..: Město Zliv se brání praktikám jihočeského koordinátora dopravy :..

R 1248 na trati 200, foto: Martin Klecán Zliv — S příchodem jízdního řádu 2011/2012, který vstoupí v platnost v neděli 11. prosince 2011, se opět objevují protesty nespokojených cestujících, občanů i zastupitelů měst. Jedním z nich je i jihočeské město Zliv, které proti praktikám koordinátora dopravy, společnosti JIKORD, vyslovilo oficiální nesouhlas. Dopravní obslužnost města značně naruší zejména rušení rychlíků z Prahy do Českých Budějovic (přes Příbram), které od prosince vyjedou v podstatně menším počtu, navíc budou omezeny nespočtem datumových poznámek. Návrh jízdního řádu zastupitelstvo získalo až z neoficiálních zdrojů (kusých informací na internetové diskusi - viz 2. stránku městského zpravodaje Zlivan (PDF)). V reakci na to byl okamžitě JIKORD požádán o oficiální představení návrhu jízdního řádu a osobní setkání, při němž by byly projednány připomínky k nabídce spojů. Společnost však i přes řadu urgencí výzvy města ignorovala a ke schůzce došlo až po dokončení finální verze JŘ, do které již není možné zasáhnout (Vyjádření starosty města: Informace ke změně ve veřejné dopravě JčK (PDF)).

Místo vlaků autobusy. Dle JIKORDu dočasně

Náhradní autobusová doprava, Beroun, foto: Dominik Jaroš Schůzky se zúčastnil starosta města Jan Koudelka, místostarosta města Bohuslav Mrázek a radní Jan Pisinger. Koordinátora JIKORD zastupoval odborný referent pro železniční dopravu Ivan Študlar. K dalšímu jednání došlo o několik dní později, kdy byly předloženy připomínky k časové poloze osobních vlaků, kterým bylo ze strany koordinátora částečně vyhověno. Namísto vlaku R 1242 s odjezdem ze Zlivi v 8.34, jedoucího nově pouze v pondělí, dojde k zavedení autobusového spoje s odjezdem v 7.50, který pojede v pracovní dny (tato náhrada ale nijak nepomůže cestujícím z přípojné tratě od Volar a Prachatic, vznikne tam další čtyřhodinová mezera, kdy sice osobní vlak do Číčenic pojede, ale přípojný vlak do Budějovic už nepojede). Obdobným způsobem bude pouze v pracovní dny nahrazen i Os 8016, R 1255 a R 1254. Dlouhodobě naopak zůstává neřešeno víkendové spojení. Poslední osobní vlak pojede v sobotu o hodinu a půl dříve - již v 17 hodin, zatímco v jiných, méně vytížených směrech, budou vedeny spoje i po dvaadvacáté hodině. Znemožněna tak bude doprava nejen za kulturními a mimopracovními aktivitami občanů, ale v tomto případě i do zaměstnání, což je v příkrém rozporu s opakovanými vyjádřeními kraje.

Nadále nebude umožněn ani přestup od večerního rychlíku z Prahy, který přijede opět jen pár minut po odjezdu osobních vlaků do všech směrů, s vlakem do Strakonic se navíc občas potká na dvoukolejné trati na kraji Českých Budějovic, v horším případě přímo ve stanici kousek od nástupišť. Nebude tak ani částečně omezen negativní vliv redukcí rychlíků přes Písek - poslední spoj z Prahy pojede již po třetí hodině odpolední. Pak již zbude jen delší a méně pohodlné spojení přes Tábor s nekvalitními přípoji nebo nepřípoji (podobně na rychlíkové skupiny v Českých Budějovicích navazují s dlouhým přestupním časem i autobusové spoje, které vlaky mají nahradit - viz např. spoj 85 linky 320060).

O 40 minut pomalejším autobusem jen do březnové změny JŘ?

242.280 na trati 190, foto: Trainman Docílené dodatečné úpravy jízdního řádu považují zastupitelé města pouze za dočasné a věří v brzký návrat vhodných vlakových spojů. Autobusové spoje jsou totiž krom mnoha jiných nevýhod výrazně pomalejší - oproti vlaku, který má jízdní dobu do 15 minut, jedou dle jízdního řádu až 52 minut (za takový čas se z Budějovic do Zlivi přepraví i méně zdatný cyklista). Ve skutečnosti jízdní doba autobusů velmi závisí i na (ne)průjezdnosti Budějovic, která se v posledních letech nejen kvůli snižující se nabídce veřejné dopravy ještě více zhoršuje. Zatímco ve směru na České Velenice a na Český Krumlov byly po protestech vlakové spoje v odpolední špičce přidány a jezdí nyní alespoň v nejžádanější denní době v podstatě po hodině, ve směru na Protivín byl interval v odpoledních hodinách naopak ještě více prodloužen - mezi osobními vlaky vznikla dvouapůlhodinová proluka (14.30 - 17.01).

Ačkoliv je pro nadcházející rok plánována pouze jediná, červnová změna jízdního řádu, JIKORD městu přislíbil nesplnitelné – jednání s dotčenými obcemi na trati 190 do březnové změny. Otázkou je, zda je slib schůzky starostům k termínu, na kdy není Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) plánována žádná změna jízdního řádu, ze strany JIKORDu záměr nebo chybu. Tak jako tak jsou pro občany Zlivi připraveny tiskopisy, jejichž prostřednictvím mohou sdělit své požadavky na změny jízdního řádu.

Přednost autobusu i na Táborsku

Změny jízdního řádu se nelíbí ani lidem z Tábora a okolí. Nový jízdní řád jim totiž nepřinese žádná zlepšení, ba spíše naopak – na trati 202 z Tábora do Bechyně opět dochází k rozvázání přípojné vazby od rychlíku z/do Prahy, a to hned u několika spojů. Jedná se například o Os 28404 s odjezdem z Tábora v 6.48, rychlík z Prahy však přijede až o čtyři minuty později. Cestující, kteří chtějí dále pokračovat ve směru Bechyně, musí použít autobus, který na rychlík dokonale navazuje. Další vlakový spoj totiž odjíždí až několik minut po jedenácté hodině. V opačném směru je situace obdobná – první vlak z Bechyně přijíždí do Tábora v 5.10, rychlík do Prahy odjíždí o čtyři minuty dříve.

Tato souprava je na Bechyňské dráze již historií…, foto: Miroslav Just Podle JIKORDu mohou cestující z Bechyně využít vlaku Sp 1830 Jordán, který do Prahy ovšem dorazí, v porovnání s rychlíkem, o více než půl hodiny později. Podle Ivana Študlara, odborného referenta společnosti, není návaznost ostatních spojů možné zajistit. Zároveň však dodává, že do Bechyně jede autobus, a to nejen z Tábora, ale i dálkový spoj z Prahy. Železničáři však mají opačný názor. Ze strany jihočeského koordinátora dopravy jde podle nich o cílené vyhánění cestujících z vlaků do autobusů. „Podstata spočívá v tom, že když cestujícímu znemožníme cestovat do práce ráno vlakem, musí si najít jiný způsob dopravy, který použije i odpoledne. Výsledkem je pokles přepravovaných osob. Na jeho základě pak JIKORD navrhuje rušení spojů a následně i celých tratí,“ tvrdí Ladislav Lev. Občané si však městu nestěžují, mnohem častěji se se svými připomínkami obrací na České dráhy. Úbytek cestujících na této relaci je však znatelný, do autobusů jich přešly desítky.

Rychlík do Brna poblíž Veselí nad Lužnicí, foto: sabat Negativním způsobem se nový jízdní řád podepíše také na trati mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí, kde se dá očekávat masivní přechod cestujících z vlaku do autobusu. Zrušena bude řada osobních vlaků, které dosud jezdily ve dvouhodinovém intervalu, doplněné navíc dalšími spoji ve špičce. Nově vlaky vyjedou pouze v 5.24, 14.27, 16.27, 18.27 a 22.27, navíc s několika omezeními. Na více spojů se naopak mohou lidé těšit mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem, jejichž zavedení je zdůvodňováno kapacitním přetížením této linky. Lyžařský vlak ČD Yetti bude jezdit i nadále, nově v původní výhodnější samostané časové poloze s přípoji v Českých Budějovicích a s dřívějším příjezdem. Do Lipna nad Vltavou přijede již v 8.46.

Tyto změny však nejsou jediné, které budou muset cestující respektovat. "Jihočeský kraj má nejhorší regionální dopravu v rámci ČR," uvedl dřív Josef Petrák ve Studiu ČT24. Důkazem je např. neexistence jakékoliv tarifní integrace nebo propojení s ostatními druhy veřejné dopravy. Ta nejen chybí, ale je navíc (ze strany organizátorů) i odmítána. Smutnou skutečností bohužel je, že za posledních několik let lze na některých úsecích zaznamenat až nadpoloviční úbytek cestujících v porovnání s předešlými obdobími. Se začátkem platnosti nového jízdního řádu dojde k meziročnímu poklesu dopravy o dalších 0,65 %. Zástupci ČD a JIKORDu se snaží cestující zklidnit například slibovaným nasazením nových Regiopanterů; moderní vozidlo samo o sobě však tristní dopravní obslužnost kraje nezlepší.

Jeden z posledních pravidelných vlaků v Netolicích, foto: Matouš Vinš Dle vyjádření společnosti je každá regionální trať v jižních Čechách ztrátová, snahou tedy bude do budoucna oddělit ty nejvíce prodělečné tratě ve prospěch expanze autobusové dopravy. V rámci nového dopravního plánu hodlá JIKORD posoudit možnost vyřazení zejména rekreačních vlaků z režimu dopravní obslužnosti, což znamená jediné – tyto vlaky budou zrušeny nebo vedeny na riziko dopravce (s možností částečného financování sponzory). Razantní změny se dotknou také tratě 195 z Rybníka do Lipna nad Vltavou, kde by mělo výhledově dojít k rozdělení jízdního řádu na letní a zimní, což umožní část spojů zrušit a nahradit autobusy. Po zastavení dopravy na trati do Netolic se tak dají očekávat další omezování a rušení. Změna může přijít v případě, kdy začne JIKORD pracovat se skutečnými náklady dopravce České dráhy na jednotlivé linky. Dosud pracuje s průměrnou cenou 120 Kč na kilometr. Dočkáme se dalšího rušení silně obsazených spojů vedených kapacitními soupravami?

Zdroj: Město Zliv, Deník Táborsko, ŽelPage


Dominik Jaroš , Martin Jarath Poslat mail autorovi | 1.12.2011 (17:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel IvoP 
01.12.2011 (21:52)  
Borecek13, 1.12.2011, 18:26
Kdepak, ti dotyční by zasloužili něco "horšího", a sice vyzkoušet si dojíždění v zácpách. Nejhorší je, že to dojíždění je přitom právě v dnešní době čím dál nutnější. Už jste slyšeli o tom, jak někdo dostal v práv výpověď za to, že změnil bydliště (aby to měl blíž do práce - max. 15 minu pěšky)? Ten zaměstnavatel to hodnotil jako neochotu dojíždět.
01.12.2011 (21:51)  
PN:
Nemohly, neb nové(!!!) zabzař jízdu vlaku v tomto směru neumožňuje. Takže i když se aktuálně jezdí v nezávislé trakci (=nestandardní napájení ničemu nevadí), musí se jezdit na bechyňské nástupiště, z něhož je to na ostrovní pěknej kus cesty.
Nehledě na to, že kdyby sem nějak vyřešilo zabzař (ESA má relativně krátkou životnost), tak před budovou stejně není peron.
registrovaný uživatel PN  mail  
01.12.2011 (21:40)  
Jiří Hasil: Jo, jo, na posilování na Hodonínsku není, ale na posílení autobusových linek z Brna do Vyškova nebo Ivančic (druhá jmenovaná posílí od prosince až o třetinu!) je. Přitom obě jsou v souběhu s vlakem. Vtipné, není-liž pravda. Býval jsem příznivcem IDS JMK, ale pomalu jím být přestávám.

Ale k tématu, Bechyňka podle mě doplácí na to, že je nestandardní. Kdyby tam bylo stejné napětí jako na okolních tratích, tak tam mohly jezdit třeba přímé Os do Benešova. Ale je to můj názor a chápu, že některým se možná líbit nebude.
registrovaný uživatel LxT 
01.12.2011 (21:29)  
Nadsázka:
Ono lescos napovída i úvodní stránka společnosti: autobusy jsou v převaze nad RegioNovou a to dva autobusy a jedna regina.

viz http://www.jikord.cz/prezentace/
01.12.2011 (21:19)  
No já nejsem zastáncem vešekerých IDS, od té doby co máme na Hodonínsku IDS JMK, tak při cestě do Olomouce v Hodoníně čekám vždy více než 40 min na přípojný autobus (podotýkám, že ten vlak je páteřní linkou IDS). Lidská blbost nezná mezí. Ani nechci vědět kolik peněz proteče koordinátory dopravních systémů, jsou to v podstatě subjekty, které berou peníze za nic. Už asi dvakrát jsem psal stížnost na IDS JMK, že třebe ujel přípojný autobus před nosem, i když měl jasně vyčkat. Omluva nikde. Proč ruší vytížené autobusy, resp. neposílí dopravu během špiček, tak odpověď byla, že snad není čím.
01.12.2011 (21:17)  
Když se zruší spoj, který není využitý, beru. Když se zkracují intervaly na linkách, kde je poptávka menší, beru. Když se zruší trať, kde jezdí třikrát za den 810, taky beru. Ale toto?!? Dyť to je do nebe volající. Jihočeši, valte v davech před krajský úřad!
01.12.2011 (20:58)  
Pražák: Pardubický a Jihočeský bych nesrovnával. Je to nějaká koncepce x nekoncepce. O Pardubické se dá diskutovat, na Jihočeskou lze jen nadávat.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
01.12.2011 (20:56)  
Naprosto trefně popsáno. JIKORD je špatná zkratka, správně by měla být JILIK, "Jihočeský likvidátor". Zvláště to, co provádí s Bechyňkou je na přes držku. Když vloni místo vlaků začal jezdit Praskrám, to bylo řečí, jak se budou stíhat lepší obraty, návaznost na jiné vlaky v Táboře a podobné kydance. Skutečnost? Račte si vybrat, místo klasického Béčka buď Praskrám, nebo poskakující přípojné 010, vlečené samozřejmě Kocourem. Proč by taky po první el. dráze v Rakousku-Uhersku jezdil něco elektrického, že? Pan Křižík se musí v hrobě otáčet hrůzou a hanbou. Ale z Tábora do Bechyně můžete jet busem, trochu napráskaným, takže vestoje, hlavní věc - je to pro kraj levnější. A turisti - ta pakáž, co jen prudí s kolama, nebo babky z lázní? Na ty kašlem, na místní kašlem, ale šetříme soudruzi, šetříme.
registrovaný uživatel XYZH  mail  
01.12.2011 (20:46)  
Cílem několika krajů je zlikdivodat železniční dopravu zcela - příkladem je Pardubický kraj a právě Jihočeský kraj, který se snaží dostat lidi z vlaků do autobusů za každou cenu.
01.12.2011 (20:29)  
Nejlíp by bylo vnuknout někomu z malých stran myšlenku, ať tohle téma ve velkém otevře ve volbách. Čas je na to jako dělaný.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko