Łódź — (Doplněno) Důvodem pátečního vykolejení expresu u polské obce Baby, při němž zahynul jeden cestující a dalších 84 bylo zraněno, byla podle vyšetřovatelů příliš vysoká rychlost soupravy. Vlak TLK 14101 z Varšavy do Katovic podle záznamu z tachografu lokomotivy vjel do odbočky rychlostí 118 km/h, přičemž v současnosti je v daném místě traťová rychlost omezena na čtyřicítku. Z nehody už byl obviněn strojvedoucí, který teď bude čelit trestnímu stíhání. V okolních nemocnicích mezitím zůstává 22 osob, jež při vykolejení utrpěly těžší zranění. Provoz v úseku Koluszki - Częstochowa by měl být zcela obnoven v neděli večer po dokončení oprav trakčního vedení.
K vykolejení došlo v pátek v 16.15 u obce Baby nedaleko polského města Łódź. Expres dopravce PKP Intercity, který směřoval z Varšavy do Katovic, vezl ve čtyřvozové soupravě 280 cestujících. Nehoda následovala po přejetí výhybky vysokou rychlostí, načež kola vlaku vypadla z koleje a pokračovala v jízdě po pražcích. První vůz soupravy se poté převrátil na bok, lokomotiva EP07 a zbylé vagony zůstaly zpříčeny na trati. Testy na místě prokázaly, že obviněný strojvedoucí v době nehody nebyl pod vlivem alkoholu. Neštěstí na celý víkend ochromilo páteřní trať č. 100. Dálkové vlaky jezdí v průběhu víkendu odklonem přes stanice Łódź Widzew, Zduńską Wola a Siemkowice, zatímco v úseku Częstochowa - Baby byla zavedena kyvadlová doprava náhradní soupravou.
Tak mám pocit, že AVV začíná právě u vjezdu na Jih, od vjezdu se to rekonstruovalo až v roce 2005 a na tu vyšší rychlost než je z Lovosic až sem.
Joska: Autoblok nemusí byť, ale viacmenej musia byť koľajové obvody. A Kadaň - Chodov sú počítače náprav.
zaosai: Preto sa podľa všetkého bude po novom mačkať aj na zelenú
Chikatetsujin: Nie je to opakovač, je to "vlakový zabezpečovač s kontrolou bdelosti" a onen vyšší level je potom "vlakový zabezpečovač s kontrolou rýchlosti".
Joska, SYN: Aleš Liesk. (a kol.) maj vyriešené AVV s použitím GPS miesto MIB. Až sa tu zasa ukáže, môžete sa ho spýtať, či na viackoľajnej trati zadáva koľaj rušňovodič, alebo to vymakali nejak vyše ;)
U nás je s GPS mj. i ten problém že doposud nedisponuje dostatečným rozlišením na to aby se poznalo na které koleji se vlak momentálně nachází (tam kde jich je víc) - a že se u nás nejednou vyskytuje rozdílná Vmax mezi jednotlivými paralelními kolejemi...
Právě proto propaguju AVV. Než bude ETCS, tak nám AVV zajistí i větší bezpečnost, po nástupu ETCS aspoň ulehčí práci a ušetří energii.
Mimochodem, o tom, že VZ hlídá světla, ale neohlídá ty plechové cedule na začátku oblouků, o tom jsme tu už kdysi mluvili. Kdosi dokonce tvrdil, že u toho EC se to už málem stalo. Tehdy ale ještě byly Hrobce před rekonstrukcí a ve stanici nefungoval přenos návěstí. Fíra nezmáčknul živák a vlak díky tomu zastavil. Takže dnes je to v některých situacích paradoxně nebezpečnější, přestože trať je zrekonstruovaná.
Napadá mě, že by se přibrždění k rychlostníku dalo hlídat nějakým GPS zařízením. Na mašině by byl počítač s uloženou "mapou" tratě a přijímačem GPS signálu. Počítač by průběžně porovnával rychlost s polohou vlaku a kdyby zjistil, že hrozí nebezpečná situace, tak by otevřel kohout. Výhodou je, že to nepotřebuje traťovou část a dalo by se to využít (téměř) na celé síti. Nevýhodou je, že signál GPS není stoprocentní. Ale 95% je pořád výrazně víc než 0%.
S ETCS by to byl skutečně skok vpřed. Systém omezuje chyby strojvedoucích, ale těm na druhou stranu podává bohaté infromace stran jízdní cesty před vlakem. Vylepší se interoperabilita a otevře je možnost jezdit více než 160 km/h.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.