..: Studium železniční a veřejné dopravy na ČVUT FD :..

logo ČVUT, foto: ČVUT Praha — Fakulta dopravní Českého vysokého učení technického v Praze nabízí zájemcům o vzdělání v železniční a veřejné dopravě netušené možnosti, o nichž ale panuje mezi příznivci železnice poměrně nízké povědomí. Fakulta přitom kromě vlastního studia v nejrůznějších oblastech umožňuje studentům nejen projektovou výuku pod vedením mladých, ale vzdělaných odborníků, ale také možnost stáže na mnoha zahraničních školách, s nimiž má ČVUT či přímo fakulta uzavřeny smlouvy o spolupráci. Tento článek si klade za cíl poodhalit zájemcům o studium železniční a veřejné dopravy možnosti vzdělávání, které ČVUT FD nabízí.

České vysoké učení technické v Praze

Reskript Josef I., foto: ČVUT V roce 1707 císař Josef I. vyjádřil svým reskriptem souhlas se žádostí Christiana Josefa Willenberga „šest osob stavu panského, čtyři rytířského a dva městského vyučovati v umění inženýrském“. V roce 1806 byla na návrh profesora Františka Josefa Gerstnera škola přebudována na Český stavovský polytechnický ústav. Gerstner byl až do své smrti v roce 1832 jeho prvním ředitelem. Proslul ovšem spíše jako autor projektu koněspřežné železnice z Českých Budějovic do Lince. F. J. Gerstner významně přispěl k organizaci vědy a průmyslu v Čechách. Mezinárodního věhlasu dosáhl především svými pracemi z oblasti astronomie a mechaniky.

Na pražské polytechnice studoval v letech 1867 až 1869 František Křižík — český vynálezce a podnikatel v oblasti elektrotechniky. V roce 1891 vybudoval první tramvajovou trať v českých zemích a v roce 1903 zprovoznil první elektrickou železnici v Rakousko–Uhersku z Tábora do Bechyně.

kampus ČVUT, foto: ČVUT Ze skromných začátků vyrostlo České vysoké učení technické v jednu z největších vysokých škol v naší zemi. K dnešnímu dni má 8 fakult. Studentům poskytuje rozsáhlé zázemí – kromě samozřejmostí, jako jsou koleje, menzy, počítačové učebny atd, je to i studijní či kariérní poradenství, anebo třeba podpora inovací a podnikání. ČVUT má uzavřenu řadu dohod se zahraničními VŠ o výměně studentů – v rámci Erasmu, ale i jiných programů. Vzhledem ke značnému množství přijíždějících zahraničních studentů mají studenti ČVUT slušnou šanci vyjet na zahraniční studijní či pracovní stáž podle svého výběru. Kromě stipendií příslušných programů existuje řada dalších možností, jak zahraniční stáž financovat. Řadu místních i mezinárodních studentských organizací působících na ČVUT zastřešuje Studentská unie ČVUT.

Studium na Fakultě dopravní

budova FD ČVUT Konvikt, foto: FD ČVUTFakulta dopravní byla zřízena od září 1952 původně jako součást ČVUT, samostatná Vysoká škola železniční zahájila činnost od školního roku 1953/54 v Praze - Karlíně se čtyřmi fakultami: stavební; strojní; elektrotechnická; dopravní. Měla tehdy 1200 studentů a 20 kateder. Od školního roku 1960/61 byla přemístěna do Žiliny a změnila název na Vysoká škola dopravy a spojov. Po rozdělení ČSFR dochází ke vzniku Fakulty dopravní jako součásti ČVUT v Praze se zahájením výuky ve školním roce 1993/94.

dopravní fakulta ČVUT v Děčíně, foto: FD ČVUT Na FD je možno absolvovat bakalářské (3 roky), navazující magisterské (2 roky) a doktorské (3 roky) studium v prezenční i kombinované (dálkové) formě – zde pouze obor Management a ekonomika. Prezenční i kombinované bakalářské studium je možné absolvovat i v Děčíně.

Zejména pro ty, kteří dosud nemají vyhraněný zájem o konkrétní obor, a rádi by se orientovali v souvislostech dopravy, která je ze své podstaty mezioborová, může být výhodou první blok studia (tři semestry) společný pro všechny obory. Teprve ve třetím semestru se student rozhoduje pro konkrétní projekt a studijní obor. Mezi povinné předměty patří

Pro zdejší čtenáře jsou pak zajímavé 4 obory:

Dopravní systémy a technika – plánování a projektování tratí či přestupních terminálů, ale také návrh obsluhy území městskou či integrovanou dopravou založený na současných teoretických poznatcích, jakož i detailním studiu místních podmínek. V rámci oboru se studenti rovněž naučí návrhu linek, jízdních řádů a oběhů souprav a mohou si vyzkoušet práci se softwarem pro dopravní modelování. Příklady oborových předmětů:

budova FD ČVUT Horská, foto: FD ČVUTManagement a ekonomika dopravy a telekomunikací – do tohoto oboru je skryta technologie železniční dopravy od síťové úrovně plánování nabídky podle zásad integrálního taktového grafikonu, až po konstrukci jízdního řádu vlaků, ale i autobusů, s vazbou na integrované dopravní systémy. V rámci oboru je rovněž možné dozvědět se něco o teorii dopravního plánování, v jehož kontextu je třeba plánovat veřejnou dopravu, a dopravního modelování jako nástroje plánování. Zastoupena je rovněž logistika. Z ekonomických disciplín stojí za zmínku problematika vyčíslení externích nákladů (externalit) jednotlivých druhů dopravy. Příklad oborového předmětu:

Automatizace a informatika – v rámci tohoto oboru je možné studovat železniční sdělovací a zabezpečovací techniku a telematiku. Příklady oborových předmětů:

Inteligentní dopravní systémy – v rámci tohoto oboru je možné studovat na informační a komunikační systémy používané v dopravě a řídící systémy v kolejové dopravě. Příklady oborových předmětů:

Projektová výuka - kontakt s praxí

budova FD ČVUT Florenc, foto: FD ČVUTJiž od zahájení výuky na FD je studium koncipováno tímto na Západě běžným, ale v ČR stále poněkud netradičním způsobem. O co jde? Student si spolu se studijním oborem vybírá také projekt. Za řešení projektu má několik kreditů a v souvislosti s ním musí absolvovat určité volitelné předměty. Student řeší v týmu kolegů a pod vedením odborníka z praxe určitou praktickou problematiku. Z této činnosti vyplyne téma bakalářské a později diplomové práce. Pokud si vedoucí projektu najde na studenty dostatek času, získá student praktické pracovní zkušenosti, které mu usnadní vstup na pracovní trh. Některé projekty navíc umožňují studentům vyšších ročníků práci v oboru, ať už formou brigády nebo zkráceného úvazku.

Pro představu následuje několik odkazů na stránky (podle názoru autora) zajímavých projektů z různých relevantních oblastí:

Výzkumná činnost

Na fakultě proběhla či probíhá probíhá řada výzkumných projektů v oblasti železniční a veřejné dopravy. Namátkou je možno uvést výzkum v oblasti konfigurace taktových uzlů v železniční síti ČR, řešení smluvních vztahů mezi objednavatelem a poskytovatelem a ekonomické podmínky poskytování dopravních služeb v rámci závazku veřejné služby, projekt Standardizovaný popis sítě železničních tratí, či projekt Uspořádání stanic na vedlejších tratích, na nějž navazuje projekt Zařízení pro přepravu osob v přestupních uzlech.

Další výzkumné projekty či odborná činnost probíhají ve specializovaných laboratořích, například:

Drážní společnost

Drážní společnost, foto: DS FD ČVUTV zimním semestru v roce 2006 byla studenty Fakulty dopravní založena Drážní společnost při ČVUT FD - studentský odborný spolek zaměřený na železniční a veřejnou dopravu. Prvním záměrem bylo dát dohromady "kolejnicí praštěné" studenty z různých oborů a projektů, aby si mohli vyměňovat odborné poznatky a názory.

Jádro činnosti Drážní společnosti tvoří organizování přednášek studentů či odborníků z praxe a exkurzí do tuzemských i zahraničních dopravních provozů. Díky podpoře vedení FD má Drážní společnost pro své přednášky v rámci rozvrhu rezervovanou posluchárnu a prostor na fakultním webu, což jí umožňuje fungovat jako platforma pro setkávání studentů. Snaží se rovněž podchytit a oznamovat exkurze a význačné přednášky pořádané v rámci předmětů či projektů, pokud jsou zpřístupněny všem studentům FD.

Drážní společnost se dále snaží zprostředkovávat zájemcům z řad studentů relevantní informace a podporovat je v jejich odborném rozvoji, např. pomocí s výběrem zahraniční stáže. Rozhodně se nejedná o žádnou uzavřenou společnost - členem se může stát každý, kdo je ochotný pomáhat s organizací programu či údržbou stránek.

exkurze Drážní společnosti do Zwickau, foto: DS FD ČVUTZ proběhlých akcí Drážní společnosti je možno uvést například exkurzi do Dopravních podniků Karlsruhe s dvoudenním studiem vlakotramvajové sítě, exkurzi na zkušební okruh VÚŽ v Cerhenicích či přednášku členů Drážní inspekce. V minulém roce byly rovněž prezentovány "drážní" studentské projekty.

Další informace ke studiu, Cena děkana FD

Podrobnější odpovědi na případné otázky ke studiu najdete najdete na stránkách http://studium.fd.cvut.cz/.

Zde se rovněž vyhlašuje soutěž o Cenu děkana Fakulty dopravní.Soutěž je určena pro studentské dvou- až čtyřčlenné týmy, případně i jednotlivce z odborných středních škol a gymnázií. Do soutěže budou přijímány práce s dopravní a telekomunikační tématikou. Za zmínku stojí, že ve 3. ročníku soutěže se na 2. místě umístil Michal Šimek, student Gymnázia J. V. Jirsíka z Českých Budějovic, se svým projektem integrovaného dopravního systému v okolí tratě 199.

Zdroje: Fakulta dopravní, ČVUT, Drážní společnost, Wikipedie


Michal Drábek | 6.4.2011 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
11.04.2011 (23:22)  
MirekM : ale já jsem nic takového nenapsal, naopak jsem napsal, že prof. Antonický našel útočiště v Ostravě (možná někdo další).
Na ČVUT se dávno dávníčko před rozdělením federace zřídila katedra kolejových vozidel, asi jako trucpodnik vůči VŠ v Žilině. Zřejmě pro ty, kterým se nechtělo na Slovensko.
Patrně v rámci "strojní fakulty". Na katedře kolejových vozidel učila externě řada pracovníků FMD nebo ČSD ...

Pochopitelně ti kantoři, kteří neměli rodinné zázemí v Žilině nebo tam jezdili jako externisté na přednášky a přespávali někde na kolejích, tak ti si našli uplatnění v Praze - pokud zase nedojížděli do Pardubic. Ti, co měli v Žilině zázemí se přestěhovali nebo si zvolili slovenské občanství a ve škole zůstali.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
11.04.2011 (7:31)  
Miroslav Zikmund: Zajímalo by mě, podle čeho usuzujete, že profesoři z VŠD přešli jen na DFJP. Podle toho, co jsem slyšel já, se utvořily dvě party s poněkud odlišnými názory na způsoby vyučování, z nichž jedna dala vzniknout DFJP a druhá FD ČVUT.
10.04.2011 (16:33)  
Michal Drábek : a co jako měli dělat čeští pedagogové po rozpadu federace, když žilinská VŠ byla sice federální školou, byť řízená slovenským ministerstvem školství (za bolševika s povinným kontingentem přijatých studentů z Česka - a politicky možností přijmout i toho, kdo nemohl z důvodu politického škraloupu rodičů studovat v Česku vysokou), dělat. Jaké perspektivy skýtala občanům ČR zahraniční vysoká škola, když to s tím občanstvím bylo "také onaké".
Když se vědělo, že rozpad federace je realitou, jak zareagovalo ČVUT z hlediska "náboru" pedagogů a studentů, resp. studijních programů ...
Zřejmě jim pomocnou ruku ČVUT nepodalo a azyl nabídla pardubická VŠ.
Na doplnění - zesnulý profesor ing. Stanislav Antonický našel útočiště na ostravské VŠB, kde se taky zavedl nějaký takový "drážní" obor ...
Posuzovat dnešníma očima politické dění před nějakými 18 lety, pokud jste nebyl ve věku dospěláka chápajícího souvislosti - např. Slovenská národná strana (trochu nacionalistická) vedená žilinským primátorem Slotou (Češi mu zjevně byli zcela ukradení ... ale ...), je složité ...
Jaké jste mohl mít, jako cizinec, pracovní jístoty v zahraničí, když se na "česko - slovenské" železniční hranici začalo v většiny vlaků "z politických" důvodů přepřahat.
10.04.2011 (10:43)  
koffr:

Nezapírám, že takovéhle losery tam máme taky - některé z nich spolu se slušnými studenty čas od času cvičím, z čehož nejsou příliš nadšení.

Ve vašem popisu mi chybí "dávat odborníky dohromady", případně řízení a technologie dopravy (úmyslně jsem se vyhnul zprofanovanému slovu management).

Jinak z oné techniky tam máme také pár dobrých pracovišť, viz článek.
registrovaný uživatel koffr 
10.04.2011 (0:51)  
dopravka byla na CVUT vzdy banda tech nejvetsich loseru... nejak nechapu co tam ty studenty tahne. pokud se chteji poflakovat (coz je duvod proc volej dopravku) tak at jdou treba do pardubek, tam ten (naprosto nepouzitelnej) diplom dostanou jen za dochazku. na DF CVUT ten diplom dostanou taky, ale zas budou celou dobu vsem pro smich. nejak nechapu smysl tejhle fakulty... pokud chtej studovat dopravni techniku, necht jdou na techniku... pokud chtej studovat dopravni elekro, necht jdou na elektro. pokud chtej studovat budovy a stavby, necht jdou na stavarnu. a pokud chtej studovat design dopravnich prostredku a budov, necht si zapisou vlastni program na architekture a strojarne.

ale pokud jde nejakej prazak na vejsku kvuli diplomu a nechce se ztrapnovat na provarenej VSE a nema prachy na soukromou davacku, tak je FD CVUT opravdu dobra volba.
registrovaný uživatel Honza  mail  
08.04.2011 (21:38)  
MirekM: asi jo, ale je to zajímavé, že když se v rámci změny 4 letý Bc / 3 letý Bc změnil název předmětu, ale náplň zůstala stejná už se neuznávají ani ze stejné fakulty. To mi hlava teda nebere totálně.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
08.04.2011 (8:51)  
Honza, Michal Drábek: Když někdo studuje dvě školy podobného oboru, tak si nějaké předměty může nechat uznat z druhé školy, takže to určitě není jako studovat „celé“ dvě VŠ.
registrovaný uživatel Honza  mail  
07.04.2011 (18:33)  
Mates: my máme na FD v Děčíně spolužáka, který studuje zároveň i na UPCE. A docela to zvládá.
registrovaný uživatel Mates 
07.04.2011 (14:29)  
Studoval jsem 3 roky na cvut FD kde jsem krom pruznosti za ty tri roky udelal vse, nevim jak se mi povedlo vypadnout zrovna na tom, ted pisu diplomku na DFJP, nejsem zde jmenovany student co taky otestoval obe skoly ale je to muj spoluzak z cvut se kterym sem tam potkavam i v Pardubicich... Pokud muzu srovnat obe skoly - predevsim bych chtel rici ze predstava o tom ze si "polepsim" co se do tezkosti uciva tyce tim, ze prejdu do Pardubic, byla lehce naivni. Na CVUT byla matematika a predevsim fyzika docela ocistec, i kdyz co vim vzdalene od lidi tak se pry fyzika znacne polidstila od doby co tam nejsem. I pres projektovou vyuku mi prislo ze clovek co to necha volne plavat a aktivne se nezapoji do vyhledavani konkretnich problematik, tak propluje skolou nepoliben nejakym konkretnejsim zamerenim. Oproti tomu je DFJP vice oborove vyhranena a kazda katedra ma svoje studijni obory kladouci duraz na svuj smer zamereni byt projektova vyuka se spousti az od pristiho roku. Jsem na katedre dopravnich prostredku ktera je riznuta strojarinou, fyzika lehci, ale o to jsou horsi mechaniky s doc. Koutem, kdo nezazije, nepochopi :). A clovek at chce nebo ne je vrhnut nejakym zpusobem do konstrukce. Myslim ze prave nize jmenovany student opustil po Bc. FD prave kvuli tomu ze na FD nebylo dobre podhoubi pro zamereni na konstrukci kolejovych vozidel. Na FD i kdyz jsem po prvnim semestru mel vcelku jasno co chci, tak sem stejne musel projit navrhovanim silnic, zeleznic, stanic atd. Nicmene zpetne muzu rici ze je prijemne vedet o cem je rec i kdyz se dostanete do mist kde se sbiha vice odbornosti, umet si precist ve vykresech co na nem vlastne je.... Kombinace obou skol je mozna mimo casovy narocnosti rozhodne nejlepsi volba :-D
registrovaný uživatel Honza  mail  
06.04.2011 (21:09)  
Jinak ten předmět Železniční tratě a stanice (ZTRS)má dobrou přezdívku "zátaras").
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko