..: Dálková doprava 2012: rychleji, častěji, bez některých rychlíků :..

EC 120 Košičan pod panorámatem  Tater, foto: Jan LachnitPraha - Bez avizovaných velkých škrtů, ale také bez výraznějších změn v dopravním konceptu začne 11. prosince letošního roku platit nový jízdní řád osobní vlakové dopravy v Česku. Grafikon poznačený nástupem konkurence i ministerskými úsporami představily České dráhy tento týden, a slibují výrazné zlepšení kvality cestování – alespoň tedy na těch nejsledovanějších tratích. Nový jízdní řád nepřinese žádné výrazné změny v četnosti ani časových polohách spojů: celkový objem vlakokilometrů zůstane téměř na stejné úrovni, nejvíce omezeny budou vlaky na trase Praha - Písek - České Budějovice a Praha - Turnov - Tanvald. Do nových destinací se podívá pendolino, které naopak opustí jižní trasu. Expresy Praha - Ostrava zase zrychlí na 160 km/h, čímž ušetří deset až patnáct minut jízdní doby.

Slovensko: více, rychleji, kvalitněji

Největší změny se projeví u vlaků na Slovensko. Výraznějšího zvýšení počtu spojů se dočká Žilina, kam se nově vypraví nejen jeden pár vlaků RegioJetu, ale také vlajková loď Českých drah, SC Pendolino. První pár pojede v sobotu (odjezd z Prahy v 7.12, příjezd do Žiliny v 11.57; odjezd ze Žiliny v 14.03, příjezd do Prahy v 18.46), druhý pár pak v neděli/pondělí (Praha 17.12, Žilina 21.57; Žilina 6.03, Praha 10.46). Ve vybrané dny (státní svátky, pátky a neděle) budou navíc z Ostravy na Slovensko prodloužen i známý expres Hutník, jenž bude vyjíždět ze Žiliny v 4.27.

151.027, Lidečko - Lidečko ves, foto: JohníkSpoje do Žiliny také výrazně zrychlí. Od nového grafikonu zvládnou vlaky ČD trasu Praha - Žilina (přes Ostravu) za 5 hodin a 16 minut, což je téměř o 40 minut rychleji než dnes. Ke zkrácení jízdní doby napomohlo hlavně zrušení přepřahů a dlouhého prostoje v Bohumíně. Spoje přes Horní Lideč pak zrychlí o deset minut na 4 hodiny 56 minut, čímž se stávající časový rozdíl mezi oběma trasami skoro odstraní. Na cestě do Prahy bude konkurenční RegioJet oproti vlakům státního dopravce o 14 minut pomalejší, cestou zpět ale naopak trasu zvládne o 4 minuty rychleji. Další zlepšení přijde v podobě nasazení znatelně lepších souprav. Vozy řady B249 už by po několikaletém comebacku měly ostravské vozební rameno konečně nadobro opustit. Zajímavé ovšem bude nasazení jídelních vozů: kvůli probíhající rekonstrukcí vozů WRm Českých drah budou do Česka ze Žiliny nově zajíždět slovenské, a dokonce i maďarské jídelní a bistro vozy, aby mohla být zaručena provozní rychlost 160 km/h, pro niž zbylé provozuschopné restaurační vozy ČD nejsou schválené. Zkrácena bude trasa EC 146/147 Leoš Janáček, jenž bude na slovenské straně začínat a končit v Žilině. Cestující do Zvolena zde budou muset využít více než hodinový přestup na Zr 1847 Rozsutec.

Další spoj do Maďarska, Silesia nahradí Ostravana

Výrazně menších změn se dočká jižní spojení se Slovenskem: vlak EC 274/275 Slovan bude nově prodloužen až do Budapešti, čímž se zaplní ranní čtyřhodinová mezera ve spojení české a maďarské metropole. Zbylý chybějící spoj v dvouhodinovém intervalu je nahrazen přestupní vazbou v Břeclavi k EC 136/137 Moravia. Vyhrocení konkurenčního boje na ostravské lince si zároveň vyžádalo stažení i poslední jednotky 680 z legendární Slovenské Strely, kde byl paradoxně provoz pendolin obnoven teprve před rokem. Vlaky EC 278/279 Slovenská Strela tak budou opět řazeny z vozů klasické stavby dopravce ČD, které v úseku Praha - Břeclav pojedou připojené na spoj EuroCity z/do Vídně.

Ve směru do Polska budou změny minimální: Dnešní IC 545 Ostravan bude nahrazen expresem 403 Silesia s odjezdem 20.17, který v trase Praha - Krakov zastoupí i noční rychlík stejného jména. Stejně tak ranní Ex 402 Silesia bude plnit roli prvního expresu v trase Bohumín - Praha s odjezdem 3.57. Přímé noční vozy Praha – Varšava naopak pojedou až na R 443 Šírava s odjezdem z Prahy v 22.13, tedy asi o dvě hodiny později než dnes. Ve vybraných dnech bude rovněž mezi Prahou a Moskvou zaveden pár komerčních vlaků R 407/408, vezoucí výlučně lůžkové vozy RŽD.

Přímé spojení do Kodaně a nový rychlík do Lince

WLABmzJak jsme již informovali, od prosince zavádějí ČD přímé noční spojení z Prahy do Kodaně. Lůžkový a lehátkový vůz řad WLABmz ČD a Bvcmz DB-Autozug pojedou na vlaku EN 456 Phoenix s odjezdem v 18.29 a do cíle v Dánsku dorazí v 10.07. Z Kodaně pak vozy vyjedou v 18.10 a do Prahy se vrátí na spoji EN 457 v 9.26. Servis v obou ubytovacích vozech zajistí společnost JLV. Na ostatních vlacích do Německa dojde pouze k dílčím změnám v řazení a minimálním úpravám časových poloh.

Naproti tomu do rakouského Lince přibude k současnému páru spojů R 200/201 Anton Bruckner další pár, a to R 202/203 F. A. Gerstner, který z Prahy odjede v 11.16. Vlak bude oficiálně veden pouze do pohraniční stanice Summerau, odkud však budou pokračovat přímé vozy do Lince. Dráhy na oba linecké spoje nasadí krátkou soupravu složenou z vozů Aee140, BDhmsee a dvou vozů Bmee248; zbylé vozy řady B pojedou pouze mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Oběma rychlíkům přitom budou konkurovat nové autobusové spoje WESTbus, navázané na soukromého rakouského dopravce WESTbahn, jež nabídnou přibližně o hodinu kratší jízdní dobu.

Vnitrostátní dálková doprava: rychleji do Ostravy a Brna, pendolinem do Františkových Lázní

Lokomotiva řady 151 a rakouský vůz Bmz, foto: JirkaŠ (Fotogalerie ŽP)Největším přínosem jízdního řádu 2011/2012 bude zřejmě zavádění nových vozidel do provozu a zkracování jízdních dob. Nejmarkantněji se projeví na trase Praha - Ostrava, kde se rozběhl konkurenční boj mezi ČD a RegioJetem, do nějž navíc za rok vstoupí další aktér, společnost LEO Express. Zatímco letos jezdily expresy Českých drah úsek Praha hl.n. - Ostrava-Svinov za 3 hodiny 37 minut (SC Pendolino za 2 h 56 min) a RegioJet za 3 hodiny 33 minut, v příští sezóně oba dopravci jízdní doby znatelně zkrátí – modré expresy trasu nově zvládnou za 3 h 21 min až 3 h 28 min, žluté vlaky s maximální rychlostí 140 km/h budou o tři až pět minut pomalejší. Jízdní doba spojů SC Pendolino se nemění. Jízdní doba se nepatrně zkrátí i na trase Praha - Česká Třebová - Brno, kde časová úspora od prosince činí zhruba 7 minut.

Na trati Plzeň - Cheb se díky postupující modernizaci III. koridoru zkrátí jízdní doba rychlíků o 9 minut. V sobotu navíc spoje premiérově doplní pendolino ve formě prodlouženého spoje SC 502/511 z Bohumína do Františkových Lázní s odjezdem 5.32, které úsek Praha - Cheb ujede ještě o půl hodiny rychleji. SuperCity tak nabídne nejrychlejší spojení severní a střední Moravy se západočeskými lázněmi – jízda z Ostravy do Františkových Lázní potrvá přibližně šest hodin. Na zpáteční cestu se vydá v 12.19 s příjezdem v 18.27 do Bohumína.

Úsporné škrty a omezení rychlíků

Stroj řady 750.7, foto: Martin KlecánPrvní a poslední rychlík na trati 170 pojede pouze v úseku Plzeň - Cheb. Rozbity tak budou přestupní vazby v Plzni i v Praze, což přinese značné zhoršení prvního ranního spojení z Prahy, a naopak večerního z Chebu. I přímé ranní vozy ze Slovenska od R 440 Excelsior přijedou do Plzně o hodinu později a rovněž na cestě zpět pojedou o hodinu dříve. Znatelné zhoršení dopravy čeká cestující také na trati 200 ze Zdic do Protivína. Ministerstvo dopravy totiž snížilo počet objednaných rychlíků na trase Praha - Písek - České Budějovice. Zrušen tak bude poslední vlak z Prahy do Březnice, stejně jako první spoj v opačném směru, a několik dalších rychlíků pojede jen ve vybrané dny nebo pouze v části trasy.

Na trati 238 Pardubice - Havlíčkův Brod budou zrušeny všechny rychlíky objednávané Ministerstvem dopravy; chybějící spoje však budou nahrazeny spěšnými vlaky, které objedná kraj. Mírná omezení postihnou i rychlíky z Brna do Bohumína, z Olomouce do Šumperka nebo z Turnova do Tanvaldu, obvykle v podobě vyloučení určitých dnů nebo zkrácení trasy ranních a večerních spojů.

Novinky v řazení

Interiér Bee238 ČD, Czech Raildays 2011, foto: Josef PetrákZ pohledu cestujícího se překotné posílení marketingu na ostravské lince v novém jízdním řádu projeví výrazným skokem v kvalitě nasazovaných vozidel. Kromě přesunutí všech pendolin na tuto trasu byly v uplynulých týdnech na bohumínské expresy nasazovány také vozy stažené z vlaků EuroCity do Bratislavy a Budapešti. Nový grafikon tento trend potvrdí i v oficiální rovině, kdy právě obsluha moravskoslezského kraje dostane absolutní prioritu v nasazení poslední vlny modernizací ze ŽOS Trnava. Nově vzniklé řady Aee140, Bpee237 a Bee238 kromě klimatizace a elektronického informačního systému disponují už i elektrickými zásuvkami v obou cestovních třídách. Upřednostnění expresů mezi Prahou a Moravou bude mít vliv i na provozní nasazení nově pořízených rakouských vozů řady Bmee234, jež se objeví primárně na expresech do Vsetína a Veselí nad Moravou. Původně přitom měly tyto vagony zlepšit tristní úroveň rychlíků na trase Praha - Plzeň - Cheb; podle aktuálního vyjádření dopravce se však na této lince červené vozy objeví nejdřív v průběhu příštího roku.

Noční spoje EN 444/445 Slovakia od 11. prosince nenabídnou žádná místa k sezení. Souprava, jež mezi Prahou a Bohumínem pojede spojena s moskevským R 404/405 Vltava, nově poveze pouze ubytovací vozy a autovozy do Košic a Popradu. Veškeré denní expresy přes Horní Lideč bude od prosince technicky zajišťovat Železničná spoločnosť Slovensko. Pro cestující i vlakové čety to bude znamenat plně modernizované a klimatizované soupravy, včetně služebních vozů. Na spoji EC 120/121 Košičan bude navíc nasazena souprava na úrovni vnitrostátních spojů InterCity ZSSK, včetně novostaveb Ampeer a Bmpeer, modernizovaných služebních vozů Bdghmeer a vůbec poprvé slovenského jídelního vozu WRRmeer. Vozy ZSSK se ve větší míře objeví i na expresech přes Ostravu, kde doplní staré i modernizované vozy ČD. Na stejné trase se rovněž častěji objeví bistrovozy ZSSK řady ARpeer, pro něž slovenský dopravce dlouhou dobu neměl využití. Z dálkových vlaků zcela zmizí vozy DB Fernverkehr – berlínskou linku nově zajistí pouze česká a maďarská vozidla. Do Rakouska se i nadále příležitostně podívají vozy Bmee248 z 80. let, naštěstí už ale zdaleka ne v takové míře, jako v uplynulých letech.

V následujících dnech vám také postupně představíme a shrneme změny v regionální dopravě v jednotlivých krajích.

Zdroje: Správa železniční dopravní cesty, České dráhy


Matouš Vinš Poslat mail autorovi , Michal Jaroš Poslat mail autorovi , Vezak Poslat mail autorovi | 25.11.2011 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Slovensko Žilinský Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel hnatikk  mail  
01.12.2011 (11:30)  
Chtěl sem si regnout listek do Žiliny Pinďou ale nějak mi to nechce fakat!! myslíte že to půjde až od 12.tého prosince? dík za radu
30.11.2011 (0:57)  
Dívám se do JŘ a musím opravit k informace v článku:
Kvůli zrušení večerního R767 z Plzně (22:10) do Prahy (23:54), pojedou přímé vozy na Slovensko o dvě hodiny dříve na R765.
Podobně i ráno tyto příme vozy přijedou do Chebu (i Plzně) o dvě hodiny později (na R752 místo R750).
Jaká to skvělá zpráva pro obyvatele západních Čech.
29.11.2011 (22:37)  
No, co vidím na vagonwebu tak veškeré WRmee začínají jezdit nejčastěji od toho nějakého května. To se budou dráhy 6 měsíců omlouvat cestujícím, že "vyjímečně" nejede restaurační vůz?
To mi nejde do hlavy. WRm či WR tam jezdit nemohou, protože jejich max.rychlost je 140km/h, krom toho většina WRm bude v ŽOS Trnava.
29.11.2011 (14:46)  
Komerční vlak znamená to, že ho má někdo celý zaplacený a stanový si podmínky na jeho využití.
registrovaný uživatel pepe151  mail  
28.11.2011 (22:58)  
Mohl bych se zeptat, neví někdo co znamena pojem ,,komerční vlak,,? http://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=CD&cislo=409/408&rok=2012
27.11.2011 (20:03)  
jatyrko - stačí se trochu víc ptát a nad odpovědmi víc uvažovat, než rovnou psát hloupsti:

Psal jsem předevčírem článek pro regionální tisk a od tiskového mluvčího ČD p. Šťáhlavského se mi dostalo na dotaz "budou mít cestující ve 2. třídě zásuvky a klimatizaci?" poměrně zajímavé odpovědi - ano, obojí bude v každém vlaku dle vybraného typu vozu :)) - to jsem se docela zasmál, takže oproti dnešku vlastně žádná změna.


A co jiného ti měl odpovědět? A oproti dnešku bude změna zásadní. Jen ve stručnosti: ČD mají k novému GVD k dispozici všech 99 klimatizovaných vozů, co prošly v letech 2008-2011 modernizací. Tyto vozy mají i zásuvky (Do vozů druhé třídy z první série-20 ks Bee a 7ks Bpee nebyly původně dosazeny. Nyní jsou již v části dosazeny zbytek v průběhu 2012 - podrobnosti nejen k tomuto budou v newse, která vyjde tady na ŽP.) Na IC/EC směr OV nebudou mít klimatizaci a zásuvky jen vozy pro převoz zavazadel a vozíčkářů BDmsee, které nyní procházejí modernizací a první kusy s klimou i zásuvkami by se měly objevit v průběhu roku 2012 a vozy Bmee, které taktéž budou v průběhu roku 2012 procházet modernizací. Vozy Bmee ale budou nasazovány zejména jako posilové vozy ve špičkových dnech.



Dále mi tvrdil, že na všech ostravských i valašských expresech budou řazeny výhradně soupravy i lokomotivy!! pro rychlost 160. Tak to jsem zvědavý, jak budou lok. 151 zvládat přejezd Beskyd u Střelné, Jablunkova, nebo případně pokud se dostanou na Košičanovi až do Tater??

Proč by to nezvládaly? Mimochodem jistě víš, že DÚ schválil rozšíření zkušebního provozu lokomotiv řady 380 z 5 na 15 kusů. Takže ČD budou mít k dispozici o 10 loko na 160 navíc...

A vůbec s tou rychlostí mi to nejde do hlavy. Jak je možné, že na mnou sledovaném 301 km dlouhém úseku Praha - Hranice jedou ČD jen o 2 minuty rychleji než Regiojet? Přitom počet zastávek je stejný.

Víš jaký je rozdíl mezi maximální rychlostí a průměrnou rychlostí? U ČD bude navíc díky vyšší maximální rychlosti větší "vata" pro případné zpoždění...


M: kdo říká že mám problém s obrázkama v textu? Jen si myslím, že řazení 150.2 přes Valašsko mělo (stejně jako přepřahání 151 v Bohumíně) smysl. Jsem zvědavý, co pak bude nádražní rozhlas uvádět za důvod zpoždění, když Košičan někdy v zimním kluzkém období přijede třeba s +15 z důvodu podkluzování a špatného převodu lokomotivy :)) ne, to zas bude opožděný příjezd ze sousedního státu

Už předem víš, že to je špatně. Nechceš mi prozradit čísla do Sportky? ;-)
27.11.2011 (0:41)  
jeffer - tak to je vcelku škoda, že jsem toto o těch sedadlech nevěděl dřív.. :-( taková lůžková úprava by sa hodila.. škoda že jsem to na Slovakii fřív nevyzkoušel.. co jsem s ní jel ale naposled, tak to byly ty s tou mezerou mezi sedačkama.
registrovaný uživatel jeffer 
26.11.2011 (20:52)  
Pavloš Ale jazdí, jazdí. Môj zadok a ďalšie časti tela vedia dobre. Ostatne koľko Amee u ZSSK ostalo? To bude… ani jedno? Všetky sú preznačené na Bmee, teraz už vlastne Bmeer. Poznajú sa ale podľa sedadiel - tie v Bmee majú medzery a nedajú sa poriadne vytiahnúť. Tie z Amee nemajú medzery medzi sedačkami a keď sa vytiahnú dve sedadlá naproti sebe, uprostred sa spoja a vzniká luxusné lôžko.
26.11.2011 (19:32)  
Jugy - ano, obsahuje.
registrovaný uživatel Jugy  mail  
26.11.2011 (19:01)  
Nevíte, jestli knižní jízdní řád obsahuje i spoje RegioJet? Na webu SŽDC v PDF jízdních řádech jsou, na webu ČD ne. Díky.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko