..: Rušení dálkových vlaků bude jen minimální :..

754.062, Kralice nad Oslavou - Náměšť nad Oslavou, foto: PulyPraha (aktualizováno 22.9.) — Ministerstvo dopravy po předchozích pokusech ušetřit na objednávce vlaků s co nejmenšími následky na systém dálkové dopravy nedávno usilovalo u Ministerstva financí o navýšení rozpočtu až o 9 miliard korun pro období do roku 2014 tak, aby bylo schopno alespoň dostát svým závazkům v Operačním programu doprava a v neposlední řadě také vůči státem vlastněnému dopravci. Původně bylo ve hře nejen krácení subvencí na provoz dálkových vlaků až o 200 milionů korun, ale i subvencí pro regionální dopravu až o 600 milionů korun. Ve hře jsou také finance pro odkládané dopravní stavby s již uzavřenými smlouvami, ale to jen v případě, pokud ministerstvo získá namísto devíti čtrnáct miliard korun, což je v současné situaci krajně nepravděpodobné. Tyto stavby se v případě odkladů budou neustále dále prodražovat. Nyní byla přislíbena alespoň část investic pro dálkovou a regionální vlakovou dopravu na příští rok.

Reálné obzory začalo rozhodnutí o omezení subvencí na provoz osobní železniční dopravy získávat v polovině srpna. V původním návrhu se počítalo s omezením dálkových spojů v rozsahu kolem 200 milionů korun, což by odpovídalo zhruba osmi procentům spojů, resp. asi čtyřiceti vlaků. Ministerstvo dopravy přišlo s tímto krokem těsně před dokončením jízdních řádů pro nadcházející rok, jejichž uzávěrka byla původně stanovená na 5. září. Ta byla nakonec již dvakrát odložena pro získání více času na úpravy a původně i pro rozsáhlejší změny navazujících vlakových a autobusových spojů, které by byly tímto krokem v některých případech naprosto znehodnoceny.

854.030 vede rychlík na trati 238 v úseku Žďárec u Skutče - Pokřikov, 16. 4. 2011, foto: Matouš DanielkaNěkteré linky, které se měly rušit, navíc v současné době netrpí přílišným nedostatkem cestujících, naopak, v dopravních špičkách jezdí někdy i na hranici své maximální kapacity sedících i stojících cestujících, jako tomu je například u rychlíků Pardubice - Havlíčkův Brod. Zánik těchto ve většině případů páteřních vlaků by se navíc mohl velmi výrazným způsobem dotkout obsazenosti návazných spojů, v jejímž důsledku bychom bývali mohli hovořit až o rozpadu fungujícího systému železniční dopravy či o maření krajských investic využitých v regionální dopravě ze strany Ministerstva dopravy. Cestující by museli využívat vlaky v jiných časových polohách, nebo jiný způsob dopravy, kterým by však ve větší míře nebyla možna zajistit autobusová doprava a to z kapacitních důvodů. Na řadu by tak bývala mohla přijít hlavně individuální automobilová doprava, která by tak ještě více zahltila už tak většinou přetížené silnice.

914 021-1, Šenov u NJ, foto: Martin GrillÚspory se navíc měly dotknou rovněž regionální dopravy objednávané jednotlivými kraji. Ministerstvo financí se totiž rozhodlo snížit platbu krajům pro příští rok až o již zmiňovaných 600 milionů korun. Například v kraji Vysočina by tak v rozpočtu chybělo více než třicet milionů korun na provoz regionální dopravy, která by tak musela být až o 20 procent vlakokilometrů omezena. Stát by tímto porušil dohodu s kraji (resp. kraje poruší smlouvu s dopravci), kterou uzavřela předchozí úřednická vláda Jana Fischera, když se před podpisem dlouhodobých smluv krajů s dopravci zavázala na deset let subvencovat jednotlivým krajům objednávku osobních vlaků v celkové výši 2,6 miliardy korun ročně. Současní představitelé však oponují tím, že memorandum nebylo právně závazné, jelikož ho schválila pouze vláda a nikoliv parlament.

749 039-4, foto: FilipoReakce informovaných občanů a organizací na sebe nenechaly dlouho čekat. Se stanoviskem ke škrtům přišla organizace ProAlt - "iniciativa pro kritiku reforem a na podporu alternativ". Navržené škrty v dálkové dopravě jsou podle iniciativy nepřípustné přinejmenším ze čtyř důvodů: jednak narušují pracně budovaný systém dálkové dopravy; za druhé byly ohlášeny až po skončení připomínkovací lhůty jízdních řádů a v krajích vyvolají chaos; kromě toho postihují zejména ekonomicky slabší oblasti, které jsou již dnes obtížně dostupné, což je případ Šluknovského výběžku nebo trati Krnov - Jeseník; a za čtvrté se iniciativa staví proti omezování veřejné dopravy vůbec. Místo omezování veřejných služeb iniciativa doporučuje úsporná opatření směřovaná na vrcholový management ČD. V podobném duchu formuloval svou tiskovou zprávu Svaz cestujících ve veřejné dopravě. Upozorňuje, že zrušení 8 % spojů by přineslo úsporu pouhých 4 % prostředků. Kromě toho by nedodržení smluv a memoranda představovalo "jednoznačný vzkaz soukromým dopravcům, že stát není schopen dostát svým závazkům a že by se plánovaných výběrových řízení na dálkové spoje v osobní železniční dopravě raději neměli účastnit, protože vláda jim stejně nezaplatí tolik, kolik původně slíbí." Obě iniciativy upozorňují, že proklamovaná úspora se může nakonec mnohem více prodražit. Škrty by totiž vedle snížení kvality života vedly také ke zvýšení nezaměstnanosti či menším příjmům z jízdného, což by se mohlo v budoucnu stát záminkou k dalšímu kolu škrtů.

R 1248 na trati 200, foto: Martin KlecánNakonec je ale naštěstí vše jinak a masivní rušení vlaků se nekoná. Přibližně v polovině září totiž přišlo Ministerstvo dopravy s kompromisním řešením. Místo několika desítek spojů se nakonec zruší ze strany MD pravděpodobně pouze dvě relace dálkové dopravy, a to rychlíky Pardubice - Havlíčkův Brod, které částečně nahradí kraje novými spoji, a spěšné vlaky Rakovník - Chomutov - Jirkov vedené regionovou, někdejší příklad dohody dvou krajů a ministerstva na společné objednávce. Další rychlíky původně navrhované ke zrušení, jako například relace Ostrava - Jeseník nebo úsek Nový Bor - Rumburk se nakonec rušit nebudou. Ministerstvu z potřebných dvou set milionů totiž nakonec bude chybět jen 50 milionů. To původně mělo odpovídat právě pouze dvěma již zmíněným linkám, které ministerstvo údajně v každém případě již nechtělo objednat, ale to se ve čtvrtek opět změnilo. Ministerstvo významně omezí také linku Praha - Písek - České Budějovice a několik jednotlivých spojů na dalších tratích, například v úseku Turnov - Tanvald, ale i jinde. Také nakonec nebude objednána diskutabilní nová linka Olomouc - Ostrava, která měla nahradit zrušené zastavovánívlaků vyšší kvality Českých drah. Zda tam však ty budou zastavovat, se zatím neví. Ministerstvo nakonec najde část peněz i pro kraje na regionální dopravu, kde zaplatí stát asi 300 milionů korun. Druhou polovinu však požaduje ministr Pavel Dobeš ušetřit také po dopravcích, tedy hlavně Českých drahách, a krajích. Konečný návrh jízdního řádu tak bude pravděděpodobně opět odložen, jelikož plán Ministerstva dopravy musí ještě schválit vláda a také potvrdit kraje spolu s dopravci. Na definitivní návrh jízdního řádu 2011/2012 si tak musíme ještě několik týdnů počkat. Jakmile bude znám, přineseme vám podrobnější informace. Problém vyvstane v případě, že nedojde ke včasnému uzavření jízdních řádů. O možných následcích raději ani nepřemýšlet.

810.191-7, Hostašovice, foto: Zdeněk ŠnajdrNavíc České dráhy s rozhodnutím „část peněz ušetří dopravce“ zásadně nesouhlasí. „My jsme komerční firma, tzn., že pokud nemáme pokryté náklady na vedení určitého spoje, tak ho nemůžeme provozovat, protože ho nemáme z čeho zaplatit. Nemůžeme rozprodávat majetek, abychom zaplatili naftu či elektřinu,“ říká mluvčí podniku Radek Joklík pro Českou televizi a dodává: „Pokud jde o úspory, tak náš manévrovací prostor je už teď velmi omezený. Například vloni jsme propustili 2 000 převážně administrativních pracovníků. Takže i když teď budeme znovu hledat v režijních a administrativních nákladech úspory, tak těch požadovaných 150 miliónů korun tam určitě nenajdeme.“ Tytu skutečnosti odráží dlouhodobé vztahy mezi ministerstvem dopravy a národním dopravcem ještě z doby, kdy osobní dopravu dofinancovávala doprava nákladní a neprobíhala téměř žádná obnova vozového parku, což v dnešní době není možné i vzhledem k nastupující konkurenci.

Příloha: Seznam všech rychlíků původně navržených ke zrušení (zdroj: iDNES)

Zdroj: ŽelPage, Ministerstvo dopravy, ČT24 (1) (2) (3), Aktuálně.cz, Novinky.cz


Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel kave 
22.09.2011 (22:07)  
Michal Drábek: Co je špatného na názvu Sp 1730 Hruškovice?
Vysvětlete nám neznalým nebo nedůvtipným.
registrovaný uživatel SYN 
22.09.2011 (21:57)  
PN: No já Vám nevím, investice do 255, zadrátování... a ta investice by asi musela být podstatná, jinak to bude trapně pomalá lokálka, co nedokáže konkurovat ani autobusu, o autu nemluvě... (no fakt je že tím směrem ani silnice nejsou nic moc)...
Ale je to balík obrovskej, za to by asi byl půlhodinovej takt busů na mnoho let dopředu... a výsledek nejistý, fakt nevím jestli zrovna toto je ten nejlepší směr pro investování.
22.09.2011 (20:20)  
Aktualizace 22.9. - Ministerstvo definitivně schválilo snížení objednávky oproti původnímu plánu o cca 6 - 7 %, kromě linek Lužná - Most a Pardubice - Havlíčkův Brod se zruší i další jednotlivé spoje na jiných relacích, významné omezení čeká linku Praha - Příbram - České Budějovice nebo Turnov - Tanvald. Konečná podoba bude zveřejněna do několika dnů, na ŽelPage budeme informovat.
registrovaný uživatel PN  mail  
22.09.2011 (19:10)  
Busman: Nápady jsou to oba docela zajímavé. Možná že přímé vlaky Brno – Hustopeče by zavřely pusu stěžovatelům z Hustopečí, kteří dodnes teskní po zrušených přímých autobusech. Na druhou stranu, když jim tam ty přímé autobusy dopravce Bors zavedl ze svého, nedotované na podnikatelské riziko, vydržely jen rok. Jezdily totiž prázdné. Tak nevím.
Možná lepším řešením by pro tento region bylo zadrátování 255 a vedení Sp Hodonín – Brno přes Čejč celodenně po dvou hodinách a zachování současného dvouhodinového taktu R Olomouc – Břeclav – Brno s tím, že z Hodonína a Brna by se vytvořil (pseudo)proklad do celodenní hodiny. To by asi posloužilo regionu více. Navíc by se daly i současné Os do Hrušovan resp. Vranova protáhnout přes Čejč do Hodonína, čímž by dostaly obce po trase 255 komfortní spojení s Brnem, které jim nyní jaksi chybí, což je škoda, protože zrovna 255 je jedna z lokálek, které mají potenciál do budoucnosti, ale je potřeba do ní investovat. Ale kde hledat peníze v době, kdy je naopak snaha co nejvíce ušetřit?
22.09.2011 (18:05)  
Michal Drábek:
Samozřejmě, že jsem svůj příspěvek zaměřoval spíše na dojíždění typu Suchov-Kyjov, Blatnička-Uh. Hradiště a jiné. Snažil jsem se jen zapolemizovat nad tou údajnou potřebou rychlé hodinovky všude. Na 340 potřeba není a to není jen můj názor. NIKDO z Veselí nepojede do Brna osobákem, neboť má každou lichou spojení se Sp. Osobák tady jede durch jen kvůli soupravě řekl bych. To jsou samostatné relace z Hradiště do Veselí, z Veselí do Kyjova, pak takové "území nikoho" a od Nesovic je to všechno k Brnu. Nikdo si tu nestěžuje. Spíše jsou lidé rádi, že "to jezdí furt stejně co dvě hodiny". Ale pozor! Nejen vlaky, ale i návazná bus doprava. Takže platí to mé přehnané, že odkudkoliv kamkoliv ve dvouhodině. No a k tomu vašemu "čekání dvě hodiny" lze říct jen to, že já nikde nečekám, prostě vyrazím pěšky z Karlína v celou sudou a na hl.n. ještě v klidu stihnu kafe a cigáro. A jako dvouhodinový celodenní (i o víkendu!) takt Praha - maloměsto kdesi na jihu; beru jako dost dobrý komfort. Tož tak...

rpet:
Rozesmál jsi mě. V dobrém smyslu samozřejmě. Taky mi to přijde jako osmý div světa:-) Dík.
22.09.2011 (17:59)  
OK, já naopak Liberecko znám a jiné kraje které třeba znáte Vy neznám já. Ale zrovna na liberecku od prosince snad vyjedou ty Stadlery...
registrovaný uživatel Busman 
22.09.2011 (17:53)  
PN:
Jste z JMK, takže můžete posoudit
- co takhle 254 zadrátovat a vést tam zastávkový Flirt z Brna v půlhodinovém taktu
- flirtovat v hodinovém taktu na lince Brno-Břeclav-Hodonín, v úseku Brno-Šakvice bez zastávky (= 160 km/h)...
??
registrovaný uživatel PN  mail  
22.09.2011 (17:26)  
Michal Jaroš: Myslím že jste mě špatně pochopil. Nechci rušit osobní dopravu na všech tratích, kde jezdí 810, ale jen na těch, kde jezdí sólo 810 resp. 809, nejčastěji ještě v samoobsluze. Přiznám se, že neznám všechny tratě, které jste uvedl a upřímně, Liberecko jako takové téměř neznám. Snad jen o trati 036 něco vím a vím, že tam jezdí vždy 810 s přívěšákem, nezřídka více než jedním. To jistě není trať na zrušení. Spíše na to, aby tam místo těch 810 začalo jezdit konečně něco, co je na úrovni cestování 21. století. Na druhou stranu, abych se vrátil do regionu který znám, taková trať 254 na zrušení osobní dopravy je a nechápu, proč ji, jinak vcelku rozumný, Jihomoravský kraj platí. Podobně sólo 810 z Břeclavi do Hodonína a zpět, které mimo špičku vytvářejí hodinový takt. Zbytečně. Jedou totiž těsně po resp. před rychlíkem a tak Hodonín a Břeclav ten hodinový takt (no dobrá, pseudo takt) mají a ty tři nácestné zastávky jistě nepotřebují mimo špičku hodinový takt. A ušetřené peníze resp. vlkm by se daly využít na posílení tam, kde to má smysl. Třeba právě na té zde zmiňované Vláře, kde ten dvouhodinový proklad je absolutně nedostatečný.
registrovaný uživatel rpet  mail  
22.09.2011 (16:47)  
jezisimarja... co to mam zase s klavesnici??? pismenka jiny, nez chci, mezery to nedela... to je zase den...
registrovaný uživatel rpet  mail  
22.09.2011 (16:45)  
je fakt, ze zrovna na chomutovsku a jirkovsku by mela draha obrovsky potencial (nebot MHD tam fakt stoji za starou belu), ale to by se nejdriv musely vyresit debility typu Jirkov - mesto (jmenuje se to tak?), coz je zastavka v polich mezi dvema mesty. idiot, kterej tohle vymyslel, by mel jit do lochu na dozivoti. a pritom stacilo, aby se radne zainvestovalo do toho staryho nadrazi, co stoji u sidlidte ervenice, ci jak se to tam jmenuje, posadilo se to do nejakyho rozumnyho taktu (klidne i dvouhodinovyho, protoze hodinovku by to neuzivilo ani omylem) a melo by to smysl.

ovsem za situace, kdy MHD stoji za dve veci a vlak stavi v poli na koridoru nasypanem z hnedouhelnych zbytku... ...co se s tim da asi tak delat, kdyz nejsou penize na miliardovy reseni??
  1 2 3 4 5 6 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko