..: LEO s:)mile club: i v Česku začínají cestující sbírat body :..

smile Card od LEO Express, foto: Aleš Petrovský Praha — Česká železnice se dočkala prvního věrnostního programu západního střihu: soukromý dopravce LEO Express spustil v tomto týdnu zákaznický projekt s:)mile Club, který kromě akčních slev přináší i výhody za loajalitu zákazníků. Zatímco ve světě aerolinek je takový doplněk naprostou každodenní samozřejmostí, na železnici se řadí spíše mezi průkopníky; hezky po boku karty bahn.bonus (Deutsche Bahn), .Italo Più (NTV), Tempo (Renfe), Eurostar Plus Points či Guest Rewards (Amtrak). Pro zákazníky černo-zlatého dopravce to ovšem také znamená, že během deseti měsíců provozu musí už potřetí znovu provést registraci (vyplnit formulář), a následně vyměnit stávající papírovou kartičku za plastovou, s logem s:)mile Card. Kdo karty nesbírá, může získat samolepku, na obojí současně však nárok nemá.

Kromě marketingového bonusu v podobě jednoho balení Kofoly přináší zákaznická karta možnost při každé cestě sbírat body do věrnostního programu. To je něco, co konkurenční České dráhy ani RegioJet svým zákazníkům nenabízí. Za každých 10 korun zaplaceného jízdného tak cestující získá jeden bod (či míli), navíc s 10% bonusem při dobití kreditního účtu částkou nejméně tisíc korun. Každých 200 mil pak může proměnit ve 100 kreditů na svém LEO Účtu, z něhož pak může nakupovat jízdenky v e-shopu, a nově také na pokladně. Samotný kreditový účet se tím stává o něco použitelnější, a to i v porovnání s Kreditovou jízdenkou Student Agency. Použití na pokladně je zabezpečeno čtyřmístným PIN kódem. Navíc platí, že i nová zákaznická karta dává svým držitelům nárok na 20% slevu z ceny jízdenky do třídy Economy, stejně jako dosavadní dočasné papírové kupony.

Mílovými kroky vpřed…

Věrnostní program Miles & Smiles Turkish Airlines: zákaznická karta má čtyři možné podoby, podle statusu zákazníka, foto: Turkish AirlinesNázev s:)mile Club nijak nezaskočí časté letce; na české železnici je však překvapivý ze dvou důvodů: jednak odkazuje na anglosaskou délkovou míru, jež je tuzemskému prostředí poněkud cizí; jednak ona anglická slovní hříčka s „úsměvem“ není tak zcela nová. Cestující, kteří mají zkušenost s mílovými programy aerolinek, si možná hned vybaví několik podobně pojmenovaných věrnostních programů – Miles and Smiles (Turkish Airlines), FlySmiLes (Sri Lankan Airlines) nebo Smiles (Gol Transportes Aéreos).

…a několik mil nazpátek

WESTbahn Kilometerbank karta, foto: Juraj KováčLetecké inspirace stranou, asi nejvíce rozporuplným bodem nového programu LE je jeho samotná realizace. Dopravce, jenž od svého začátku razí filosofii inovací a netradičních řešení, možná mohl finální podobu svého věrnostního programu ještě trochu domyslet. Třeba zavedení plastové karty je krokem zpět oproti současnému trendu online služeb. Stejně jako LEO Express a RegioJet nekontrolují jízdenky, i věrnostní programy ve světě se už většinou dokázaly oprostit od nutnosti pořizovat si fyzické průkazy, navíc osobně na pobočce. Vše, co dokáže plastová kartička, dokáže i stávající LEO účet, který až dosud fungoval na stejném principu jako (čistě virtuální) Kreditová jízdenka SA.

Pokud by šel LEO Express ve své koncepci dále, mohl svůj zákaznický průkaz postavit třeba na myšlence kilometrické banky rakouského WESTbahnu. Ta existuje pouze v podobě čísla, resp. QR kódu, které cestující obdrží až na palubě na základě předchozího nákupu na internetu. Jednoduché a elegantní. U mobilních zařízení se naopak přímo nabízí standard Passbook, který už stihl od domácího Applu prorazit i na další majoritní platformy. Zarážející rovněž je, že žádnou z pokročilejších funkcí dosud nenabízí mobilní aplikace LEO Express, a to dokonce ani elementární možnost správy kreditu.

Usměvavé míle: výborně, ale proč tak složitě?

Servis na palubě, foto: Matouš DanielkaNež se řekne cokoliv dalšího, zaslouží si LEO Express pochvalu za nové nápady a odvahu představit službu, jakou dosud většina železničních dopravců ignoruje. Toto uznání je platné zejména v zemi, kde České dráhy ani mnoho let po zavedení In-karet nedokázaly nabídnout skutečně motivující věrnostní program, jelikož jejich „zákaznické aplikace“ jsou pořád vystavěny spíše na principu „Zaplatili jste si to, tak to zkuste vyjezdit“ (což při zbrklé cenové politice mnohdy není tak snadné, jak by se zdálo). Kreditová jízdenka žlutého dopravce naopak přinesla moderní kreditní systém bez zbytečných průkazů a omezení, ale nikdy se nepokusila využít svůj plný potenciál „zákaznické karty“. LEO Express se nebojí jít dál a své věrné zákazníky skutečně, hmatatelně odměňovat – a to je zcela určitě hodné uznání. Ptáme se jen, proč to musí dělat tak anachronisticky? Registrace LEO účtu, vyplnění papírového dotazníku, podání další elektronické žádosti, a ještě k tomu nutnost hlídat další kartu… pro něco, co šlo dávno řešit rychleji, snadněji a levněji elektronicky? To opravdu není obraz roku 2013. Přesto, vzhůru za mílemi!

Zdroj: LEO Express, WESTbahn


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 20.9.2013 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel vitab 
21.09.2013 (3:12)  
Dělat věrnostní program u něčeho, co zákazníka nestojí mnoho (cena jízdenky, i měsíční, ve srovnání s letenkami alespoň ve full Y fare), je předmětem denní potřeby a nemá příliš velkou, respektive prakticky žádnou, konkurenci, je snad nemožné :-).
Vy totiž potřebujete odměnit především ty zákazníky, kteří jezdí na dlouhé vzdálenosti, nechají vám hodně peněz a ještě u nich existuje šance, že si vyberou jiný způsob dopravy (autobus, auto)

Jinak, co se benefitů při dosažení určitého statusu týče, napadá mě jich několik
Silver status:
- místenka zadarmo
- přístup do ČD Lounge
- odbavení na přepážkách pro 1. třídu
- lehátkový příplatek (do šestimístného oddílu)
- přeprava kola, psa, zavazadla, úschova během přepravy
- úschova zavazadel
- ten časopis, který vysí ve vlacích, zdarma do schránky
- neomezená životnost bodů (mílí), u základního statusu by měly omezenou platnost

Gold status:
- výše uvedené (místenka, Lounge, přednostní odbavení, kolo, pes, zavazadlo, úschova)
- lůžkový příplatek (kategorie tourist)
- jízdenky na Airport Express
- slevy na ČD Taxi
- Půjčení kola zdarma (tady bych si uměl představit i půjčení dvou kol zdarma)
- sprcha zdarma
- využití služeb ČD Kurýr zdarma
- slevy na další služby (třeba na objednání mimořádného zastavení vlaku)
- a pak takové věci jako voucher pro bezplatný upgrade pro 1 osobu do první třídy (tedy využitelný pro spolucestujícího, pro přístupy do ČD Lounge atd.)

Pak samozřejmě pro všechny členy bonusové jízdenky a možnost upgradu do 1. třídy po dosažení určitého počtu bodů. Cena toho upgradu by byla nižší u vyšších statusů. Míle by mohly být využitelné i u partnerů
21.09.2013 (1:43)  
Sim: Kdyby to bylo pro každého, celý program to devalvuje. Asi jako u aerolinek, kde museli začít měnit věrnostní programy a snižovat bodové ohodnocení u rezervačních tříd. Pak je ale vylítat status o dost těžší...
registrovaný uživatel Sim 
20.09.2013 (23:46)  
Tak karetni byrokracie mi prijde taky dnes ponekud nekoncepcni reseni (skoro bych rek antikoncepcni), ale za penize v Praze dum - pokud pocitam spravne, karta je vydavana gratis, takze urcite nepohodli covek snese, pokud mu to neco prinese. A ono toho v podstate neni zas tak malo:
kolecko "utraceny penize - smajly - kredity" mi vychazi tak, ze z dlouhodobyho hlediska je to v podstate sleva 5%. Dalsich 10% je mozne ziskat hromadnejsim nabijenim kreditu, coz pri vikendovem dojizdeni neni prakticky zadny problem splnit. No a pokud se budeme bavit o zminovane economy tride, je to dalsich 20% ... v konecnem dusledku to (krome pixly kofoly) znamena tretinu dolu. Coz je, mimochodem, podstatne vic, nez na teto strece nabizi modra skrabka (ktera ma samosebou spoustu dalsich vyhod, ale zase neni gratis).
Takze, skoro mi to prijde, ze tento system je tak nejak schvalne postaven tak, aby nebyl "pro kazdeho", ale jen pro toho, kdo se s tim je ochoten trochu patlat.
registrovaný uživatel Pjetro 
20.09.2013 (23:01)  
S LE jsem jezdil zřídka, neboť economy class vždy na nějakou dobu mých 192cm odradila (ostatní třídy byly mimo žádanou cenovou relaci), následně mě LE úplně odradil prvním byrokratickým kolečkem. Měl jsem za to, že dopravce hodný 21. století nebude nutit zákazníky již po provedené elektronické registraci dále "papírovat", ale opak se stal pravdou. Když o tom teď tak čtu, tak je to již po několikáté. Takže si ještě chvíli počkám, třeba si to někdo z LE přečte a kritiku vyslyší:)
registrovaný uživatel Nechic  mail  
20.09.2013 (21:21)  
3% sleva bych za věrnostní bonus nepovažoval a celkových 6% za nákup v automatu spíš trest pro ty co nakupují jízdenky jiným způsobem. V tom automatu ani nedostanu místenku zdarma a je pro mnoho relací nevýhodný. V tomhle případě LEO fandím i přes podivnou robustnost toho systému. Když spočítám kilometry, které jsem s ČD najezdil a vydržel u nich i přes některé dost závažné přešlapy a žádné body nebo aspoň něco za věrnost z toho nebylo, tak to trochu zamrzí. Jen sledovat rok od roku jak nový zákazník, nejdůležitější zákazník a stávající se už nějak přizpůsobí není nejlepší.
20.09.2013 (15:09)  
turista: To už je věc názoru. Já to vidím stejně jako Sim.

Výkonnostní bonus a bonus za samoobslužné odbavení nejsou věrnostním programem. Je zákazník odměněn za každé použití služeb? Ne. (Nákup v hotovosti.) Je odměňován za častější používání služeb, byť v levnější "tarifní třídě"? Ne. (Včasné/Akční jízdenky mají cenu finální a 3 % z ní zpět nedostanete.)

Srovnejte to např. s DámeJídlo: http://www.damejidlo.cz/stranka/vernostni-program

koyot: O tom vím, ale v době vzniku RegioJetu byl už program minulostí, bohužel...
registrovaný uživatel PPP 
20.09.2013 (15:07)  
turista: tak pokud správně čtu, LEO má zase paušální slevu 20% z Economy na kartičku. A taky je to tu zmíněno jenom tak jako na okraj, aby byl kompletní přehled o použitelnosti popisované karty. Jinak krkolomnost je kritizována v článku i u LEO expresu, ale právě u toho loyalty programu.

Celý text se týká loyalty programu a ten ČD fakt chybí, resp. je výstižně v článku popsán jako „Zaplatili jste si to, tak to zkuste vyjezdit“. Nic víc mi ČD jako stálému zákazníkovi nenabídnou.
20.09.2013 (15:04)  
turista: Omyl, ČD majú dve veci, z ktorých ani jedna nezodpovedá tejto kategórii.
- ČD Bonus je partnerský program, ktorý by mal možno motivovať k zakúpeniu In-karty, ale na službách ČD sa nijako neprejavuje
- Výkonnostný bonus nesúvisí s In-kartou, ale s aplikáciou EPIK, resp. e-shopom. Nie je nijako viazaný ku konkrétnej karte alebo užívateľskému účtu. A aj v tomto prípade platia obmedzenia, viz @sim.

Sám za seba s ČD najazdím ročne stále suverénne najviac, a napriek tomu tieto bonusy v podstate nepociťujem. V UNIPAJ sa mnoho vecí kúpiť nedá, a na e-shope platia obmedzenia podľa tarifu. A presne, ako je uvedené v článku, jediný motivačný faktor u In-karty je ten, že som zaplatil za aplikáciu, a tak by bolo dobré ju využívať.

Ale hlavne je dobré vnímať, že nič z tohoto nie je a priori kritika ČD alebo In-karty - ostatne skoro všetci ju tu máme. Ide jedine o porovnanie s tým, čo práve predstavil Leo.
20.09.2013 (14:57)  
Ne, výkonnostní bonus není to, o čem se tu píše. :-) To je čistě sleva za nákup na eshopu nebo automatu, pokud zrovna nekupujete Včasnou či Akční jízdenku. Prvek loyalty programu to nemá.

Pak by ale bylo seriózní napsat, že ČD sice bonus program mají, ale ten dle vašeho názoru nemá "prvky loyalty programu". Ne místo toho výslovně napsat, že nemají nic.

Navíc ať koukám, jak koukám, tak jediný "prvek loyalty programu" na té Smile kartě je ta kofola. Zbytek je také jen prosté vyplácení procent zpět na kredit.
registrovaný uživatel Sim 
20.09.2013 (14:13)  
turista, Pavel Dvorak > pokud se nepletu, modri "nabizi" dva druhy triprocentniho bonusu:
- za samoobsluzne odbaveni
- za bezhotovostni nakup
... pricemz u mnou nejcasteji pouzivanych jizdenek neplati ani jedno z toho, prestoze logika rika, ze pri nakupu pres eshop, placenim kartou a ukazanim jizdenky na displeji notesu/telefonu vse resim jak bezhotovostne, tak samoobluzne.

Takze, kde je nejaka motivace tohoto systemu?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko