..: Vykolejený nákladní vlak včera po poledni zablokoval trať 300 :..

Vykolejení vlaku Vn52601 na trati 300 u Topolan, 5.6.2011, foto: DIČR Topolany — Zřejmě zanedbaná údržba a podcenění informací od strojvedoucích stála za včerejším vykolejením vlaku Vn 52601 z Blažovic do Třince na trati 300 v úseku Vyškov na Moravě – Ivanovice na Hané. Ucelená souprava 25 vozů Falls o délce 337 metrů ve 12.25 nedaleko bývalé hlásky Topolany najela do úseku s vadnou geometrickou polohou kolejnic. Dle informací Drážní inspekce za železničním přejezdem v levém oblouku viděl strojvedoucí právě zvlněné koleje. Prvních 6 vozů v čele s esem 363.026 inkriminovanou částí tratě projelo bez problémů, avšak dalších 13 vozů v oblouku vykolejilo. Souprava se zřejmě pak i za použití nouzové brzdy následně zastavila, přičemž zbývajících 6 vozů řazených na konci soupravy zůstalo na kolejích. Při této mimořádné události došlo zároveň k roztržení vlaku, převrácení vykolejených vozů, poškození sloupů trakčního vedení a zničení zhruba 60m úseku trati. Při nehodě nebyl naštěstí nikdo zraněn, avšak škoda na vlaku a infrastruktuře byla odhadnuta na 1,4 milionu korun.

Oficiální příčina této události není zatím známa. Z dostupných informací Drážní inspekce však vyplývá, že SŽDC měla o závadách v daném traťovém úseku informace již v pátek a už během včerejška bylo strojvedoucími projíždějících vlaků hlášeno, že jízda místem není bezproblémová a na trati jsou vidět nerovnosti. SŽDC na základě těchto informací provedla na trati prohlídku, avšak dle zjištěných událostí nepřijala žádná opatření. Na výsledky vyšetřování Drážní inspekce a police si tak budeme muset počkat. Místo vlaků byly nasazeny náhradní autobusy.

Náhradní autobusová doprava na trati 300
R v trati Brno - Přerov - Ostrava - Bohumín NAD v úseku Vyškov na Moravě - Kojetín a zpět
R v trati Brno - Olomouc - Zábřeh na Moravě - Šumperk/JeseníkNAD v úseku Brno - Nezamyslice a zpět
Sp, Os v dotčeném úseku tratě NAD v úseku Vyškov na Moravě - Nezamyslice a zpět

Vykolejení vlaku Vn52601 na trati 300 u Topolan, 5.6.2011, foto: DIČR Vykolejení vlaku Vn52601 na trati 300 u Topolan, 5.6.2011, foto: DIČRVlaky R 900 a R 933 budou autobusy nahrazeny již mezi Brnem a Kojetínem, přičemž cestující z vlaků Os 4047, Os 4044, Os 4049 a Os 4046 autobusy pojedou v celém úseku, tj. Vyškov na Moravě - Přerov a zpět. Opětovné zprovoznění tratě závisí na dokončení odklízení vykolejených vozů a opravných pracích, z tohoto důvodu není termín ještě znám. Na místě zasahují drážní hasiči, přítomen je jeřáb i vyprošťovací tank.

V souvislosti s touto mimořádnou událostí vyvstává opět otázka údržby tratí, které má ve správě SŽDC. Nejen, že na mnoha úsecích jsou vegetací téměř zarostlá návěstidla, upozorňovala, či rychlostníky, které bývají i nečitelné, ale také stromy, jejichž větve zasahují do profilu tratě, či trakčního vedení. Pokud bychom hledali nejvíce poruchovou a problémovou trať, oprávněně jí je trať 171 z Prahy do Berouna, kde mají výpravčí řádky v poruchových záznamnících téměř plné. Jak před nedávnou dobou pro týdeník Obzor říkal sám Antonín Blažek, náměstek GŘ ČD pro osobní dopravu; "Už dnes je tady objednávka dopravy vyšší, než umožňuje kapacita trati. Trať na Beroun je asi náš největší problém ve Středočeském kraji." A zároveň dodává a potvrzuje fakt o nutnosti oprav a modernizace do původní infrastruktury, která je v téměř tristním stavu. "Trať je v dosti bídném stavu, zatím neprošla modernizací a prakticky denně je tam nějaká porucha."

Zdroje: DIČR, ČD, OSŽ, ŽelPage


Vítek_V | 6.6.2011 (14:09)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Nehody a mimořádnosti

Ďalšie z regiónu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ SYN 
12.06.2011 (12:45)  
Bohužel, toto by se mělo fakt pořešit, jestli někde chodí závory dolů a vlak několik minut nejede, pak pro průměrného člověka který to vídá pravidelně (místní) není síly která by ho přiměla pravidelně čekávat ty minuty zbytečně (z jeho pohledu) - projede/projde to. Taková je lidská povaha. Pak jde jen o to jestli se aspoň důkladně podívá nebo jestli ani to ne...
dopisovateľ alebo člen ŽP IR  mail  
12.06.2011 (11:17)  
Byl jsem pár dní mimo ČR, tak jsem "prošvihnul" diskusi o těch závorách a předzvánění, ale snad se k tomu ješt někdo vrátí a odpoví mi... Popíšu 2 reálné případy:
1. V sobotu 4.6. jsem jel z Pardubic do VS (R625 Bečva, odj. z PU 18:01). Iďa z toalety, koukal jsem v úseku PU - Choceň chvíli (zadními průchodovými dveřmi v posledním voze) na koleje a viděl toto: Projeli jsme přejezd se závorami, u nichž 1 (tmavě červená) felda. Závory se po našem průjezdu zvedly a než se felda stačila pohnout (naštěstí) tak šly závory zase hned dolů. Vzápětí jsme minuli nějaký R (snad mírně zpožděný R706 Velehrad?).
Tutéž situaci se závorami jsem letos viděl na přejezdu na hranickém zhlaví v Lipníku nad Bečvou. Byl jsem tam letos 3x a nejméně jednou jsem viděl, jak projel vlak (směr Drahotuše), závory šly nahoru a jen se nahoře zastavily, ihned šly dolů a jel vlak od Drahotuší. Navíc na tomto přejezdu je z obou stran špatný výhled na trať (a traťová rychlost 110/150 km/h).
2. Ve Vsetíně je na meziříčském zhlaví přejezd (závory jen přes 1 pruh). Jede-li vlak z/do stanice po přímé koleji - no problem. Jede-li však odbočkou (řada R a zejména Os tu končí), začne předzvánění na přejezdu, až když se vlak blíží k přechodu (se světly), který je asi 150 před ním, a závory jdou dolů, až mašina projíždí ten přechod. Podle toho, jak jede skutečně rychle, je interval mezi uzavřením závor a příjezdem čela vlaku na přejezd cca (odhadem) 12 - 14 sekund(!!!). Loni jsem se ptal chlapů, kteří dělali údržbu těch závor, jestli je to v pořádku, a oni pravili, že délka předzvánění je daná předpisem, takže doba musí odpovídat předpisu. Čímž to pro ně skončilo. Vzhledem k tomu, že tu pěší i cyklisté jsou zvyklí přecházet/přejíždět ten přejezd i po stažení závor, čekám jen s hrůzou, kdy tu vlak někoho "přežvejká". Totiž: Jede-li Os nebo R z opačné strany, jdou závory dolů, (asi) když projíždí protější (lidečské) zhlaví. Pak zastaví a stojí tu 2, tu 3, někdy i podstatně více minut (letní R, když jede spousta turistů, cyklisté apod. (zažil jsem i 15 min!)), takže lidé jsou navyklí přecházet/přejíždět ten přejezd, dokud se vlak nedá do pohybu. Takže je takový zvyk, mrknout se ke staniční budově, a když vlak teprve zastavuje nebo tam ještě není, tak se prostě jde. A on může být přitom jen pár metrů od přejezdu z opačné strany... :-(
12.06.2011 (9:34)  
tak pánové já jezdil potéto trati ještě loni do brna a už o prázdninách jsem říkal když jsem přijel domu že se my tato trat na některých místech vubec nelíbí.no a reagoval jsem tak že jsem začal jezdit z jeseníku do brna přes českou třebovou i když se musí několikrát přestupovat.to nejsem žádný odborník ale vzhledem k tomu co mám naježděno tak mužu porovnat jak se celá vlaková souprava chová pří prujezdu na ruzných tratích naší republiky.zkrátka jsem někdy měl opravdu strach a divím se že to strojvedoucí hlásili až letos.
11.06.2011 (9:42)  
to zirecek
Děkuji za objasnění záležitosti s průjezdem Huga. Bylo by to nepříjemné, kdyby tam vykoleji se soupravou on. Jinak souhlas s názory na vedení SŽDC i fungování toku peněz daňových poplatníků (prostých lidí této zěmě).
Vlakem jezdím již přes padesát let. Dráhu jsem považoval za určitou konstantu - dvě koleje a k tomu řád. Škoda časy se mění, ale k horšímu.
11.06.2011 (9:30)  
VS: Žijeme ve státě, kde se ze státních firem/zakázek financují kmotrové (Bárta byl odstaven za tučné peníze od stavebních firem, nový ministr MD zase pomalu skáče jak firmy pískají). Z tohoto pohledu je ŘSD, SŽDC, Povodí "řek" dojnou krávou na peníze. Prvotní cíle těchto organizací jsou naplňovány až druhotně. Pojem údržba na svršku již neexistuje 10-15 let. Vrcholní představitelé SŽDC neslyší křik zespodu. Tudíž neřešené problémy krystalizují v tyto mimořádné stavy. Výhledově máme našlápnuto na stav v UK.
Hugo na této trati nejel, měřící vůz tam samozřejmě jezdí, charakter závady, který byl prevděpodobnou příčinou vykolejení vlaku, nelze plně indikovat měřícím vozem. Bohužel zde selhaly jiné dohledací a správcovské činnosti, které jsou dlouhodobě potlačovány špatným stavem a nekomunikací se spodními složkami SŽDC.
10.06.2011 (20:48)  
Došlo k pochybení v tom smyslu, že nebyly dostatečně hlášeny a dál předávány zjištěné závady a nebyly odstraňovány. Naopak byly tolerovány. Z našeho pohledu to bylo na hraně bezpečnosti," říká mluvčí SŽDC Pavel Halla a dodává, že o problémech vědělo celé brněnské ředitelství firmy:Tak takovým prohlášením hají "mluvka" SŽDC své chlebodárce.
Když jsem ve svém mládí (60-tá léta 20.století) brigádničil u tehdejší traťovky, tak se více dbalo na prevenci. Takové vyjadřování "na hraně bezpečnosti" ať SŽDC i s jejím "mluvkou" strčí za klobouk. Správa má spravovat a svou aktivní činností garanovat kvalitu tratí. Vyřazení lidského faktoru (člověka, pochůzkáře) je ohromnou chybou. a když už nejsou lidi - ptám se - Projíždel po této trai "Hugo" s dlouhým vlakem, ve kterém snad byl i vagón hodnotící defekty na traťovém svršku? Takovou vadu bylo možné odhaliž již tedá - zhura před měsícem. Vždyť na dráze jde o bezpečnost a dokonce i životy lidí. Nebo již lidský život stratil cenu? To se máme nechat formovat otrlím "svědomím" úředníků SZDC? Prostě sečtem ztráty, seberem případné raněné a mrtvé - a jede se dál! - Kde to žijem!
10.06.2011 (19:45)  
Omlouvám se těm, které jsem mistifikoval s předzváněcí dobou.
Dneska jsem se poptal osob, kteří tuto problematiku řeší v praxi a viděl i konkrétní výpočet, podle kterého se vše počítá. Je tam zahrnuta maximální rychlost tratě, sklonový poměr tratě, počet kolejí, úhel křížení, počet závor, pokrytí závor (poloviční - celé) a pár dalších proměnných veličin.
Příklad z Tišnova na Říkoninském zhlavý.
Pokud vlak jede z Říkonína, klesající trať, tříkolejný přímý přejezd a pokud se nepletu tak závory po celé délce a na každé straně jedna a rychlost 100 km/h, ale s tím si nejsu takhle z hlavy jist. Předzvánění úsek je umístěn u posledního autobloku cca 1500m. Čas od dupnutí do příjezdu vlaku je údajně podle zabezpečováků 27 - 30 sec. Zdůrazňuji, že je to u vlaku který jede max. rychlostí. Pokud se tam bude plazit 30, nebo tam bude mít zastavku, tak to budou jiné hodnoty!
Jak je to na autobloku mezi stanicemi nevím přesně, ale musí tam být dodržen výše uvedený vzorec a co já vím, tak u nových, nebo rekonstruhovaných (elektronicky) se dávají počítače náprav a ty už nejsou na kol. obvodech závislé. Nicméně si myslím, že i podle starého systému to není závyslé na umístění návěstidel. Na to se ještě musím zeptat.
registrovaný užívateľ numo 
10.06.2011 (17:24)  
Jednou se mi stalo, že závory šly nahoru, světla zhasly. Projel jsem já, 1 auto za mnou a závory šly zase dolů.

No tak moment, toto nemohlo byt ani podla zabrzdnej vzdialenosti, ani podla casu na opustenie (ak predpokladam ze oba vozy boli osobne, tak kamion by za takyto cas prejst urcite nestihol). Vidi niekto do tej elektriky? - je tam skutocne fyzicky nemozne, aby po prvom bliknuti cervenej sli dolu zavory skor ako po definovanom case?
10.06.2011 (15:44)  
MirekM: Jednou se mi stalo, že závory šly nahoru, světla zhasly. Projel jsem já, 1 auto za mnou a závory šly zase dolů.
Tím nechci řidiče náklaďáku omlouvat - každý sám za sebe, neměl jet podle aut před ním, měl se ujistit, že přejezd může bezpečně přejet. Onen řidič v TV tvrdil, že před ním projely 4 auta a pak šly závory zase dolů - jemu před kabinou. Času na přeražení závory a odjetí měl dost. Stihl totiž vystoupit a běžet naproti vlaku, aby ho zastavil (dle jeho výpovědi na TV kameru). Jo holt kdyby se nebál o odřený lak, tak neměl na krku trestný čin a auto v sakroch.
10.06.2011 (12:25)  
Ve stručnosti, co jsem vyslechl na ČT24:
* Podle inspekce byla trať v katastrofálním stavu (98% šroubů povolených).
* Traťmistr dostal výpověď.
* Židle se houpá pod ředitelem SDC Brno Oldřichem Bambulou a taky náměstkem SŽDC pro provozuschopnost dráhy Josefem Novobilským.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko