Plzeň - Cestujícím i drážním zaměstnancům se značně ulevilo. Skončila totiž poslední etapa optimalizace trati Plzeň-Jižní Předměstí (mimo) až Cheb (mimo), která je součástí třetího tranzitního železničního koridoru. Celkem 102 kilometrů dlouhý úsek tak byl zprovozněn 1. května a vlaky mohly začít opět jezdit bez omezení, která komplikovala cestování na této trasu po dobu téměř pěti let. Radost však netrvala dlouho – hned v první den normálního provozu totiž vykolejil ranní Os 7313 ze Svojšína do Plzně zadním podvozkem vozu BDs na plzeňském zhlaví žst. Stříbro, čímž provoz opět na dlouhé hodiny přerušil. Trať byla po nehodě plně zprovozněna 4. května v 19.40, a začíná tak opět plnohodnotně sloužit osobní dopravě. Tuto událost se rozhodly patřičně oslavit i České dráhy, které v sobotu 14. května z Prahy do Mariánských Lázní mimořádně vypraví soupravu pendolino. V rámci prezentačních jízd řada 680 poprvé poveze cestující také do Chebu, a nabídne dokonce zvýhodněné jízdné.
Co přinesla optimalizace
Práce byly rozděleny na tři etapy. Mezi hlavní pozitiva optimalizace patří mírné zvýšení traťové rychlosti, zkrácení jízdních dob a nové zabezpečovací zařízení, s nímž souvisí také zvýšení bezpečnosti. Změnu k lepšímu ovšem pocítí i cestující, zejména díky vysokým nástupištím, doplněným o bezbariérový přístup; novému informačnímu systému a rekonstrukci některých nádražních budov. Stavba úseku Plzeň – Stříbro trvala od dubna roku 2006 do dubna 2009. Celková délka rekonstruovaného úseku činí 30,1 km, přičemž hlavní náplní prací bylo zdvoukolejnění trati mezi Kozolupy a Pňovany. V úseku byl vybudován jeden nový most, zatímco ostatní se dočkaly kompletní opravy, a výměnou prošel železniční spodek, svršek, trolejové vedení a zabezpečovací zařízení. Celkové náklady dosáhly 4,4 miliardy korun.
Část tratě Stříbro – Planá u Mariánských Lázní se rekonstruovala od května roku 2008 do května 2011. Hlavním problémem tohoto úseku je vedení v členitém a nepřístupném terénu. I přesto zde ale byla navýšena traťová rychlost o několik desítek kilometrů za hodinu – pro klasické soupravy na 115 km/h a pro jednotky s naklápěcí skříní až do 135 km/h. Celkové cena za 32km úsek byla vyčíslena na 4,3 miliardy korun. Poslední segment Planá u Mariánských Lázní – Cheb, dlouhý 39,8 km, byl rekonstruován od listopadu roku 2007 do prosince 2010. Traťová rychlost zde vzrostla pro klasické soupravy na 120 km/h ze současných 70-100 km/h a pro jednotky s naklápěním až na 150 km/h. Investora vyšla tato část koridoru na 4,4 miliardy.
Zvyšování traťových rychlostí je podstatné zejména z pohledu zkrácení obvyklých jízdních dob. Tak například oproti vlaku R 554 z roku 1988, který trať ujel za 1 hodinu a 50 minut, nynější R 750 zvládne tento úsek za 1 hodinu 31 minut, tedy o 19 minut rychleji. Podíváme-li se do méně vzdálené minulosti, R 650 z roku 2005 zde stejnou vzdálenost zdolával za 1 hodinu a 37 minut. To znamená celkový rozdíl v jízdní době po optimalizaci pouze o 6 minut! Doufejme, že od nového grafikonu zmizí z jízdního řádu velkorysé časové rezervy, a reálné zkrácení cestovního času se tak dostane alespoň na hranici 10 minut. Pro zajímavost stojí za zmínku, že v oficiální tiskové zprávě uvádí Správa železniční dopravní cesty zkrácení jízdních dob až o 16 minut…
Slavnostní otevření s jednotkou 680 Pendolino
Na nově otevřenou část třetího koridoru se přijede podívat i vlajková loď Českých drah, jednotka řady 680 – pendolino. Stane se tak u příležitosti otevření lázeňské sezóny sobotu 14. května 2011. V úseku Praha hl.n – Mariánské Lázně a zpět pojede mimořádný spoj jako klasický povinně místenkový vlak. Rezervace dopravce poskytoval bezplatně, ovšem bez uznávání zaměstnaneckého jízdného. Pro relaci Praha – Mariánské Lázně jsou již v této chvíli všechna místa vyprodána; pro opačný směr jich zbývá už jen několik málo. V cílové stanici mimořádného spoje bude od 10.30 do 14.45 možná prohlídka jednotky Pendolino, v 13.30 vystoupí orchestr a mažoretky, a v 13.35 bude následovat slavnostní projev při příležitosti opětovného obnovení plného provozu na trati. Po příjezdu pendolina bude také možné prohlédnout si až do 16.00 nové stanoviště výpravčího. Samotná předváděcí jednotka ČD vyrazí na v 15.00 na prezentační jízdu do Chebu a zpět. Ve vlaku z Mariánských Lázní do Chebu a zpět platí jízdné na úrovni zákaznické aplikace IN50 bez nutnosti prokázat nárok na tuto slevu, místenky pro tento úsek nejsou v prodeji.
Mimořádné jízdy jednotky ř. 680 dne 14. 5. 2011 | |||||
---|---|---|---|---|---|
IC 30008 | Příjezd | Odjezd | IC 30005 | Příjezd | Odjezd |
Praha hl.n. | 7.28 | Cheb | 15.40 | ||
Praha-Smíchov | 7.36 | 7.38 | Mariánské Lázně | 16.04 | 16.23 |
Plzeň hl.n. | 9.07 | 9.10 | Plzeň hl.n. | 17.27 | 17.35 |
Mariánské Lázně | 10.13 | 15.00 | Praha-Smíchov | 19.10 | 19.11 |
Cheb | 15.22 | Praha hl.n. | 19.18 |
Zatímco chebská část trati 170 září novotou, na pražské části jsou stavební práce v plném proudu. Strasti cestujících se tedy na nějakou dobu přesouvají právě sem. Díky jednokolejnému provozu mezi stanicemi Zdice a Hořovice nabírají vlaky přibližně patnáctiminutová zpoždění, a dochází tak ke každodennímu rozvazování přípojů či k narušení provozu na trati 171. Ještě letos by také měla být zahájena rekonstrukce fasád a podlah budovy plzeňského hlavního nádraží, a od příštího roku také projekt "Průjezd žst. Plzeň hlavní nádraží", včetně stavby tunelu pod vrchem Chlum.
Avšak nelze z toho obviňovat současné soudruhy, protože prapůvod tohoto rozdílu je ve shnilém mocnářství a progresivní Německé říši. Navíc uvědomte si, že se pohybujete 400km od hlavního města, kdesi na okraji zájmu císaře a jeho přisluhovačů.
Přeji sobotním fotografům co nejméně dešťových kapek na objektivu.
Hlavní výhodou jednotek pendolino je, že umožňují na zatáčkovitých tratích zvýšit rychlost průjezdu o cca 20 %, ne maximální rychlost jednotky.
Někdo zde zmínil rychlost probíhajích rekonstrukcí tratí. No dle mého názoru je to kapitola sama pro sebe. Stačí si v dnešních dnech projet třeba úsek Praha - Rokycany. Na rekonstruovaných usecích napočítáte počet pracujících lidí na prstech dvou rukou a počet stavební techniky na prstech jedné ruky.
Když je v naší republice přístup "co nejlevněji", nemůžeš se divit.
aší trati 170, kde se dělá asi 5 přeložek a rychlost zvyšuje o 20 km/h,
O 30 - 50 km/h.
13 miliard je asi 20 pendolin, tak nevím jestli nebylo pro zrychlení lepší koupit vlaky než se hrabat 5let v kolejích.
A kde budeš jezdit, když se ti rozpadne trať?
Jak dlouho se trať stavěla ve své době? Proč se na rok nezavřela a udělala by se kompletně....?
A to ti nestačí, že jsme tam "klopili" všichni dost dlouho dost velký společný peníz?
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.