..: Evropská komise chce standardizovat informační systémy dopravců :..

Mezinárodní jízdenky, foto: ŽelPage Brusel — Evropská komise vidí oddělenost jednotlivých rezervačních a prodejních systémů jako překážku v liberalizaci železniční dopravy. Dokladem může být rozdílná nabídka jízdenek a místenek, které lze zakoupit v pražských pokladnách dopravců Českých drah a RegioJetu. Komise 5. května schválila návrh nařízení C(2011) 2962, které obsahuje technickou specifikaci interoperability (TSI) pro telematické aplikace v osobní dopravě. Příští rok pak Komise plánuje vydat druhé nařízení, které od přepravců bude vyžadovat přechod na standardizované počítačové systémy a postupy, které umožní vzájemnou výměnu dat, prodej jízdních dokladů a rezervací.

Jak např. uvádí tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, není problém si zakoupit jízdenku z Berlína do Kolína, protože rezervační systém Deutsche Bahn je propojený s rezervačním systémem Českých drah. Horší situace nastává, pokud by chtěl koupit cestující jízdenku například do Španělska. Zde mají České dráhy přehled jen o hlavních spojích, nikoliv o spojích regionálních. Při hledání problémů ale nemusíme chodit daleko – zatímco český rezervační systém ARES pokrývá výhodné tarify od ČR na východ, rezervační systém Galileo DB naopak zná tarify západní. Na pokladnách ČD tak sice získáte mezinárodní jízdenku do větších měst Německa, na mnohé výhodné nabídky DB ale nedosáhnete, stejně jako vás nezvládnou odbavit do všech cílových stanic a zastávek. "Chceme–li nalákat cestující do vlaků a má–li železnice konkurovat letecké dopravě, musíme cestujícím nabídnout jednodušší systém rezervací vlakových jízdenek tak, aby bylo možné podobně snadno jako v letecké dopravě zakoupit jízdenku z Berlína do Bratislavy či z Barcelony do Bruselu," říká evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.

Návrh této TSI vznikl na půdě Evropské železniční agentury (ERA). Více než jeden nový monolitický systém norma specifikuje standardy, jak jednotlivé existující rezervační systémy evropských železničních správ vzájemně propojit a sdílet tak všechny informace potřebné pro prodej jízdenek všemi prodejními kanály, rezervace, platby, odbavení zavazadel i další komunikaci mezi zázemím a jedoucím vlakem.

Zdroj: BBC News, Tourism Review, Euractiv, Independent, Naříženi C(2011) 2962 (v PDF)


miropiro | 26.6.2011 (0:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Legislativa Tarify

Ďalšie z regiónu Evropa


  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ Foxx  mail  
26.06.2011 (11:38)  
Trochu mě baví představa pana Siima Kallase o fungování rezervačních systémů v letecké dopravě. :-) Asi budu muset vysvětlit své ženě, že může prodat letenku na libovolnou leteckou společnost po světě.
Pravdou je, že tam lze zobrazit lety operované významnějšími společnostmi, ale rozhodně se nedá říct, že by je mohla prodat. Na to musí mít společnosti mezi sebou smlouvu o unávání dokladů. Taktéž systémy těch společností se liší. (Galileo, Amadeus, Wordspan). Pak jsou ale lowcost společnosti které na podobné věci naprosto kašlou a řeší je vlastním, levnějším prodejem via WWW.
Na druhou stranu zajímavostí může být, že například jakákoliv letecká společnost (nebo cestovka) která má přístup do rezervačního systému Amadeus vám může prodat lístky na Amtrack, nebo tam kde mají Galileo na DB.
Více méně jsem se zbytečně rozkecal a chtěl říct, že něco podobného je dávno vyvynuté a sdílení dat asi není onou brzdou.
registrovaný užívateľ thingie  mail  
26.06.2011 (8:58)  
Ne, ten dokument se zabývá jenom tím, že by to mělo být technicky možné, a že by si dopravci měli být schopni vyměňovat informace o svých vlacích (od úplného tarifu, přes informace o možnosti přepravovat vozíčkáře nebo kola, po polohu vlaku a mnohé další), a že je třeba tedy něco takového vyvinout. Ta regulace má formu technické specifikace pro vývoj informačního systému. Jestli opravdu bude možné si pak koupit cokoliv kdekoliv je zatím mimo rozsah toho dokumentu.
26.06.2011 (2:07)  
Rozumím tomu tak, že si v budoucnu v nejbližší (mezinárodní) pokladně kdekoliv v EU budu moci bez obtíží okamžitě zakoupit třeba rumunskou Biletul in circuit a zaplatím v místní měně? Nebo se to má vztahovat jen na mezinárodní jízdenky či mezinárodní rezervace?
  1 ... 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko