízených palubních služeb bude teprve konkretizován, přesto je vhodné zmínit některé z věcí, o kterých se uvažovalo již v raných dobách projektu instalace Wi-Fi do vlaků Pendolino. Kromě výše zmíněných portálových stránek o vlaku se tak například uvažovalo o přenosu videa z kamery umístěné v kabině strojvůdce, možnost tisku na palubní tiskárně, sledování filmů uložených na lokálním serveru (zde by ale jistě nemalou část peněz stály licenční poplatky za jejich zpřístupnění; tuto službu hodlá dle slov Leoše Novotného nabízet i konkurenční Leo Express) a podobně. Mezi další, jistě zajímavé možnosti, by patřilo i připojení snímačů platebního systému NFC či on-line komunikace pokladen průvodčích na on-line validaci elektronických jízdenek. Ostatně výběrové řízení na on-line komunikaci pro pokladny průvodčích v současné době České dráhy již realizují.
Další z novinek, plánovaných na příští rok, je znovuzprovoznění audiosystému v první třídě. K tomu je třeba vyměnit nespolehlivé palubní CD přehrávače za nové s pevnými paměťmi typu FLASH. Přesný termín spuštění ale dosud není stanoven. Cestující si ale po realizaci všech těchto věcí budou moci zvolit, zda-li chtějí cestu strávit aktivně například serfováním na internetu, či pasivně, ať již v tichém voze v naprostém klidu nebo poslechem hudby z palubního audiosystému.
Což takhle dát si špenát? Ano, šéfe!
Je to sice rok, co se i pendolina dočkaly Nové gastronomie v podání JLV, avšak i zde se chystá zásadní změna. Zhruba v polovině příštího roku by měly ČD zavést zcela novou koncepci cateringu ve svých vlacích, spoje SC Pendolino nevyjímaje. Nově by vše měla zajišťovat jediná firma s jednotným nově nastaveným standardem kvality a jednotnými cenami. Nemělo by tak hrozit, že si cestující jednou koupí chutné jídlo za pár korun a jindy to samé několikanásobně dráž a ještě v jiné kvalitě. Nově by cena hlavního jídla měla stát v průměru okolo 120 korun (momentálně je průměrná cena hlavního jídla ve spojích SC 125 Kč) a cestujícímu by mělo být jedno, zda-li ho objedná na území ČR či za hranicemi. V novém konceptu od personálu až po to nejzásadnější, jídlo, spolupracují České dráhy s jediným českým držitelem francouzského rytířského řádu za gastronomii, který je udělován francouzskou vládou – odborným lektorem Daliborem Navrátilem.
Základem nového konceptu má být stálá nabídka jídel, jako je například oblíbená svíčková či guláš, doplněná o různé pokrmy, ať již zahraniční kuchyně nebo pokrmy ze sezónní nabídky. Konkrétní nabídka bude tedy zveřejněna zhruba za půl roku se startem této nabídky ve vlacích Českých drah.
Kdo ale nechce tak dlouho čekat na novou podobu gastronomických služeb, nemusí věšet hlavu. České dráhy se staly oficiálním partnerem projektu Mňam Vlak, který pojede již 15. ledna 2012 a jehož součástí bude nejen degustace pokrmů přímo na palubě spojů SC Pendolino, ale také ve dvou vybraných restauracích v Olomouci.
Meziročně o 11 % cestujících navíc
České dráhy pro rok 2012 připravily sérii novinek, které by měly spojům SC Pendolino přidat na atraktivitě zejména v souvislosti s nastupující konkurencí v podobě RegioJetu. V současné době počet cestujících spoji SC Pendolino neustále narůstá a jen v říjnu přepravily meziročně o 8 000 cestujících navíc. Za celé období od ledna po říjen se jednalo o 11 % cestujících navíc. Jako jeden z důvodů má být kromě rychlosti i vysoká přesnost těchto spojů, které v současnosti patří mezi nejpřesnější a nejspolehlivější spoje na území ČR. Jak se ale bude počet cestujích vyvíjet v dalším období budeme moci zhodnotit nejdříve v příštím roce.
Zdroje: České dráhy (1, 2), Simac Technik ČR, IS VZ US, Železniční Magazín 10/2011
Ťululu > myslenka je rychlejsi nez ruce na klavesnici :-) Takze chapete zcela spravne, ze jsem myslel vydrz baterky notesa. A zrovna tak chapete spravne, ze stahovacka = misto, kde fira musi stahnout smetak, pricemz u modreho nadvlaku jsou zasuvky (myslim tim ty, ktere jsou v prvni tride - tedy jedine "garantovane") napajene primo, takze okamzite jak sberac ztrati kontakt s troleji jsou zasuvky bez elektriny. Mimo jine je to provazeno i nezvyklym tichem, protoze spolu se zasuvkami vypadne i klima.
Sedim prave ve zlutovlaku a snazil jsem se najit misto bez elektriny ... zatim se mi to nepodarilo - nesleduju to permanentne, ale pokud ztichne klima, koukam na zdroj... zatim jsem v Olomouci a od Prahy jsem zhaslou kontrolku na zdroji nevidel.
Laborec425 > pokud byste cetl poradne, mohl jste zaznamenat, ze se navazim primadne do tech, kteri se svoji vlastni neschopnost snazi maskovat osocovanim druhych nebo tvrzenim, ze "to nejde" (treba proto, ze se to tak nikdy nedelalo). Jestli se jedna o modre ci zelene, zlute nebo fialove z cervenymi puntiky a ruzivymi hvezdickami, je mi uplne u dvou pulek.
EC 174 > jak uz jsem psal vyse, vychazel jsem pouze z informaci uvedenych clanku. Teoreticky jsem si samosebou mohl procist modroweb od zacatku do konce, ovsem jeden z duvodu, proc navstevuju prave tenhle web je fakt, ze zde najdu zpravidla informace v podstatne srozumitelnejsi forme, nez jsou zakodovane v pravni reci na modrem webu. Hold poledni pauza neni nafukovaci, takze si vybiram, co behem ni budu cist.
babilon > ano, hledam je radeji tam kde nejsou, protoze se s nimi stale peru tam, kde je necekam :-( viz napriklad rozdilne podminky jedne a te same jizdenky, pokud ji kupuju v automatu, na pokladne nebo pres sexshop :-/ Momentalne se treba (zatim marne) snazim zjistit, jak je to s moznosti bezplatne mistenky k jizdence - zdali je to mozne pouze pri koupi te jizdenky, nebo je mozne si takovouto mistenku poridit i dodatecne.
S takovou pompou se znovu zahajoval provoz italského létajícího kolejového zázraku na této trase a tak smutně skončil. No to se z toho snad po Večerníčku žalem rozpláču.
FRK
A to vám připadá jako malá výhoda? Mimochodem zapomínáte na aspekt spolucestujících.
To máte jako s drahou restaurací - když tam jdete nebo někoho pozvete, neznamená to nutně, že tam vaří o tolik líp než v levné. Ale (protože je to drahé) neleze tam každý obejda.
pokud ji nekdo nerozbije,tak vydrzi,ale podle článku jste mel asi na mysli baterku
Stahovačky,tím se myslí,že se stáhne zběrač a potom nejde proud?
Jinak cestu Ostrava-Praha mam pendolinem projetou,obcas se stalo,ze elektrina nesla,tak mi jel minutku notebook na baterku a pak zase elektrina sla,to same se stava na trase Praha-Brno,kazdopadne nejaky problem v tom nevidim,mozna (spis urcite)jsem divnej.
M a Sim : souhlasim s vama ohledne 1.tridy,na spojich kde jsou DB a OBB vagony,vubec nevidim zadny rozdil a u ČD vagony A,AB,Aee,Armpee...můžete klidně i do 2.třídy,Ampz a Apee jeste trochu ujdou,jedina vyhoda je,ze je tam misto a nemusíte se mackat ve dvojce
PS: v tabulce z neznámého důvodu SC513 chybí, reálně se jen ze sprintera stane regulérní SC
viz: http://portal.idos.cz/Data/vlakpdf/2011-12-11/k270t.pdf
to budu mit mistenku jednu (za kolik?) nebo dve na jedno a totez misto?
zcela jiste budu narcen z naklonnosti ke zlutym
No nedivte se, když u modrých hledáte problémy i tam, kde žádné nejsou.
Stihne se to (teda Praha-Ostrava, mimo tenhle usek ani nevim, jak to bude stavet:). A s vyplacenim nesouvisi mistenka, ale cena jizdenky spis. A ta bude v 1.tride vyssi porad.
aby tě nakonec do Bratislavy nevezla Slovenská střela s řadou 851 s BALM ... nebo ať nežeru 954 + Bdtn + Bdtn + 854
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.