New York — Před několika dny obletěla celý svět zpráva o dopadení Usámy bin Ládina, vůdce teroristické organizace Al-Káidy, jež stojí za řadou atentátů a únosů v celém světě. Materiály v domě bin Ládina však ukázaly, že organizace plánovala realizovat útoky na železniční síť v USA, a to při příležitosti oslav desátého výročí atentátů z 11. září 2001. Na tuto zprávu nyní reaguje americký senátor Charles Schumer, jenž chce, aby se ve Spojených státech na železnici, podobně jako v letecké dopravě, vytvořil seznam nežádoucích cestujících.
Americké federální úřady rozeslaly ve čtvrtek 5. května představitelům bezpečnostních složek po celých Spojených státech upozornění, že Al-Káida od loňského února zvažovala další útoky na území USA. Tentokrát chtěli teroristé vykolejit několik vlaků na mostě či nad údolím. Ačkoliv jsou protiterorističtí odborníci přesvědčeni, že šlo jen o úvahy, a že nic nenasvědčuje skutečné přípravě na útoky, představitel úřadu pro bezpečnost v dopravě TSA John Pistole připustil, že se země momentálně nachází v období „o mnoha neznámých“. Atentáty na železniční dopravu totiž nelze ani potvrdit, ani zcela vyloučit. Smrt Usámy bin Ládina neznamená konec Al-Káidy. „Bin Ládinova krev nebude prolita nadarmo,“ pohrozila ve zveřejněném prohlášení. Bezpečnostní složky v USA zatím občany uklidňují s tím, že není třeba se čehokoliv obávat.
Okolnosti si žádají investovat více peněz do bezpečnosti
„Okolnosti si žádají, abychom dávali více peněz na bezpečnost železniční dopravy a sledovali na ní osobní přepravu, abychom věděli, kdo cestuje osobními vlaky. Budeme tak moci více chránit veřejnost,“ uvedl americký senátor Charles Schumer. Chce totiž, aby se seznamy cestujících na železnici porovnávaly se seznamy lidí podezřelých z terorismu. Stejný postup bychom našli v letecké dopravě. Nutno však dodat, že i přes četná bezpečnostní opatření se podařilo několika jedincům podezřelých z terorismu kontrolám vyhnout. Média však poukázala také na možnost nesprávného určení, neboť se na seznamu jednou objevilo malé dítě, s nímž měli rodiče později vždy problém někam cestovat.
Zdroj: České noviny, E15.cz
1 2 | Zpráv na stránku: |
Ono o tak moc nejde. Dálkové linky Amtraku (většina) stejně funguje v podstatě jako letadlo. Pro příměstskou dopravu to samozřejmě nemá smysl, ale o tom se tam nemluví (dál se omezuje na linky, kde si cestující kupuje jízdenku předem).
Každopádně jako senátor (navíc demokrat) ze severovýchodu, jediného regionu USA, kde železnice aspoň trochu vzdáleně připomíná Evropu, by bylo proti jeho zájmu zasazovat se výrazně proti železniční dopravě, na druhou stranu, ja americký senátor něco udělat musí (po těch zvěstech o plánech teroristů), protože reální teroristé (americká tea party především) zneužijí všeho. Bych za tím nic nehledal.
viz. http://praha.idnes.cz/metro-bude-mozna-hlidat-novy-kamerovy-system-rozpozna-obliceje-pww-/Praha-zpravy.aspx?c=A110430_114237_praha-zpravy_sfo
Stejně tak jako se v rámci EU (narozdíl např. od skutečně ohroženého Izraele) zakázaly tekutiny na palubě a v tranzitním prostoru spíš za účelem zvýšení tržeb než kvůli bezpečnosti letu, tak mi i toto opatření přijde motivováno něčím jiným než bezpečností.
Copak lze předpokládat, že každý potencionální terorista bude na nějakém seznamu? Kdo bude (navíc v reálném čase na nádraží u pokladny) řešit shody jmen apod.? Skutečně provedené útoky i nedávné "vyhrůžky" navíc směřovaly spíš na příměstské vlaky, kde si takové sledování už vůbec nedovedu představit.
V té Sýrii si jména cestujících pouze zapisovali, rozhodně je nikdo nekontroloval proti nějaké databázi.
Boha jeho, kde by to chtěli řešit, před vstupem na perón nebo u každejch nástupních dveří ve vlaku nebo jak??
Stejně je dneska nejklasičtější scénář bombového útoku "navalit to někam s náklaďákem plným výbušniny"...
Na vlak se dá dobře útočit zvenku i zevnitř, takže pokud zavedou seznamy cestujících, tak akorát budou teroristi útočit zvenku. Hlídat koleje v celé jejich délce by asi přeci jen bylo trochu nákladné...
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.