Praha — Kraje příští rok dostanou slíbených 2,6 miliardy korun na dofinancování regionálních vlakových spojů. Potvrdil to ministr dopravy Pavel Dobeš po včerejším jednání s hejtmany Jihomoravského a Plzeňského kraje Michalem Haškem a Milanem Chovancem, čímž minimálně na rok odvrátil obavy ze ztráty peněz, které regionům na 10 let slíbilo vládní memorandum z roku 2009. Resort dopravy ovšem v minulých dnech neřešil jenom lokálky – 11. října ministr Dobeš rovněž odmítl předání poloviny dálkových spojů tzv. eurotaktu dopravci RegioJet, který státu nabízel převzetí části vlaků IC/EC na trase Praha - Brno - Břeclav bez nároku na subvence. Svůj nesouhlas s takto radikální změnou ministerstvo odůvodňuje tím, že nabídku vnímá jako příliš obecnou a příliš ultimativní. S liberalizací dálkových spojů nicméně MD ČR přesto počítá, což potvrzuje i čerstvě zveřejněný podrobný harmonogram vypisování tendrů na dálkové vlaky. Výběrových řízení na dopravce se navíc zřejmě dočkáme také v krajích, které dosud podobný krok rezolutně odmítaly: jižní Morava připravuje soutěž na zatím neurčené linky a podobný krok již avizoval i Plzeňský kraj.
Kraje požadují dofinancování, o kompromisech rozhodne vláda
Zástupci Asociace krajů ČR požadovali po ministrovi dopravy zajištění 600 milionů korun na pokrytí ztráty v regionální dopravě na příští rok, ale také jasnou koncepci financování na další období. Hlavním argumentem hejtmanů, jejichž požadavky tlumočil šéf asociace Michal Hašek, je memorandum podepsané předchozí vládou v roce 2009. To regionům slibuje podíl státu na financování regionálních vlaků až do roku 2019, v současnosti je nicméně ohroženo plánovanými výdajovými škrty ze strany ministerstva financí. Kraje proto přišly s kompromisním návrhem, spočívajícím ve snížení spotřební daně, která by ztráty v plné výši pokryla. Takovou změnu ovšem musí schválit vláda a parlament, což si vyžádá delší čas. Úspěchem rozhovorů nicméně je odložení hrozícího soudního sporu krajů a státu o právní závaznost memoranda.
Kromě náročných jednání o dlouhodobém modelu financování regionální dopravy ovšem železnici v krajích brzy čeká i další zásadní krok: hejtman Hašek totiž v souvislosti se vstupem soukromého dopravce RegioJet do pravidelného provozu potvrdil, že Jižní Morava i další kraje chtějí v nejbližších měsících vypsat tendry na část regionálních vlakových linek. Zmírňuje tak dřívější vyhrocené postoje krajů, které na podzim 2009 zvolily společný postup při oslovení jediného dopravce - České dráhy. Ten ve všech regionech získal desetileté kontrakty přímým zadáním, mnohdy s možností prodloužení o dalších pět let, i když s velmi rozdílnými podmínkami ohledně kvalitativních standardů a obnovy vozového parku. „Hned zítra (úterý 11. 10., pozn. red.) se u nás poradíme, které tratě lze uvolnit a odsoutěžit nové dopravce. Naše smlouva s ČD totiž umožňuje jakoukoliv trať s roční výpovědní lhůtou vyjmout a odsoutěžit,“ komentoval postup plzeňského kraje hejtman Milan Chovanec. Právě Plzeňsko přitom před dvěma lety tendr na regionální spoje vypsalo; po obdržení nabídek od dopravců ale celý proces zastavilo ve prospěch přímého zadání.
Soutěže ano, EC RegioJet prozatím ne
Kromě setkání se zástupci krajů se ministr dopravy Pavel Dobeš v úterý sešel také s ředitelem skupiny Student Agency Radimem Jančurou. Jednání bylo podle jeho slov velmi emotivní, snahu Regiojetu vstoupit do eurotaktu nicméně odmítl. Žlutý dopravce se ve své iniciativě odvolává na liberalizovaný trh a vyzývá ministerstvo, aby zhodnotilo, zda jsou dotace do páteřních vlaků EuroCity oprávněné, pokud soukromý subjekt nabízí jejich provoz bez subvence. Takový postup nicméně resort odmítá s odkazem na nutnost naprosto otevřených výběrových řízení, v nichž dostanou prostor všichni zájemci, místo autoritativního výběru jediné společnosti. RegioJet se přesto brání, že jeho nabídka budoucí soutěže o brněnskou linku nijak nevylučuje.
Pavel Dobeš i přes svůj nesouhlas s jednostranným převedením vlaků IC/EC pod křídla Regiojetu otevřeně podporuje soutěž o výkony v závazku veřejné služby v dálkové dopravě. První výběrové řízení se proto spustí už na přelomu roku, kdy resort nabídne do tendru rychlíky Olomouc – Krnov – Ostrava. Další trasy budou následovat postupně od roku 2014, přičemž ale diskutovaná linka Drážďany – Praha – Brno – Vídeň/Bratislava přijde na řadu teprve v roce 2027. Vedle Regiojetu se v připravovaných soutěžích očekává také zájem firem jako Veolia Transport, Viamont Regio, LEO Express, Arriva vlaky nebo Abellio CZ.
Harmonogram výběrových řízení na zajištění dálkové dopravy
Začátek provozu (GVD) | Linka |
---|---|
2013/2014 | Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc |
2014/2015 | Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb |
Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín | |
Liberec - Pardubice | |
Liberec - Ústí nad Labem | |
Plzeň - Most | |
2015/2016 | Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice/Slovensko (včetně IC/EC) |
2016/2017 | Praha - Plzeň - Klatovy |
Praha - Nymburk - Hradec Králové | |
2017/2018 | Praha - Havlíčkův Brod - Brno |
Praha - Česká Třebová - Brno | |
2018/2019 | Praha - Turnov - Tanvald |
Praha - Kladno - Rakovník | |
2019/2020 | Praha - Plzeň - Cheb/Německo |
2020/2021 | Praha - Písek - České Budějovice |
2021/2022 | Praha - Olomouc - Ostrava - Polsko/Slovensko (IC/EC) |
2022/2023 | Praha - České Budějovice - Rakousko |
2024/2025 | Plzeň - České Budějovice - Jihlava - Brno |
2025/2026 | Brno - Ostrava - Bohumín |
Brno - Prostějov - Olomouc - Šumperk | |
Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc | |
nová linka Brno - Zlín | |
2026/2027 | nové IC Brno - Ostrava - Bohumín |
Rakousko/Slovensko - Břeclav - Přerov - Ostrava - Polsko | |
2027/2028 | Německo - Praha - Brno - Rakousko/Slovensko |
Zdroje: Ministerstvo dopravy, RegioJet, Parlamentní listy

a čím to popírá zmíněný zákon?
Jinak ten harmonogram je naprosto smesny, to nemohou myslet vazne. Rok 2021 me opravdu rozesmal! :)
A to, ze je to popreni zakona o verejnych zakazkach, nejak nikoho netankuje. Mozna by mohlo nas, danove voly, co to cele platime...
Je to ještě větší rozdíl. Při prodeji v Německu je NRT Praha-Břeclav(Gr) za 1060 Kč. Obyčejné jízdné ČD Praha-Břeclav(Gr) je přitom 393 Kč.
nevím proč Siemens by měl DB a OBB určovat s kým budou spolupracovat
"Německy mluvící" firmy navzájem mívají velmi dobré vztahy. Nejen státní, ale i soukromé. Říkejme tomu vlastenectví třeba. Raději koupí šunt od německé firmy než lepší výrobek od dejme tomu americké (znám z práce konkrétní příklady u softwaru). U nás se tohle neprojevuje. Takže jestli opravdu ČD koupí od Siemense ty RailJety, je podle mne spolupráce ČD s DB i ÖBB jasná.
Další věc, že na západě je poněkud jiná životní úroveň a pokud nejsem nucen upřednostnit cenu, tak mi rozhodně víc osloví služby DB než RJ....
Na této trati bude pánem ten, kdo bude mít výhodu přímých vlaků do Vídně. Pokud tedy pan Jančura přesvědčí ÖBB a DB ke spolupráci, můžou mu být dotace ČD ukradené. On bude mít mnohem větší počet cestujících a z velké části to budou lidé, kteří jsou zvyklí na dražší západní jízdné a není pro ně tedy potíž zaplatit o něco víc než je v ČR obvyklé. I ČD vybírají za úsek Praha - Břeclav podle TCV o třetinu víc než podle TR10.
Ale přesvědčit ÖBB a DB se nejspíš nepodaří, a to ze tří "politických" důvodů:
1) Rakušané a Němci spolupracují s ČD nejen na těchto vlacích. Spolupracujíé s nimi i na dalších hraničních přechodech. A hlavně s nimi spolupracují na nákladní dopravě. Aby ta spolupráce mohla i nadále probíhat v klidu, je dobré si to u ČD nerozházet.
2) ÖBB a DB mají dobré vztahy se Siemensem. Pokud si je chtějí udržet, je lepší spolupracovat s ČD, které od Siemensu nakupují, než s panem Jančurou, který nakupuje v Rumunsku a nákupu Railjetů se snaží zabránit.
3) Pokud by se na vlacích Wien - Praha - Berlin objevily takové služby, jaké Regiojet nabízí mezi Prahou a Ostravou, germánský cestující by je začal požadovat i na ostatních spojích "svého" dopravce. A to by pro státní moloch typu ÖBB/DB nebylo nic příjemného.
ale na druhou stranu za chvilku budou volby a uvidíme zda je tento plán přežije...
ale na co jsem zvědav, jak dopadne soutěž na linku Plzeň-Brno
Pokud se trať vylepší, tak se peníze "najdou samy". Totiž od cestujících. Nemusí to být přitom zcela bez dotací - při vyšších tržbách se prostě logicky vysoutěží menší dotace.
Jak to resit netusim :-(
Poznámka na okraj - v tabulce se neříká, že se v téhle době bude soutěžit, ale že se v tomto GVD už pojede. Soutěže tedy předpokládám v roce 2014, resp. 2017, vyhlášení podle pravidel EU v roce 2013, resp. 2016.
(bugear, danovy poradce> Díky ohledně Abellio CZ)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
