Brusel — Evropská komise vidí oddělenost jednotlivých rezervačních a prodejních systémů jako překážku v liberalizaci železniční dopravy. Dokladem může být rozdílná nabídka jízdenek a místenek, které lze zakoupit v pražských pokladnách dopravců Českých drah a RegioJetu. Komise 5. května schválila návrh nařízení C(2011) 2962, které obsahuje technickou specifikaci interoperability (TSI) pro telematické aplikace v osobní dopravě. Příští rok pak Komise plánuje vydat druhé nařízení, které od přepravců bude vyžadovat přechod na standardizované počítačové systémy a postupy, které umožní vzájemnou výměnu dat, prodej jízdních dokladů a rezervací.
Jak např. uvádí tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, není problém si zakoupit jízdenku z Berlína do Kolína, protože rezervační systém Deutsche Bahn je propojený s rezervačním systémem Českých drah. Horší situace nastává, pokud by chtěl koupit cestující jízdenku například do Španělska. Zde mají České dráhy přehled jen o hlavních spojích, nikoliv o spojích regionálních. Při hledání problémů ale nemusíme chodit daleko – zatímco český rezervační systém ARES pokrývá výhodné tarify od ČR na východ, rezervační systém Galileo DB naopak zná tarify západní. Na pokladnách ČD tak sice získáte mezinárodní jízdenku do větších měst Německa, na mnohé výhodné nabídky DB ale nedosáhnete, stejně jako vás nezvládnou odbavit do všech cílových stanic a zastávek. "Chceme–li nalákat cestující do vlaků a má–li železnice konkurovat letecké dopravě, musíme cestujícím nabídnout jednodušší systém rezervací vlakových jízdenek tak, aby bylo možné podobně snadno jako v letecké dopravě zakoupit jízdenku z Berlína do Bratislavy či z Barcelony do Bruselu," říká evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.
Návrh této TSI vznikl na půdě Evropské železniční agentury (ERA). Více než jeden nový monolitický systém norma specifikuje standardy, jak jednotlivé existující rezervační systémy evropských železničních správ vzájemně propojit a sdílet tak všechny informace potřebné pro prodej jízdenek všemi prodejními kanály, rezervace, platby, odbavení zavazadel i další komunikaci mezi zázemím a jedoucím vlakem.
Zdroj: BBC News, Tourism Review, Euractiv, Independent, Naříženi C(2011) 2962 (v PDF)
asi se budes divit, ale bych s klidem nechal odsouhlasit nastoleni konstitucni monarchie.
a bylo by po srande. EU povazuju jen a pouze za holiday resort pro x-set vyslouzilych politiku a x-tisic asistentu, vcetne doprovodneho personalu.
tech nekolik malo povedenych akci muj odpor k EU rozhodne nemuze zmenit. a stav recka, spanelska, irska a portugalska me v tom jen utvrzuje.
ty prachy, ktery se tam nalily, mohly byt pouzity doma uplne jinak.
treba na uplatky.
nic proti, ale to co jsi napsal mi prijde jako... no... treba: ponekud nesouvisejici s problematikou?
vsimni si, ze se vlastne porad motame kolem systemu, v jekym drahy fungujou. rekneme, ze ten system je spatne.
zlepsis ho tim, ze zavedes jednotnej rezervacni system a naberes do nej externi prodejce??
fakt??? snad ne, ne???
poslys. to, ze nekdo cpe nekam hordy penez a neumi s nima zachazet je primarne problem systemu, v jakem se ten obor pohybuje.
pokud se tedy nechces nechat unaset falesnou iluzi, ze by se situace dramaticky zlepsila, do vlaku by zacali nastupovat triliony novych cestychtivych cestujicich a to za ceny vice, nez nizke.
coz samozrejme nebude fungovat - z principu a podstaty veci. jen se utopi dalsi miliardy na sjednoceni rezervacnich systemu, ktery zacalujeme my vsichni, par pomazanejch si rozdeli prijemny prebendy a stejne ty silnice a dalnnice budou ucpany...
boze, nevim proc, nejspi proto, ze jsem zmozeny vedrem :D
ano, je to debata o nicem. naridit nekomu povinnost neceho... ...to je ale paskvil.
btw, konkurence ma vznikat na zaklade prirozeneho vyvoje trhu. ne na zaklade toho, ze mi to naridi franta, bozena, nebo EU...
On někdo tvrdí, že by to bylo zadarmo? IATA prodejci letenek určitě nemají přístup do systémů Galileo a Amadeus zadarmo. Za to se samozřejmě bude normálně platit - ale všichni stejně, ne neveřejné smouvy jako má teď např. ČD s Čedokem.
Celá ta diskuse je o ničem. – Oblast dopravy patří do sdílených pravomocí EU, což znamená, že členské státy vykonávají svou pravomoc v rozsahu, v jakém ji unie nevykonala, nebo v jakém se rozhodla přestat svou pravomoc vykonávat. – Dle čl. 4 Smlouvy o fungování EU. (2008)
To je spíš o tom, že to umožní existenci (a konkurenci) třetích prodejců. Třeba takoví Wasteels by už nemohli být ČD vyštípáni. Ony by jim ty jejich jízdenky totiž MUSELI umožnit vydávat. Stejně jako všem ostatním agenturám. Za stejných podmínek.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.