..: Ve Švédsku už pracují na novém jízdním řádu :..

X60 SL, Stockholm Central, foto: Martin Válek Stockholm — Švédský správce dopravní cesty Trafikverket zahájil přípravy ke kompletaci jízdního řádu pro příští období, který by měl začít platit od 15. prosince 2013. Od dopravců obdržel celkem 46 požadavků na přidělení dopravní cesty, 27 operátorů chce zajišťovat osobní přepravu, 13 operátorů se bude věnovat dopravě nákladní. Zbytek je pro údržbu a další práce.

Železniční doprava ve Švédsku je deregulována a všechny subjekty, které splňují bezpečnostní požadavky a ekonomickou životaschopnost, mohou požádat o přístup k síti. Překročí-li počet žádostí kapacitu dopravní cesty, pak bude Trafikverket upřednostňovat ty subjekty, které vykazují největší ekonomický přínos. Nebude to jednoduché rozhodování, protože v některých časech požadavky převyšuji kapacitní možnosti.

An SL Class X60 and SJ Class X2 high speed train at Stockholm central., foto: Gustav Gullberg Největší zájem u osobní dopravy je na trase mezi dvěma největšími švédskými městy – Stockholmem a Göteborgem. Dosud je hlavním operátorem společnost SJ, která provozuje řadu vlaků denně. Skandinaviska Jernbanor nasazují na tuto linku zatím jeden pár denně od čtvrtku do neděle. Nyní získávají novou konkurenci – s novým jízdním řádem by chtěly vyjet společnosti MTR Nordic a Citytåget i Sverige.

MTR Nordic je „dcera“ čínské, resp. hongkongské dopravní společnosti. Ta v roce 2009 získala smlouvu na provozování stockholmského metra, která jí vyprší v roce 2018. Společnost se ale chce dále etablovat na evropském dopravním trhu a zahájení železniční dopravy ve Švédsku by mělo být jejím dalším krůčkem. Bude-li úspěšné, dají se očekávat další kroky a expanze. Mimo Švédsko již MTR nabízí své evropské železniční služby ve Velké Británii – zajišťuje provoz London Overground. Tam již za první pololetí roku 2012 ohlásila MTR meziroční zvýšení tržeb o 6,1 %. MTR se v minulém období ucházela o franšízy na Essex Thameside a Thameslink. Nakonec své záměry ale odložila.

Johan Söör, obchodní ředitel pro rozvoj MTR Nordic, nechtěl zatím prozradit kolik spojů by měli mezi Stockholmem a Göteborgem provozovat a jaká vozidla budou nasazena. Proslýchá se, že ale požádali o 52 tras (během týdne) mezi oběma městy. I když některé spoje nebudou jezdit denně, vychází průměrný počet spojů na deset.

MTR je společnost založená v roce 1975 se sídlem v Hong Kongu. „Doma“ denně přepraví 5,5 milionu cestujících, v zahraničí, kde většinou zajišťuje provoz linek metra, (Čína – Peking, Hangzhou, Shenzen, Austrálie – Melbourne, Velká Británie – Londýn, Švédsko – Stockholm) denně pak přepraví 3,5 milionu osob.

Celkové tržby skupiny dosáhly za první pololetí 2012 2,2 miliardy amerických dolarů, přitom výnosy mimo Hong Kong vzrostly meziročně o 2,66 %. Mezinárodní operace se na obratu společnosti podílejí 36,9 %, evropské aktivity představují 9 % celkových příjmů.

Mattias Söderhielm, spolumajitel a generální ředitel nové vzniklé společnosti Citytåget i Sverige, přichází s konceptem „normálního“ vlaku, který chce spustit co nejdříve. Se standardními německými vozy a lokomotivami, (odkoupeny ojeté, obdobně jako český RJ), které mohou jezdit 200 km/h a nebudou zastavovat v každém městě, mohou mít stejnou jízdní dobu jako konkurenční vlaky X2000 společnosti SJ – tedy 3 hodiny a 11 minut.

Zdroje: blogg.gp.se, IChainnel, International Railway Journal [1], [2], [3], MTR Nordic, Railway Gazette, Wikimedia Commons


Vlad Poslat mail autorovi | 9.5.2013 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Jízdní řád

Ďalšie z regiónu Švédsko

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko