..: Evropská komise chce standardizovat informační systémy dopravců :..

Mezinárodní jízdenky, foto: ŽelPage Brusel — Evropská komise vidí oddělenost jednotlivých rezervačních a prodejních systémů jako překážku v liberalizaci železniční dopravy. Dokladem může být rozdílná nabídka jízdenek a místenek, které lze zakoupit v pražských pokladnách dopravců Českých drah a RegioJetu. Komise 5. května schválila návrh nařízení C(2011) 2962, které obsahuje technickou specifikaci interoperability (TSI) pro telematické aplikace v osobní dopravě. Příští rok pak Komise plánuje vydat druhé nařízení, které od přepravců bude vyžadovat přechod na standardizované počítačové systémy a postupy, které umožní vzájemnou výměnu dat, prodej jízdních dokladů a rezervací.

Jak např. uvádí tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, není problém si zakoupit jízdenku z Berlína do Kolína, protože rezervační systém Deutsche Bahn je propojený s rezervačním systémem Českých drah. Horší situace nastává, pokud by chtěl koupit cestující jízdenku například do Španělska. Zde mají České dráhy přehled jen o hlavních spojích, nikoliv o spojích regionálních. Při hledání problémů ale nemusíme chodit daleko – zatímco český rezervační systém ARES pokrývá výhodné tarify od ČR na východ, rezervační systém Galileo DB naopak zná tarify západní. Na pokladnách ČD tak sice získáte mezinárodní jízdenku do větších měst Německa, na mnohé výhodné nabídky DB ale nedosáhnete, stejně jako vás nezvládnou odbavit do všech cílových stanic a zastávek. "Chceme–li nalákat cestující do vlaků a má–li železnice konkurovat letecké dopravě, musíme cestujícím nabídnout jednodušší systém rezervací vlakových jízdenek tak, aby bylo možné podobně snadno jako v letecké dopravě zakoupit jízdenku z Berlína do Bratislavy či z Barcelony do Bruselu," říká evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.

Návrh této TSI vznikl na půdě Evropské železniční agentury (ERA). Více než jeden nový monolitický systém norma specifikuje standardy, jak jednotlivé existující rezervační systémy evropských železničních správ vzájemně propojit a sdílet tak všechny informace potřebné pro prodej jízdenek všemi prodejními kanály, rezervace, platby, odbavení zavazadel i další komunikaci mezi zázemím a jedoucím vlakem.

Zdroj: BBC News, Tourism Review, Euractiv, Independent, Naříženi C(2011) 2962 (v PDF)


miropiro | 26.6.2011 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Tarify

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
27.06.2011 (23:07)  
@ bartik09:
No jestli se mame bavit konkretne, tak si predstavuju system podobnej Otovymu www.vlakem.net

no, a ja ti zase konkretne odoponuju, ze bych Otu do svyho vnitrniho systemu nepustil - z mnoha duvodu. jeden z hlavnich by ovsem byl ten, ze Oto se nijak nepodilel na vyvoji naseho rezervanciho systemu, ale chtel by z nej nejak profitovat (jako prodejce, kdyby do nej mel pristup).

a ja se tedy ptam, proc bych mel nekomu zadarmo dat pristup k zisku, kdyz pri vyvoji systemu, kterej ma hodnotu desitek tisic KC, nehrab prstem??

ted teprve mi dochazi, ze to narizeni EU by bylo dost postaveny na hlavu...
registrovaný uživatel rpet  mail  
27.06.2011 (23:02)  
@ Jozef Petrak

ale ja ti pochopitelne rozumim, vzdyt to takhle funguje normalne, a ja tedy ted netusim, k cemu mi bude narizeni EU, byt se to tvari hezky. protoze to, co popisujes, plati preci normalne, ne?? ja mam pristup na levny listky DFDS, protoze jedim casto. pokud za mnou nekdo prijde, ze chce levnej trajekt, tak mu ho prodam - pres online prodej, kde ja mu jen natypuju interne tarif, a on si sam dovyplni zbytek, a taky to hned zacaluje. pokud nechce hned platit, nema lupen - logicky.

takze o cem je diskuse? o tom, ze kdyz do toho vleze EU a nejaka norma, bude muj popsany zpusob bezpecnejsi a jednodussi??

to tedy fakt tezko.
27.06.2011 (23:02)  
No jestli se mame bavit konkretne, tak si predstavuju system podobnej Otovymu www.vlakem.net, jen by si clovek tu jizdenku proste koupil, zaplatil by a jel by, s tim ze by mel i jasny podminky kdy a cim muze jet. Podle mne by to bylo lepsi nez soucasnej eklhaft typu "Akční sleva italských železnic.
Koupíte po internetu a jízdenku vyzvednete v italské stanici."
registrovaný uživatel Oto 
27.06.2011 (22:57)  
a kdyz ta cestovka bude mit primej pristup do nejakyho systemu, tak je tim zaruceno, ze zakaznik si objedna, zaplati a odebere??

Jistě. IATA agent může volná místa v dané knihovací třídě "podržet", počkat až zákazník zaplatí (což je lhůta v hodinách až dnech, podle podmínek tarifu), a pak teprve vystaví letenku.

Pokud by zákazník nezaplatil, agent rezervaci zruší s minimální ztrátou. Přesně toto jsem udělal včera ve 21:16 pro Foxxe (viz níže). Vytvořil jsem rezervaci v knihovací třídě X, ale nezaplatil.
27.06.2011 (22:53)  
rpet) Tak pokud zákazník přijde na pobočku/eshop, vybere, zaplatí a AŽ POTOM dostane lístek, je obchodník v klidu. To přeposílání, co tu navrhl M, byl bláhový postup "vybrat, zaplatit za zákazníka, poslat zákazníkovi a doufat, že to zaplatí". A i kdybychom čekali na jeho platbu a potom posílali, co s jízdenkou na jméno, den, vlak, když bude prodaná a zaplacená, a dotyčný ji odmítne.

Pazzy) Tak pokusy o tohle existují už v současnosti, jen namísto softwarového rozhraní se používá ten nejdražší možný hardware – člověk. Podívejte se do ČD Travel, kde vám vydávají jak z UNIPOKu ČD, tak z Galilea DB. Kocourkov...
registrovaný uživatel Pazzy 
27.06.2011 (22:52)  
Hm.... je vidět, že je platíme za "dobrou" práci. Že se ty lístky neuznávají má svůj důvod. Za A) akční nabídky jsou pro určité omezené skupiny spotřebitelů, železniční fanoušci si můžou říkat cokoli, ale kdyby to chtěli dát všem, tak sníží ceny lístků pro všechny. B) je hezký mít standard na všechno, ale zpravidla to nakonec akorát brání rozvoji, ptž jim pořád bude někdo kecat do vývoje jejich systémů. C) Kdyby se jim to vyplatilo, tak by to bylo jako níže zmíněných letenek, ten poměr lidí, co jezdí jen občas vůči denně dojíždějícím je úplně jiný než u letadel D) Většina velkých dopravních firem v Evropě jsou státní molochy, které mají zpravidla hodně omezenou konkurenci a tohle by prakticky byla spolupráce s konkurencí a to oni neradi, oni neradi hospodářskou soutěž. Třeba by se zjistilo, že je lepší koupit jízdenky ze Slovenska přes Rakousko než Česko...
Nakonec to povede jen k dalším komplikacím, milionu úředníků, kteří toto budou kontrolovat a pro uživatele se nic nezlepší, bohužel.... Cesta do pekel je lemována dobrými úmysly...
registrovaný uživatel rpet  mail  
27.06.2011 (22:50)  
@ Oto:
...Když si ji, nerefundovatelnou na konkrétní datum zákazník objedná, vy ji koupíte, a on neodebere, máte škodu 100%. Tohleto si může dovolit překupník lístků na fotbal, ale ne cestovní agentura. Cestovní agentura musí mít přístup přímo do systému...

a kdyz ta cestovka bude mit primej pristup do nejakyho systemu, tak je tim zaruceno, ze zakaznik si objedna, zaplati a odebere??

nebo jsem neco nepochopil???
registrovaný uživatel rpet  mail  
27.06.2011 (22:48)  
se priznam, ze jsem se teda ve vasem nazorovem stretu dost ztratil...

jasne, ze si lupen do londyna muzu nechat vystavit z Bad Schandau, to je asi dost logicky, kdyz tam vedou koleje. a ze pojedu az do londyna je mi jasny taky. takze az sem mi ta debata prijde dost nekonstruktivni.

to, ze nevidim cenu, je uz jina vec. bohuzel, pravdu mate tak nejak oba dva, jak Oto, tak M.

Oto ma pravdu v tom, ze jednodussi system, sjednoceny pod jedno reseni by byl urcite vitany zakazniky, mene uz zeleznicnimi dopravci.

stejne tak ma M pravdu v tom, ze rezervacni systemy letenkaru nevznikly proto, aby mel zakaznik jednodussi orientaci. vznikly proto, aby ta hromada prodejcu a preprodejcu, ktera se zivi preprodejem letenek, mela vse na jednom miste. bohuzel zakaznik se k nekterym velmi atraktivnim tarifum nedostane ani omylem - coz je logicke.

a obavam se, ze ani restriktivni narizeni EUk jednotnemu "API" nepovede ke kyzenemu zaveru, nebot si neumim predstavit, jak do nej CD budou sypat svoje obcasny nabidky typu "LIDLenka" ci "KAUFLANDka" - a hlavne bych chtel videt, jak by byl zajisten prodej takhle akcnich jizdenek pres jednotny evropsky rezervacni system zeleznic :D
27.06.2011 (22:48)  
M: Ale problem je, ze jedno zvyhodneny jizdny koupis jen na internetu, druhy jen na pokladne toho dopravce, treti i v pokladne RJ a ctvrty v mezinarodni pokladne CD. A je proste asi jednodussi koupit autobus a jet do toho mesta autobusem za svoje jizdny, nez se v tom prehrabovat.
registrovaný uživatel Oto 
27.06.2011 (22:40)  
A když vám zákazník jízdenku nezaplatí, můžete si ji strčit někam. Takto se opravdu podnikat nedá.

Ne, tomuto se prave rika podnikani...


Vy jste fakt komik. Jízdenka nejsou brambory, které můžete skladovat. Když si ji, nerefundovatelnou na konkrétní datum zákazník objedná, vy ji koupíte, a on neodebere, máte škodu 100%. Tohleto si může dovolit překupník lístků na fotbal, ale ne cestovní agentura. Cestovní agentura musí mít přístup přímo do systému.
  1 2 3 4 5 6 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko