..: Radioblok od AŽD Praha zabezpečí trať z Číčenic do Volar :..

Radioblok, foto: AŽD Praha Volary — AŽD Praha, která má s automatizací a zabezpečováním železničních tratí zkušenosti nejen na tratích spravovaných SŽDC, ale i v zahraničí, uvedla nový systém zabezpečení železničních tratí nazvaný Radioblok RBA-10. Poprvé byl představen již na veletrhu MSV 2009 v Brně, kde získal výroční cenu ACRI. Nový zabezpečovací systém, který je v současné době v tzv. tréninkovém režimu, by měl eliminovat chybu lidského faktoru především na tratích se zjednodušenou dopravou podle předpisu D3, řízené dispečerem. Na trati z Číčenic do Volar se stala tragická nehoda již v roce 2004, při níž zemřeli dva lidé a 33 cestujících bylo zraněno. V roce 2007, po železniční nehodě, která měla na svědomí 13 zraněných, Drážní inspekce navrhovala zřídit zabezpečovací zařízení, které by zabránilo dalším srážkám vlaků. Druhý únorový den toho to roku přinesl z trati další smutnou zprávu — při srážce dvou vlaků vyhasl jeden lidský život a dalších 20 cestujících bylo zraněno. Podle výrobce by Radioblok mohl těmto nehodám zabránit.

Jednotné obslužnéh pracoviště, foto: AŽD Praha Radioblok nepředává informace klasickou cestou skrz kabely, ale využívá sítě mobilního operátora. Zabezpečovací zařízení se tak skládá ze dvou částí, první je centrála v budově nádraží, kterou ovládá dispečer z JOP. Druhou částí je pak terminál umístěný na hnacím vozidle. Výhodou přenosu informací skrze telefonní datovou linku by měla být úspora financí, které by musely být vynaloženy na klasické zabezpečovací zařízení, přičemž vynaložení takových nákladů by se na vedlejších regionálních tratích nevyplatilo. Druhou nespornou výhodou Radiobloku je, že není možné zařízení vyřadit z provozu případnou krádeží nebo poškozením kabelů, jak se stává v některých oblastech ČR. Možnost napadení systému počítačovým pirátem však generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle vyloučil.

Radiostanice Radiobloku v motorové jednotce Regionova, foto: AŽD Praha Radioblok nedovolí strojvedoucímu, který nedostal povolení odjet ze stanice, při zvýšení rychlosti odjet a vlak sám zastaví. Pokud strojvedoucí povolení má, ale neakceptuje jeho konec a nezastaví v určité stanici, Radioblok zastaví soupravu na hranici dopravny. Dispečer také může zastavit vlak vysláním nouzového STOP při vzniku mimořádné události. Ukázka systému proběhla 30. března ve spolupráci s AŽD ve stanici Strunkovice nad Blanicí. Její součástí bylo i zastavení jednotky řady 814 Regionova, která se v rámci ukázky rozjela bez povolení. Systém tak kontroluje strojvedoucího, aby neodjel bez povolení, i dispečera, aby nevyslal vlaky proti sobě. Vlak je navíc sledován systémem GPS. Ten bude nezávisle kontrolovat tzv. odhlášky, které musí strojvedoucí posílat z každé stanice, kdy každá z nich má přidělený jedinečný číselný kód.

Dokončení stavby na trati 197 by mělo být zřejmě již v listopadu tohoto roku. Dle původního plánu měly interní testy probíhat až do konce května, ale únorová nehoda, která jasně upozornila, že podobný systém je potřeba, urychlila realizaci projektu „Zvýšení bezpečnosti na tratích D3 v traťovém úseku Číčenice – Volary“. Tréninkový režim, který je první fázi zkušebního provozu, bude trvat přibližně tři měsíce. Pak poběží systém v ověřovacím provozu, který Radioblok prověří, a koncem roku by měl být ukončen. Poté začne na trati platit směrnice SŽDC D4, kvůli níž by na trať, kde je instalovaný Radioblok, nesměl vlak bez nainstalovaného terminálu. Bez vybavení radiostanicemi všech hnacích vozidel, které se pohybují na trati, by nebylo zařízení účinné a bylo by nutné využívat druhého režimu, který pro zjišťování polohy vozidla využívá klasických hlášení. Pokud se systém osvědčí, mohl by se tento způsob zabezpečování rozšířit i na další tratě, na kterých je provoz řízen podle předpisu D3 pro zjednodušené řízení dopravy.

Tisková konference a pozvaní hosté, foto: Aleš PetrovskýObrazovka RB při aktivaci rychlobrzdy, foto: Aleš PetrovskýPřijetí povolení přes RB, foto: Aleš PetrovskýJedno z vozidel vybavených RB a použitých při testu. Z obrázku lze zjistit, jak daleko zastavilo vozidlo od lich. tab., foto: Aleš PetrovskýRadioblokový terminál na vozidle, foto: Aleš PetrovskýJednoznačné číslo pro získání povolení do další dopravny., foto: Aleš PetrovskýRadioblokový terminál na vozidle, foto: Aleš Petrovský

A jak vše funguje v praxi?

Redaktoři ŽelPage se zúčastnili předváděcí akce Radiobloku mezi Strunkovicemi nad Blanicí, Husincem a Prachaticemi, která se konala dne 30. března. První z ukázek se zaměřila na odjezd vlaku, vedeného jednotkou Regionova, ze stanice Strunkovice nad Blanicí bez řádného povolení k odjezdu do následující dopravny. Strojvedoucí se začal rozjíždět ze stanice a zhruba při rychlosti 3 km/h se spustila automaticky rychlobrzda. Následující ukázka simulovala nezastavení vlaku v určené dopravně (například kvůli křižování). Strojvedoucí pokračoval v jízdě a na hranici dopravny se aktivovala rychlobrzda. Zde redaktory ŽelPage poměrně zarazil fakt, že vlak začal brzdit až po projetí lichoběžníkové tabulky. Je sice pravda, že jde o řádově desítky metrů, ale pokud by již protijedoucí vlak vyčkával u lichoběžníkové tabulky, tak by mohlo dojít k mimořádné události podobně jako letos ve Vodňanech. Poslední ukázka se konala ve stanici Prachatice, kdy se zúčastnění vezli ve vlaku s řádným povolením do následující dopravny, zatímco proti němu vyjel vlak bez řádného povolení. Po chvíli byly oba vlaky automaticky zastaveny.

Zdroj: AŽD Praha, SŽDC, Dopravní noviny, ŽelPage


Aleš Petrovský , Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 11.4.2011 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Jihočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
11.04.2011 (17:46)  
Martin Jarath > pocita nebo nepocita je vec jedna, jestli je to technicky mozne je vec druha. A jestli se to bude rentovat je treti, nemene dulezita :-)

Kdo z nas by si pred rekneme 20ti lety dokazal tipnout, ze mobil nebo navigace pujdou dnes poridit za cenu rodinneho obeda v lepsi restauraci a ze se stanou soucasti kazdodenniho zivota pro vetsinu z nas?
11.04.2011 (17:34)  
Sim:
Ne, něco takového nehrozí, s přenosnou verzí se nepočítá.

Cargo o tom moc slyšet nechce a předpokládám, že případnou změnu Prohlášení o dráze napadne (kdyby se skutečně měla jízda bez mobilní části zařízení měla zakázat).
Ostatně už vidím, jak to bude třeba na MUVce.

Takže spíš se bude i nadále u některých vlaků pracovat s režimem klasického hlášení.
11.04.2011 (17:28)  
Tak já myslím, že u histrických (parních) vozidel by i mohlo stačit, že by to začlo troubit jak blázen. Stejně je tam na stanovišti vždycky víc lidí. Pak by podle mojí představy neměl být problém dát to kamkoliv, mít to přenosné. I když podle fotek nevím, která ta krabice to je - jeslti ta vpravo, tak je tedy větší, než bych čekal.
registrovaný uživatel Sim 
11.04.2011 (17:23)  
Jiří Pekárek > ciste teoreticky bych si dovedl predstavit, ze tohle zarizeni bude mozne poridit i ve forme prenosne skatule, ktera se pouze pomoci jednoho kabliku pripoji "nekam" do vlaku (treba na okruh zachranne brzdy ve vagonu). Takze pokud by namontovani na paru bylo moc krkolomne, mohlo by to jit pridelat do sluzebniho vozu (hned za masinou) a bylo by po starostech.

Ale to je jen teorie, navic velmi vzdalene budoucnosti ... vychazim z toho, jakych rozmeru dnes dosahuji bezne GPS a GSM pristroje pro civilni pouziti, prestoze u obou slo zpocatku o profi zarizeni s odpovidajicimi rozmery a cenou.

Aleš Petrovský > bohuzel sedim u kompu, kde si video nepustim ... takze diky za upresneni informaci.
11.04.2011 (17:06)  
Poté začne na trati platit směrnice SŽDC D4, díky které by na trať, kde je instalovaný Radioblok nesměl vlak bez nainstalovaného terminálu.

Takže tam teoreticky nebude moc nikdy pára, pokud to nebude mít nainstalováno. Nebo bude muset být na konci soupravy řazena alespoň jedna regionova (nebo jiné vozidlo s RB)...
11.04.2011 (16:55)  
Tenhle systém se mi pro svojí jednoduchost líbí. Nevíte někdo, kolik může stát vybavení jednoho vozidla?
I když má svá omezení: systém může fungovat samozřejmě jen při dobrém příjmu GPS signálu (zajímalo by mě na kolika úsecích našich tratí by to byla potíž...), a GSM signálu (to lze doplnit). Taky škoda, že GPSka není přesnější, takže nelze např. určit, na které koleji v dopravně se vlak nachází. Ale Galileo by to prý měl umět, tak snad je na jeho využití Radioblok připraven...
Ale to, že začne brzdit až po projetí, vidím jako značnou nevýhodu. Myslím, že by stálo za to, doplnit ho o generování brzdné křivky. Brzdné vlastnosti by zadal strojvedoucí před jízdou. Aby to bylo levné a jednoduché, rychlost by se brala jen z GPSky (u lepších vozidel pak i z digitálního rychloměru/snímače otáček).
11.04.2011 (16:45)  
Sim: Z videa je patrné, že vlak začne brzdit až po projetí lich. tabulky
registrovaný uživatel byrot 
11.04.2011 (16:41)  
Docela by mě zajímalo, jak to mají zabezpečené, když si pan ředitel je tak jist, že to nikdo nehackne. Obecně je GSM zabezpečeno dosti slabě. Bohužel dokumentace je asi někde pod zámkem; snad to není jediné zabezpečení :) Taky by bylo zajímavé zjistit, kolik se tím ušetří oproti nějakému "solidnímu" zabezpečení.
registrovaný uživatel Sim 
11.04.2011 (16:39)  
Jak je to s tim brzdenim u tabulky? Zacalo se brzdit az za ni, nebo uz pred ni, ale vlak ji - behem brzdeni - jeste minul? Z textu to vypada na prvni variantu ...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko