..: MD dofinancuje regionální dopravu, o rychlíky se bude soutěžit :..

ministr dopravy Pavel Dobeš, hejtmani Hašek a Chovanec, foto: Ministerstvo dopravy Praha — Kraje příští rok dostanou slíbených 2,6 miliardy korun na dofinancování regionálních vlakových spojů. Potvrdil to ministr dopravy Pavel Dobeš po včerejším jednání s hejtmany Jihomoravského a Plzeňského kraje Michalem Haškem a Milanem Chovancem, čímž minimálně na rok odvrátil obavy ze ztráty peněz, které regionům na 10 let slíbilo vládní memorandum z roku 2009. Resort dopravy ovšem v minulých dnech neřešil jenom lokálky – 11. října ministr Dobeš rovněž odmítl předání poloviny dálkových spojů tzv. eurotaktu dopravci RegioJet, který státu nabízel převzetí části vlaků IC/EC na trase Praha - Brno - Břeclav bez nároku na subvence. Svůj nesouhlas s takto radikální změnou ministerstvo odůvodňuje tím, že nabídku vnímá jako příliš obecnou a příliš ultimativní. S liberalizací dálkových spojů nicméně MD ČR přesto počítá, což potvrzuje i čerstvě zveřejněný podrobný harmonogram vypisování tendrů na dálkové vlaky. Výběrových řízení na dopravce se navíc zřejmě dočkáme také v krajích, které dosud podobný krok rezolutně odmítaly: jižní Morava připravuje soutěž na zatím neurčené linky a podobný krok již avizoval i Plzeňský kraj.

Kraje požadují dofinancování, o kompromisech rozhodne vláda

Zástupci Asociace krajů ČR požadovali po ministrovi dopravy zajištění 600 milionů korun na pokrytí ztráty v regionální dopravě na příští rok, ale také jasnou koncepci financování na další období. Hlavním argumentem hejtmanů, jejichž požadavky tlumočil šéf asociace Michal Hašek, je memorandum podepsané předchozí vládou v roce 2009. To regionům slibuje podíl státu na financování regionálních vlaků až do roku 2019, v současnosti je nicméně ohroženo plánovanými výdajovými škrty ze strany ministerstva financí. Kraje proto přišly s kompromisním návrhem, spočívajícím ve snížení spotřební daně, která by ztráty v plné výši pokryla. Takovou změnu ovšem musí schválit vláda a parlament, což si vyžádá delší čas. Úspěchem rozhovorů nicméně je odložení hrozícího soudního sporu krajů a státu o právní závaznost memoranda.

Kromě náročných jednání o dlouhodobém modelu financování regionální dopravy ovšem železnici v krajích brzy čeká i další zásadní krok: hejtman Hašek totiž v souvislosti se vstupem soukromého dopravce RegioJet do pravidelného provozu potvrdil, že Jižní Morava i další kraje chtějí v nejbližších měsících vypsat tendry na část regionálních vlakových linek. Zmírňuje tak dřívější vyhrocené postoje krajů, které na podzim 2009 zvolily společný postup při oslovení jediného dopravce - České dráhy. Ten ve všech regionech získal desetileté kontrakty přímým zadáním, mnohdy s možností prodloužení o dalších pět let, i když s velmi rozdílnými podmínkami ohledně kvalitativních standardů a obnovy vozového parku. „Hned zítra (úterý 11. 10., pozn. red.) se u nás poradíme, které tratě lze uvolnit a odsoutěžit nové dopravce. Naše smlouva s ČD totiž umožňuje jakoukoliv trať s roční výpovědní lhůtou vyjmout a odsoutěžit,“ komentoval postup plzeňského kraje hejtman Milan Chovanec. Právě Plzeňsko přitom před dvěma lety tendr na regionální spoje vypsalo; po obdržení nabídek od dopravců ale celý proces zastavilo ve prospěch přímého zadání.

Soutěže ano, EC RegioJet prozatím ne

Kromě setkání se zástupci krajů se ministr dopravy Pavel Dobeš v úterý sešel také s ředitelem skupiny Student Agency Radimem Jančurou. Jednání bylo podle jeho slov velmi emotivní, snahu Regiojetu vstoupit do eurotaktu nicméně odmítl. Žlutý dopravce se ve své iniciativě odvolává na liberalizovaný trh a vyzývá ministerstvo, aby zhodnotilo, zda jsou dotace do páteřních vlaků EuroCity oprávněné, pokud soukromý subjekt nabízí jejich provoz bez subvence. Takový postup nicméně resort odmítá s odkazem na nutnost naprosto otevřených výběrových řízení, v nichž dostanou prostor všichni zájemci, místo autoritativního výběru jediné společnosti. RegioJet se přesto brání, že jeho nabídka budoucí soutěže o brněnskou linku nijak nevylučuje.

Pavel Dobeš i přes svůj nesouhlas s jednostranným převedením vlaků IC/EC pod křídla Regiojetu otevřeně podporuje soutěž o výkony v závazku veřejné služby v dálkové dopravě. První výběrové řízení se proto spustí už na přelomu roku, kdy resort nabídne do tendru rychlíky Olomouc – Krnov – Ostrava. Další trasy budou následovat postupně od roku 2014, přičemž ale diskutovaná linka Drážďany – Praha – Brno – Vídeň/Bratislava přijde na řadu teprve v roce 2027. Vedle Regiojetu se v připravovaných soutěžích očekává také zájem firem jako Veolia Transport, Viamont Regio, LEO Express, Arriva vlaky nebo Abellio CZ.

Harmonogram výběrových řízení na zajištění dálkové dopravy

Začátek provozu
(GVD)
Linka
2013/2014Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc
2014/2015Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb
Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín
Liberec - Pardubice
Liberec - Ústí nad Labem
Plzeň - Most
2015/2016Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice/Slovensko (včetně IC/EC)
2016/2017Praha - Plzeň - Klatovy
Praha - Nymburk - Hradec Králové
2017/2018Praha - Havlíčkův Brod - Brno
Praha - Česká Třebová - Brno
2018/2019Praha - Turnov - Tanvald
Praha - Kladno - Rakovník
2019/2020Praha - Plzeň - Cheb/Německo
2020/2021Praha - Písek - České Budějovice
2021/2022Praha - Olomouc - Ostrava - Polsko/Slovensko (IC/EC)
2022/2023Praha - České Budějovice - Rakousko
2024/2025Plzeň - České Budějovice - Jihlava - Brno
2025/2026Brno - Ostrava - Bohumín
Brno - Prostějov - Olomouc - Šumperk
Brno - Břeclav - Přerov - Olomouc
nová linka Brno - Zlín
2026/2027nové IC Brno - Ostrava - Bohumín
Rakousko/Slovensko - Břeclav - Přerov - Ostrava - Polsko
2027/2028Německo - Praha - Brno - Rakousko/Slovensko

Zdroje: Ministerstvo dopravy, RegioJet, Parlamentní listy


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 12.10.2011 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
20.10.2011 (19:59)  
A to, ze je to popreni zakona o verejnych zakazkach, nejak nikoho netankuje.

a čím to popírá zmíněný zákon?
19.10.2011 (21:08)  
No, mozna je to zbytecne vzrusovani nad vyroky nejake politicke nuly, ktera aktualne (a neni nikdy jasne jak dlouho jeste) sedi na ministerstvu dopravy.

Jinak ten harmonogram je naprosto smesny, to nemohou myslet vazne. Rok 2021 me opravdu rozesmal! :)

A to, ze je to popreni zakona o verejnych zakazkach, nejak nikoho netankuje. Mozna by mohlo nas, danove voly, co to cele platime...
registrovaný uživatel Oto 
15.10.2011 (13:51)  
ČD vybírají za úsek Praha - Břeclav podle TCV o třetinu víc než podle TR10.

Je to ještě větší rozdíl. Při prodeji v Německu je NRT Praha-Břeclav(Gr) za 1060 Kč. Obyčejné jízdné ČD Praha-Břeclav(Gr) je přitom 393 Kč.

nevím proč Siemens by měl DB a OBB určovat s kým budou spolupracovat

"Německy mluvící" firmy navzájem mívají velmi dobré vztahy. Nejen státní, ale i soukromé. Říkejme tomu vlastenectví třeba. Raději koupí šunt od německé firmy než lepší výrobek od dejme tomu americké (znám z práce konkrétní příklady u softwaru). U nás se tohle neprojevuje. Takže jestli opravdu ČD koupí od Siemense ty RailJety, je podle mne spolupráce ČD s DB i ÖBB jasná.
registrovaný uživatel Kakov 
15.10.2011 (11:31)  
Joska Holibajda: ta Vaše snaha s nikým si to nerozházet je přitažená za vlasy, nevím proč Siemens by měl DB a OBB určovat s kým budou spolupracovat, jinak na jakých linkách potřebují s ČD spolupracovat? oni totiž jiné linky v podstatě nejsou....

Další věc, že na západě je poněkud jiná životní úroveň a pokud nejsem nucen upřednostnit cenu, tak mi rozhodně víc osloví služby DB než RJ....
15.10.2011 (7:46)  
Jelikož nemám nic důležitějšího na práci, budu zase chvíli přemýšlet o trati Praha - Břeclav.

Na této trati bude pánem ten, kdo bude mít výhodu přímých vlaků do Vídně. Pokud tedy pan Jančura přesvědčí ÖBB a DB ke spolupráci, můžou mu být dotace ČD ukradené. On bude mít mnohem větší počet cestujících a z velké části to budou lidé, kteří jsou zvyklí na dražší západní jízdné a není pro ně tedy potíž zaplatit o něco víc než je v ČR obvyklé. I ČD vybírají za úsek Praha - Břeclav podle TCV o třetinu víc než podle TR10.

Ale přesvědčit ÖBB a DB se nejspíš nepodaří, a to ze tří "politických" důvodů:
1) Rakušané a Němci spolupracují s ČD nejen na těchto vlacích. Spolupracujíé s nimi i na dalších hraničních přechodech. A hlavně s nimi spolupracují na nákladní dopravě. Aby ta spolupráce mohla i nadále probíhat v klidu, je dobré si to u ČD nerozházet.
2) ÖBB a DB mají dobré vztahy se Siemensem. Pokud si je chtějí udržet, je lepší spolupracovat s ČD, které od Siemensu nakupují, než s panem Jančurou, který nakupuje v Rumunsku a nákupu Railjetů se snaží zabránit.
3) Pokud by se na vlacích Wien - Praha - Berlin objevily takové služby, jaké Regiojet nabízí mezi Prahou a Ostravou, germánský cestující by je začal požadovat i na ostatních spojích "svého" dopravce. A to by pro státní moloch typu ÖBB/DB nebylo nic příjemného.
registrovaný uživatel Kakov 
14.10.2011 (18:17)  
suri: rozsekat vlaky v Plzni na dvě části považuji za docela nešťastné, ten přestup znekvalitní spojení některých částí ČR s Prahou a bude to voda na mlým autobusové konkurenci

ale na druhou stranu za chvilku budou volby a uvidíme zda je tento plán přežije...

ale na co jsem zvědav, jak dopadne soutěž na linku Plzeň-Brno
14.10.2011 (13:59)  
Neobávám se, že by se v blízké budoucnosti našlo tolik peněz, aby se zavedla další rychlá vrstva mezi Prahou a Plzní

Pokud se trať vylepší, tak se peníze "najdou samy". Totiž od cestujících. Nemusí to být přitom zcela bez dotací - při vyšších tržbách se prostě logicky vysoutěží menší dotace.
registrovaný uživatel suri 
14.10.2011 (12:37)  
Sim: řešitelné jen tak, že se Plzeň bude soutěžit v jednom balíku. Neobávám se, že by se v blízké budoucnosti našlo tolik peněz, aby se zavedla další rychlá vrstva mezi Prahou a Plzní - pak by to možná nějaký smysl mělo (jako je více vrstev mezi Praha-Ústí nad Labem nebo Praha-směr východ po 010), ale rozsekat jedinou vrstvu mezi více dopravců nemusí dopadnout v českých podmínkách vůbec dobře. Praha-Plzeň-dál (dosaď Cheb, Klatovy, Domažlice) nefungujou jako samostatné linky, ale jako linka Praha-Plzeň, která má pravidelné konečné ve třech různých místech. Jako druhé možné řešení bych viděl soutěžit jen Praha-Plzeň v jednom balíku a v dalším balíku přípoje v Plzni do ostatních směrů.
registrovaný uživatel Sim 
14.10.2011 (11:38)  
Zrovna streka Praha - Plzen - neco je docela orisek ... krome toho, ze zde bude muset zasahnout regulace na spolecnem useku vsech linek tu mame jeste problem s tim, kdyz napriklad ve Stankove nekdo kope v kolejich a jezdi se pres Klatovy, pricemz v Plzni diky tomu jeden spoj vypadava a zaroven se do Plzne prijede o hodinu pozdeji.

Jak to resit netusim :-(
registrovaný uživatel tarten 
14.10.2011 (11:26)  
suri: kdy se má 2016/2017 soutěžit o Praha-Plzeň-Klatovy a až 2019/2020 Praha-Plzeň-Cheb/Německo

Poznámka na okraj - v tabulce se neříká, že se v téhle době bude soutěžit, ale že se v tomto GVD už pojede. Soutěže tedy předpokládám v roce 2014, resp. 2017, vyhlášení podle pravidel EU v roce 2013, resp. 2016.

(bugear, danovy poradce> Díky ohledně Abellio CZ)
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko