Jihlava — Nové motorové vozy RS1 RegioShuttle od firmy Stadler Rail budou jako první nasazeny do zkušebního provozu na Vysočině. Slavnostní předání prvního vozu zde proběhne již v den státního svátku 28. října v 10 hodin na jihlavském nádraží. K předání tak dojde na stejném místě, kde byl jiný vůz téhož typu původně prezentován v květnu minulého roku. Součástí ceremoniálu budou i předváděcí jízdy, jejichž harmonogram bude opět podobný loňským. Nových vozů se dle plánu dočká rovněž Liberecký kraj, kde bude první z nich nasazen do zkušebního provozu 4. listopadu. K předávce zbývajícího počtu objednaných vozů, jejichž celková hodnota je 1,77 miliardy korun, by mělo dojít nejpozději do konce ledna 2012.
První z těchto motorových vozů s označením CZ-ČD 95 54 5 840 001-2, určený pro Liberecký kraj, přijel do České republiky z výroby již v pondělí 17. října a nyní se s ním seznamují strojvůdci a dílenský personál. Při jedné ze zkušebních jízd jej zachytila choceňská kamera. Motorový vůz již vykonal nezbytné technicko-bezpečnostní zkoušky (TBZ), které se obešly bez jakéhokoliv problému. V brzké době by mělo dojít také k testům na ozubnicové trati do Harrachova. Jak uvedl náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Antonín Blažek, díky vozům RS1 dojde na Liberecku k omezení provozu zastaralých vozů řady 810 a v neposlední řadě také jednotek řady 814, z nichž některé budou nasazeny do jiných regionů. Hranice ČR včera ve večerních hodinách překročil i první vůz určený právě pro Vysočinu, tentokráte s označením CZ-ČD 95 54 5 841 001-1. Tento exemplář se momentálně nachází v Děčíně, odkud se pravděpodobně v pondělí 24. října vydá do Havlíčkova Brodu.
Motorový vůz RS1 je vybaven klimatizací a audiovizuálním informačním systémem. Nástupní prostor odpovídá požadavkům pro nástup a výstup osob se sníženou pohyblivostí – je opatřen předsuvnými dveřmi o šířce 1,3 metru a podlaha v nízkopodlažní části má výšku 60 cm od temene kolejnice. Samozřejmostí je prostorné bezbariérové WC s uzavřeným systémem a vybavené, mimo jiné, sklopným pultem pro přebalování kojenců. Řídící systém také umožňuje řízení až čtyř vozů najednou. Pro pohodlnou jízdu jsou podvozky vzduchově odpruženy. Celková kapacita je 169 osob, z čehož je 71 míst k sezení (z toho je 20 sedadel sklopných) a 98 míst k stání. Pohon zajišťují dva dieselové motory o výkonu 265 kW s mechanickým přenosem výkonu. Vozidla splňují nejnovější technické požadavky a emisní třídu Euro IV.
Technické parametry motorových vozů RegioShuttle pro ČD | |
---|---|
Počet vyrobených kusů | 16 ks Liberecký kraj (840) 17 ks kraj Vysočina (841) |
Uvedení do provozu | 2011 – 2012 |
Rozchod | 1 435 mm |
Délka přes nárazníky | 25 000 mm |
Šířka | 2 900 mm |
Výška | 4 100 mm |
Výška podlahy v nízkopodlažní části | 600 mm |
Výška podlahy ve zvýšené části | 1 000 mm |
Hmotnost | 42 tun |
Míst k sezení | 71 |
Míst k stání (4 osoby/m2) | 98 |
Průměr kol | 710 – 770 mm |
Pohon | diesel–mechanický 2x 265 kW |
Maximální rychlost | 100 km/h (840) 120 km/h (841) |
Maximální zrychlení | 1,2 m/s2 |
Dokumentace k vozu RS1 ČD (PDF) |
Zdroje: ŽelPage, České dráhy, Železniční společnost Tanvald
Osobně si myslím, že s převodovkou nikdo nic nedělal, jen se maximálně uměle omezila Vmax, pokud vůbec...
Hele bylo by vůbec představitelné že by třeba náš pokročilý průmysl vyrobil za nějakou přijatelnou cenu (ne za 40M za kus, to už by bylo levnější koupit víc samotných motoráků) moderní (že by dokonce částečně nízkopodlažní?) vleky třeba i s automatickým spřáhlem? Šlo by to dobře spojovat a třeba i to objíždění na konci by bylo jednodušší (tedy odpojování a zpětné připojování). Raději neuvažuju že by to byl řidičák, těch problémů co by bylo s tím aby mohl řídit výrobek zahraniční firmy by asi bylo moc...
Jestlipak se změna obešla jen s "jinými kolečky do převodovky"? Čili že by případný návrat k jinak běžně používanému odstupňování na 120 nebyl velký problém?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.