..: Vykolejený nákladní vlak včera po poledni zablokoval trať 300 :..

Vykolejení vlaku Vn52601 na trati 300 u Topolan, 5.6.2011, foto: DIČR Topolany — Zřejmě zanedbaná údržba a podcenění informací od strojvedoucích stála za včerejším vykolejením vlaku Vn 52601 z Blažovic do Třince na trati 300 v úseku Vyškov na Moravě – Ivanovice na Hané. Ucelená souprava 25 vozů Falls o délce 337 metrů ve 12.25 nedaleko bývalé hlásky Topolany najela do úseku s vadnou geometrickou polohou kolejnic. Dle informací Drážní inspekce za železničním přejezdem v levém oblouku viděl strojvedoucí právě zvlněné koleje. Prvních 6 vozů v čele s esem 363.026 inkriminovanou částí tratě projelo bez problémů, avšak dalších 13 vozů v oblouku vykolejilo. Souprava se zřejmě pak i za použití nouzové brzdy následně zastavila, přičemž zbývajících 6 vozů řazených na konci soupravy zůstalo na kolejích. Při této mimořádné události došlo zároveň k roztržení vlaku, převrácení vykolejených vozů, poškození sloupů trakčního vedení a zničení zhruba 60m úseku trati. Při nehodě nebyl naštěstí nikdo zraněn, avšak škoda na vlaku a infrastruktuře byla odhadnuta na 1,4 milionu korun.

Oficiální příčina této události není zatím známa. Z dostupných informací Drážní inspekce však vyplývá, že SŽDC měla o závadách v daném traťovém úseku informace již v pátek a už během včerejška bylo strojvedoucími projíždějících vlaků hlášeno, že jízda místem není bezproblémová a na trati jsou vidět nerovnosti. SŽDC na základě těchto informací provedla na trati prohlídku, avšak dle zjištěných událostí nepřijala žádná opatření. Na výsledky vyšetřování Drážní inspekce a police si tak budeme muset počkat. Místo vlaků byly nasazeny náhradní autobusy.

Náhradní autobusová doprava na trati 300
R v trati Brno - Přerov - Ostrava - Bohumín NAD v úseku Vyškov na Moravě - Kojetín a zpět
R v trati Brno - Olomouc - Zábřeh na Moravě - Šumperk/JeseníkNAD v úseku Brno - Nezamyslice a zpět
Sp, Os v dotčeném úseku tratě NAD v úseku Vyškov na Moravě - Nezamyslice a zpět

Vykolejení vlaku Vn52601 na trati 300 u Topolan, 5.6.2011, foto: DIČR Vykolejení vlaku Vn52601 na trati 300 u Topolan, 5.6.2011, foto: DIČRVlaky R 900 a R 933 budou autobusy nahrazeny již mezi Brnem a Kojetínem, přičemž cestující z vlaků Os 4047, Os 4044, Os 4049 a Os 4046 autobusy pojedou v celém úseku, tj. Vyškov na Moravě - Přerov a zpět. Opětovné zprovoznění tratě závisí na dokončení odklízení vykolejených vozů a opravných pracích, z tohoto důvodu není termín ještě znám. Na místě zasahují drážní hasiči, přítomen je jeřáb i vyprošťovací tank.

V souvislosti s touto mimořádnou událostí vyvstává opět otázka údržby tratí, které má ve správě SŽDC. Nejen, že na mnoha úsecích jsou vegetací téměř zarostlá návěstidla, upozorňovala, či rychlostníky, které bývají i nečitelné, ale také stromy, jejichž větve zasahují do profilu tratě, či trakčního vedení. Pokud bychom hledali nejvíce poruchovou a problémovou trať, oprávněně jí je trať 171 z Prahy do Berouna, kde mají výpravčí řádky v poruchových záznamnících téměř plné. Jak před nedávnou dobou pro týdeník Obzor říkal sám Antonín Blažek, náměstek GŘ ČD pro osobní dopravu; "Už dnes je tady objednávka dopravy vyšší, než umožňuje kapacita trati. Trať na Beroun je asi náš největší problém ve Středočeském kraji." A zároveň dodává a potvrzuje fakt o nutnosti oprav a modernizace do původní infrastruktury, která je v téměř tristním stavu. "Trať je v dosti bídném stavu, zatím neprošla modernizací a prakticky denně je tam nějaká porucha."

Zdroje: DIČR, ČD, OSŽ, ŽelPage


Vítek_V Poslat mail autorovi | 6.6.2011 (14:09)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
10.06.2011 (5:49)  
Václav Vrtěna: [i]Takže na vedlejší trati při rychlosti 50 km/h a rovném úseku (bez stoupání) to je cca 300m.
Při rychlosti 50 km/h urazí vlak 300 metrů za 22 vteřin a to by na předzvánění a spuštění závor nestačilo.
Čísla střelím od boku, ale pro vysvětlení to snad bude stačit.
Vlak si dupne, spustí se světla a vyzvánění - to trvá 35 vteřin. Následuje zavírání závor, které trvá 5 vteřin. Pak následuje bezpečnostní rezerva 10 vteřin. Celkem tedy od dupnutí k průjezdu vlaku 50 vteřin. Při rychlosti 50 km/h to znamená, že vlak si musí dupnout 690 metrů před přejezdem. Při rychlosti 160 km/h je to 2220 metrů. Na tratích s autoblokem se navíc nezřizují samostatné kolejové obvody pro přejezdy (nejspíš by to ani nešlo), ale ke spouštění PZZ se použije kolejový obvod prostorového oddílu. To znamená, že když jsou návěstidla před přejezdem 1500 m a 2700 m, tak PZZ začne blikat už v okamžiku, kdy vlak projede kolem toho návěstidla vzdáleného 2700 metrů.
Tyto vzdálenosti jsou spočítány vždy pro vlak jedoucí nejvyšší dovolenou rychlostí, jelikož zařízení nepozná, zda se k němu blíží EC 160 km/h, náklad 70 km/h, nebo Os se zastávkou těsně před přejezdem. A jak píše MZ, právě u těch osobáků se může stát, že je přejezd uzavřen neúměrně dlouho, protože od spuštění vyzvánění vlak ještě 2x zastaví na zastávce.
09.06.2011 (22:43)  
Václav Vrtěna : na onom přejezdu u žst. Vraňany, kde se jezdí 160 zavírají závory cca 35 vteřin po spuštění světelné a zvukové signalizace a vlak projede přejezdem cca 10 vteřin po uzavření závor.
U pomalejších vlaků se čeká na průjezd přes přejezd pochopitelně dále.
Poměrně dlouho se čeká na příjezd osobního vlaku od Kralup na přejezdu na zastávce Úholičky, protože osobák ještě postojí na zastávce v Řeži, zatímco projíždějící vlak má ten čas výrazně kratší ...
Svým způsobem je každý přejezd projekčně i stavebně individuální záležitost, byť se jede podle stejných pravidel hry ...
registrovaný uživatel ISF 
09.06.2011 (21:52)  
Předzváněcí doba u přejezdů je na vzdálenost zábrzdné vzdálenosti.

Ale to není pravda. Tahle doba je spočítána tak, aby uživatel stihl minout úroveň závory před přejezdem (poloviční závory) nebo za přejezdem (celé závory).
09.06.2011 (21:42)  
Joska Holibajda:
Předzváněcí doba u přejezdů je na vzdálenost zábrzdné vzdálenosti. Možna o kousek dál podle sklonových poměrů a maximální dovolené rychlosti. Takže na vedlejší trati při rychlosti 50 km/h a rovném úseku (bez stoupání) to je cca 300m. Tož by mě zajímalo kde se jezdí takovou závratnou rychlostí, aby to bylo pár kilometrů...
09.06.2011 (20:57)  
Když se stane, že ihned po zdvižení závor se tyto zase zavřou pro vlak jedoucí po jiné koleji, znamená to, že ten vlak je ještě dost daleko. Teprve si "dupnul" pár kilometrů před přejezdem a i kdyby to byl ten nejrychlejší, co na trati jezdí, do jeho příjezdu se dá z toho přejezdu ujet (za cenu přeražené závory). Ale kdo ví, co se honí v hlavě řidiči uvězněnému na přejezdu...

EDIT: Možná si v takové chvíli řidič vzpomene na slova reportéra Jana Tuny, který ke srážce vlaku s autobusem v HK uvedl, že kdyby tam byly závory, tak by se o ně autobus zastavil.
09.06.2011 (18:24)  
To nás ani snad učit nemuseli .. jednak je to ve vyhlášce/zákoně, jednak je to zcela jasně doplňkový zařízení už svou podstatou, neboť existuje i přejezd bez závor :-)
registrovaný uživatel MirekM  mail  
09.06.2011 (15:43)  
Jirka (TexxO): stalo se to, ze blikalo cerveny svetlo, zavora se po prujezdu vlaku zvedla ale protoze se blizil po jine koleji dalsi vlak, tak se hned stahla (cervene svetlo stale blikalo)
Právě o tom mluvím! Učili Vás v autoškole, že závora je přídavné zařízení, hlavní je světlo? Že závora může jít nahoru a hned zase spadnout? Mě ne. A myslím, že by se s tím mělo začít, vždyť těch nehod na přejezdech je neuvěřitelný množství!
registrovaný uživatel MuDr.  mail  
09.06.2011 (14:35)  
kaktus: 98% procent odtažených šroubů??? :O
To tam nemohly dělat revizi snad 10 let nebo to někdo odtáhl :DD


Šrouby se neodtahují, nýbrž povolují, že. Navíc doba, kterou zde uvádíš, tj. deset let, je krapet přemrštěná. Co mám vypozorováno, je potřeba každého čtvrt roku zkontrolovat upevnění kolejnice na pražci. Může se to stát přitažený za vlasy, ale skutečně po čtvrtině roku provozu se šrouby samovolně povolí.

Viktor Suchoň: Prokazuje se stará bolest, správa (SŽDC) nespravuje, ale ignoruje a proto zůstáva "starou traťovou distancí"

Stará bolest? Jestli myslíš to, že se všechno rozdělilo, poodtrhalo, následně zrušilo, s čímž jde ruku v ruce i propouštění, takže nikde v provozu není dostatek lidí, tak ti to vyvracet nebudu. Oproti dřívějšku dnešní okrsky nedisponují dostatkem lidí, veškerá mechanizace, co kdy byla, se prodala soukromým společnostem. Takže nám zbylo akorát kulový. MUVka,jedna pro nás, druhá pro svářeče; ruční nářadí jako lopaty,vidle a pár zatáčeček. Došlo to tak daleko, že i na postřik trati se objednává soukromá firma, která má původem drážní MUVku s bandaskou postřiku. Ba co víc, aby se mohlo stříkat, musí být přítomen pilot. Ano, samozřejmě že pilot je náš vozíčkář... I ten postřik a vodu dodáváme my.
To jsem ale odbočil. Vrátím-li se k tomuto konkrétnímu případu, vůbec se nedivím, že se tohle stalo. Kdo by to pravidelně dotahoval? Dělníků málo, musí na to být minimálně dva a ruční zatáčečkou dotahovat k tisíc šroubů, je přece jenom složitější, že. A nechat to udržovat soukromou firmu, k čemuž ostatně spěje celý stav na dráze? Asi takhle, nějaký obyčejný dotahování šroubů pro ně není lukrativní zakázka.
Doufám, že to stačí...

Před x lety měl jeden nejmenovaný okrsek ve správě y kilometrů kolejí. Na těchto y km byli čtyři obchůzkáři. I stalo se, že se okolní okrsky porušily a sloučily, takže dnes, tento okrsek x má na starosti 3,5y kolejí se stále stejným počtem lidí. Až na obchůzkáře, tři odešli do důchodu a teď tam zůstal jeden.
A tak je to tady se vším.
09.06.2011 (10:16)  
MirekM: v tomto konretnim pripade byl prejezd zabazpecen dokonce i zavorou .... stalo se to, ze blikalo cerveny svetlo, zavora se po prujezdu vlaku zvedla ale protoze se blizil po jine koleji dalsi vlak, tak se hned stahla (cervene svetlo stale blikalo) ... no nakladak se rozjel (no uprimne, tuhle chybu si dokazu predstavit i u sebe ... ve vyjmecnym pripade :))) )
09.06.2011 (9:54)  
MirekM:
Je smutné, že z povýšení na "státní úředníky" se vytrácí cit pro odpovědnost i profesní hrdost. Je pravda, že úředník tyto vlastnosti asi nezná.
IR:
V takovém případě je nutné zvážit zda onen řidič netrpí zrátou barvocitu nebo dokonce barvoslepotou. Horší by, ale bylo kdyby pozbyl odpovědnost za své jednání. Takových případů je na dráze již i v minulosti více. Pak se nedá dělat nic jiného, pouze přidat pod závoru ještě vysouvatelnou betonovou zábranu - jak to snad řeší u některých východních sousedů.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko