..: Pětistý lokomotivní motor Caterpillar předán :..

Stroj řady 750.7, foto: Martin Klecán Praha — Spolehlivější, menší, tišší. Tak by se daly charakterizovat lokomotivní motory Caterpillar, které dodává společnost Phoenix-Zeppelin. Dodávka motorů do České republiky započala před patnácti lety, tehdy se jednalo o zakázky pro soukromé dopravce, například Chemopetrol Litvínov, Třinecké železárny, nebo U. S. Steel Košice. U Českých drah byly motory Caterpillar poprvé použity při modernizacích motorových vozů 854. Jubilejní dvoustý motor, vestavěný do kompletně modernizované lokomotivy 755.001-5, byl předán 7. června 2005. Po necelých šesti letech následoval další jubilejní motor, tentokrát s číslem 500. Pětistý motor určený pro modernizované lokomotivy řady 750.7, které jsou v provozu od začátku roku, byl předán na odstavném nádraží Praha-Jih 21. dubna za přítomnosti vrchních představitelů společnosti Phoenix-Zeppelin a ČD.

Pokud nahlédneme za české, potažmo slovenské hranice, můžeme se s lokomotivními motory Caterpillar setkat na Ukrajině v lokomotivách ČME3P. Pod kapotou této rekonstruované lokomotivy, vycházející z řady 771, se skrývá dvanáctiválcový motor Caterpillar 3512B, který by měl zvládnout patnáct až dvacet let provozu bez generálních oprav. U německého EKO Stahlpak najdeme lokomotivy 711.801-1 a 711.802-9, které byly stejně jako ČME3P rekonstruovány společností CZ LOKO, v tomto případě z původních strojů řady 710. Italské koleje pak brázdí dvojice v CZ LOKO zrekonstruovaných brejlovců 753.701-2 a 753.702-0. Pro polskou firmu Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA je určena lokomotiva SM42, disponující dvěma motory Caterpillar C15. Tehdejší ČMKS, kterou dnes známe pod názvem CZ LOKO, je největším odběratelem motorů. Nemalý podíl má však ale i společnost Pars nova, která dodala drahám rekonstruované motorové vozy 854.

Motory jsou vybavena tato kolejová vozidla:

  • 704.4 - Caterpillar C 13 ACERT
  • 709.4 – Caterpillar C 15
  • 709.7 – Caterpillar 3406 DI-TA
  • 711.8 - Catepillar 3406 DI-TA
  • 724.6 - Caterpillar C 15
  • 724.7 – Caterpillar 3412 B DI-TA
  • 724.8 - Caterpillar 3412E
  • 729.7 - Caterpillar 3412E DI-TA
  • 736 – Caterpillar 3512 DI-TA
  • 740.3 - Caterpillar 3406 DI-TA
  • 741.7 - Caterpillar 3508C
  • 742.7 - Caterpillar 3508C
  • 744.7 - Caterpillar 3512 E-DITA
  • 750.7 - Caterpillar 3512C HD
  • 753.7 – Caterpillar 3512 DI-TA
  • 755 – Caterpillar 3512 B DI-TA
  • 773 - Caterpillar 3512 DI-TA/2
  • 774.7 - Caterpillar 3512 DI-TA
  • 854 – Caterpillar 3412 E DI-TA
  • TEM TMCh - Caterpillar 3508 B DI-TA
  • SM42 - Caterpillar C15
  • MUV71 - Caterpillar C4.4

Pozn.: Jedná se pouze o vozidla, do kterých byly motory Caterpillar instalovány v rámci modernizace v ČR.

Zdroj: Phoenix-Zeppelin, CZ LOKO


Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 8.5.2011 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel LamRis 
09.05.2011 (13:21)  
743 010-1 > S úsporou nafty bych byl opatrný, není to totiž tak jednoduché (splnění normy).
registrovaný uživatel Robo 
09.05.2011 (12:59)  
Pod kapotou této rekonstruované lokomotivy, vycházející z řady 771 ...

To vôbec nie je pravda. Naučte sa konečne rozoznávať 770 od 771. Nehovoriac o drobných rozdieloch 770 vyrobených v Dubnici a 770 vyrobených v Prahe. A práve tým pražským je najbližší rad ???3, z ktorého reko ???3? ( a iné ) vychádza.

Rovno by som pridal otázku k článku - spomína sa v úvode len Česká republika, ale v článku sa píše aj o slovenských strojoch. Nejde mi vôbec o nejaký národnostný podtón, len ma zaujíma jedna vec. Keď sa objednávali spaľovacie motory aj na Slovensko, objednávalo sa napriamo, alebo cez ČR ? Ďakujem za odpoveď.
09.05.2011 (12:13)  
Martin Grill: A čím jiným než byznysem by měl být průmysl "postižen"? Altruismem a charitou?
registrovaný uživatel SYN 
09.05.2011 (9:29)  
M 474 003: Mně se to vůbec nelíbí, nejlepší jsou motory ČKD řady 310, další generace přijdou o neopakovatelné zážitky.
Nic proti, ale tyhle neopakovatelné zážitky by si další generace měly prožívat při nostalgických jízdách (tak jako s párou) a ne v běžném provozu... Skanzen?!
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
08.05.2011 (22:50)  
Jen je škoda, že i motorový průmysl je postižen spotřebitelskými manýry a všudypřítomným byznysem.

743: O servis se neboj, na motor smí sáhnout jen autorizované servisní středisko, takže tu máme de facto monopol CZ Loko, coby jediného autorizovaného partnera CAT Phoenix/Zeppelin u nás.
08.05.2011 (22:46)  
Taky je mi trošku smutno z toho, že historie legendárních motorů ČKD se uzavírá, ale věřím, že CATry odvedou stejně kvalitní práci, navíc za méně nafty i oleje a s menším hlukem. Jde jen o to, aby se jim dostávalo kvalitní péče a servisu, jinak ani ten nejlepší motor není spolehlivý.

Docela jim fandím, i když bych byl trochu hrdější, kdybych mohl říct, že se ty kvalitní a úsporné motory vyvinuly tady a že se tu i dělají. No nic, teď aby jen mohly ukázat, co v nich je (v případě 854 to třeba moc dobře nejde).
08.05.2011 (22:22)  
>Sim: souhlas :)
>M 474 003: Ono to sice bylo takové symbolické, ten mohutný zvuk motorů ČKD a k tomu tmavý dým valící se z komínů, mělo to svoji krásu. Jenže dnes potřebujeme moderní vozidla, která odpovídají 21. století a nebudou ničit prostředí.
08.05.2011 (22:17)  
Oni prý na severu ze začátku nebyli zrovna nejspolehivější, protože se šetřilo na oleji alilo se tam všechno.
registrovaný uživatel Sim 
08.05.2011 (20:19)  
M 474 003 > zazitky ceho? ramusu, smradu a vibraci?

A ted k tematu ... preci jen nam tu uz par let katry jezdi ... stalo se, ze by nejake z vozidel kleklo na motor?
08.05.2011 (20:02)  
Mně se to vůbec nelíbí, nejlepší jsou motory ČKD řady 310, další generace přijdou o neopakovatelné zážitky.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko