Cerhenice — Železniční zkušební okruh opět zaplňují škodovácké stroje: minulý týden bylo v plzeňském závodě Škody Transportation vedle nové jednotky 7Ev RegioPanter možné spatřit také první ze dvou exemplářů továrního typu 109E2. Ty si objednala Železničná spoločnosť Slovensko pro vozbu regionálních dvoupodlažních souprav řady 951 ze Škody Vagonka na jihozápadě Slovenska. Jak upozornil server railtrains.sk, stroj 381.001 během úterý 8. listopadu přepravili v nákladním vlaku z Plzně do Kolína, odkud byl převezen do Velimi pro zahájení typových zkoušek. Bez větší mediální pozornosti se tak veřejnosti představilo barevné řešení nejnovějších slovenských lokomotiv, které – na rozdíl od řady 380 ČD – ponesou standardní schéma dopravce, vzniklé ve studiu Design 001. Prototyp 381.001 ovšem není jedinou zajímavostí z pozoruhodného světa škodováckých stodevítek: na okruh totiž těsně po červeném prototypu dorazí i lokomotiva, jež léto trávila na prázdninách pod dohledem rakouského soudu.
Pokud se Škodu 109E2 podaří na Slovensku schválit, stane se nejmodernější a nejvýkonnější řadou ve vozovém parku státního osobního dopravce. Přesto se ale nebude vyskytovat v čele vlaků InterCity, kde by se logicky dala očekávat. Naopak, uplatnění nalezne v regionální dopravě, kde je její nasazení určeno podmínkami financování z evropských fondů. V kontrastu s variantou pro ČD disponuje řada 381 už z výroby zabezpečovačem ETCS a její provozní rychlost je omezena na 160 km/h. Než se z okruhu vydá do nového domova v Bratislavě, bude ale mít příležitost potkat se s lokomotivou, která se z jižní části bývalé rakouské monarchie neceremoniálně vrací do vlasti. Podle informací deníku iDNES totiž během středy dorazí do Cerhenic také další exemplář rodiny 109E - lokomotiva 380.004 určená pro ČD, která byla od května soudně zadržována ve Vídni. Jak potvrdila Škoda Transporation, výrobce v tichosti uhradil kauci ve sporu se společností Bombardier Transportation, a dostal tak svůj výrobek zpět. Další detaily ve vývoji sporu zatím Škoda tají a hodlá je oznámit během středy.
Zdroj: railtrains.sk, iDnes
Nevím jaká je motivace ZSSK pro vývoj vlastního standardu pro dálkové řízení (ačkoli se nabízí snaha prosadit ho celostátně), ale to je teď vedlejší. Pointou je, že bez těchto zákulisních faktů nelze objektivně polemizovat o ceně. To je jako chtít po automobilce auto, do kterého si sám postavíte motor. Nehledě na náklady, které ZSSK ještě nalejí do podpory vývoje. Ty mohou cenu obou strojů hravě překročit.
Stejně tak považuji za zbytečné v diskuzi, kde Vaše příspěvky atakují hranici 10% dokola zmiňovat to samé.
Nezpochyňuji ceny, jen mi to připadá dětinské.
P.S. Jako nefotograf na tomto webu nekárám nikoho za ostrost, zlatý řez nebo barevné podání. Nerozumím tomu.
Takové chování má tu výhodu, že zamezuje plevelení diskuzí zbytečným flamem...
Ono to stojí pěkných pár mega za kus. Takže souhlasím s kupováním až se ukáže, že je to opravdu i tady potřeba (tedy že to opravdu bude jezdit na těch spěšňákách). Za 10x ETCS dnes pořídíte malý fungl nový regionální vláček. Třeba to ještě klesne...?
Vážně by to nešlo vymyslet tak, aby jedna bedna ETCS na vlak stačila a dvojmo byly jen snímače?
No, to je právě ono. Červená na sedadlech vypadá dobře. Kdekomu se líbí. Kdekdo ji rád objedná. Kdekdo ji na kouknutí chválí.
Ale jezdit v červeném interiéru je něco jiného, to bych nechtěl. Je to zbytečně dráždivé.
tak to se nedá nic dělat, je třeba rychle najít peníze na dodělávku ETCS v 951, škoda, že už to rovnou nebylo v objednávce, dalo se to i odzkoušet dříve...
a ako to funguje medzi TN a BA? Prenos mate, nie? :-)
a ještě mě napadlo, u vás nestačí na 160-ku Mirel?
A kruci, to jsem nedomyslel... Každopádně je na 951 zhotovena i kabelová a prostorová příprava na ETCS, neviděl bych to jako tak závažný problém...;-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.