Mšeno — Neděle 14. září bude zatím posledním dnem, kdy se cestující budou moci svézt po středočeské železniční trati 076 v úseku mezi Mělníkem a Mšenem. Od 15. září České dráhy totiž nahrazují všechny vlaky náhradní autobusovou dopravou, která u některých spojů pojede již ze stanice Skalsko. Důvodem zavedení NAD je havarijní stav železničního svršku, který dospěl až do stavu, kdy bylo nutné v celém traťovém úseku zavést trvalé omezení rychlosti na pouhých 10 km/h, které prakticky znemožňuje efektivní vedení jakýchkoli vlaků osobní dopravy a v důsledku se rovná zastavení provozu. České dráhy na svém webu omezení provozu v úseku Mělník - Mšeno avizují do konce října, přičemž v závěru desátého měsíce by mělo dojít k zastavení provozu v celé délce trati, tedy až do Mladé Boleslavi. Již nyní je však jasné, že cestující se po trati nesvezou po mnohem delší dobu.
Problémy s infrastrukturou, jejímž správcem je Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), se na trati postupně objevují již řadu měsíců. Na trati vzniklo několik pomalých jízd, i stovky metrů dlouhých, které pravidelně u některých vlaků způsobovaly mírná zpoždění v řádu minut v závislosti na typu hnacího vozidla, adhezních podmínkách a počtu cestujících. To potvrzuje i mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský: „Část tratě v úseku Mělník - Mšeno je dlouhodobě v horším stavu. Z těchto důvodů jsme v části úseku již v červenci snížili rychlost z 50 km/h na 20 km/h, dále k 15. září snížíme v celém úseku rychlost na 10 km/h a také bude snížen možný nápravový tlak, vše z důvodu bezpečnosti železničního provozu,“ říká Ptačinský. Termín skončení výluky a znovuobnovení provozu přitom není zatím na obzoru: „V současné době SŽDC žádá Drážní úřad o omezení provozování dráhy, na základě čehož bude úsek vyloučen z provozu. Nyní SŽDC zadává jednostupňovou dokumentaci, která bude řešit rozsah nutných opravných prací. Za předpokladu finančního pokrytí opravy předpokládáme v 1. čtvrtletí vysoutěžení zhotovitele a následnou realizaci pak ve 2. čtvrtletí příštího roku,“ dodává Šťáhlavský. Otázkou však zůstává, zda by se příprava oprav neměla začínat dříve než při zastavení provozu a takto havarijním stavu.
Začátek úseku | Konec úseku | Délka úseku | Traťová rychlost | Pomalá jízda |
---|---|---|---|---|
km 4,780 | km 4,840 | 60 m | 40 km/h | 20 km/h |
km 6,080 | km 6,580 | 500 m | 50 km/h | 20 km/h |
km 17,370 | km 19,850 | 2 480 m | 50 km/h | 20 km/h |
km 20,350 | km 20,850 | 500 m | 50 km/h | 20 km/h |
km 22,080 | km 22,275 | 195 m | 50 km/h | 20 km/h |
Komplikací pro cestující bude po zahájení výluky i plánovaná podoba náhradní dopravy. Ta totiž nebude ve Mšeně z důvodu uzávěry komunikace zajíždět k nádraží a nebude tak zajištěn přestup mezi některými vlaky a autobusy pro cestující tranzitující přes tuto stanici, případně bude vcelku složitý s delší časovou prodlevou.
Odkaz: Výlukový jízdní řád (PDF)
Zdroje: České dráhy, Správa železniční dopravní cesty
Na neschopnost sítě poskytovat odklonové trasy se jednou dojede, pokud se zruší lokálky. Rekonstruují se koridory, bývalo dobrým zvykem používat vytěžené koleje a pražce na obnovu méně důležitých tratí, jenomže to zase neumožňuje někomu podíl do kapsy za materiál, takže asi zase nic.
Za Rakouska když armáda stanovila, že je trať strategicky důležitá, tak trať byla, a byly i různé oblouky tak aby se nemuselo ve stanicích obracet, ty oblouky nějak zmizely pod záminkou údržby.
Náhradní doprava fungovala 4 roky (mezi Kralovicemi a Mladoticemi), kdy se pak zcela nesystémově opravila trať z Čisté jen do Kralovic místo celého úseku. Tato vloni 12 let stará investice v řádu desítek milionů přišla vniveč (spolu se 3 roky starou celkovou renovací mostu ve Strachovicích) z důvodů prakticky celkového zastavení provozu mezi Čistou a Kralovicemi. Sice zde jezdí jen pár ve všední dny a tři páry o víkendu, ale lidé si zde už převykli na jízdu autobusem a mnohem častěji přesedli do aut. Nikdo nebude přestupovat na necelých 30 km mezi autobusem a vlakem, když může jet přímo.
Odpovídá stav tratě těmto vybraným poplatkům?
Vůbec to tam neznám, letos jsem se shodou okolností v okolí této lokálky ocitnul ale tohoto tristního stavu jsem si nevšiml.
Jen tak pro zajímavost- v zákonech se nevyznám, ale když požádám o informace o hospodaření u této tratě, tak by mě SŽDC (jako státní organizace) měla podklady poskytnout?
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.