..: Fotografie roku 2010 - výsledky :..

Fotosoutěž Beroun — Vážení kolegové! Hlasování v letošní fotosoutěži je skončeno, dovolte mi tedy, abych Vás seznámil s výsledky.

Do letošního ročníku bylo přihlášeno 243 fotografií a uživatelé ŽelPage hlasovali v 13 kategoriích. Novinkou letošního ročníku bylo hlasování pětičlenné odborné poroty, která o vítězi rozhodovala paralelně s uživateli ŽelPage.


Odborná porota

Odborná porota hlasovala ve složení: Petr Lindner, Pavel Scheufler, Jiři Siostrzonek, Jindřich Štreit a Kateřina Žlebková. Krátká představení porotců najdete níže.

Porotci vybírali mezi všemi fotografiemi nerozlišenými dle kategorií. Každý porotce dostal počet hlasů, který byl stejný jako počet nominovaných fotografií (tj. 243), a které dle svého soudu rozdělil mezi fotografie. Maximální počet bodů, které mohla dostat jedna fotografie nebyl nijak limitován. Stejně tak nebyl limitován počet snímků, které mohl porotce ohodnotit. Snímek, který obdržel nejvíce bodů, získal Cenu odborné poroty.

Kromě toho mimo soutěž každý porotce napsal komentáře ke třem (či více) fotografiím dle svého uvážení. Nemuselo se přitom jednat o fotografie, které považoval za nejlepší. V komentářích mohli porotci nejen chválit, ale i upozorňovat na věci, které by dle jejich názoru bylo možno zlepšit.

Cena odborné poroty

Největší počet hlasů (115) získal snímek Martina Válka G 4/5 Nr. 107 RhB. Protože však snímek topiče U 45.903 obdržel jen o 4 hlasy méně (111), byl oceněn čtyřmi porotci, a protože další snímek v pořadí má o výrazných 34 bodů méně, získávají Cenu odborné poroty obě fotografie.

U 45.903

Protože všechny snímky, které porotci ohodnotili, zaslouží ocenění, zveřejňujeme kompletní pořadí hlasování poroty. Je rovněž zajímavé, které fotografie konkrétní porotci preferovali, a proto uvádíme i hlasování jednotlivých porotců.

Petr Lindner Pavel Scheufler Jiří Siostrzonek Jindřich Štreit Kateřina Žlebková Součet

Martin Válek, G 4/5 Nr. 107 RhB
50 10   55 115

topič, U 45.903
46 5 10 50 111

Bertovec, Autobahn? Tauernbahn!
17 40   20 77

Grupi, -20 °C
5 20 45 70

Petr Lux, 754 + 742
  24 45 69

Johník, 475.196 + 475.179
47     15 62

Matěj Drešer, Akcelerace
15 40 55

Richard Weber, Kyjské oči
21 30   51

Raven, T 47.005
50     50

Raven, 464.008
50     50

Martin Válek, Zima na Ospizio Bernina
  50   50

Petr Holub, 99.749
15 35 50

Martin Válek, Tgi che sa rumantsch sa dapli
21 20   41

Petr Adášek, Železný most
    40 40

Grupi, 743.010-1
18 19 37

Bea Želtvayová, "My si Papagája nedáme"
  30 30

Petr Holub, M 262.0209
20   20

Matouš Vinš, Děčínský rychlík
20   20

Petr Holub, Ráno…
  20   20

zirecek, 362.002-8
    16 16

Petr Borženský, 423.009
5   10 15

topič, 99.749
15   15

Jiří Hovorka, 2x ABe 4/4
    15 15

Martin Gril, 475.196
13   13

Jakub Gregor, 93.1420
13   13

Honza Beránek/JTB, 163.097-9
    10 10

Raven, 810.565-2
10   10

PaMir, Ty51-68
    10 10

Raven, 471.026-5
    7 7

Johník, Léto na Hané
5   5

Petr Holub, 387.043 + 354.195 + M 124.001
5   5

Tomáš Kubovec, EC 113 a Schlossalmbahn
5   5

Filous, Návěst
3   3

Petr Holub, 556.0506
2   2

Petr Lindner

Jako odborný novinář se věnuje digitální fotografii a zpracování obrazových dat již od roku 1999. Publikoval, kromě jiného, v časopisech a na webech Mobility, Computer, Živě.cz, Digiarena.cz nebo Grafika.cz. Od roku 2004 se na plný úvazek věnuje časopisu DIGIfoto, v polovině roku 2006 se stal jeho šéfredaktorem. Kromě nepřeberného množství článků, tutorialů a recenzí spolupracoval také na velmi úspěšné Velké knize digitální fotografie.

Johník, 475.196 + 475.179 - Výborný záběr, skvělá kompozice, nicméně chce to věnovat se i maličkostem. Ano, před pohybujícím se vlakem je zcela správně ponecháno na fotografii více místa, je však nutné, aby vlevo překážel sloup elektrického vedení a úplně ve spodním rohu a u spodního okraje snímku pak trčelo klestí a keře? Přitom náprava je velmi jednoduchá, rychlá a bezbolestná – stačí malý ořez zleva a ještě menší zespodu.

Raven, T 47.005 - Doplňkové barvy hlavního motivu na neutrálním pozadí s výbornou kompozicí – co více si ještě přát? Dynamiku! Tomuto snímku jednoduše chybí pohyb, život… Divák neví, jestli souprava stojí, nebo se pohybuje, jestli náhodou nemá poruchu a nečeká na pomoc, či jestli nejede krokem, protože povětrnostní podmínky to vyžadují. Kdyby od kol „stříkal“ sníh nebo se mohutně kouřilo z výfuku, fotografie by dostala mnohem větší „drajv“.

U 45.903topič, U 45.903 - Působivý záběr s až mystickou atmosférou, který má mnoho plusů, ale také minusy. Pochválit je třeba volbu černobílé tonality. Na druhou stranu ale kontrast mohl být mnohem „ostřejší“, chybí zde hutná černá. Vcelku logicky byla zvolená stranová orientace na výšku, avšak spodní a horní část snímku je zde zbytečná. Autor mohl „řezat“ téměř do čtverce. Malý detail, který celkovou atmosféru fotografie trochu degraduje, jsou boty s příliš výraznou symbolikou známé firmy. Zde by byla zcela na místě malá „milosrdná retuš“.

Pavel Scheufler

Fotograf, historik fotografie a lektor kurzů digitální fotografie je autorem či spoluautorem 38 fotografických publikací, uspořádal na 50 fotografických výstav a napsal stovky článků a studií. Píše rubriku Jak na to pro časopis FotoVideo. Přednáší dějiny fotografie na FAMU.

Petr Holub, M 262.0209 - Fotografie naplněná symboly zaujme i chytrým barevným kontrastem a vyváženou kompozicí. Symbol Trosek vévodících Českému ráji je doplněn motoráčkem a ten dobově symbolicky legendární škodovkou. Hlavní předmět zobrazení je v magickém středu. Červené barvy jako dominanty k sobě ladí a přitahují pozornost a zároveň poskytují snímku tři prostorové plány. Snímek patrně s mírně zvýšenou saturací může být zároveň příkladem na funkci "pravidla třetin", přičemž v dolní třetině je navíc dynamická úhlopříčka silnice. Připadá mi to až neskutečné, jak je to promyšlené a zároveň čisté. A nezdá se vám někdy příznačné, že symbolem Českého ráje jsou Trosky?:)

Matouš Vinš, Děčínský rychlík - Z hlediska fotografování v noci jde "o klasiku", při níž v dlouhém čase expozice projíždějící vlak zanechává světelnou a znakově poloprůhlednou stopu. Čas expozice i stanoviště jsou velmi dobře zvoleny, měřeno bylo na světla, takže v nasvětlené dominantní stavbě Ústí vše září technicky bezchybně a zároveň nadmíru působivě. Autor věděl, že navolená citlivost má být základní, tedy nejmenší (v tomto případě ISO 100) a předpokládám, že fotil do formátu RAW. Clonové číslo logicky zvolil 18, protože kromě delšího času závěrky potřeboval také maximální prokreslení zábradlí vlevo.

Raven, 810.565-2 - Příklad panningu, tedy sledování objektu zobrazení pohybem digitálu. Tím se jednak zdůrazní pohybující se objekt, jednak dojde k jeho odlišení od pozadí, které se tím pádem rozostří a neruší. Rychlost závěrky musí být taková, aby pozadí bylo vskutku pohybem fotopřístroje rozostřeno. Někdo tak dokáže pracovat z ruky, jiný potřebuje k plynulosti sledování tripod nebo monopod; záleží samozřejmě i na rychlosti pohybu zachyceného objektu. Efekt rozostření samozřejmě můžeme učinit i v grafickém programu, záleží na autorovi a jeho schopnostech a vůli po věrnosti.

Jiři Siostrzonek

V letech 2001 - 2006 studoval v doktorském programu na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, obor sociologie - andragogika a v roce 2004 absolvoval stáž na Jagellonské univerzitě v Krakově. Přednáší na polských univerzitách v Poznani, Katovicích, Krakově, Vroclavi. Působí jako externí pedagog na Filozofické fakultě Palackého univerzity v Olomouci. Externě vyučuje na Univerzitě T.Bati ve Zlíně. Je zástupcem vedoucího Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě. Od roku 1993 přednáší vizuální sociologii a psychologii umění na Institutu tvůrčí fotografie, pro Ústav společenských věd FPF SU připravuje přednášky a cvičení ze sociologie kultury a animace kultury. Je spoluautorem fotograficko-sociologických projektů „Lidé Hlučínska 90. let 20. století“, „Zlín a jeho lidé“, „Opava na prahu nového tisíciletí“. Spolupracuje s Českou televizí a Českým rozhlasem v Ostravě. Scénáristicky a redakčně se podílel na hodinových filmových dokumentech „Jindra ze Sovince“ o Jindřichu Štreitovi, o studentech DAMU „Zlomvaz“. Společně s A. Koudelou je autorem námětu k filmu „Sloužil jsem ve Wehrmachtu“ a spolupracuje na dalších publicistických a dokumentárních projektech.

Komentář porotce:

Nejprve pochvala, že taková soutěž existuje, protože přesvědčivě dokládá, že vlaková doprava je zájmem nejen řady „nadšenců“, ale také lidí, kteří mají rádi cestování vlakem jako nezaměnitelný poetický způsob cestování a poznávání. Tato skutečnost je pádným argumentem pro zabránění rušení regionálních tratí, což je krátkozraké rozhodnutí, protože do budoucna se tyto tratě mohou stát významným atributem turistického ruchu.

Mnoho zaslaných fotografií bylo podobných nebo v různých obměnách – dokumentační momentka vlaků v krajině bez osobního zaujetí. Přesto se v celé kolekci snímků objevily fotografie s přesahem k vyjádření atmosféry, pocitu a nálady.

Martin Válek, Zima na Ospizio Bernina - Fotografie je na hranici abstrakce a přesto v ní cítíme obrovskou dynamiku lokomotivy v zápase s počasím, kdo má rád cesty vlakem v každém ročním období, cítí z fotografie sílu okamžiku

Bertovec, Autobahn? Tauernbahn! - Fotografie má tak trochu surreálný nádech – statická věčnost v podobě hradního sídla, jeho neměnnost a na druhé straně nové symboly tohoto světa – migrace, pohyb, dynamika prostřednictvím vyspělé techniky. Není zde klasické odsuzování techniky jako nepřítele civilizace, ale spíš jako uznání a soulad kulturních prvků staré i nové společnosti.

topič, U 45.903 - Fotografie evokuje pocit nostalgie století páry, namáhavou práci, ale také profesní hrdost, která byla vždy jeho součástí. Fotografie není popisná, nejsou zde detaily člověka a stroje, ale přesto je zde vše.

Jindřich Štreit

Od roku 1972 se koncepčně věnoval zobrazování vesnického života. Soustředil se na portrét a na romskou tematiku. Od roku 1991 pracuje na dokumentárních projektech ve Francii, Anglii, Brazílii, Moldávii, Rakousku, Německu, Japonsku, Číně, Maďarsku, Rusku (Burjatsko, Krasnodarský kraj, Ingušsko, Čečensko), ale také v České republice (Ženská věznice, Břevnovský klášter, Lidé olomouckého okresu, Lidé Mikulovska, Cesta ke svobodě, Lidé Třineckých železáren, Mezi námi, Za oponou, Spolu, Cesty života, Lidé mého kraje – Bruntálsko, Ocelový svět, Tichá nemoc, Vítkovice, Hledat anděla, Lidé Vítkovska). Připravil více než 900 autorských výstav a mnoha kolektivních se zúčastnil. Vydal 28 knih, je zastoupen v nejvýznamnějších sbírkách a bylo o něm natočeno několik filmů. Vyučuje na Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě. Na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění v Praze v letech 1991–2003, kde pedagogicky působil, se v roce 2000 habilitoval a stal se docentem pro obor fotografie. V roce 2009 získal profesuru na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.

topič, U 45.903 - Skvělá fotografie Muž u staré lokomotivy. Fotografie má atmosféru. Propojení člověka se strojem a prostředím.

Grupi, -20 °C - Neuvěřitelná zimní atmosféra a z mlhy se vynořují dvě červená světýlka lokomotivy. Fotografie má tajemství.

Matěj Drešer, Akcelerace - Pohybová neostrost je využita do maxima.

Kateřina Žlebková

Malířka, kreslířka, editorka. Studia: u Z. Kučery a J. Ruska na katedře výtvarné výchovy PF Ostravské univerzity. Do r. 2001 vysokoškolská a středoškolská pedagožka (PaedDr.). Rozsáhlá editorská práce v oblasti literatury. Od r. 2002 vede s manželem (sochařem Jiřím Žlebkem) společnost AŽ-ATELIÉR ŽLEBEK, kde se podílí na designu a interiérové tvorbě, návrzích a rekonstrukcích obytných, výstavních a firemních prostor. Volná výtvarná tvorba: kresba a malba. Převažuje figurální tematika a portréty, veduty měst. V abstraktní tvorbě se inspiruje geologií. Obrazy signuje K. Žlebek. Účast na výstavách v Galerii Caesar v Olomouci. Mezinárodní bienále kresby Plzeň 2010. Členka Unie výtvarných umělců ČR.

Komentář porotce:

Světlo, kompozice, příběh. O všech těchto fenoménech v souvislosti s fotografováním vyšlo mnoho odborných monografií (nemám ovšem na mysli počítačová kouzla a úpravy). Taky doporučuji práce matematiků a astrofyziků, kteří se zabývají vztahem matematiky, vědy a umění. O zlatém řezu (tajné geometrii umělců), protože smysly mají potěšení ze správných proporcí. O symetrii, o fraktálech… Pablo Picasso říkal, že „malování není estetická činnost; je to forma magie, která má být prostředníkem mezi tímto podivným, nepřátelským světem a námi.“ A mezi tyto kouzelníky patří bezesporu umělečtí fotografové. Malíř David Hockney v knize Tajemství starých mistrů tvrdí, že od 15. století začali umělci používat přístroje podobné fotoaparátům, které měly čočky, konkávní zrcadla a využívaly principu temné komory…

Petr Adášek, Železný most - Kolikrát jsem už jen viděla světelného hada, záběr jedoucího nočního osvětleného vlaku, redukovaného na světelnou křivku. Teď jsem byla vděčna autorovi této fotografie za světelnou trubici vlaku ve zlatém řezu, s vyváženou kompozicí, kdy vertikály mostní konstrukce a světel odrážejících se v řece protínají dvě vůdčí horizontály. Je to dobrá a současná veduta města.

Martin Válek, G 4/5 Nr. 107 RhB - Kompozice je založena na trojúhelníku, ovšem postaveném na svém vrcholu, což vyvolává pocit ohromení, rozrušení, intuitivní složka v nás reaguje na to strachem z lability. Ve zlatém řezu se lehce do oblouku vypíná horizontála viaduktu (stupňuje napětí). Dokonalost kompozice umocňuje opět ve zlatém poměru vertikála nejvyššího a nejmocnějšího pilíře. Souběžné nepravidelné útvary diagonál (kouř, zasněžené srázy, shluky stromů) harmonicky doplňují hlavní kompoziční princip (trojúhelník). Příběh vznešený a fotograf je určitě zdatný alpinista.

zirecek, 362.002-8 - Ojedinělá spirálová kompozice. Ve všech světových kulturách má spirála zásadní symbolický význam. Opakující se změna na vyšší úrovni (labyrint). Kontemplativní fotografie.

Johník, 475.196 + 475.179 - Dobrá kompozice. Na obraze převládají biomorfní načechrané útvary (kouř a listnáče keřů, stromů a lesů): téměř se zdá, že zapadají jeden do druhého – fraktály. Fenomén, který se stal ústředním konceptem geometrie přírody a teorie vysoce neuspořádaných systémů, tzv. teorie chaosu.

Petr Lux, 754 + 742 - Modrá britská kočka na purpuru a před ní hračka mašinka. Ani současná malba se nevyhýbá hračkám (např. andersenovský svět Petra Nikla anebo truchlivá radostnost – slovy Jana Kříže- nafukovacích hraček Miroslavy Zychové). Kočka je synonymem jak svobodomyslnosti, tak hravosti. Autor fotografie projevil odvahu výběrem fotografovaných objektů i kompozicí. Zdánlivě je uspořádání středově symetrické. Čteme-li podle našeho evropského úzu zleva doprava a diagonálou zpět dolů, pohledem oranžových očí, začneme vnímat tuto fotografii jako dílo metafyzické, přemýšlet o souvislostech intuitivních, mimosmyslových. Melancholie, magie i osamělost. To není hra kočky s myší(mašinkou), spíš kocour malíře Balthuse, který ví lépe a víc.

Honza Beránek/JTB, 163.097-9 - Světlo dramatické a barevně harmonické (vlnění v okrovém poli v levém dolním rohu se zrcadlí v šedivých mračnech) s přízračným osvitem větví a kmenů stromů. Něco se chystá a malý náznak duhy vlevo nahoře slibuje dítěti v nás, že všechno dopadne dobře.

Hlasování uživatelů ŽelPage

Zde se nic oproti minulým ročníkům nezměnilo. Hlasování opět probíhalo ve zvyklých kategoriích. Zde jsou výsledky:

České a slovenské elektrické lokomotivy

  1. Richard Weber, 362.008-5, 33 bodů
  2. Raven, 150.215-2, 29 bodů
  3. Dennis Hübsch, 350.018-8, 27 bodů

České a slovenské motorové lokomotivy

  1. Láďa Mlynařík, 749.182-2, 61 bodů
  2. Grupi, 753.762-4, 25 bodů
    Johník, 754.054-5, 25 bodů

České a slovenské elektrické jednotky a vozy

  1. Raven, 471.026-5, 89 bodů
  2. Honzinus, 451.061-6 + 451.001-2, 47 bodů
  3. Richard Weber, 680.003, 32 bodů

České a slovenské motorové jednotky a vozy

  1. paolo3, 843.009-2, 36 bodů
  2. Petr Adášek, 814.125-1, 31 bodů
    topič, 810.319-4, 31 bodů

Česká a slovenská současná nostalgie parní

  1. Petr Holub, 556.0506, 39 bodů
  2. Petr Borženský, 423.009, 35 bodů
  3. Johník, 475.196 + 475.179, 33 bodů

Česká a slovenská současná nostalgie ostatní

  1. Petr Holub, M 262.0209, 42 bodů
  2. Tomáš Kubovec, T 679.1168, 40 bodů
  3. Bea Želtvayová, T 466.0007, 23 bodů

Zahraniční současná vozidla

  1. Tomáš Kubovec, EC 113 a Schlossalmbahn, 48 bodů
  2. Bertovec, Autobahn? Tauernbahn!, 45 bodů
  3. Chary, 218.401-8 + 218.405-9, 24 bodů
    Pavel Martoch, 1116.224-5, 24 bodů

Zahraniční současná nostalgie

  1. Jakub Gregor, 93.1420, 58 bodů
  2. Tomáš Kubovec, Ge 6/6 I Nr. 414 RhB, 35 bodů
  3. Martin Válek, G 4/5 Nr. 107 RhB, 30 bodů

Historické fotky pořízené před rokem 2000

  1. BBvK, DR 675.019-4, 76 bodů
  2. IR, 754.076-8 + 750.121-6, 61 bodů
  3. Drahos Svestka, 556.0250 + 556.0336 + 556.0510, 59 bodů

Umělecké snímky

  1. Dennis Hübsch, 751.118-1, 81 bodů
  2. Richard Weber, Kyjské oči, 30 bodů
  3. Grupi, -20 °C, 27 bodů

Noční fotografie

  1. Samir Lepara, 163.047-4 + 151.020-5, 29 bodů
  2. Richard Weber, 380.007-5, 24 bodů
  3. Raven, T 47.005, 23 bodů

Pracovní mechanismy

  1. Honza Beránek/JTB, Matrix, 126 bodů
  2. Louis Armstrong, ASP 09-16 CSM 142 + SPZ 5 + 742.536-6, 74 bodů
  3. zirecek, Lomová pohotovost, 53 bodů

Modelová železnice

  1. Trainmaniak, M 152.0039, 104 bodů
  2. Bertovec, Šotouš…, 98 bodů
  3. Petr Lux, 754 + 742, 56 bodů

Kompletní výsledky hlasování uživatelů ŽelPage

V letošním ročníku soutěže se v hlasování uživatelů Želpage výrazně prosadili Petr Holub (dvě 1. místa), Richard Weber (jedno 1. místo, dvě 2. místa a jedno 3. místo) a Tomáš Kubovec (jedno 1. místo, dvě 2. místa). Všichni tři jmenovaní si zastouží titul Fotograf roku 2010.

Petr Holub, foto: Tomáš Kubovec Richard Weber, foto: Tomáš Kubovec Tomáš Kubovec, foto: Martin Válek

Výherci Ceny odborné poroty a medailisté v jednotlivých kategoriích hlasování uživatelů ŽelPage získávají diplomy, které opět navrhl architekt Vlastimil Sýkora.

Na závěr bych velmi rád poděkoval porotcům, kteří významně pozdvihli úroveň soutěže.


Martin Válek | 2.6.2011 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky ŽelPage

Další z regionu Česká republika (celá)


registrovaný uživatel Petr Holub  mail  
11.06.2011 (21:37)  
Trainmaniak: Ano, mělo by to tak být :)
11.06.2011 (18:08)  
Velké díky organizátorům. Přečíst si komplet komentáře, porovnat s vlastními názory, vidět výsledky; to vše dává hodně názorů a dalších zkušeností.
02.06.2011 (18:25)  
Souhlas, přidávám se i já k obému zmíněnému. :-)

Á propos, ta fotka Petra Holuba - není to náhodou špacír nad hřbitovem v Jonsdorfu? Byl jsem tam jen jednou před 4 léty, ale to místo má atmosféru a těžko se zamění. Kór když vidím, jak Petr šmajdá po úzký. :-)
02.06.2011 (9:21)  
Gratulace vítězům a VELKÉ poděkování organizátorům!

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko