..: Nádraží Ostrava-Vítkovice. Nechcete si ho koupit? :..

Hlavní vchod do stanice Ostrava - Vítkovice, foto: Dennis Hűbsch Ostrava — Marketingové akce Českých drah týkající se realit vyvolávají zejména v poslední době ohlasy – tu větší, jako třeba v případě prodeje pozemků v bezprostředním okolí pražského Masarykova nádraží – tu menší, jako v případě ohlášení prodeje nepotřebného nemovitého majetku. Před časem Českými drahami halasně propagovaný projekt „Živá nádraží“ v tichosti zapadl, byly vyzobány jen rozinky. Nechceme klást otázky, proč ministerstvo dopravy konečně nedotáhlo rozdělení Českých drah do zdárného konce a nepřevedlo veškerou infrastrukturu potřebnou k provozu železnice, tedy i nádražní budovy, do majetku Správy železniční dopravní cesty, která by logicky měla s tímto majetkem nakládat a pokud by nebyl dostatečně využíván jak jí samotnou, tak dalšími dopravci, pak teprve by mohla nepotřebné nemovitosti nabízet k prodeji – a výnos z prodeje znovu vracet do údržby dopravní cesty. Majetek nyní prodávají České dráhy, bez ohledu na možné využití jinými dopravci, a vylepšují si tak své hospodaření. Chceme vám představit jedno nádraží, které si můžete od Českých drah koupit: nádraží Ostrava-Vítkovice.

Troška historie

Pro pohled do historie sáhněme do revue Protimluv a nechme promluvit Petra Vrchlabského: „Dnešní nádraží Ostrava-Vítkovice, které bylo zcela nově postaveno na budované polanecké spojce v šedesátých letech dvacátého století a bylo nejprve zváno Novými Vítkovicemi. Jeho potřeba byla vyvolána rozsáhlou výstavbou jižních čtvrtí Ostravy, odklonem části dálkové osobní dopravy ze Svinova přímo do Českého Těšína a zvýšením požadavků na propustnost ostravského uzlu nákladní dopravě, zejména uhlí. V těch letech nádraží několikráte za den praskalo ve švech pod množstvím zaměstnanců hutních a důlních provozů, přepravovaných šichtovními spoji. Cestující čekající na občasné rychlíky působili v tomto dělném prostředí příliš „fajnově“ a nejistě. Přestože nádraží jakoby nemělo „ducha“, působilo alespoň optimistickou čistou dobovou architekturou postbruselského ražení. Po úpadku těžkého průmyslu a přesunem zájmu směrem k individuální dopravě posledních let upadlo po všech stránkách i vítkovické nádraží.“

Autorem nádražní budovy ve Vítkovicích byl v roce 1963 architekt Josef Danda (1906 – 1999). „Realizace se počítá k nejlepším příkladům bruselského stylu v české architektuře. Danda společně s výtvarníky vytvořil jednotné dílo, spojující prvky „bruselu“ – keramické obklady, skleněné mozaiky, vlnitý plech, skleněné fasády, umělé hmoty do souzvuku ojedinělého výrazu, odlehčené hmoty z ocelové konstrukce s pilovitým motivem podpor v hlavním průčelí, uvnitř s velkou halou, s nápaditým uplatněním abstraktních reliéfů vypalovaných do drátoskla od Benjamina Hejlka a Františka Buranta, skleněné věže s hodinami od Vladimíra Kopeckého či tvarově a materiálově pozoruhodných podhledů a dlažeb,“ píše v revue Protimluv Martin Strakoš. Slavnostní otevření se uskutečnilo 26. května 1967. První rychlík ve směru z Košic do Prahy projel nádražím 28. května 1967 v 0.40 h.

Interiér druhého podlaží, foto: Dennis Hűbsch Interiér nadchodu, foto: Dennis Hűbsch2. nástupiště, foto: Dennis Hűbsch Eskalátor na 2. Nástupišti, foto: Dennis Hűbsch Schodiště z 2. nástupiště, foto: Dennis Hűbsch

Malá odbočka – řekne–li se „bruselský styl“, musíme se vrátit do padesátých let minulého století. V té době architekti František Cubr, Josef Hrubý a Zdeněk Pokorný navrhovali československý pavilon pro mezinárodní výstavu EXPO 58, která se konala právě v Bruselu. Vytvořili ji na půdorysu písmene „L“ z ocelové konstrukce s fasádou ze skleněné zlatavé mozaiky. Za návrh si odnesli dvě Velké ceny: jednu za architekturu československého pavilónu, druhou za projekt interiéru pavilónu a restaurace. Hlavní cenou porota ocenila použití nové techniky ocelové kostry konstrukce v kombinaci skla s umělými hmotami, líbil se také interiér s originálním nábytkem i uměleckými díly. Jejich koncepce byla úplně jiná, než jak se do té doby v Československu stavělo (socialistický realismus – Havířov nebo Poruba…) A tak postupně v Československu vznikaly další stavby, které se inspirovaly Bruselem, „bruselský styl“. Přesto, že se v roce 1958 asi mnoho našich občanů do Bruselu podívat nemohlo, byla možnost náš pavilon vidět na vlastní oči. Československá vláda v roce 1959 rozhodla, aby byly obě stavby přemístěny do Prahy. Pavilón dostal místo na holešovickém výstavišti, kde ale v roce 1991 vyhořel. Restaurace, přenesená do Letenských sadů, zažila zejména v 60. letech éru velké slávy, od té doby však nebyla opravována a upadala.

Architekt Josef Danda nastoupil v roce 1936 na ředitelství Československých státních drah v Olomouci – a tak započala jeho celoživotní pouť drážního architekta. Nejdříve řešil většinu pozemních staveb na budované trati z Hranic na Moravě do Púchova. Po válce pracoval na návrzích nádraží v rámci poválečné obnovy – připomeňme třeba Cheb nebo Klatovy. V šedesátých a sedmdesátých letech je pak autorem rozsáhlých modernizací: Pardubice, Lovosice, Most. Ve spolupráci s manžely Šrámkovými a architektem Bočanem se podílel na návrhu přestavby pražského hlavního nádraží. Je také autorem snad jediné publikace o drážní architektuře – "Naše železniční nádraží“, která vyšla v roce 1988 při příležitosti 150 let železnice na území Československa.

Starší čtenáři si možná ještě pamatují, že v časopisu ABC vycházely v dávné době papírové modely. V ročníku 1977 – 78 nechyběl ani model vítkovického nádraží, jakožto zástupce moderní architektury. Reedice se pak dočkal o 11 let později. 

Pohled na budovu, foto: Dennis Hűbsch Ostrava - Vítkovice, foto: Dennis Hűbsch Pokladny, foto: Dennis Hűbsch Kysuca, foto: Dennis Hűbsch Křižování, foto: Dennis Hűbsch

Současno

Někdy je místo slov lepší podívat se na několik fotografií. Díky nápadu OstravaBlogu vznikla série snímků zachycujících smutný pohled na současný stav – zchátralá architektura, bezdomovci, hledající úkryt před nevlídným počasím a zimou venku. "Chodíme sem často. Je tu teplo a skoro žádní lidé. Nikdo si nás tady nevšímá," říká muž, který se redaktorovi portálu iDnes představil jako Pavel. "Nemáme kde bydlet, tak tady občas i přespíme," dodal jeho kolega, který nechtěl říct své jméno. Pohled z druhé strany je ale odlišný: „České dráhy jim odstranily lavičky, ale oni se nyní stejně choulí vždycky někde v koutě. Zato cestující čekající na svůj vlak musejí přetrpět mnoho úskalí. Lidé nejsou nadšeni ani tím, že nádražní služba musí kvůli bezdomovcům zavírat v noci záchody, a oni tak nemají ani šanci si v případě potřeby ihned odskočit,“ povzdychla si trafikantka z vítkovického nádraží Alena Čempurová. „Abychom bezdomovcům zamezili přístup do areálu nádraží, instalujeme například mobiliář, který neumožňuje polehávání. Také budujeme uzavřené čekárny a podobně. Klíče od toalet půjčujeme cestujícím jen na požádání, aby se nepřizpůsobiví občané nemohli shromažďovat tam a poškozovat vybavení,“ vysvětlil Radek Joklík z tiskového oddělení Českých drah. Že by pomocnou ruku mělo asi podat město, aby nemuseli hledat azyl v prostorách nádraží je problém nejen Ostravy. „Nemáme sice dostatek strážníků, abychom mohli hlídat objekty celý den, hlídky se však snaží každou noc kontrolovat pořádek nejen kolem vítkovického nádraží. V létě to ještě není tak strašné, ale v zimních měsících se počet lidí schovávajících se v teple haly rapidně zvyšuje. Problémem je, že je nemůžeme bezdůvodně vyhodit. Tak jako ostatní občané, musejí i oni udělat nějaký přestupek,“ uvedla mluvčí Městské policie Ostrava Vladimíra Kejdová.

Další sérií snímků nabízí galerie webu Ostravaci.cz.

"Ještě začátkem 90. let využívaly nádraží tisíce cestujících, především hutníků či horníků, kteří jezdili vlakem do práce. Ale už tehdy byla nádražní hala zbytečně velká. V současnosti je téměř nevyužitá. Nastoupí a vystoupí tam v průměru jen kolem 1 400 cestujících v pracovní dny, o víkendech a svátcích ještě méně," líčí mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Stačí zalistovat ve starých jízdních řádech – v roce 1988 jezdilo přes Vítkovice opravdu dost dálkových spojů: Vihorlat (Košice – Děčín), Hron (Zvolen – Praha), Petrov (Košice – Brno), Český Těšín – Praha – Chomutov, Košičan (Košice – Praha), Český Těšín – Přerov – Břeclav, Gerlach (Košice – Praha), Kriváň (Košice – Hradec Králové – Hrádek n. Nisou – Dresden). A dnes? Expres Kysuca a dva páry posilových rychlíků mezi Třincem a Prahou. Díky elektrifikaci úseku mezi hlavním nádražím a Kunčicemi jezdí většina dálkových spojů trasovaných po trati 321 přes centrum Ostravy, všechny ostatní pak přes Bohumín.

Jak už bývá v Česku zvykem, když hrozí změna u nějaké stavby, byl i zde pokus o vyhlášení nádražní budovy za památkově chráněnou. Ministerstvo kultury nejdříve ostravským památkářům vyhovělo, ale České dráhy podaly rozklad a ministr kultury Jiří Besser na jaře 2011 rozhodl, že nádraží památkou nebude. "Záležitost posuzovala rozkladová komise. Důvodů pro neprohlášení budovy památkou bylo víc," uvedla Eva Tichá z tiskového odboru ministerstva kultury. "Kromě toho je dnes objekt ve velmi špatném technickém stavu. Mnohé původní stavební prvky, konstrukce a dekorace byly poškozeny nebo odstraněny. Historickou autenticitu objektu narušily také pozdější stavební úpravy.“ Proti památkové ochraně stavby byli také památkáři z krajského úřadu a magistrátu. Rozhodla i skutečnost, že objekt je ve špatném stavu. Řada původních prvků, konstrukcí a dekorací je poškozena nebo zmizela, autenticitu bruselského stylu narušily i pozdější stavební úpravy. Nový majitel tak nebude svázán striktními požadavky památkářů při rekonstrukci nádražní budovy.

Pohled na uzavřené pokladny, foto: Dennis Hűbsch Bezdomovec, foto: Dennis Hűbsch Pohled na ochoz nad halou, foto: Dennis Hűbsch Zničený exkalátor, foto: Dennis Hűbsch Akustický informační systém, foto: Dennis Hűbsch

Budoucno

Českým drahám stačí v nádražní budově jen pokladny a nezbytné technické zázemí. Tyto prostory jsou připraveny ošetřit při jednání s novým vlastníkem zřízením věcného břemene. Takže v současné době dokončuje znalec ocenění nemovitosti a pak už je možno s Českými drahami jednat o prodeji. "Může být využívána jako multifunkční objekt typu služby a obchod. Dovedu si tam představit kadeřnictví, nehtové studio, kavárnu, restauraci a prodej nějakého menšího zboží," zapřemýšlel nad využitím nádraží ředitel realitní společnosti Sting Commerce Daniel Říman.

"Dva roky plánujeme stavbu nové budovy a využití nádražní haly, rok máme hotovou studii. Chceme muzeum dopravy, kde budou nejen vozy městské hromadné dopravy, ale třeba i důlní vozíky. Nádražní hala je vysoká, pod stropem může viset letadlo, nebo tam může stát vysoká plošina" líčil před časem redaktorovi iDnes starosta Vítkovic Petr Dlabal. Zdá se, že ale zůstane jen u vize, protože stejný nápad měl i magistrát, který zadal zpracování studie v některé z prázdných hal ve Wattově ulici nedaleko hlavního nádraží. I když ve Vítkovicích by možná bylo více prostoru, realizace v Přívoze bude vycházet méně finančně náročná. Podle posledních zpráv městská část Vítkovice od svého záměru upustila.

Město Ostrava v rámci stabilizačních opatření na plochách zeleně uvažuje i s úpravou parku u vítkovického nádraží, protože současný předprostor tvoří rozsáhlé zpevněné plochy, které neodpovídají současnému zatížení území. Zeleň u nádraží bude příjemná.

Nemáte kde bydlet? Nemáte kde podnikat? Rozbijte prasátko, vyberte bankovní účet – a kupte si nádraží Ostrava-Vítkovice! A pokud se vám podaří zachovat bruselský styl stavby, budete velebeni.

Pohled od zastávky, foto: Dennis Hűbsch Druhé podlaží, foto: Dennis Hűbsch Planeta Vítkovice, foto: Dennis Hűbsch Pohled z haly, foto: Dennis Hűbsch Šťastnou cestu…, foto: Dennis Hűbsch

Zdroje: Česká televize, earch.cz – architektura online, expo58.blogspot, iDNES.cz [1], [2], [3], Magistrát města Ostravy, Moravskoslezský deník, Neviditelný pes, Novinky.cz, Protimluv – revue pro kulturu [1], [2], StavbaWEB


Vlad Poslat mail autorovi | 17.1.2012 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tosuja 
05.05.2013 (16:22)  
byl tu dotaz na cenu......ale upřímně, ta nemusí nikoho zajímat. Pozemky k nádraží žádné nepatří, pouze pozemek pod budovou. A proč ještě není prodáno a neprobíhá rekonstrukce? Jednoduchá odpověď, protože památkáři hážou klacky pod nohy.
registrovaný uživatel Sim 
30.01.2012 (13:06)  
Jak je focena "planeta Vitkovice"?
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
24.01.2012 (9:27)  
Martin Utajený: Jestli jsi ten příspěvek myslel vážně tak souhlasím :). Ale koukám, že jsi to psal v 01:13 a očividně v dobré náladě :)).
23.01.2012 (1:13)  
bartik09

pokud se automobilista rozhodne jet vlakem, už nepojede jinak ... v těchto dnech, krásných silnic plných ... ledu, závějích, sněhu a zablokované D1 a spol je to jediné dostupné spojení a i kdyby stálo co to stálo ... Jezdím vlakem a nechávám si proplatit první třídu, vlastně sám si proplácím 1. třídu a proč ne ... jezdím po Praze metrem a jsem za něj rád.

představ si, ráno -4, škrabat okno, pak to nakopneš než to začne topit, 1 problém Velká Bíteš, stojíš přemýšlíš kdy dojedeš, jestli do tebe někdo ze zadu nenarve ...

Na h...no D1, sednu na vlak a ten jede ... tralalalá ... tralalalalalalá neuvěřitelné, dojedu do Phy a vše si vyřídím a pak zpět ... cestou se najím, napiju skočím na záchod ... no prostě super.

Hej! ... na světě je přece krásně tralalalalalalalalá .... tralalá ... tralalá ... pamatujete?

A tak to má být ... od toho tu dráha je ... a svou roli plní ... těším se na nové soupravy, těším se na nové věci ... tak se lidi mějte co nejkrásněji
registrovaný uživatel Vesos  mail  
22.01.2012 (23:15)  
2 studio
Ono to není zas tak růžové. Karviná, Český Těšín je na hlavní trati přes Bohumín a přesměrováním vlaků na Vítkovice zase odříznete zbytek Ostravy. Kdysi sice jezdily tramvajové linky 7,10,11,16 na vítkovické nádraží, ale spojení s centrem a Porubou bylo dost hrbate a pomalé. Navíc s pádem hornictví a hutnictví pominula nutnost přesunout najednou značné množství lidu pracujícího z bodu A do bodu B a nádraží vyhynulo přirozeně. Ono ani za socíku to zas taková sláva nebyla. Místní jezili do práce lokalkou a přespolní nevysedali ve Vítkovicích - pro VŽKG na to bylo nádraží VZD vedle Mírového náměstí a do NHKG jezdil vlak na kunčické nádraží a taky přímo do fabriky. A šachty tam nikde v okolí nebyly, takže haviřa abys s lucernou ve vlaku hledal Takže nakonec zůstávaly akorát ty výlety do Beskyd. A to jezdily přímé vlaky ze Svinova, pardon, tenkrát Ostrava-Poruba až do Ostravice nebo do Frenštátu p/R.
V podstatě to byla uměle vytvořená trať a nádraží, hlavní roli tu hrály megalomanské plány socialistických plánovačů naprosto odtržené od reality. Jiná věc je, že některé byly hezké a škoda, že se neuskutečnily, taková přehrada pod Porubou...dneska z toho zbylo akorát Nábřeží SPB :-)
Doplnění pro přespolní: lokalka = tramvaj
registrovaný uživatel studio 
21.01.2012 (15:59)  
České dráhy promarnily příležitost. Myslím si, že kdyby už dříve někdo uvažoval, tak neposílají všechny vlaky na Svinov a hlavní nádraží a vykryjí mezery pro cestující z ostravského obvodu Jih, což je mimochodem nejlidnatější obvod Ostravy, dále Havířov, Karviná, Č. Těšín. Ono nádraží by nechátralo, sami lidé by si vyžádali doplňkové služby, jako je restaurace, info koutek atp. Navíc je blízko sportovišť, jako je hokejová a multifunkční Sport(čez) aréna a atletický a fotbalový Městský stadion.
registrovaný uživatel Oto 
20.01.2012 (0:57)  
Pokud se automobilista rozhodne vyzkouset jednou vlak, tak by mu meli dopravci podlejzat co nejvic to jde a ne, ze bude muset zkoumat, jak to ma udelat, aby ho to stalo jen o malo draz nez cesta autem...

Ano, však taky poměrně jednoduchá a dostupná nabídka ČD, SporoTiket Česko, většinou defaultní volba na eShopu, je obvykle levnější než benzín (což je nepopulárnější metrika ceny jízdy autem, ať už jsou náklady jakékoliv).

Ale problém nastává, pokud máte cestu typu Brno-Wien, kde většina cesty vede po rakouském území. V zemích jako je Rakousko a Německo jsou vlaky celkem plné, nad autem ovšem nevítězí cenou, ale rychlostí resp. pohodlím. Nejsou proto zvyklí jen tak prodávat jízdenky za 1 Kč/km jako u nás, musí k tomu mít nějaký důvod.

Dávají nám např. výraznou (60%) slevu na naši In-kartu. Proč? Protože tak mají jistotu, že to využijí jen (na cenu citliví) Češi a ne nějaký (bohatý) Rakušan či Japonec.

Nebo SporoTiket Brno-Wien za 9 EUR. Existuje proto, že je tam podmínka začátku cesty v ČR a nákup na českém webu, což opět dostatečně omezuje publikum jen na Čechy. Sami ovšem totéž prodávají v opačném směru za 19 EUR, tedy více jak 2x dráž.

Ale ten SporoTiket Brno-Wien neplatí bohužel v tom Chopinovi. Proč? Protože to je noční vlak, místo po vystoupivších Češích by v jednu v noci už nikdo nezaplnil, a Rakušani ty místa raději prodají sami až do Berlína, samozřejmě dráž.
19.01.2012 (21:54)  
Oto: Nechci to moc rozpitvavat, takze jen kratce. Pokud se automobilista rozhodne vyzkouset jednou vlak, tak by mu meli dopravci podlejzat co nejvic to jde a ne, ze bude muset zkoumat, jak to ma udelat, aby ho to stalo jen o malo draz nez cesta autem...

Vlad: Bavime se o bourani, protoze si mnozi mysli, ze to nikdo nekoupi...

Astartoth: Ja chapu vase rozhorceni nad moralnim rozkladem spolecnosti i nad jejim vztahem k pomijivym materialnim statkum. Jenze si nemyslim, ze to se to podari zvratit "nasilnou" cestou. Lidi musi sami zjistit, jestli to na vystave nebo v prirode neni lepsi nez v obchodnim centru. Jen se snazte pochopit, ze na udrzbu ty budovy se nekde musej vzit penize...(nez budete reagovat, prectete si muj prispevek do konce)

Martin Grill: Kde vzit penize? Proc by si zastanci zachovani budovy nemohli rict: "Tam kde berem penize na divadla, filmy, sport a dalsi veci, bez kterejch se muzem obejit."?
registrovaný uživatel rpet  mail  
19.01.2012 (21:02)  
>> OT >>

Uzemni planovani by melo byt tvrde v rukou kompetentnich odborniku a pamatkaru a kapitaliste by se pokorne plazili a potichu spitali sve opatrne navrhy. , pokračoval ve svém projevu soudruh Grebeníček. Nadšený dav soudruhů a soudružek pod tribunou propukl v halasný jásot, provolávajíc pak zdravice, jimiž dal všechen pracující lid Národně - Demokratického Československa (NDČS) jasně a zřetelně najevo, jak shlíží k marnotratným lákadlům imperialismu.

Ze skupiny zaměstnanců NAZNP (dříve Škoda Auto a.s.) bylo možné zaslechnout výzvu

Jdi domů, Winfriede, čeká tě Gertruda , stovky kladeňáků z národního podniku Poldi Kladno - RSONP, pak jednohlasně pěli

Ani muže ze závodu, ani haléř ze mzdy, rozkrádače majetku vždy postavíme ke zdi!!!

Závěrem pak soudruzi na tribuně shlédli průvod, v jehož čele bylo možné zříti zaměstance národního podniku BILLA Včera, za nimiž defilovali matky s dětmi ze spojeného družstva TOJOTA, CITROEN a HJUNDAJ s.p. Nošovice a mnozí další.

Průvod jako již tradičně uzavírali pionýři za doprovodu členů SMK, jejihž organizace obdržela v loni při příležitosti oslav narození generalissima Putina cenu "Mírového hnutí dětí a mládeže".

Jedinou skrvnkou na jinak uchvacujícím dni pak byl drobný delikt proti socialistickému soužití, kdy neznámý pachatel v době konání oslav a průvodu odcizil z vagónky SÝMENZ s.p. Zličín dva vagony ušlechtilé oceli jakostní třídy 17.248.3, ježto byla připravena k použití při výrobě nových vagonů osmnácté soupravy VRT,které budou zajišťovat vozbu na rameni VRT Praha - Poprad Tatry - Košice - Čierna pri Čope - Užgorod - Moskva - Novosibirsk.

>>> ned of OT >>>
ex post: tyhle kraviny me napadaj bezne. tohle mi cvaklo pod sprchou ;)
registrovaný uživatel rpet  mail  
19.01.2012 (20:05)  
@ Astartoth:
Uzemni planovani by melo byt tvrde v rukou kompetentnich odborniku a pamatkaru...

...kteri jsou velmi fundovani, znali, s odbornym vzdelanim a proto pro ne neni problem chranit pamatky v CR tak, jak ukazuje nekolik soudobych a historickych zaznamu:

http://www.stredovek.com/list_photo.php?category=rozhledny&object=Barandovske%20terasy

http://zpravy.idnes.cz/ochranu-pamatek-rozezira-korupce-tvrdi-stulc-foa-/domaci.aspx?c=A010726_141652_praha_osob_ton

http://www.rozhlas.cz/zpravy/domaci/_zprava/5583

http://zpravy.idnes.cz/ministr-povolil-demolici-domu-na-vaclavskem-namesti-v-zone-unesco-10c-/domaci.aspx?c=A110526_151443_praha-zpravy_sfo

http://www.asorkd.cz/kauzy/porodnice-u-apolinare-v-praze/

nechci kopirovat stovky odkazu, kazdy si koprupci a necitlive rozhodovani dotcenych uradu muze vyhledat sam...
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko