..: Trať z Mělníka do Mšena je ve špatném stavu, zastavuje se provoz :..

MUV 69, Mšeno, foto: Strnda Mšeno — Neděle 14. září bude zatím posledním dnem, kdy se cestující budou moci svézt po středočeské železniční trati 076 v úseku mezi Mělníkem a Mšenem. Od 15. září České dráhy totiž nahrazují všechny vlaky náhradní autobusovou dopravou, která u některých spojů pojede již ze stanice Skalsko. Důvodem zavedení NAD je havarijní stav železničního svršku, který dospěl až do stavu, kdy bylo nutné v celém traťovém úseku zavést trvalé omezení rychlosti na pouhých 10 km/h, které prakticky znemožňuje efektivní vedení jakýchkoli vlaků osobní dopravy a v důsledku se rovná zastavení provozu. České dráhy na svém webu omezení provozu v úseku Mělník - Mšeno avizují do konce října, přičemž v závěru desátého měsíce by mělo dojít k zastavení provozu v celé délce trati, tedy až do Mladé Boleslavi. Již nyní je však jasné, že cestující se po trati nesvezou po mnohem delší dobu.

SVP-74.018, foto: Louis Armstrong Problémy s infrastrukturou, jejímž správcem je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), se na trati postupně objevují již řadu měsíců. Na trati vzniklo několik pomalých jízd, i stovky metrů dlouhých, které pravidelně u některých vlaků způsobovaly mírná zpoždění v řádu minut v závislosti na typu hnacího vozidla, adhezních podmínkách a počtu cestujících. To potvrzuje i mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský: „Část tratě v úseku Mělník - Mšeno je dlouhodobě v horším stavu. Z těchto důvodů jsme v části úseku již v červenci snížili rychlost z 50 km/h na 20 km/h, dále k 15. září snížíme v celém úseku rychlost na 10 km/h a také bude snížen možný nápravový tlak, vše z důvodu bezpečnosti železničního provozu,“ říká Ptačinský. Termín skončení výluky a znovuobnovení provozu přitom není zatím na obzoru: „V současné době SŽDC žádá Drážní úřad o omezení provozování dráhy, na základě čehož bude úsek vyloučen z provozu. Nyní SŽDC zadává jednostupňovou dokumentaci, která bude řešit rozsah nutných opravných prací. Za předpokladu finančního pokrytí opravy předpokládáme v 1. čtvrtletí vysoutěžení zhotovitele a následnou realizaci pak ve 2. čtvrtletí příštího roku,“ dodává Šťáhlavský. Otázkou však zůstává, zda by se příprava oprav neměla začínat dříve než při zastavení provozu a takto havarijním stavu.

Tabulka: Přehled pomalých jízd v trati Mělník - Mšeno, stav k 8. 9. 2014. Zdroj: SŽDC
Začátek úsekuKonec úsekuDélka úsekuTraťová rychlostPomalá jízda
km 4,780km 4,840 60 m40 km/h20 km/h
km 6,080km 6,580 500 m50 km/h20 km/h
km 17,370km 19,8502 480 m50 km/h20 km/h
km 20,350km 20,850 500 m50 km/h20 km/h
km 22,080km 22,275 195 m50 km/h20 km/h

Komplikací pro cestující bude po zahájení výluky i plánovaná podoba náhradní dopravy. Ta totiž nebude ve Mšeně z důvodu uzávěry komunikace zajíždět k nádraží a nebude tak zajištěn přestup mezi některými vlaky a autobusy pro cestující tranzitující přes tuto stanici, případně bude vcelku složitý s delší časovou prodlevou.

Odkaz: Výlukový jízdní řád (PDF)

Zdroje: České dráhy, Správa železniční dopravní cesty


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 10.9.2014 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
11.09.2014 (13:05)  
Tak mám nějakou divnou mapu, ono to tak vypadalo, že obě větve tratě ve Skalsku vedou jakoby do Chotětova, je to jinak. Ta Mladá Boleslav jinak udělat nepůjde, terén to nedovolí. Ovšem nic nebrání tomu, trasovat při mimořádnostech vlak ze Škodovky do Mělníka, naopak by se odlehčil úsek ze Všetat. Taky by šlo trasovat vlak ze Škodovky přímo do přístavu, tedy pokud by někdo chtěl přepravovat auta lodí, nebo navážet lodí komponenty do aut.

Na neschopnost sítě poskytovat odklonové trasy se jednou dojede, pokud se zruší lokálky. Rekonstruují se koridory, bývalo dobrým zvykem používat vytěžené koleje a pražce na obnovu méně důležitých tratí, jenomže to zase neumožňuje někomu podíl do kapsy za materiál, takže asi zase nic.

Za Rakouska když armáda stanovila, že je trať strategicky důležitá, tak trať byla, a byly i různé oblouky tak aby se nemuselo ve stanicích obracet, ty oblouky nějak zmizely pod záminkou údržby.
registrovaný uživatel Dýka 
11.09.2014 (12:15)  
K té opravě Čistá - Kralovice. Původně byla snaha neopravovat trať vůbec a nechat provoz jen do Čisté. I kvůli tomu mostu přes Javornici ve Strachovicích, který byl tehdy v havarijním stavu. Jenže ZZN Kralovice mělo v Kralovicích vlečku (zaústěnou do mladotického zhlaví) a když ji nemohlo kvůli nesjízdnosti tratě provozovat, podalo žalobu na vlastníka dráhy. Ten dokument jsem tehdy viděl na webu, ale kdo by si ho schovával, že... Jmenovalo se to "neumožnění styku s jinými dráhami". A to zachránilo provoz aspoň do Kralovic.
registrovaný uživatel 55p 
11.09.2014 (10:53)  
M 474 003: Úvrať není ve Skalsku, ale až právě před Mladou Boleslaví při zaústění do stanice.
editor nebo admin ŽP RaPa  mail  
11.09.2014 (10:49)  
M 474 003: Od kdy je ve Skalsku úvrať? To možná tak ve směru od Boleslavi na Cetno, jenže jaksi už bez kolejí… V Boleslavi je to nešťastné, to jo.
registrovaný uživatel MP22 
11.09.2014 (10:31)  
Dobrý den, já se Vám divím, že se tak divíte. Styl SŽDC je přece nechat všechno vyhnít. A když něco udělat, tak na to napálit takovou cenu, že od toho půjdou všichni pryč (viz Bartoušov za 200 mega…). A MD? To lokálky nechává čistě na krajích jakožto objednateli dopravy. Nechci malovat čerta na zeď, ale v dalších letech se dočkáme ještě mnohého rušení. Proč? Mj. i protože železnice nedokáže zajet na náměstí, není pružná jako autobusy, vozidla jsou mnohokrát dražší. Jen si vezměte třaba kola. Za bus se dá vozík za pár korun na 20 kol a frčí se - viz Krkonoše, Orlické hory. Nopak by se měly cpát prachy do páteřních tratí a elektrifikace. Leč jsme v Čechách, takže ušetřené peníze potečou úplně jinam :-(
11.09.2014 (10:28)  
Indi: tebou popisovaný stav nastal v r. 1997 mezi Kralovicemi a Mladoticemi na trati 162 Rakovník-Mladotice. Jednoduše se řeklo, že "trať je nesjízdná", přičemž tomu předcházelo rozmístění pomalých jízd na úsecích, kde nastal stav popisovaný topičem (chybějící vrtule, podkladnice, šrouby, shnilé pražce atd.).
Náhradní doprava fungovala 4 roky (mezi Kralovicemi a Mladoticemi), kdy se pak zcela nesystémově opravila trať z Čisté jen do Kralovic místo celého úseku. Tato vloni 12 let stará investice v řádu desítek milionů přišla vniveč (spolu se 3 roky starou celkovou renovací mostu ve Strachovicích) z důvodů prakticky celkového zastavení provozu mezi Čistou a Kralovicemi. Sice zde jezdí jen pár ve všední dny a tři páry o víkendu, ale lidé si zde už převykli na jízdu autobusem a mnohem častěji přesedli do aut. Nikdo nebude přestupovat na necelých 30 km mezi autobusem a vlakem, když může jet přímo.
11.09.2014 (10:19)  
SŽDC na to jednou dojede. Vzhledem k tomu, že jsou v okolí tratě převážně jednokolejné a v brzké době se dá předpokládat provoz většiny vozidel s počítačovým řízením, které si žije vlastním životem a vymýšlí neexistující závady a blokuje celé vozidlo, vegetace taky není udržovaná tak, aby vyloučila pády stromů na trať a vůbec celková spolehlivost jde od 10 k 5, tak se hodí každá alternativní trasa. V prípadě této lokálky je problém úvrať ve Skalsku a nesmyslné zaústění do "uzlu" Mladá Boleslav. Tohle by se mělo vyřešit, trať opravit a používat, nelze jenom počítat, kolik tam bydlí lidí a kolik je ochotné jezdit vlakem. Jedomže SŽDC jí nechá rozpadnout, aby jí nekoupil nějaký soukromník, který by dokázal, že jí provozovat a udržovat lze. Něco jiného je trať do Mochova, tam jsou jasně ve výhodě autobusy a kdyby se nepočítalo s tím, že se do rozvodny jednou za x let poveze transformátor, tak trať není vůbec potřeba.
11.09.2014 (9:44)  
bartik09: Pokud chce někdo zastavit provoz na lokálce, tak asi ano. Ale pokud chce někdo trvale zajišťovat optimální dopravní obslužnost regionu, i třeba s převedním vlaků na busy, asi to ta nejlepší cesta není... Navíc v tomto případě si nejsem moc jistý, kdo vlastne chce zastavit provoz a kdo ne, když se mluví (ano, zatím mluví) o opravě tratě...
11.09.2014 (9:29)  
Joska Holibajda: Já zas nevidím důvod, proč by se nemohla pro deset tisíc lidí udržet menší dráha. Ovšem, muselo by se na ni občas trochu sáhnout (to nestojí miliardy), aby nabídla požadované parametry spojení. A navíc tu máte ten turistický ruch. Pokud bychom ke všemu přistupovali takto, můžeme nakonec úplně odepsat obyvatelný venkov i obyvatelná města. Jedno se vylidní, druhé přelidní, anebo bude přinejmenším ve městech neúnosné množství aut. To samé továrny, přeprava zboží. Obří monofunkční betonové plochy pospojované v lepším případě ucelenými vlaky, v horším stovkami kamionů. Přehnaná centralizace a přehnaná orientace na silnici. I toto by byl jeden z příspěvků. A když vidím, jak se jinde v síti vesele investuje do kravin, jež jsou opět často jen vizitkou neschopnosti běžné údržby a někdy též megalomanství, říkám si jen, abychom jednou neměli železnici namísto k dopravě jen pro zábavu "velkých dětí".
11.09.2014 (9:14)  
Pominu všehny spekulace výše a zeptám se- kolik peněz (za přepravní výkony na této lokálce) mohla SŽDC dostat za posledních (třeba) pět let?
Odpovídá stav tratě těmto vybraným poplatkům?

Vůbec to tam neznám, letos jsem se shodou okolností v okolí této lokálky ocitnul ale tohoto tristního stavu jsem si nevšiml.

Jen tak pro zajímavost- v zákonech se nevyznám, ale když požádám o informace o hospodaření u této tratě, tak by mě SŽDC (jako státní organizace) měla podklady poskytnout?
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko