..: Evropská komise chce standardizovat informační systémy dopravců :..

Mezinárodní jízdenky, foto: ŽelPage Brusel — Evropská komise vidí oddělenost jednotlivých rezervačních a prodejních systémů jako překážku v liberalizaci železniční dopravy. Dokladem může být rozdílná nabídka jízdenek a místenek, které lze zakoupit v pražských pokladnách dopravců Českých drah a RegioJetu. Komise 5. května schválila návrh nařízení C(2011) 2962, které obsahuje technickou specifikaci interoperability (TSI) pro telematické aplikace v osobní dopravě. Příští rok pak Komise plánuje vydat druhé nařízení, které od přepravců bude vyžadovat přechod na standardizované počítačové systémy a postupy, které umožní vzájemnou výměnu dat, prodej jízdních dokladů a rezervací.

Jak např. uvádí tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, není problém si zakoupit jízdenku z Berlína do Kolína, protože rezervační systém Deutsche Bahn je propojený s rezervačním systémem Českých drah. Horší situace nastává, pokud by chtěl koupit cestující jízdenku například do Španělska. Zde mají České dráhy přehled jen o hlavních spojích, nikoliv o spojích regionálních. Při hledání problémů ale nemusíme chodit daleko – zatímco český rezervační systém ARES pokrývá výhodné tarify od ČR na východ, rezervační systém Galileo DB naopak zná tarify západní. Na pokladnách ČD tak sice získáte mezinárodní jízdenku do větších měst Německa, na mnohé výhodné nabídky DB ale nedosáhnete, stejně jako vás nezvládnou odbavit do všech cílových stanic a zastávek. "Chceme–li nalákat cestující do vlaků a má–li železnice konkurovat letecké dopravě, musíme cestujícím nabídnout jednodušší systém rezervací vlakových jízdenek tak, aby bylo možné podobně snadno jako v letecké dopravě zakoupit jízdenku z Berlína do Bratislavy či z Barcelony do Bruselu," říká evropský komisař pro dopravu Siim Kallas.

Návrh této TSI vznikl na půdě Evropské železniční agentury (ERA). Více než jeden nový monolitický systém norma specifikuje standardy, jak jednotlivé existující rezervační systémy evropských železničních správ vzájemně propojit a sdílet tak všechny informace potřebné pro prodej jízdenek všemi prodejními kanály, rezervace, platby, odbavení zavazadel i další komunikaci mezi zázemím a jedoucím vlakem.

Zdroj: BBC News, Tourism Review, Euractiv, Independent, Naříženi C(2011) 2962 (v PDF)


miropiro | 26.6.2011 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Tarify

Další z regionu Evropa


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
06.07.2011 (16:42)  
Tyhlety nápady jsou velice hezké, konec konců idea komunismu je na papíře taky hezká, ale ve skutečnosti to nebude fungovat, tak jeko nemohl fungovat ten komunismus.

Podívejme se například na systém jízdních řádů HAFAS. Ten celkem fuguje a poskytuje dobré informace, jenže – někdy obsahuje mylné infocme, které jsou v rozporu s tím, co je v národním kursbuchu nebo v "národním" informačním systému.
Kupříkladu u "nočních" vlaků ve Švédsku nebo Norsku tvrdí HAFAS, že tam je povinná rezervace – tuhle informaci pak exportuje do zahraničí > např. do IDOSu nebo rakouské mutace HAFASu, ačkoli tam žádná "povinná" rezervace místa není nebo tam chybí informace o tom, že jezdí sedací vůz druhé třídy (bez nutné rezervace). V jiném případu dle HAFASu jde o vlak kategorie IC, ale podle národního kursbuchu je to vlak kartegorie X2000 se zcela jinými tarifními pravidly.
Vrcholem "dokonalosti" je, že v německém HAFASu některé trati a tutíž vlaky chybí, ale ze zcela nepochopitelných důvodů se v německé verzi chybějící vlaky a tratě objeví v rakouské verzi či v IDOSu ...
V letecké dopravě se "úředně" komunikuje v angličtině, pochybuji, že by se české přepravní podnímky překládaly do všech jazyků EU – podobně všechny národní tarify budou přeloženy do češtiny, aby se v nabídce pokladník vyznal.
Když tak sledují zdlouhavé vydávání jízdenek s rezrvacemi přes počítač v Německu / Francii / Itálii – a to jsou vnitra, tak si nějak nedovedu představit, jak rychle spolu ty národní servery budou spolu komunikovat.

Oto má pravdu se švýcarským modelem – jenže ten švýcarský tarif, jak dlouhodobě tvrdím, je předvším velice jednoduchý a srozumitelný i cizinci se školní znalostí cizího jazyka, což neplatí v případě tarifních podmínek ČD, které nejsou často srozumitelné i tuzemci s češtinou coby mateřštinou, tím spíše cizinci ...
registrovaný uživatel Oto 
29.06.2011 (20:47)  
rpet: už ti tu několik lidí říkalo, že nikde není psáno, že by přístup do rezervačního systému byl zadarmo a u letadel to taky není zadarmo. Každý uživatel, i pasivní, totiž představuje zátěž, nemluvě o odpovědnosti uživatelů s aktivním přístupem (prodej dokladů a vytváření rezervací).

Ale pokud jde jen o statická data, v tomto případě tedy JŘ, tak ten zadarmo opravdu být může - ty soubory (CIS) už existují, MDČR je má. Dát je ke stažení stojí nula nula nic. Například databáze českých adresních bodů (UIR-ADR) zdarma je, narozdíl od té britské.

A samozřejmě, že platí, že když stát něco dotuje, tak má právo požadovat určité parametry služby - tj. i tu interoperabilitu. Když budu mít firmu a vypíšu veřejnou poptávku, tak si taky do zadání můžu dát co chci. A dodavatel má samozřejmě právo to odmítnout, a pak se holt nestane mým dodavatelem..
registrovaný uživatel rpet  mail  
29.06.2011 (20:08)  
nectes blbe, sime. ja jen reagoval na par prispevku, jejihz autori ziji v domeni, ze kdyz uz stat neco dotuje, mel by mit automaticky zdarma pristup do jineho systemu, i kdyz mu nepatri...

uz na to radeji ani nereaguju, protoze socialismus, aplikovany hesly "co je tvoje, to je i nase, a co je nase, na to nesahej" nedokazu pochopit - a ze se snazim ukrutne a moc. a to prosim ziju realne v socialisticky zemi (kterou gb bezesporu je, byt se tvari kapitalisticky). vzdyt jen zakladni data pro jakykoliv business v gb (tedy databaze postovnich smerovacich cisel) stala vloni ?2300. jen databaze! a nic vic, zbytek hezky za tvrdy naprogramovat, otestovat a uvest do ostryho provozu.

a tady by lidi chteli zadarmo pristup pres api do databaze treba DB... neuveritelny, jak pokrytecky a zkresleny mysleni se da v cr objevit... a to z tyhle zeme pochazim... sileny, vazne...
registrovaný uživatel Sim 
29.06.2011 (11:59)  
rpet > mozna ctu blbe, ale ja nikde nevidim zminku o tom, ze by byli povinni to poskytovat gratis. Pouze z toho chapu, ze tam je povinnost to poskytovat.
28.06.2011 (23:26)  
rpet
Přes co je propojený éšop na bahn.de s rezervačním systémem DB? Ano, přes API. To API už existuje, pokud tedy neuvažuji, že éšop i rezervační systém je jeden velký monolitický bastl bez jakéhokoliv rozdělení na vrstvy.
Zveřejnění API už nepřináší žádné hrozivé vícenáklady. Osobně se domnívám, že v případě DB zafungovaly paragrafy:
§1 - nikdy se to tak nedělalo
§4 - přeprodávači by to zneužili
Jinak souhlasím s Otem, že jakmile někdo dotuje dopravce, tak má plné právo mu diktovat podmínky jeho podnikání.

Ghurfah (nabodeníčka po mně nechtějte :))
Zákon ukládá dopravcům "zveřejnit" data o jízdních řádech v jednotném formátu. Což v praxi znamená, že tato data zveřejní jen Ministerstvu dopravy, a to je následně poskytuje Chapsu. Zveřejnění dat jakémukoliv joudovi by znamenalo, že by Chaps ztratil výsadní postavení, což je naveskrz odporné, nemorální a asociální.
28.06.2011 (21:49)  
Ještě by se mělo uzákonit, že data (např. o spojích) musí přepravci zveřejnit (ve zdrojovém formátu) otevřeně a zdarma na webu.
registrovaný uživatel Oto 
28.06.2011 (19:48)  
a ja se ptam: zadarmo?? a proc??? vzdyt me jen nase prostredi stalo rekneme kolem sedmdesati tisic (delala to ceska firma) a dalsich petadvacet staly korektni preklady.

Ze stejného důvodu, proč musí mít každý spotřebič normovanou eletrickou zástrčku. Však by tam stačily jenom dva dráty, že jo, bylo by to levnější.

Interface do rezervačního systému je obdoba interfacu pro 230V.

V ČR ministerstvo přikazuje dopravcům exportovat data do systému CIS. Ano, asi to každého dopravce něco stojí a kdejaký autobusák by se na to raději vykašlal. Ale vznikl z toho IDOS, který má velký vliv na použitelnost a využívanost VHD jako celku. A tohle je něco podobného na evropské úrovni.
registrovaný uživatel Oto 
28.06.2011 (19:44)  
druhou otazkou je, proc dopravci na ten napad neprisli sami. ze by byli blbi? ne, to nejspis nejsou. zrejme meli a maji duvod k tomu, aby svoje tarifni prostredi kryli.

Pořád zapomínáte na to, že železnice NENÍ volný trh jako to vaše vození balíků. Je to trh dotovaný.

Zákazníkem nejsou tedy jen cestující, ale hlavně ti co objednávají dopravu - politici. No a teď ti politici chtějí aby se provázal tarifní systém a tak byly vlaky lépe použitelné, což je jejich (politický) cíl, když už je dotují. Co je na tom k nepochopení?
registrovaný uživatel rpet  mail  
28.06.2011 (19:30)  
@ Robert Antonio:

no, jde prave o ten poplatek za API - vzdyt jsem o tom psal nekde niz.

nekdo to API programoval, a nebyla to jednoducha prace. dokonce lze i predpokladat, ze to stalo balik (penez). a pak prijde nejakej jouda z EU a rekne: "otevri ten system druhejm".

a ja se ptam: zadarmo?? a proc??? vzdyt me jen nase prostredi stalo rekneme kolem sedmdesati tisic (delala to ceska firma) a dalsich petadvacet staly korektni preklady.

tohle nezaplati zakaznik, kterej si koupi jednou za x mesicu london special u DB. tohle musi byt proste hrazeno tak, jak to vetsinou byva zvykem - tedy one off payment plus monthly fee. pokud to bude fungovat takhle, dejme tomu. ale zadarmo? ne.

druhou otazkou je, proc dopravci na ten napad neprisli sami. ze by byli blbi? ne, to nejspis nejsou. zrejme meli a maji duvod k tomu, aby svoje tarifni prostredi kryli.

kdyby chteli provazanost, uz by tu davno byla, EU neEU.
28.06.2011 (10:51)  
Sjednotit v celé Evropě míru točeného piva nebo délku a složení rohlíku je samozřejmě blbost.
Ale vzájemně přiblížit informační systémy (aspoň dálkové VD a MHD v metropolích) veřejné dopravy mi nepřijde od věci.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko