..: Komentář: Výpravčí ve vestách, aneb Bezpečnost především :..

zaměstnanec ČD Komentář — V půlce června nastal víkend převratných změn na železnici. Během handrkování se o konání či nekonání stávky v dopravě přistála v e–mailových schránkách zaměstnanců železnice zdánlivě nezajímavá depeše o novelizaci předpisu SŽDC (ČD) Op16, který řeší bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Čtyřstránkový dokument skrýval tu nejzajímavější informaci až na poslední straně: nejnovější „produkt“ Odboru řízení provozu a organizování drážní dopravy (O11) Generálního ředitelství Českých drah jasně nařizuje, že výpravčí musí použít výstražnou vestu při každém vstupu do kolejiště, a to i v prostorách přístupných cestující veřejnosti. Toto nařízení se tak vztahuje nejen na situace při mimořádných událostech, ale i na běžné činnosti typu zjišťování volnosti vlakové cesty či zpravování vlaků písemnými rozkazy. Není to tak dávno, co jsme se potutelně usmívali na výpravčí u Železnic Slovenské republiky (ŽSR), kteří mají povinnost nosit výstražné vesty již několik let. Tak trochu skrz prsty jsme nahlíželi na degradaci uniformy, která v současné době čeká i české výpravčí. Nejnovější nařízení O11 přeneslo tuto povinnost do české kotliny, byť těsně před svým uvedením do praxe bylo opět pozastaveno. O výpravčích v oranžové se tedy na Nábřeží ještě bude rozhodovat, již teď je ale možné představit si, jak případné schválení nových pravidel železnici změní.

Památná věta, říkající „můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat,“ která zazněla z úst známého cimrmanologa Zdeňka Svěráka, přesně vystihuje situaci, kde se nyní nachází všichni výpravčí, kteří mají co do činění s vnější službou. Je diskutabilní, nakolik tato změna prospěje bezpečnosti výpravčích. Poslední případ, při němž byla usmrcena výpravčí na brněnském hlavním nádraží, jasně naznačuje, že jsou okamžiky, kdy by nepomohlo, ani kdyby byly vesty opatřeny blikajícími světelnými pásy. Na větších nádražích naopak dojde k tomu, že výpravčí splyne s davem pracovníků, kteří se starají o údržbu kolejí, zabezpečovacího zařízení, nebo jen uklízejí perony či vlakové soupravy. Je sice povinen nosit stejnokrojovou čepici, ale ta je, především ve větších uzlech, modrá. Ruku na srdce – kdo z běžných cestujících, nezasažených láskou k železnici, čeká v modré čepici výpravčího? Sám jsem zažil mnoho situací, kdy se mě cestující ptali, zda s takovou a onou jízdenkou mohou jet do Prahy. Poslední šancí na odlišení od vlakových čet byl identifikační štítek, kterého si alespoň jeden z deseti cestujících všiml, ale ten bude na oranžové vestě opravdu jen velmi špatně rozlišitelný.

Toto nařízení může zkomplikovat také konečné oddělení živé dopravní cesty od ČD, které mělo nastat 1. července a zatím bylo odloženo na září. 9500 zaměstnanců obsluhy dráhy (výpravčí, signalisti, hláskaři…) se mělo přesunout pod křídla SŽDC, státní organizace. Vesty na všech pracovištích jsou ovšem opatřeny mohutným logem Českých drah a s ohledem na uzavření výstrojních skladů v souvislosti s tímto přesunem je víc než pravděpodobné, že vesty se správným logem se na pracovištích jen tak neobjeví.

Jedno pozitivum tato změna ale přeci jen má — ocení ji především kolegové a kolegyně, kteří jsou přesvědčeni, že ušmudlaná bundokošile s flekem od oběda, která prodělala desátou směnu, aniž by viděla pračku, je to jediné a pravé reprezentativní oblečení na pracoviště. Oranžová vesta z velké části zakryje všechny tyto nedostatky a zahalí je do reprezentativní oranžové s reflexním pruhem.

Zdroj: Předpis SŽDC (ČD) Op16


Martin Hanzal | 9.7.2011 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
03.08.2011 (21:17)  
Nevím proč tolik vášní kvůli bezpečnosti práce? Je sice fakt,že výpravčí v uniformě s přehozenou vestou univerzální velikosti by moc reprezentativně nevypadal,ale jak zde bylo řečeno,toto by šlo vyřešit podobným způsobem jako např. u hasičů. Pohybuji se v oboru silniční dopravy a můžu vám potvrdit,že dnes už je na západě vyjímka,aby výrobní provozy,továrny,chemičky nepožadovali vestu,bezpečnostní obuv,helmu,apod ,bez ní nebudete vpuštěni do závodu a všichni zaměstnanci toto bez rozdílu dodržují. To pouze v Čehách se na jakékoliv zabezpečení kašle a když vylezu v helmě pod jeřáb,tak jsem jediný a ostatní si klepou na čelo. Stejně tak poznáte Čecha v zahraničí,když je někde povinnost tu vestu mít,tak všichni v tý vestě vylezou z auta,jen Čech si jí obleče,až když dostane od někoho vynadáno.
Ještě jeden postřeh,když je na západě povinnost nosit nějaké ochranné prostředky,tak od posledního kancelářskýho po nejvyšší management si nedovolí vstoupit do provozu bez těchto prostředků.
registrovaný uživatel Mikeš  mail  
28.07.2011 (9:16)  
Tak ať výpravčím našijí na košile reflexní pruhy. Nějakou barvu která by byla vidět a zároveň aby výpravčí nevypadal jako chlápek co sbírá na nástupištích vajgly. I když si stejně myslím že je to zbytečné. Jediní výpravčí u kterých mi přijde že by to pomohlo jsou venkovní výpravčí neboli "peroňáci". Pro výpravčí v menší staničce kde je sám naprosto zbytečná věc.
18.07.2011 (10:45)  
Fraizer: Nevim do jaké hloubky jsi seznámen s případem z Brna, ale pokud jsi o tom pouze četl v této reportáži, tak se k tomu prosím nevyjadřuj...
Pokud je větší kumulace cestujících na nástupišti, a výpravčí má daný vlak "chytat" na praporek. Tak pro fíru je jedině dobře, že výpravčí má reflexní vestu. Je lépe viděn mezi cestující veřejností, protože v dnešní době má kde kdo červenou kšiltovku, modré oblečení, nebo jiné části oděvu snadno zaměnitelné se stejnokrojem. A je opravdu velice příjemné, když se mám trefovat na praporek, mačkat živáka a čumět, abych někoho nepřejel, aby mě tam někdo nechtěl skočit nebo, promiňte mě páni fotografové, ale né každý je ukázněn, mě nezavazel nějákej šotouš, který fotí vlak z druhé strany a vůbec ho nezajímá, že by mohlo jet i něco po jiné koleji.
Takže ve stanicích, kde je větší frekvence cestujících, případně kde se koná nějáká akce, tak sem jedině rád, že výpravčí budou mít vesty. Samozřejmě ve stanicy, která má dvě koleje a výpravčí se pouze podívá z okna, jak to jede, tak tam mi to přijde jako zbytečnost. Ale nelze určovat pro koho tato providla platí a pro koho ne. to by se pak mohl někdo ozvat s diskriminací.
16.07.2011 (10:23)  
hmm.. zajimavé, TV Hovna nesleduji právě proto, že jsou bulvár, který se chytá každýho slova jen aby měli reportáž a to ještě musí mít vžecho live aby byli ty nejakčnější...
Jinak zpátky k tématu, nikdo tu ale neporovnával neporovnatelné, ono je veliký rozdíl železniční a silniční doprava, stanice není křižovatka uprostřed města a porovnávat bezpečnost lidí kolem železnice a bezpečnost lidí pohybujících se po silnici (nebo po chodníku) je hooodně mimo mísu, už z toho, že vlak jede jen kam vedou koleje a váží stonásobky váhy co auto, takže brzdná dráha je také hodně dlouhá, zatímco auto může je jakýmkoliv směrem a ještě ho může řídit řidič né zrovna při smyslech... Takže jednoduše, když bude výpravčí dávat pozor a před vstupem do kolejiště se prostě rozhlédne, tak bezpečnostní prvky nepotřebuje, pokud bude mimo smysl a vběhne nechtíc pod vlak (tak jak se to stalo nedávno s tou výpravčí), fíra to na místě jen tak nezapíchne a jen tak také neuhne "na jinou kolej", tak tomu dotyčnýmu nepomůžou ani dvě a ani tři vesty, takže je to jeho chyba protože nebyl dosti pozorný, střetu může předejít pouze ten, co by si ho mohl přivodit... na silnici daný řidič už z dálky vidí člověka ve vestě a může střetu předejít změnou směru jízdy či zatroubením, střetu mohou zabránit oba, jak řidič, tak i dotyčný terč, což je oproti železnici obrovský rozdíl. Takže proč bezpečnostní vesty zrovna výpravčím, který má ještě větší přehled o dění na stanici než třeba uklízečka a stanice není žádnej autodrom či dálnice kde jedou za sebou stovky aut vedenými stovky jakkoliv naladěných řidičů...
Takže suma sumárum, je to pěkná pitomost...
registrovaný uživatel Sim 
14.07.2011 (21:46)  
JP - nebylo to mineno jako prima analogie (ze by reflexni vesta ochranila pri srazce stejne jako chranice) ale jako paralela (ze nadrazaci odmitaji vesty se stejnou logikou, jako nekteri motorkari chranice).

btw, je to sice z hlediska zeleznice OT, ale je zde krasne videt, ze nekteri jedinci proste chteji byt videt a hodlaji za to utratit nemaly peniz ze sveho (narozdil od nekoho, komu to plati zamestnavatel a jeste prskaji) ... http://www.motorkari.cz/clanky/clanky-predstavujeme/reflexni-a-fluorescencni-doplnky-18257.html

a od veci neni ani srovnani s clankem na stejne tema o tri roky starsim - zde je krasne videt, jak osveta na dvou kolech funguje a ma vysledky ... a samosebou nezustala bez odezvy vyrobcu ... http://www.motorkari.cz/clanky/moto-novinky/reflexni-doplnky-na-motocyklu-12700.html
14.07.2011 (21:20)  
Sim) Reflexní vesta ale nezajišťuje ochranu PŘI srážce, ale pouze PŘED srážkou. Pokud drážní zaměstnanec na kolej vleze a vlak tam jede nějakou nadkritickou rychlostí, tak i kdyby byl fíra vostříž a uviděl ho, nezabrzdí.

Základem je se před vstupem do kolejiště rozhlížet. To je ochrana k nezaplacení. :-)

Včera jsem slyšel k tomuto jeden komentář – zatímco zelená armáda nosí vesty neprůstřelné, modrá armáda je má neprůjezdné.
registrovaný uživatel Sim 
14.07.2011 (15:12)  
Jacek > me to zase pripomina diskusi vyvolanou otazkou, proc si na motorku porizuju hadry s chranicema, kdyz on si chce koupit "dizajnove dokonaly" bez chranicu ... na moji odpoved ve smyslu "kdyz sebou flaknu, budu za ne rad" odpovedel ve stylu "tak to je v pohode, chranice ja nepotrebuju, ja nechci padat ale jezdit" ...
registrovaný uživatel Jacek 
14.07.2011 (0:05)  
Celé toto nařízení mi připomíná událost, kdy přednosta přijel do jedné stanice a výpravčím a signalistům rozdal oranžové vesty s tím, že to musí mít, když budou v kolejišti, aby je nic nepřejelo. Výpravčí mu na to řekl, že kdyby byl v kolejišti a něco se v jeho obvodu pobybovalo, bylo by to asi podivné, taktéž signalista, krytý z obou stran zhlaví návěstidly. Přednostova odpověď? No ale co kdyby ujely vozy, musíte mít vestu, aby vás nepřejely...
13.07.2011 (20:00)  
Právě byl tento web a tato diskuse ke spatření na TVNoha. Dle jejich zprávy je platnost nařízení o výstražných vestách pozastavena.
13.07.2011 (19:59)  
Romantika železnice se úplně vytratí.Neříkejte mi, že by život výpravčí zachránila oranžová vesta!to je nesmysl!nejraději bych viděl na železnici znovu hodnosti a uniformu z doby Ostře sledovaných vlaků. To budou výpravčí sedět v dopravnách kancelářích v oranžových vestách?nebyly oranžové monterky určny jen pro zaměstnance , kteří nepřijdou do styku s cestujícími?není to vůbec reprezantativní!
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko