..: ÖBB rozdaly karty: ojetiny pro ČD i RegioJet dorazily do Česka :..

Bmz a ABmz RegioJet od ÖBB, Břeclav, foto: Josef PetrákBřeclav — Čtyřiačtyřicet. Tolik osobních vozů Rakouských spolkových drah v uplynulých dnech zamířilo do svého nového domova v Česku, kde od léta začnou vozit cestující Českých drah i soukromého dopravce RegioJet ze skupiny Student Agency. Zatímco u státního dopravce poslouží vozy z přelomu 70. a 80. let minulého století jako vítané oživení nejhorších rychlíků, u žluté firmy naopak mírně modernizované rakouské vagóny pomohou rozběhnout první pravidelnou linku Praha - Havířov (- Žilina). Nová řada Bmz236 ČD teď podstoupí velkou revizi a časem i menší revitalizaci interiéru. Vagony Bmz 21-90 a ABmz a 30-90 RJ již mají velkou modernizaci za sebou z doby, kdy jezdily u ÖBB; pro dosažení požadovaného standardu kvality ovšem rovněž potřebují opravu. První cestující by tak obě řady měly svézt v průběhu letních prázdnin.

Siemensy pro České dráhy: podobné těm novým, ale raději na rychlíky

ČD Bmz od ÖBB, České Velenice, foto: Michal ŠimekNákup 32 ojetých vozů řady Bmz 21-70.0 potvrdily České dráhy teprve počátkem května, již v průběhu tohoto týdne však první várka dorazila do Českých Velenic, kde bude čekat na revizní opravu. Do provozu s cestujícími má nová řada 236 zasáhnout již o prázdninách, zatímco bude druhá dodaná série podstupovat úpravu interiéru v rozsahu podobném revitalizovaným vozům UIC-Y. Většina vozů se naopak prozatím nedočká klimatizace ani zásadnějších technických inovací. Ve svém novém působišti na trati Praha - Plzeň - Cheb budou spoléhat především na svůj solidní technický základ s podvozky SGP V S-RIC a relativně nadčasový interiér, ne nepodobný 15 let mladším vozům Bmz245 z produkce SKV Zličín/MSV Vagonka. Dobrou zprávou pro cestující nakonec je několik dodaných vagonů, které již mají za sebou modernizaci s dosazením klimatizační jednotky a některých novějších prvků.

ČD Bmz od ÖBB, České Velenice, foto: Michal ŠimekVozy Bmz236 jsou klasickými zástupci typu UIC-Z2 s maximální rychlostí 160 km/h, nabízející 11 oddílů po šesti místech. Kvůli nepřítomnosti klimatizace má dosud většina z nich osazená polospuštěcí okna, což ocení alespoň malá okrajová skupina nostalgických nadšenců. Výjimkou jsou dva rekonstruované kusy, které už z Rakouska dorazily v modernějším provedení s klimatizací, a tedy i celistvými okny. I když splňují náležitosti úmluvy RIC, budou mít tyto vozy pravděpodobně problém s elektrickým napájením s napětím 3000 V/50 Hz, jež je specifikem bývalých ČSD na tratích se střídavou trakční soustavou. S chybějící podporou pro tento režim se nový vlastník bude muset vypořádat technickou úpravou centrálního zdroje vozů, nebo volbou vhodných hnacích vozidel, schopných soupravě dodávat některé z požadovaných napětí (1500 V/50 Hz).

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef PetrákPři pohledu na současný vozový park ČD jsou nové Bmz nejvíc porovnatelné s vozy Bmee248 z východoněmecké vagónky VEB Bautzen, dodané ČSD v polovině 80. let a v Česku dosud hojně využívané i na dálkových expresech a vlacích InterCity. Přibližně třetina z dnešních 41 provozních kusů této řady přitom byla původně vyrobena jako vozy první třídy řady Amee, včetně jiných sedadel. Již v 90. letech ale byly všechny přeznačeny na řadu Bmee, zatímco u zbylých exemplářů byl snížen počet míst k sezení z původních 88 na dnešních 66. Zbylých 73 vagonů původní série, které po rozdělení majetku ČSD zůstaly na Slovensku, byly v uplynulých třech letech modernizováno na řadu Bmeer, využívanou pro všechny kategorie dálkových vlaků.

Siemensy pro RegioJet: dočasná posila s klimatizací

Bmz a ABmz RegioJet od ÖBB, Břeclav, foto: Josef PetrákŽlutý dopravce se na nákupy k jižním sousedům vybral ještě před Českými drahami – a v rámci sortimentu ojetin ÖBB vybral to lepší, co právě bylo k mání. Tucet osobních vozů, doručených včera na břeclavské nádraží, pochází ze stejné výrobní série jako vagony pro ČD, má už ale za sebou větší modernizaci v podání rakouských drah. Rozběh pravidelné linky Praha - Havířov (- Žilina) tak u Regiojetu bude zajišťovat šest vozů řady Bmz 21-90 a šest vozů ABmz 30-90, dohromady tedy tři čtyřvozové soupravy. Vagony vyrobené mezi lety 1977 a 1982 společnostmi SGP a Jenbacher Werke byly ke konci 80. let upraveny pro maximální rychlost 200 km/h a o dalších 15 let později dostaly i klimatizaci, vakuové WC a elektrické zásuvky v oddílech pro cestující. Co do vnitřní konfigurace odpovídají vozům pro České dráhy, vzhledem interiéru se navíc ještě více podobají dnešní řadě Bmz245 ČD, k niž mají také technicky nejblíž. Přesto se RegioJet chystá na další modernizaci prostoru pro cestující, která nasazení do ostrého provozu odsune až ke konci letních prázdnin.

Série vagónů ABmz a Bmz bude žlutému dopravci sloužit jako překlenovací vozový park, než dorazí dostatečný počet nových velkoprostorových vozů z 50kusové objednávky, jež se v současnosti realizuje. Modernizované rakouské vozy poté získají status provozních záloh a počítá se s nimi pro posilování pravidelných spojů v nejvytíženějších časech, případně při realizaci dalších projektů Student Agency na železnici. I přes svůj vysoký věk totiž těchto dvanáct vozů ve svém aktuálním stavu představuje jedny z nejmodernějších osobních vagónů v Česku.

Zbraně zatím zůstávají neodhaleny

Bmz a ABmz RegioJet od ÖBB, Břeclav, foto: Josef PetrákSouboj o trasu Praha – Ostrava, jehož uskutečnění před 14 měsíci nevěřili ani samotní soupeři, se pomalu stává realitou, i když oproti původním optimistickým plánům soukromých dopravců se jeho reálný start prozatím odkládá až na konec léta. Ministerstvo dopravy při té příležitosti už potřetí od vzniku vlády oznámilo, že tuto linku nehodlá dále financovat. V letošním jízdním řádu je prozatím výsledek tohoto postoje poněkud chaotický, s třemi dotovanými páry spojů, zatímco bez subvencí se nechtěně ocitly vlaky Bohumín – Břeclav, které paradoxně v současnosti bez dotace provozovat nelze. Od prosince 2011 se proto spolufinancování dálkových spojů na II. koridoru koridoru obnoví, kategorie IC a EC na lince Ex 1 však už budou provozovány výhradně na podnikatelské riziko dopravce.

České dráhy jdou do boje se vším, co v současnosti mají – v návrzích jízdního řádu pro rok 2012 tak najdeme mimo jiné tři páry pendolin v trase Praha - Žilina (z toho jeden pár denně, celková jízdní doba rekordní 4h 45 min). Naplní se tak úvaha, která provázela zavedení spoje SC Pendolino Sprinter před dvěma lety. Veškeré expresní spoje navíc po několika letech výrazně zrychlí: cestovní doba mezi ostravským Svinovem a pražským hlavním nádražím se zkrátí o 16 minut na 3 h 28 min, cestující z Olomouce pocítí zrychlení o 11 minut na 2 h 34 min. Ještě výraznější bude zrychlení při cestách ze Slovenska, kde se cesta mezi Žilinou a Ostravou zkrátí o celých 23 minut, u pendolina, vedeného přes Havířov, dokonce o 29 minut. Tím se jízdní doby dálkových vlaků ČD prakticky srovnají s aktuálním jízdním řádem Regiojetu.

Klučík u SC 513 Pendolino Sprinter, foto: Josef PetrákCo ani ČD, ani RegioJet zatím nemají, jsou zcela nová vozidla, s nimiž se chtějí na start závodu postavit. Soupravy railjet, která národní dopravce v tiskových zprávách za posledních několik měsíců skloňuje častěji, než nákup vozů řady Bimz před lety, se musí podle MF Dnes objednat do 30. června. Původní termín, uváděný Českou televizí na konec března 2011, už dráhy beznadějně prošvihly. Pokud na veletrhu Czech Raildays 2009 prezentovaly ÖBB, ČD a Siemens některé společné aktivity, je možné se ptát, zda by letos v Ostravě tyto strany mohly podepsat smlouvu o převzetí 16 souprav z původní objednávky. V druhé soutěžní dráze by zase měly stát dlouho očekávané novostavby pro žlutého dopravce, jejichž výroba se zpozdila v důsledku složitých jednání s výrobcem, i když poslední odhady hovoří o představení prvního hotového vozu v průběhu prázdnin. Zdá se tedy, že přicházející léto bude na české železnici větší horko, než dnes v odstavených rakouských vozech na břeclavském nádraží a v areálu ŽOS České Velenice.

Zdroj: ŽelPage


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.6.2011 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Jihočeský ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
10.06.2011 (9:13)  
Prominte ze se pletu do vasi hadky o cteni ve vlaku, ale nevite jestli je mozny, ze sem ty rakousky vagony videl v Koline v tech dilnach co sou ve smeru na Pardubice?
registrovaný uživatel Sim 
10.06.2011 (9:06)  
Karel Kovářík > nazveme to klidne rejpanim vztazenym na hlasku "chcete kritizovat za každou cenu"

... ja kritizuju (dle meho nazoru opravnene, dle vaseho nikoliv) modreho pana, vy zcela totoznym zpusobem zluteho. Nic vic, nic min. Oba mame pocit, ze kritika toho druheho je ucelova a ze se jedna o veci, ktere vetsine nevadi.
registrovaný uživatel Kakov 
10.06.2011 (9:00)  
Sim:
A ve zlutobusu si taky ctete, nebo s nim nejezdite, protoze to tam nejde?


to byla doufám jen řečnická otázka, nebo na ní chcete odpověď??
registrovaný uživatel M 
10.06.2011 (0:47)  
Super, takze Kovarik si cte na trati 170. Blahoprejeme...
Nize se psalo o 340 (a konkretne asi Bmx) a taky o tom, ze kdyz se v urcite rychlosti vetra otevrenym oknem, tak jsou ve vagone krome nesnesitelnyho (ja vim, nekdo si toho ani nevsimne) hluku i poryvy vetru o sile, ktere to cteni, prinejmensim na nekterych mistech, znemoznuji. S Kovarikem jedoucim krasnym vlakem CD podel nehezke dalnice to prece nijak nesouvisi a nikdo to nezporuje...
registrovaný uživatel Sim 
09.06.2011 (21:54)  
Karel Kovářík > kritizovani za kazdou cenu? A ve zlutobusu si taky ctete, nebo s nim nejezdite, protoze to tam nejde? :-D

Pavel Hromek > sice to kolem Bezpravi je hezky, ale preci jen je to koridor a svisti to tam na kochani se ponekud rychle. Kdyz nasavat prirodu, trasa Beroun - Krivoklat, Turnov - Mala Skala - Zelezny Brod nebo klidne Olomouc - Opava - Ostrava, to jsou trate, kde si to dovedu predstavit podstatne intenzivneji - a to i pres dieselovy provoz.
registrovaný uživatel Kakov 
09.06.2011 (21:43)  
tedy pánové já žasnu, já si ve vlaku čtu pravidelně a žádné problémy s tím nemám (jezdím 170 - Plzen-Praha)

přijde mi, že buď jste přecitlivělí a nebo chcete kritizovat za každou cenu
09.06.2011 (20:21)  
Zdravím všechny.Samozřejmě buďme dle mého názoru rádi za ty "ojetiny".Jsem také pro klima,ale musí se pečlivě zvážit,u jakých vozů a jejich nasazení v provozu má smysl,/např.u "Pendolina" zcela určitě ano/.Určitě nepříjemná je jízda s "koženkou NDR" v kupé s otevřeným oknem při r.120 km,kdy navíc tyto vozy trpí vrtivým chodem podvozku,lítáním spojovacích dveří.A co je nejhorší,-někdy i samovolným otevřením nástupních dveří zejm.v případě dvojkolejné trati,kdy se potká s protijedoucím vlakem /s jazykem dveří ve směru jízdy/,neboť blokovací zařízení je až na výjimky odstraněno.Bohužel polospouštěcí okna u koženek mají pouze dvě polohy,buď zavřené,nebo zcela otevřené,- i tak se stává,že se na horším svršku samy zavírají.Jiná a technicky lepší jsou polospouštěcí okna u vozů Bt,Bdt,Bp naší výroby /1969-1991/z Vagónky Studénka,která mají těžší chod v lyžinách a je tak možnost nastavit např.10 cm "ventilačku".Ale není nad to,otevřít si mezi Ústím n.Orl. a Chocní okno a kochat se vůní přírody v údolí Orlice.Takové sepětí železnice a přírody.......
09.06.2011 (17:30)  
Větrání otevřeným oknem má i tu nevýhodu, že zvyšuje jízdní odpor. Zvláště u oddílových vozů, kde se "vítr" opírá do stěny v každém kupé. Při vyšších rychlostech to tedy může být energeticky náročnější než běžící klimatizace.
Na internetu jsem nenašel nic železničního, ale rada pro řidiče aut s tím korepsonduje:
Zatímco při nižších rychlostech můžete namísto použití klimatizace otevřít okna, při rychlejší jízdě zvyšují otevřená okénka odpor vzduchu, což může vést k vyšší spotřebě energie, než vyžaduje spuštěná klimatizace.
registrovaný uživatel M 
09.06.2011 (17:05)  
Ja si pamatuji jedno moje cteni Veseli-Brno. Okna byla sice zavrena, ale asi to melo nejaky specialni elipsoidni kola nebo co. Prisaham, ze to bylo jedinkrat, co jsem fakt nemohl ani poradne cist (neco jako lusteni krizovky by byla jeste vetsi sranda:)
registrovaný uživatel Sim 
09.06.2011 (16:23)  
M > setrim si nervy na duchod (pokud nejakej bude), takze denni tisk radeji nesleduju ... shodou nahod jsem se ve vlaku o cteni pokousel, ovsem uspesny jsem byl pouze u katalogu stanu a spacaku na tvrdem kridovem papire formatu lehce pod A5 :-)
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko