..: Protihlukové stěny hluku nezabrání a jsou bezpečnostní komplikací :..

363.127, Praha-Uhříněves, foto: Pavel Martoch Planá nad Lužnicí — Protihlukové stěny (PHS) u tratí jsou bezpečnostním rizikem. Tak zněl verdikt hasičského záchranného sboru po cvičení iniciovaném SŽDC, které se uskutečnilo ve čtvrtek 5. května 2011 v Plané nad Lužnicí. Profesionální jednotky se v rámci cvičení pokusily proniknout přes jednu z protihlukových stěn na čtvrtém železničním koridoru, a to s negativním výsledkem. K dispozici byla veškerá dostupná technika; žádný z nástrojů však nedokázal betonovou překážku jakýmkoliv způsobem zničit. Pokud by se v budoucnu stala nehoda v blízkosti některé z protihlukových stěn, záchranářům by nezbývalo nic jiného, než stěnu rozebrat. To však zabere čas v řádu hodin. Cvičení se tak stalo naprostým, ale očekávaným fiaskem.

Dlouhodobé spekulace se potvrdily

Protihlukové stěny jsou na většině koridorů samozřejmostí. A jak si hasičská jednotka při překonávání betonové stěny vedla? Pokus o roztroušení stěny motorovým rozbrusem byl po dvou minutách ukončen. Do panelu se podařilo vyříznout pouze zhruba patnácticentimetrový zářez, přičemž oba typy kotoučů byly opotřebeny tak, že nebylo možné je dále použít. Pokus o řez za pomoci elektrody při hoření kyslíku skončil také za dvě minuty důlkem o velikosti husího vejce. Jedinou možností je tedy stěnu rozebrat, což záchranářům značně zkomplikuje práci a ve vážné situaci rapidně sníží šance cestujících na přežití. Při záchraně životů totiž hraje roli každá vteřina. Čas potřebný na rozebrání části stěny je v řádu hodin, a to za předpokladu, že se jeřáb na místo vůbec dostane.

Stěny se míjí účinkem, obyvatelé ani cestující je nechtějí

Namísto skutečného snížení hluku v přilehlých oblastech protihlukové stěny přináší zásadní snížení bezpečnosti železniční dopravy. Někteří obyvatelé v blízkosti těchto staveb si dokonce stěžují – zejména ve vyšších patrech budovy (je–li vícepatrová) se údajně hladina zvuku ještě zvýšila. Zatím se tak dá spolehlivě říct pouze to, že výstavba stěn stála daňové poplatníky miliardy korun.

Ačkoliv nadměrné hlukové zatížení má bezpochyby negativní vliv na lidské zdraví, Češi považují hluk z železnice pouze za okrajový problém. Z výzkumu Ministerstva zdravotnictví, které zkoumalo vliv hluku na 542 tisíc lidí podél nejfrekventovanějších železničních tratí, vyplynulo, že celodenní hlukové limity jsou překročeny jen u 365 osob. Lidem mnohem více vadí hluk vznikající ze silniční nebo letecké dopravy. Otázka tedy zní – proč jsou protihlukové stěny vůbec stavěny? Je dokázáno, že vozidla vybavená novými podvozky vyrobenými dle dnešních standardů vykazují hlučnost nižší o zhruba stejnou úroveň, jakou jsou schopny snížit protihlukové stěny, tedy přibližně osm decibel. Neméně účinnou ochranou jsou svařované bezstykové koleje, které jsou při rekonstrukcích dnes již samozřejmostí. Ušetřené miliardy korun se tak mohly investovat do dalších celků infrastruktury, které opravy vyžadují. To by samozřejmě přineslo snížení hluku i na dalších místech republiky.

Za pět minut dvanáct

749 181, Praha-Kolovraty - Praha Uhříněves, foto: Honza Beránek / JTB Nejde o pouhé mediální strašení. Ve hře jsou lidské životy. Vzniklá situace by se měla řešit okamžitě, neboť další výstavba protihlukových stěn je přinejmenším nelogická, a posoudit by se měla i existence stěn stávajících. Pokud k nehodě na těchto místech dojde, kdo bude mít zkomplikovaný zásah záchranářů a v nejhorším případě také ztráty na životech na svědomí? Bude to projektant, vlastník, nebo někdo jiný, kdo bude odškodňovat pozůstalé? Další věc, nad kterou je nutné se pozastavit, je umístění protihlukových stěn. V okolí Holoubkova (trať 170 Praha – Beroun) je před hlukem chráněn lesní porost, poblíž Bystřice u Benešova (trať 220 Praha – České Budějovice) pastvina a na nedávno zahájené stavbě v Českých Budějovicích čtyřproudá městská komunikace.

Čtvrteční cvičení HZS by tak mělo v ideálním případě vyvolat tyto reakce:

  • Okamžitě zastavit další výstavbu těchto staveb snižujících bezpečnost železniční dopravy.
  • Projednat a zrušit nařízení vlády ČR č. 148/2006 Sb., platné od 1. června 2006, které zpřísňuje požadavky na ochranu před hlukem a vibracemi Evropské unie, avšak neuvádí způsob ochrany, ale pouze limity, a uvést jej do souladu s předpisy EU.
  • Posoudit oprávněnost těchto staveb, a to minimálně tam, kde mají nulový efekt co se týče snížení hladiny zvuku, nebo ji dokonce zvyšují, a kde pouze snižují bezpečnost železniční dopravy.

Bezpečnost už ohrožena byla

Ke komplikacím zásahu hasičů (a tedy i ohrožení bezpečnosti) už v souvislosti s protihlukovými stěnami došlo. Stalo se tak například dne 2. dubna 2008, kdy při posunu vykolejily dva plošinové vozy v žst. Praha Uhříněves (km 171,956). Příčinou byla zarážka v srdcovce výhybky. Jednotka HZS ČD Praha musela na místo nehody dojet ze stanice, kde bylo odpovídající místo mezi protihlukovými stěnami, a zhruba kilometr v kolejišti couvat. Stěny tak znemožnily hasičům rychlý zásah na místě nehody. Ke zranění v tomto případě naštěstí nedošlo; nikdo se však vzniklou situací dále nezabýval.

Možnosti ochrany před hlukem

  • Podvozky vyrobené dle současných standardů (viz. například Siemens SF300 pro rychlost do 200 km/h) značně snižují hlučnost jízdy vozu. Brzdové zdrže z kompozitních materiálů podléhají menšímu opotřebení a jsou o poznání tišší. Kotoučové brzdy jsou na rozdíl od klasických špalíkových znatelně tišší.
  • Svařované bezstykové kolejnice s pružným upevněním (detail) umožní hladkou jízdu vozidla. Nevznikají rázy na kolejnicových stycích, což zvyšuje komfort jízdy a snižuje dynamické namáhání pojezdu i kolejnice, což má pochopitelně příznivý vliv na opotřebení a poruchovost vozidel, ale i samotné dopravní cesty.
  • Antivibrační desky uložené pod pražci zamezí šíření hluku a vibrací do okolí. Používáno je též obložení kolejnic pryžovými absorbéry hluku (detail). Tato opatření se zatím používají především na tramvajových tratích; údajně však byla testována i na železnici, a to na trati 250 v úseku Havlíčkův Brod – Okrouhlice. Jejich nevýhodou je však nemožnost instalace v místě výhybek, kde často vzniká největší hluk.
  • Zemní valy jsou další vhodnou cestou, jak snížit hladinu zvuku. Ty však lze realizovat pouze tam, kde je na to místo, a kde trať neprochází silně zastavěným územím. Zkoušely se i gabionové konstrukce, kde je však akustická účinnost stále sporná. Další možnou alternativou jsou zemní valy vyztužené geosyntetickými materiály – ty také plní účel a zaberou málo místa.

Bouří se i ochránci zvířat

749 102 před stádem zvěře, foto: TAURUS Úkolem protihlukových stěn bylo (samozřejmě kromě prvotního cíle snížit hladinu zvuku v okolí) také chránit zvěř před vstupem do kolejiště. Skutečnost je ovšem jiná – zvěř se do kolejiště dostane poměrně snadno, ovšem cestu zpět už mezi stěnami hledá jen stěží. Podle oficiálních statistik, do nichž nejsou pochopitelně započítány nehlášené srážky vlaku se zvěří, ale i s domácími zvířaty, zemřelo v loňském roce na místě vybaveném PHS dvacet zvířat, což je dvojnásobek oproti situaci před instalací. Vzrůstající problém registrují i myslivci. Mršina přiláká další predátory, jakými jsou například lišky či divoká prasata a většinou je potká stejný osud, jako zvíře před nimi. Ministerstvo dopravy, které slíbilo vzniklou situaci řešit již v lednu letošního roku, do dnešních dnů zatím zřejmě nic neudělalo.

Jak je tomu doopravdy?

Neúspěšný pokus o překonání PHS, foto: Dopravní web Vzhledem k povinným požadavkům, které vycházejí z legislativy ČR, musí být při rekonstrukci tratí protihluková opatření vždy realizována. „Při projektu stavby je kladen důraz na splnění požadavků na akustické a tlumivé účinky, odolnost materiálů vůči povětrnostním vlivům, vandalismu a obecně požadavkům na dlouhou životnost zvoleného řešení protihlukových opatření. To za současné situace splňují pouze protihlukové stěny (nejčastěji se jedná o kombinaci betonu a ocele), případně zemní valy,“ vysvětluje situaci Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Zároveň ale přiznává, že budování protihlukových stěn společnost nijak netěší, mimo jiné kvůli vysoké finanční náročnosti těchto staveb. Zákony však porušovat nelze…

Cena protihlukových stěn se liší místo od místa. Ohled je nutno brát na rozdílnost jednotlivých oblastí, náročnost na podloží při výstavbě základů PHS či výšku PHS (obvykle se pohybuje mezi 2 – 3 metry). V průměru však vyjde jeden kilometr PHS (včetně terénních úprav) na zhruba 17 milionů korun. V současné době je na síti SŽDC instalováno zhruba 180 kilometrů stěn, což odpovídá částce zhruba 3,06 mld. korun (při použití průměrné ceny za km), a v celostátním měřítku necelým dvěma procentům z celkové délky tratí.

Každý zkolaudovaný úsek (mj. po vyjádření Hasičské záchranné služby SŽDC) má vypracovanou tzv. Zásahovou kartu. Jde o přesný plán, který zohledňuje existenci stěn jako faktické bariéry při případném zásahu u mimořádné události. Stěny mají normou předepsané únikové východy nebo únikové dveře. V zásahové kartě je také uvedeno, že při zásahu je nutné pro demontáž panelů stěn dopravit na místo odpovídající jeřáb, případně tank HZS SŽDC.

SŽDC apeluje na projektanty, aby se snažili hledat alternativní řešení, které ovšem neporuší žádný z požadavků Nařízení vlády. Dokud totiž bude platit, budou v ČR jedny z nejpřísnějších hlukových limitů v EU, a instalace protihlukových stěn se stane zcela nevyhnutelnou. „Nás jako investora to pochopitelně netěší, omezené zdroje, které musíme investovat do PHS, bychom raději investovali do rekonstrukcí či budování nových zastávek apod. Legislativa kolem hluku je ale bohužel taková a my ji musíme respektovat,“ dodává Pavel Halla. Momentálně je však připravována novela tohoto vládního nařízení, kdy by mělo dojít mj. k mírné změně limitů hladin hluku ve prospěch správce infrastruktury, který má údajně spočítáno, že aplikací této novely do praxe by ušetřil u připravovaných staveb a částečně staveb v realizaci až třicet procent nákladů.

Neúspěšný pokus o překonání PHS, foto: Dopravní web Velkou měrou se na instalaci protihlukových stěn v ČR podílí náš vozový park. Evropská komise (EK) si je vědoma velkého problému, který představuje stav vozového parku nákladních dopravců. Vozy jsou vybaveny brzdovými špalíky z šedé litiny. Vhodným řešením je výměna litinových špalíků za špalíky z kompozitních materiálů, které jsou o poznání tišší, nebo za kotoučové brzdy. Špalíky z kompozitních materiálů (typ označení K nebo LL) jsou stále vyvíjeny a jejich implikace do praxe připravuje, ale výstupy nejsou jednoznačné – zatímco typ K je již schválený, jeho aplikace je náročnější a zejména dražší, než aplikace vhodnějšího typu LL, který ovšem zatím schválen není.

„Evropská komise navrhuje změnu směrnice 2001/14/EC o poplatcích za použití ŽDC, kam by se implementovalo, že „tiché“ (rekonstruované) vozy dostanou jakýsi bonus (který pak stát kompenzuje provozovateli dráhy – SŽDC a dalším). To by mělo motivovat dopravce (provozovatele drážní dopravy) k rekonstrukcím vozů. Je ale složité toto zavést na úrovni EU (nejdříve 2015), dopravci to podle našich informací odmítají, takže zatím je to stále ve fázi diskusí. V současné době a za současné platné legislativy tedy není jiným řešením nic jiného, než přijímat protihluková opatření v podobě pevných hluk absorbujících zábran, ať už v podobě PHS nebo valů,“ dodává na závěr Pavel Halla.

Nařízení vlády ČR č. 148/2006 Sb.

Působení nadměrného hluku na lidský organismus zapříčiní údajně například zvýšení krevního tlaku, zrychlení srdečního tepu, stažení periferních cév, zvýšení hladiny adrenalinu, či ztráty hořčíku.

Základní limity pro venkovní hluk
Venkovní hlukden (6.00–22.00)noc (22.00–6.00)
základní limit (pro hluk jiný, než z dopravy)50 dB40 dB
pro hluk ze silniční dopravy55 dB45 dB
pro hluk ze železniční dopravy55 dB50 dB
pro hluk z hlavních silnic60 dB50 dB
pro hluk v ochranných pásmech drah60 dB55 dB
pro starou hlukovou zátěž70 dB60 dB
pro starou hlukovou zátěž u železničních drah70 dB65 dB

Pozn: Starou hlukovou zátěží se rozumí stav hlučnosti způsobený silniční a železniční dopravou, který nastal před koncem roku 2000. Speciální limit pro starou hlukovou zátěž byl stanoven proto, aby se především v okolí hlavních silnic dosáhlo snadného splnění limitu bez nutnosti zásadních stavebních úprav a nákladných investic.

Jako názornou ukázku realizace protihlukových stěn jsme zvolili trať 221, a to v úseku Strančice – Praha Hostivař, kde probíhala rekonstrukce. Vzhledem k tomu, že trať prochází silně zastavěným územím Prahy, bylo nutné přistoupit k velkým protihlukovým opatřením, jichž se nedá docílit jiným způsobem, než prostřednictvím PHS. Pro splnění hygienických limitů bylo vybudováno celkem 17,5 km protihlukových zdí, doplněných o individuální protihluková opatření, například u obytných objektů (výměna oken).

  • Délka úseku: 18,2 km
  • Z toho PHS: 17,5 km
  • Náklady na PHS: 326,8 milionu korun
  • Cena za kilometr PHS: 18,67 milionu korun

Zdroj: SŽDC, ŽelPage, Enviwiki.cz, Zákon č. 258/2000 Sb., Požáry.cz, Dopravní web


Dominik Jaroš | 13.5.2011 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP IR  mail  
14.05.2011 (0:36)  
Omlouvám se, pokud budu něco či někoho opakovat, ale nemám dnes čas číst už dost rozsáhlou diskusi...
Především děkuji autorovi za velmi zajímavý a opravdu potřebný článek.
Sám sleduji tu výstavbu těch PHS už několik let (zejména při cestách po "koridoru" do Prahy a zpět) ale i na dálnici. Nejvíc mě pak "inspirovala" (až popudila) výstavba PHS na dálnci D1 Vyškov - Kroměříž. Ač tam D1 vede trvale v dosti velkých vzdálenostech od sídel, až na pár výjimek se střídají hluboké zářezy, valy a betonové PHS, takže jedete jakýmsi umělým "korytem", ze ketrého můžete sledovat tak akorát jestli svítí slunko nebo prší. A to i jako cestující v autobusu. Považuji to za dost nebezpečné i z pohledu řidiče, protože to fádní "koryto" bez možnosti vnímat aspoň periferně něco ze zajímavého okolí prostě uspává. Podobně to vypadá na dánlnici z Lipníka směr Ostrava.
A na železnici ty několik metrů vysoké PHS nejen že člověku (třeba turistovi z ciziny) neumožňuje, aby viděl cokoli z té přívětivé krajiny střídajících se úhledných vesnic a barevných polí, ony třeba v těch sídlech vytvářejí nejen fyzické, ale i optické, a tedy i psychologické bariéry. Představte si trať středem obce na 2 m vysokém náspu a na něm 3 m vysoké PHS. Člověk přes tuhle hradbu prostě nevidí, je oddělen od přirozeného horizontu, okolních staveb za tratí, od dříve známého výhledu. Místo toho si nutně připadá jako na vězeňském dvoře.
Přitom hluk na železnici (i na silnici) vzniká především na styku kola s kolejnicí/silnicí. Na železnici ještě od elektormotorů (i u motorových lokomotiv!), takže ve výši 0 až 1 m nad cestou. Jsem přesvědčený, že ve většině případů by stačily PHS s výškou 1,5 až 1,75 m (aby byly i fyzickou bariérou bránící přelezení a v přecházení tratě/silnice), pokud už se nutně musí budovat.
No, jinak z pozorování potvrzuji, co v článku psáno:
Rozdíl hlučnosti podvozků se "špalkovými" a diskovými brzdami je propastný. Znatelný rozdíl je i mezi jízdou po (socialisticky) svařovaných kolejích na žb pražcích a po "koridorové" bezstykové koleji s pružným uložením. Stejně propastný rozdíl hlučnosti je např. i u starých výhybek s dilatačními spárami a výhybek v "bezstykovém" provedení. Názorným příkladem bylo rasantní snížení hlučnosti, když loni ve Vsetíně fa Chládek a Tintěra (za provozu) takto zrekonstruovala celé jedno zhlaví stanice. Mimochodem, těší mě, že v dnešní době samých "kauz" a afér můžu někoho veřejně pochválit. Aspoň jako kolemchodícímu laikovi mi jejich působení připadalo jako jeden velký pracovní koncert.
Jo, jaký je názor obecenstva na tu "pevnou jízdní cestu" či jak se to jmenuje, co je pokusně položená mezi Rudolticemi a Třebovicemi v Čechách (270)? Já měl vždy dojem, že při přechodu z té pružně uložené bezstykové koleje na ty panely jako by vlak vjel do ozvučné skříně. Ten hluk musí být slyšet na kilometry daleko...
No, nemůžu si pomoct, ale po všech těch svých soukromých pozorováních se nemůžu ubránit dojmu, že většina těch PHS (ve stávajícím provedení) je jen velký byznys, který se schovává za ekologii a kouzelné zaklínadlo "EU", včetně té legislativy dost možná vytvořené na zakázku nějaké panelářské lobby...(???)
registrovaný uživatel M 
13.05.2011 (23:56)  
Clanek je ale proste ve skrze bulvarni. Uz ten nadpis. Pokud nekde hluku nezabrani, tak je to 1 procento pripadu. Maximalne. Ale stadu se to predhodi. Potom urednickej "vyzkum" (to si budu pamatovat, az se na ty uredniky bude nadavat). Nikde ani jedina zminka od nekoho, kdo hluk meri, zadne udaje. Jenom pudy a ze hasici budou zasahovat hodiny. Skoda, kdyby v clanku byly informace z obou stran, tak by to byl skvely clanek. Takhle, kdyby to nebylo zrovna takhle a tady:), bych rekl, ze je to na objednavku...
Nic, dobrou TiCHOU noc. Fanouci u trate necht si otevrou okno a nechaji se vzbudit treba nejakym EN:-)

Ach jo, mne to neda:-)
Ma mi vadit, ze PHS jsou zbytne a tudiz u trati nemusi byt? Dobre, jsou tedy zbytne. Ovsem zbytne jsou i klimatizace ve vagonech, jidelni vozy v soupravach, pohodlne sedacky k sezeni, zasuvky, vakuzachody, informacni systemy a X dalsich veci. O navysovani rychlosti, modernizaci, prestavbach nadrazi ani nemluve. Vsechno tohle JE zbytne a utraci se za to stejne "zbytecne" jako za PHS. Nemusi to byt, neni treba to platit a na vsem tohle se nabaluje stejna korupce a navysovani cen jako na tech PHS.
Pozn.: Teda ja to za zbytne nepovazuju, jen chci ukazat, ze tak jak u trati nemusi byt PHS (fungovat to bude i bez toho), tak stejne "zbytecne" je vlastne i vse ostatni, co navysuje cenu

PS: Dekuji vsem za minuska (19:38). Sice nevim, co je na nem tak zavadneho (tedy krome toho, ze nesouhlasi s nekterymi vecmi v clanku), ale jde vlastne o princip, ze?:))
registrovaný uživatel M 
13.05.2011 (23:52)  
Jo, ctu...
Lokomotiva sloup prekosi jako auto znacku. A moje otazka zni - kdyz se ta znacka dostane treba do vzduchu a ohrozi jine auto - tak porad se nic nedeje? U vlaku tedy co kdyz lokomotiva srazi sloup a ten ohrozi vagon? Ze se to nemuze stat? No zatim se nestala ani ta nehoda podel PHS, takze tak nejak celkove je to debata o "kdyby".
Unikovy vychod je ostra hrana? No, asi kazdej mame jinou predstavu o ostre hrane. Zapustenej vychod to u mne neni, ale dobre. Ostatne ja jsem prece demagog. Ty vychody jsou uz v ramci nejakeho celku, ktery funguje jako svodidla. Do vychodu tedy nemuze vlak narazit z takoveho uhlu, aby to byl stejne naraz, jako do zacatku zdi.

PS: Od trate pul kilaku nebydlim a nikdy bych si nekoupil barak u trati. Kdyz jsme kupovali, tak tohle byla jedna z alternativ: http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=49.482447,17.148603&daddr=&hl=cs&geocode=&mra=mift&mrsp=0&sz=16&sll=49.482736,17.149251&sspn=0.007946,0.01929&ie=UTF8&z=16
Na to, ze zeleznicni hluk nikomu vlastne nevadi, tak ani nevim, proc zenska z realitky chtela tak rychle odvest pozornost jinam:-))

Jo a pokud jde o ty cernochy, tak si nejsem jistej, ze pausalizaci tady delam ja. Jeste se nikdy nestalo, ze by PHS branila v zasahu. Jednou se to stane, bude to jednou za 10 let. Treba. A na zaklade tohodle jednoho cernocha tady nekdo chce zrusit cernochy nejlepe globalne a jeste mne rekne, ze rasista jsem ja. To je krasny prekrouceni. Inu, pravnicka rodina:-)
registrovaný uživatel M 
13.05.2011 (23:42)  
A jeste jeden dotaz mam (a ne, nemyslim to ironicky)
jak budou hasici zasahovat napriklad zde?
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=cs&geocode=&q=Kr%C3%A1l%C5%AFv+Dv%C5%AFr-Popovice&aq=&sll=49.466114,17.11095&sspn=0.007949,0.01929&ie=UTF8&hq=&hnear=Kr%C3%A1l%C5%AFv+Dv%C5%AFr-Popovice,+%C4%8Cesk%C3%A1+republika&ll=49.187448,16.242927&spn=0.000999,0.002411&t=h&z=19
13.05.2011 (23:39)  
M: Fakt krásná ukázka demagogie a povídání totálně mimo téma...

sloupy jsou kazdych 100 metru jsou stejne nebezpecny, ale jsou OK, protoze dokresluji krasu zeleznice

Nedokreslují vůbec nic, ale jejich existence je a) smysluplná, b) nejsou zdaleka tak nebezpečný (čteš vůbec příspěvky ostatních?), c) už tam jsou, zatímco o stavbě PHS se rozhodujeme.

Zacatky zdi jsou rekneme kazdych 10 kilometru
Hm, skoro každý únikový vchod znamená ostrou hranu...a i když se normy různily, vždycky jsou snad minimálně 3 východy na kilometr.

Ale jestli tvoje stanovisko prostě určilo to, že bydlíš půl kiláku od tratě, pak to chápu, spousta lidí taky nenávidí černochy, protože jim jednou křičeli pod oknem... Akorát bych tedy čekal trošku víc racionality.
registrovaný uživatel M 
13.05.2011 (23:38)  
JTB - OK, diky za cislo. (jeste bych teda nekoho pro utvrzeni:-)

Jake tri miliardy ted myslis? Za PHS kolem trati? A mas nejake cislo, kolik to usetrilo let lidi? Jako tohle se docela dost blbe pocita (zvlast, kdyz se to tyka tech let v duchodcovskem veku...). Dokonce i v clanku je napsane, ze hluk nejaky negativni vliv ma. Neprojevuje se hned, ale plizive (jedna cigareta taky nikoho okamzite nezabije). A jaky vliv to ma a kolik "stoji" treba ten jeden rok zivota. A mame to brat jako usporu nebo vlastne jako vydej?
Stejne se ale chovaji vsechny tyhle znecisteni. Hluk, svetlo, imise. Nic z toho nema za dusledek, ze to zacne kosit tricatniky. Vsechno to pusobi jen to, ze teoreticti sedmdesatnici zemrou uz v sedesati. A tohle vycisluj a dej to proti tem 3 miliardam.

To uz v dusledku muzeme i polozit otazku, jestli se vyplati dat 2-3 (nebo kolik) za tu opravenou trat 221. Co to prinasi? Ze se bude lepe cestovat a zvysi se tak kvalita zivota? Nejak podobne "nemeritelne" se ale chovaji i ty PHS.

Jo, X je jich nekde v poli, ale jeste vic nejaky smysl ma. Ten odkaz na prejezd (nebo prechod, to je fuk) na trati 170 - ta trat je tam primo v obci. Mozna jo, mozna si tam lidi stezuji, ze tam maji skaderou zed a ze az se jednou teoreticky stane superhavarka, tak tam budou mit zachranari problem. Jenze kdyby tam nemeli tu zed, tak zase budou prskat, ze tam maji kraval. A cokoliv bude spatne. Jako vzdy...
registrovaný uživatel M 
13.05.2011 (23:29)  
Aha... Takze sloupy, ktery jsou kazdych 100 metru jsou stejne nebezpecny, ale jsou OK, protoze dokresluji krasu zeleznice. Proti tomu, zacatky zdi, ktery jsou rekneme kazdych 10 kilometru, to je zlo. Jo, to je neprustrelny...
Rentabilni? Tak jestli je rentabilni infrastruktura (coz je podle mne kravina na X-tou, ale budiz, pripustme to), tak jsou rentabilni i zdi, nebot zachranuji zdravi a zivoty (klesaji vydaje na zdravotni peci). I kdyz i na to, se da divat dvojim zpusobem. Kdyz zvysenej krevni tlak nekomu zkrati zivot o pet let, tak to (narozdil od te akcni nehody s mrtvymi kvuli tomu, ze hasici rozebirali zed) bude tech "poslednich" let let, rekneme, ze dotycny nebude zit 75, ale jen 70 let. No a pokud to teda bereme z pohledu rentability, tak se temhle lidem nemusi paltit 5 let duchod. Ano, lze se na to divat i tak...

Jo a doufam, ze vy vsichni, co tady mate kecy o tom, jak PHS vlastne ani nejsou potreba, tak si radi koupite domek primo u trati. Idealne za stejnou cenu, jako identicky domek ochraneny od hluku. A az ho budete prodavat, tak si do inzeratu hrde date "vyhodna poloha primo u zeleznicni trati, takze budete mit krasny vyhled na vlacky". Nepochybuji, ze po tom kupci pujdou jak slepice po flusu:)


Fikus - ano, jde o zjevne lidske pochybeni. Jenze potom je zbytecne delat clanek o PHS a staci napsat clanek o korupci, urednicich a tak:-((
13.05.2011 (23:21)  
M: občas se uvádí, že jeden km koridoru stojí asi 100 MKč/km, dá se tedy odvodit, že PHS znamenají asi 20 % přirážku. To ty tři miliardy vyhozené oknem fakt nikoho netrápí?
registrovaný uživatel M 
13.05.2011 (23:18)  
Cele je to zhruba o tomhle
-spadne letadlo, tak je to sileny, statni smutky, deset dni ve zpravach
-rozleti se auto a je "jen" jeden mrtvy, nikoho to nezajima

Alternativne
-hypoteticky dojde k takove nehode, kde PHS necemu bude branit (zatim k nicemu takovemu nedoslo) a bude 10 mrtvych. Z nich 8 by teda mrtvych bylo tak jako tak, ale "pro jistotu" se to na PHS hodi cely
-tisicum lidi se zvedne krevni tlak, zkrati se jim delka doziti

Proste je treba postrasit mrtvyma (clanek se proti tomu ohrazuje a hned v dalsim odstavci to dela) a lidi tomu budou naslouchat. Sice je riziko nizke, ale co kdyby. Opacny jev, tzn. narusene zdravi a zivoty tech, jejichz osudy nebo smrt se na obrazovky nedostanou, ten se tak nejak ignoruje, protoze to neni dostatecne akcni.
A kdyz se pridaji miliony za to postaveni, tak je "idylka" dokonala...

Muzu se jen zeptat, kolik ta stavba na 221 stala cela? Myslim tech 18.2 kilometru. Abych si mohl udelat obrazek, kolik stoji "koridorizace po Cesku". Diky!
registrovaný uživatel Fikus 
13.05.2011 (23:18)  
Bral jsem to jen jako "zeleznicni hluk". Ani v tomto pripade ale nejde o "pochybeni" PHS nebo nejakou jejich vlastnost

Jde o pochybení projektanta které výrazně zhoršilo život místním. Já nevyčítám protihlukovým zdem to že to jsou protihlukové zdi, jenom se staví na nesmyslných místech a zcela nesmyslně vysoké. Co se týče měření, tak nám tady asi vyplouvá na povrch, že to tedy nikdo neměří, hluk před a po ve vybrané zasažené stavbě.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko